|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עמיטל נדלן מתקדמת לקראת רכישת בניין נוסף בבוקרשט!
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?
המלחמה נמשכת [צילום: AP]

מגבית יהודית למען אוקראינה

כעם שבמשך אלפיים שנה סבל מנחת זרוען של הממלכות והמדינות שבהן הוא חי בפזורה הזאת, שנאבק על זכויות אדם בסיסיות, על קיומו, ולבסוף על חרותו כעם, עלינו לזכור זאת כאשר העם האוקראיני לא רק נאבק על חרותו, אלא על ביתו ועל חייו
26/10/2022  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

לִבְשׁוּ-נָא עֹז! דִּרְכוּ-נָא עֹז!
לְעֶזְרַת הָעָם! לְעֶזְרַת הָעָם!
בַּמֶּה? אַל-תִּשְׁאָלוּ - בַּאֲשֶׁר נִמְצָאָה!
בְּמִי? אַל-תִּבְדֹּקוּ - כֹּל לִבּוֹ יִדְּבֶנּוּ!
מִי צָרַת הָאֻמָּה בִּלְבָבוֹ נָגָעָה -
הַמַּחֲנֶה יֵאָסֵף, אַל-נָא נַבְדִּילֶנּוּ!

זה הבית הראשון של שירו של ח.נ. ביאליק בשם "למתנדבים בעם". מקרה היסטורי הוא שהשיר נכתב באודסה שבאוקראינה בעשור האחרון של המאה ה-19. תכליתו הייתה קריאה לעזרה במאבק של התנועה הציונית ליישוב ארץ מולדת. תקפותו בימינו הוא מול העם האוקראיני.

כעם שבמשך אלפיים שנה סָבָל מנחת זרוען של הממלכות והמדינות שבהן הוא חי בפזורה הזאת, שנאבק על זכויות אדם בסיסיות, על קיומו, ולבסוף על חרותו כעם, עלינו לזכור זאת כאשר העם האוקראיני לא רק נאבק על חרותו, אלא על ביתו ועל חייו.

אנו מיודעים ומודעים למלחמה באוקראינה, לדם הרב שנשפך, להרס והרג ללא הבחנה, לאכזריות של התוקפן הרוסי. אלא שהזרקורים מופנים בעיקר אל המערכה הצבאית, בשעה שסבלו היום יומי של העם מצוי בצל. עתה עם בוא החורף, שהוא באזור קר זה ממתן את הלחימה בחזיתות, המציאות בעורף מחמירה. אזרחי אוקראינה, שנותרו בה לאחר הבריחה המונית ואיכשהו מחזיקים מעמד הרף ההפצצות הקטלניות, עומדים עתה בפני חזית נוספת - החורף. אוקראינה תלויה בחימום מרכזי מאז היותה חלק מן הגוש הסובייטי והרוסים ניצלו עובדה זאת גם לאחר מכן כדי להגביר את תלותה של אוקראינה ברוסיה. הפצצת קווי אספקת הגז לשימוש ביתי על-ידי הרוסים חושפים את תושבי אוקראינה בכול מקום בערים ובכפרים למחסור חמור באמצעים לתאורה, לחימום, לבישול, כשהטמפרטורה בחוץ בעת הזאת היא לעתים קרוב לאפס וזה ילך ויצנח עם בוא החורף.

אוקראינה עומדת בפני משבר הומניטרי נוראי. זה בא לידי ביטוי בין השאר בהשבתת מאפיות באזורים שונים, ואנשים עומדים בתורים בכפור הלילי על סף חנויות לממכר מזון שכמעט ריקות. אם מופיעה משאית נושאת לחמים אלה מחולקים תוך כדי נסיעה ובהגיעם ליעד הם ריקים. תושבים רבים שבתיהם נהרסו מוצאים מקלט בהריסות של בתיהם שלהם ושל אחרים. אלה דירות שהדלתות נעקרו, החלונות הועפו והקירות הרוסים, כמו גם גם קווי החשמל וצנרת המים והגז. אלה המאורות שבהם חיים משפחות על זקניהם וטפם. ברוב המקרים מדובר במשפחות שאבותיהן או אחיהם גויסו, נמלטו או נהרגו, והאישה צריכה להשאיר את הפעוט או הילד בתוך הכוכים של החורבות כדי לצאת ולמצוא קצת מזון או איזה עץ להבערת האש לחימום או לבישול על פתיליות או סתם מדורה.

