|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
אריה לבנון [צילום: אלי אלון]

המלחין אריה לבנון בן 90

המוזיקאי המלחין והמעבד אריה לבנון, מלווה את חיי התרבות מזה שנות דור והוא מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית בימים אלה הוא חוגג 90 שנה להולדתו
31/08/2022  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   כתבות פרופיל   |   תגובות

לבנון, "יקיר העיר תל אביב-יפו", מלווה את הזמר העברי כמלחין, מעבד ומנהל מוזיקלי שנים רבות, מאז עלה ארצה בתחילת שנות ה-50. היה מנהל מוזיקלי ומעבד בהרכבים אגדתיים כמו הגשש החיוור, בצל ירוק ולהקת הנח"ל, הלחין ועיבד מאות שירים המשמשים פסקול לחיינו. רבים מהם היו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. בין השירים שהלחין: "ערב בא" שזכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר הישראלי הראשון, "ליפא העגלון", "איש אילם וגבוה ודק", "זמר שלוש התשובות", "טיול בשניים", "אוף איזה רוח", "מה עושות האיילות", "שיר הדייג" ועוד רבים.

לבנון ניהל מוזיקלית אין ספור הצגות ומופעים כולל הצגות תיאטרון ומופעי זמר. שימש מעבד ומנהל מוזיקלי בפסטיבלי הזמר והפזמון וניהל וניצח על פסטיבל שירי הילדים, השתתף כמעבד בתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות.

אריה לבנון - פרקי חייו
אריה לבנון בצעירותו [צילום: באדיבות המשפחה]

מנהל מוסיקלי
לאחר שחרורו מצה"ל ב-1958 החל לעבוד כמלחין, מעבד ומנהל מוזיקלי עם זמרים ולהקות ידועות בארץ ובהם הדודאים, להקת בצל ירוק, להקת הנח"ל ועוד

בשל השכלתו המוסיקלית ובהמלצת מורהו למוזיקה מהאקדמיה אלכסנדר אוריה בוסקוביץ' שהיה איש מילואים בפיקוד מרכז, מונה אריה למדריך מוזיקלי ומעבד בלהקת פיקוד מרכז
▪ ▪ ▪

אריה לבנון נולד בשם לאון וייסמן בשנת 1932 ברומניה. אביו היה סוחר. אמו עקרת בית. מגיל צעיר מאוד נמשך לעולם המוזיקה. מגיל 10 לערך ניגן בכינור.

ב-1951 בהיותו בן 19 עלה ארצה עם הוריו. תחילה התגוררו במחנה העולים בפרדס חנה ומשם עברו למעברת "מחנה ישראל" ליד לוד. האב שהיה סוחר ברומניה נאלץ לעבוד לפרנסת המשפחה כשומר לילה בתעשיה האוירית בלוד, שזה עתה הוקמה. עם הזמן, המשפחה עברה להתגורר בדירה ביפו שאת מטבחה ושירותיה חלקו עם עוד שלוש משפחות.

תקופה קצרה לאחר עלייתו לארץ, החל אריה ללמוד בקונסרבטוריון תל אביב ברחוב לילינבלום ואחר כך באקדמיה למוזיקה במגמת קומפוזיציה וניצוח בכיתתו של המורה והמלחין אלכסנדר אוריה בוסקוביץ'. לצד לימודיו עבד לפרנסתו כמורה למוזיקה בבתי ספר וכן ניצח על מקהלות חובבים. בשל לימודיו ועבודתו כמורה נדחה מועד גיוסו לצה"ל. ב-1956 לאחר גמר לימודיו באקדמיה התגייס לצה"ל והוא בן 24.

בשל השכלתו המוסיקלית ובהמלצת מורהו למוזיקה מהאקדמיה אלכסנדר אוריה בוסקוביץ' שהיה איש מילואים בפיקוד מרכז, מונה אריה למדריך מוזיקלי ומעבד בלהקת פיקוד מרכז. יחד עמו בלהקה היו דמויות שהפכו לימים לאנשי במה ידועים ובהם עודד קוטלר, עודד תאומי, אלכס פלג, עמוס אטינגר, אילי גורליצקי, שייקה לוי ועוד.

ב-1957 במסגרת שירותו בלהקת פיקוד מרכז הלחין לבנון את שירו הראשון (המוקלט) "לא תסדרו את שכמותי" למילותיו של דן אלמגור. את השיר ביצעה חברת הלהקה רחל כחלני עם להקת פיקוד מרכז בתוכנית "שמע חבר" (1957) בביומו של עזריה ורפפורט.

לאחר שחרורו מצה"ל ב-1958 החל לעבוד כמלחין, מעבד ומנהל מוזיקלי עם זמרים ולהקות ידועות בארץ ובהם הדודאים, להקת בצל ירוק, להקת הנח"ל ועוד. לצמד הדודאים כתב את לחן השיר "שיר רועים" (בקר בקר תכל רגליים) למילותיו של רפאל אליעז. ללהקת בצל ירוק הלחין את השיר "ליפא העגלון" למילותיו של יחיאל מוהר שהפך בזמנו לאחד השירים הידועים והאהובים בארץ.

