בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
שאשא-ביטון. נזק אדיר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
|
|
|
מגדלת הבורים
|
תוכניתה של שרת החינוך היא מרשם לגידול בורים ● משמעותה היא אי-הבנת החשיבות של מקצועות הליבה החיוניים, תנ"ך ועברית ● עם מנהיגות ראויה באמת, מערכת החינוך הייתה יכולה למלא את ייעודה
|
ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שרת החינוך של מדינת ישראל במשך 15 החודשים האחרונים, היא בעלת נתוני השכלה מתאימים לתפקידה, בניגוד לרבים מבין שרי החינוך בעבר. אבל, מסתבר שנתונים אלה אינם מספיקים כדי למלא את התפקיד בצורה ההולמת את צרכי השעה. בעיצומו של משבר הקורונה היא התנהגה כאילו הנחיות משרד הבריאות בעניין המגיפה אינן מחייבות את משרד החינוך, וכך קיבלו התלמידים, והמורים, דוגמה שלילית בהלכות כיבוד החוק וההנחיות. ולאחרונה, בעיצומו של המשבר אשר סיכן את פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג, היא התנהגה כאילו הייתה נציגת האיגוד המקצועי של המורים, מעין מהדורה חיוורת של יפה בן-דויד, ולא כמי שהתמנתה לכהן כשרה הממונה על מערכת החינוך. לחלל שהותירה השרה נכנס שר האוצר, אשר נציגיו ניהלו משא-ומתן עם ארגוני המורים, והם מי שגם ביקשו להפעיל את מערכת החינוך באמצעות צווים. אבל, בין לבין חשוב לזכור את הנזק האדיר שאותה שרה גרמה לתכנים הנלמדים במערכת החינוך. הכוונה ל"רפורמה" שהיא מבקשת להנהיג בבחינות הבגרות, שעיקרה חלוקת מקצועות הבגרות לשתי רמות: · רמה-על, רמה מכובדת ויוקרתית, שבראשה נכללים המקצועות מתימטיקה ואנגלית, ושמקצועות עליונים אלה מחייבים בחינת בגרות חיצונית. · רמה משנית, שבה נכללים בין השאר לימודי תנ"ך ועברית, ושמקצועות משניים אלה יכולים להסתפק במושג הערטילאי "עבודת חקר", יצור שאיש אינו יודע מה טיבו. עם כל הכבוד למתימטיקה, וכאיש מדעי הטבע בהשכלתו, נראה לי שלמתימטיקה מיוחסת חשיבות רבה מדי גם כיום, קל וחומר אם שרת החינוך הנוכחית תמשיך חלילה בתפקידה גם אחרי הבחירות ותפעל ליישום תוכניתה. עם כל הכבוד למתימטיקה, וכמי שאורח חייו הוא חילוני, נראה לי שיש להעמיק ולהרחיב את לימודי התנ"ך, ולשלבם עם לימודי העברית, ההיסטוריה והגאוגרפיה של ארץ ישראל. אין מדובר ב-"הדתה" (מי המציא קשקוש זה?!), והתנ"ך איננו של "הדתיים". התנ"ך הוא הבסיס לתרבות שלנו כעם, ובלי להכירו ולהוקירו אנו צפויים לניתוק מהשורשים ולהתבוללות בארצנו, כאשר הלעז יכה בכל חלקה טובה, וצעירינו ירוצו אחרי דרכונים גרמניים (!), פורטוגליים, רומניים ואחרים. עם כל הכבוד לשפה האנגלית ולחיוניותה, היא אינה יכולה להיות חשובה יותר משפת האם של ילדי ישראל, השפה העברית. למעשה, בוגרי מערכת החינוך אמורים לשלוט ב-3 שפות חובה בתום 12 שנות לימוד: עברית, אנגלית וערבית. שני תנאים לכך: · התחלת לימודי 3 השפות בשלב מוקדם ככל האפשר, ובהיקף משמעותי ומחייב. · הפסקת הפיזור לכל מיני שפות שאינן נמנות על השפות הנ"ל: צרפתית, ספרדית, סינית, יידיש ועוד ועוד. תוכניתה של שרת החינוך היא מרשם לגידול בורים. משמעותה היא אי-הבנת החשיבות של מקצועות הליבה החיוניים, תנ"ך ועברית. עם מנהיגות ראויה באמת, מערכת החינוך הייתה יכולה למלא את ייעודה.
|
|
הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
|
|
תאריך:
|
04/09/2022
|
|
|
עודכן:
|
04/09/2022
|
|
רון בריימן
|
|
אז זהו זה. יש הסכם שכר ואין שביתה. ילדי ישראל צעדו הבוקר בהתרגשות לבתי הספר והמורים התייצבו לעבודה, עבודת קודש. אבל הבעיה של מערכת החינוך שלנו לא נפתרה. פשוט כי שורשיה אינם נעוצים במערכת החינוך, הם נעוצים במערכת הערכים שלנו כחברה.
|
|
|
מזל טוב לכל התלמידים המתחילים ללמוד היום, לאלה שכבר התחילו ללמוד ולאלה שיתחילו ללמוד. בדקתי את החלוקה של תלמידי היסודי בין ארבעת זרמי החינוך והיא כדלהלן: ממלכתי עברי - 39%, ממלכתי דתי - 14%, ממלכתי ערבי - 23%, חרדי - 24%. ברור שהחינוך החרדי עלה בקצב הגדול ביותר בעשור האחרון - 38%.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - כרגיל, בשבחי הארכיון, שטיפת-מוח, צדקנות, טירוף, מימון טרור והשתוללות "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט) שבת שלום
|
|
|
אחרי הסרת איום השביתה, נפתחה שנת הלימודים כסדרה (יום ה', 1.9.22) ולבתי הספר חזרו כ-2.5 מיליון תלמידים, בהם 177 אלף שיחלו ללמוד לראשונה, בכיתה א' ו-136 אלף תלמידים שיגיעו לשנתם האחרונה בתיכון, בכיתה י"ב. לצד התלמידים, כ-218 אלף עובדי הוראה חוזרים ללמד ב-5,440 בתי ספר. גם בחינוך המיוחד חזרו 289 אלף תלמידים ללמוד. אירועים נקודתיים, לרוב כתוצאה מליקויי בטיחות, מנעו את תחילת הלימודים במקומות אחדים.
|
|
|
ארגון המורים העל-יסודיים הגיע להסכמות עם משרד החינוך והסכים שלא להשבית את פתיחת שנת הלימודים הצפויה מחר. לאחר שבשעות הבוקר הודיעו משרד האוצר והסתדרות המורים על הסכמות עקרוניות לקראת חתימה על הסכם שכר חדש ניהל יו"ר ארגון המורים, רן ארז, פגישות עם שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון.
|
|
|
|