במקרים מסוימים כאשר תושבים באזורים כפריים יצאו ללקט עצים ביערות הסמוכים אשר שוחררו מן הכובש הסובייטי, זה השאיר אחריו מוקשים פזורים, שפצעו או הרגו את הנכנסים ליער. מסיבה זאת השלטונות הזהירו את התושבים לבל יתקרבו לשטחים אלה, גם אם יש בהם עצים, שדרושים לקיום בסיסי. אולם המצוקה היא כה גדולה שאנשים רבים מסתכנים וגוזמים את העצים כי החלופה היא מוות מרעב או מכפור. גם אי-אלה מן התושבים בני מזל שיש להם גנרטורים, אינם יכולים להפעיל אותם מהעדר הספקת דלק.

ההפצצות הרוסיות גרמו גם להרס תשתיות המים, לאמור לצנרת המרכזית ובהרבה בתים גם אלה שלא נהרסו אין מים ותושבים חייבים לנדוד למקומות שבהם אלה מצויים או להזדקק למובילים שמדי פעם מחלקים מים. העם האוקראיני האמיץ מצוי בתהליכי התמוטטות.

עזרת העולם

זאת המציאות האופטימלית. שכן אלמלא העזרה האדירה של העולם ובראש וראשונה ארה"ב, אוקראינה כולה הייתה עיי הריסות ובקייב הייתה יושבת ממשלת בובות רוסית כמו בימי סטאלין. לפי הנתונים שאספתי, והם מן הסתם לא שלמים סטטיסטית - העולם, רובו באמריקה הצפונית, באירופה כולה, באוסטרליה ובאסיה, וחלק מאפריקה ואמריקה הדרומית, הזרימו אמצעי הגנה, סיוע חומרי, הומניטרי ורפואי בסכומים שמתקרבים ל-25 מיליארד דולרים. ארה"ב הברית לבד העניקה או הקציבה עד לחודש אוקטובר 2022 סיוע בסכום של 15.2 מיליארד דולר, רובו סיוע ביטחוני. מעצמות אירופה - גרמניה, צרפת, אנגליה - הזרימו סיוע בסך יותר מ-5 מיליארד דולר, והשאר תרם העולם.

אין מדינה באירופה, למעט באלורוס, גרורתה של רוסיה, שלא העניקה סיוע. מפינלנד בצפון ועד יוון בדרום. מפורטוגל במערב ועד לגאורגיה במזרח. אגב רוב מדינות הקווקז, גם כאלה שמקיימות יחסים תקינים עם רוסיה הושיטו עזרה. בין בעלות בריתה של רוסיה שהגישו סיוע, למרבה הפתעה, מצויה גם סין. עם אלה שלא הושיטו עזרה עד כה נמנות מצרים, סוריה, ירדן, עירק ולבנון.

אין כל ספק שעמידתה של אוקראינה מול התוקפנות הרוסית המסיבית ותמיכת העולם בה, הן הודות לדעת הקהל בעולם ובעיקר בארה"ב ובמערב. דעת קהל תמיד הייתה קריטית והיא גם כיום חשובה ביותר. הדוגמה במאה ה-20 היא הבדלנות האמריקנית בראשית מלחמה בעולם הראשונה. לא זו לבד שהעם האמריקני לא רצה להתערב במלחמה נגד הנאצים, אלא שבמוקד המסר של הנשיא רוזוולט, במערכת הבחירות שקדמה למלחמה, עמדה אי-ההתערבות בה. אך גם בראשית המערכה כאשר היטלר כבש את אירופה, ואנגליה נאבקה נואשות על השרדותה, כשהנשיא רוזוולט שינה את עמדתו - דעת הקהל והקונגרס עדיין היו נגד. ההתקפה היפנית על "פרל הארבור" שינתה באחת את דעת הקהל. לא זו בלבד שהוא נהפך לתומך נלהב במלחמה נגד הציר הפשיסטי - גרמניה, איטליה, יפן, אלא התגייס בהמוניו וגייס בצורה מדהימה שלא תיאמן, את כל כוח האדם והמשאבים שבסוף הביסו את המשטרים הנאצי והיפני. העולם ניצל. דעת הקהל בעולם עדיין ניצבת לימין אוקראינה.