שירים נוספים שהלחין אריה באותן שנים: "איש אילם גבוה ודק" שאת מילותיו כתב יעקב שבתאי, והתפרסם בביצוע אסתר ואבי עופרים ("צמד העופרים"), "טיול בשניים" למילותיה של דליה למדני בביצוע הצמד "רן ונמה" (רן אלירן ונחמה הנדל) וכמו-כן הלחין את השיר "פונדק במדבר" אותו מבצע אריק איינשטיין למילותיו של יעקב שבתאי.

"ערב בא" - מקום ראשון בפסטיבל הזמר הראשון
בראיונות לעיתונות דאז סיפר לבנון כי דווקא השיר הזוכה "ערב בא" הוא לטעמו מהשירים הפחות טובים שיצר
▪ ▪ ▪

ב-1960 זכה השיר "ערב בא" שהלחין אריה לבנון במקום הראשון בתחרות פסטיבל הזמר והפזמון הראשון שנערך בהיכל התרבות בת"א במוצאי יום העצמאות של שנה זו. את השיר שאת מילותיו כתב עודד אבישר ביצעו שמעון בר ועליזה קאשי. השיר "ערב בא "הפך ללהיט ענק ואהוב על רבים עד היום, והביא לפרסומו של אריה לבנון בקרב הציבור הרחב. בראיונות לעיתונות דאז סיפר לבנון כי דווקא השיר הזוכה "ערב בא" הוא לטעמו מהשירים הפחות טובים שיצר. וכי השיר הטוב האהוב עליו מבין שיריו הוא השיר "טיול בשניים".

לא רבים יודעים כי בפסטיבל הזמר והפזמון הראשון של שנת 1960 התחרה שיר נוסף שהלחין אריה לבנון "מחול הרועה" (מילים עודד אבישר) בביצוע עליזה קאשי ושמעון בר (בנפרד). השיר דורג באחד המקומות האחרונים - נשכח כמעט לגמרי ולא רבים מכירים אותו.

השתלמות באיטליה
אריה לבנון כחייל [צילום: באדיבות המשפחה]
לאחר חזרתו לארץ שימש כמנהל מוסיקלי של שתי התוכניות הראשונות של הגשש החיוור בבימויו של שייקה אופיר - "שמחת זקנתי" ו"תוכנית ד'"
▪ ▪ ▪

בשנת 1960 קיבל אריה לבנון מלגת השתלמות במוזיקה ממשרד החוץ האיטלקי ויצא לרומא איטליה שם השתלם בעיקר בניצוח על אופרות, מוזיקה לסרטים ועוד. באיטליה למד אצל מורים פרטיים, ביקר באופרות ובחזרות להצגות. בין מוריו באיטליה היה המלחין סרג'יו ציליבידקה. לאחר שהות של קרוב לשנתיים באיטליה שב ב-1962 לארץ.

לאחר חזרתו לארץ שימש כמנהל מוסיקלי של שתי התוכניות הראשונות של הגשש החיוור בבימויו של שייקה אופיר - "שמחת זקנתי" ו"תוכנית ד'". לבנון הלחין ועיבד ל"גששים" מספר שירים ובהם "שלכת", "פרידה על החוף", "בלדה לגשש החיוור" "הדייג", "עונות השנה" ועוד.

בשנות ה-60 (1964) היה לבנון מנהל מוזיקאלי במחזמר של תיאטרון הקאמרי "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" ועבד לצד סשה ארגוב גם במופע "שוק המציאוֹת" שהעלו יונה עטרי ואילי גורליצקי בשנת 1965 בבימויו של שמואל בונים. לבנון הלחין שירים למופע "צץ וצצה" (1969) מופע מוזיקלי משירי נתן אלתרמן ובניהם את השיר "זמר שלוש התשובות" (הוא אמר אם תלכי אחרי) שמבצעת רבקה זוהר ואת השיר "אוף איזה רוח" אף הוא בביצועה של זוהר.

ב-1969 הלחין את השיר "שיר ערש 1969" שאת מילותיו כתב יוסי גמזו וביצעה הזמרת אלכסנדרה. כשהוקמה הטלוויזיה הלימודית פנו לאריה לבנון והוא כתב את המוזיקה לסדרה "משחקצב" ולתוכנית "אות-אות-אות". בשנות ה-70 הופקד אריה לבנון על ניהולו המוזיקלי של אירוע "מנחה מוסיקלית" - סידרת מוזיקה קלאסית שהתקיימה מדי שבוע בימי שישי אחר-הצהריים בבית לסין בתל אביב.

מנצח באופרה הישראלית
ב-2014 הוענק ללבנון אות יקיר העיר תל אביב-יפו
▪ ▪ ▪

החל מתחילת שנות ה-70 עד תחילת שנות ה-80 במשך כ-10 שנים עבד אריה כמנצח באופרה הישראלית ושימש מידי פעם כמנצח אורח בתזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הקאמרית הישראלית והתזמורת הסימפונית חיפה.

בדצמבר 2012 נערך בתיאטרון הקאמרי אירוע מחווה והוקרה לאריה לבנון במלאת לו 80. באירוע, שנערך בנוכחותו של אריה לבנון, השתתפו אמנים רבים, זמרים ומקהלות, ששרו משיריו ובהם עדנה גורן, רבקה זוהר, אסתר ראדא ועדי כהן. דביר בנדק, אבי גרייניק ודרור קרן ביצעו משירי הגשש החיוור שהלחין אריה לבנון.

ב-2014 הוענק ללבנון אות יקיר העיר תל אביב-יפו. האות מוענק מדי שנה לתושבי תל אביב-יפו, בני 70 לפחות בעת קבלתו, אשר מתגוררים בעיר, על פעילות ייחודית וראויה לציון, שעיקרה בתל אביב-יפו או לטובת העיר ותושביה או לכבודם.

רעייתו של אריה לבנון עדה לבנון, עמדה שנים רבות בראש הרשות לצרכנות של ההסתדרות. להם נולדו שלוש בנות.

אריה לבנון [צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  31/08/2022   |   עודכן:  31/08/2022
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
די להבין טוב יותר את מורכבות דמותו ופועלו של מיכאיל גורבצ׳וב, מנהיגה האחרון של ברה"מ שהלך אמש לעולמו בגיל 91, צריך לראות את הפער האדיר בין האופן שבו מורשתו התקבלה במערב, לבין הגישה אליו ברוסיה פנימה ובמדינות ברה"מ לשעבר במשך השנים שחלפו מאז התפרקותה. גורבצ׳וב הוא ללא ספק אחת הדמויות החשובות והמשפיעות ביותר במאה ה-20. מנהיגה האחרון של ברה"מ, שבגיל 54, צעיר להפליא, מונה למזכ"ל המפלגה הקומוניסטית ולשליטה בפועל של ברה"מ. ממרומי הקרמלין הוא הבין מצויין את מצבה הקשה של ארצו מוכת השחיתות וביורוקרטיה לא יעילה, שכלכלתה גרוטאה מקרטעת, שצבאה תקוע באפגניסטן ללא מוצא נראה לעין, ושתקציבה משועבד להוצאות ביטחון אדירות שבאות על חשבון תחומים דחופים יותר.
31/08/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
טרם יבשה הדיו על האזהרות ששלחה הוועדה לחקר האסון בהר מירון לבנימין נתניהו ואמיר אוחנה ויעקב (קובי) שבתי ועוד 14 - והליכוד כבר הכפיש, שהעיתוי נבחר כחלק ממערכת הבחירות נגדו. למה לא לכזב? זה כל כך קל, וזה כל כך מצליח.
31/08/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
חלק 29 מסדרת שיחות עם סא"ל בדימוס אלי דקל, לשעבר ראש ענף שטח באמ"ן, המספר שיום לפני מבצע "אבירי לב" לצליחת תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים בוצע צילום אוויר של גזרת "החווה הסינית", פסיפס מפוענח נשלח במטוס קל לחפ"ק של חזית הדרום אך הוא נשאר על הארון בחדר הקמ"ן ולא הגיע למפקד חטיבת צנחנים 35 אל"ם עוזי יאירי ולמג"ד 890 סא"ל יצחק מרדכי.
חודש ספטמבר אמור היה להיות חודש ההכרעה בסכסוך בין ישראל ללבנון על הגבול הימי ביניהן. הכרעה בין הסלמה ביטחונית לבין הגעה להסכם שיאפשר לשתי המדינות להפיק גז טבעי מהים התיכון. אולם, גורמים לבנונים טוענים כי ישראל דחתה את הוצאת הגז הטבעי משדה "כריש" לחודש אוקטובר מחשש לעימות צבאי עם חיזבאללה.
מי יודע מי היא ילנה גרינברג? מה אירע לה? היכן גרה? במה עסקה? אהבותיה, הצלחותיה חלומותיה, דאגותיה, שאיפותיה? מי ידע ילנה מיהי ומהי, רק מספר הייתה, 17, בגימטרייה טוב במציאות טרגדיה נוראה. ילנה היא לא מספר, היא לא סטטיסטיקה, היא עוד אחת על הרצף המיתי הבלתי נסבל. לילנה יש שם, יש פנים, יש חיוך כובש ולבוש שיקי, שיניים צחורות ומבט אל האופק, לילנה יש אימא ואבא ואחות שכל כך מתגעגעת.
חוקרת בתצפית  /  שרון מגנזי
שופטים כמו פוליטיקאים  /  שלומי בוצ'צ'ו
"מלך חיי הלילה של ירושלים"  /  אלי אלון
המצחיקנית של המדינה  /  יגאל יששכרוב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il