המתנדבים בעם

"עזרה" יהודית מבחוץ והדדית מבפנים הייתה אחד האמצעים החשובים בכול אתגר לרבות סיבה קיומית, בעם היהודי בגלות וגם ביישוב ובמדינת ישראל. העם היהודי שיווע לעזרה ובמקרים רבים זו ניתנה לו, הן על-ידי קהילות שיכלו והן על-ידי ממשלות שונות תוך התערבות יהודים בעלי השפעה. בעת החדשה היה זה ה"ג'וינט" שנוסד בארה"ב בשנת 1914. מאז הוא פעל להצלת יהודים שהיו נתונים תחת איום, הגיש סעד לקהילות יהודיות במצוקה, לרבות מזון, לבוש ואמצעים בסיסיים לקיום. עם פירוק ברה"מ הוא הגיש עזרה לקהילות ובעיקר לאוכלוסיות חלשות כמו ילדים וקשישים. הוא לא רק סייע ליהודים בעת מצוקה אלא גם ללא יהודים כמו במקרים של אסונות טבע במסגרת תוכנית בשם "תיקון עולם".

גוף יהודי מקיף יותר ועוצמתי יותר שקם ב-1939, ערב מלחמת העולם השנייה, הייתה "המגבית היהודית המאוחדת" (United Jewish Appeal) שפעלה לגיוס כספים למען מטרות יהודיות וציוניות בקרב הקהילות היהודיות, בעיקר בארה"ב אך גם באירופה כאחד מפעלי ההתרמה הגדולים בהיסטוריה של העם היהודי. לאחר השואה שימשה המגבית זרוע לסייע לשרידים, לארגון העלייה לארץ, להקמת יישובים חקלאיים בה, לעזרה לערי פיתוח ולמפעלי חינוך ותרבות.

ישראל כיום אומנם מקבלת סיוע ביטחוני חיוני מממשלת ארה"ב, אבל היא עצמה וגורמים שונים בה נמנים עם התורמים. מדובר בסיוע של המדינה במקרים של אסונות טבע במדינות אחרות או במקרים חרום אחרים. אשר לאוקראינה ישנם פרטים וגורמים ציבוריים שונים בחברה שמסייעים וגם מדינת ישראל עושה זאת בצורות שונות בעיקר בצרכים בסיסיים, רפואה ועוד, תוך מגבלות שנובעות ממצבה הגיאופוליטי ואולי גם בכול הקשור לקהילה היהודית ברוסיה. הגורם האחרון הוא לטנטי אך חשוב. זאת הסיבה שישראל נמנעת מלהגיש גם עזרה חיונית בציוד הגנתי נגד טילים. עם זאת ראוי ורצוי שתהיה גם התנדבות בעם. בעם היהודי בישראל ובעם היהודי בעולם כולו למען העם האוקראיני שנאבק על ביתו ועל חייו. יש כה הרבה תומכים ומזדהים עם העם האוקראיני, בציבור ובמדיה, הבה נראה מישהו מרים את הכפפה. אני אימָנֶה עם התורמים הראשונים למגבית יהודית מאוחדת למען אוקראינה. UNITED JEWISH APPEAL FOR UKRAINE

תאריך:  26/10/2022   |   עודכן:  26/10/2022
צבי גיל
+רוסיה מגבירה מאמצי הריגול בנורווגיה
13:32 26/10/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
בפעם הראשונה שירותי הביטחון הנורבגים מצליחים לזהות ולעצור מרגל רוסי "רדום", דהיינו כזה הפועל בזהות בדוייה עבור רוסיה  ▪  בנוסף החודש נעצרו בצפון נורבגיה לא פחות מעשרה בני אדם בגין פעילות חשודה שעלולה לשרת את רוסיה
ציור המציג את צינורות נורד סטרים מוצג על מכולה ליד צינור הים הבלטי [צילום: מרקוס שרייבר/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מגבית יהודית למען אוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
בכיר בממשל ביידן אומר מוקדם יותר ל"ניו-יורק טיימס" ש"ישנן התפתחויות חדשות ומטרידות הקשורות בארסנל הגרעיני של רוסיה". אותו בכיר ביקש לשמור על עילום שמו וסירב למסור כל פרט נוסף, לאור רגישותה של הסוגיה.
26/10/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
מתקרבים להסלמה משמעותית? שגריר רוסיה באו"ם ואסילי נבנזיה שיגר מכתב למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון שבו הוא מזהיר: "אנו נתייחס לשימוש ב'פצצה המלוכלכת' ע"י משטר קייב כפעולה של טרור גרעיני". עוד הוא כותב שם: "אנו דוחקים במדינות המערב להפעיל את השפעתן על המשטר בקייב לנטוש את תוכניותיו המסוכנות המאיימות על השלום הבינלאומי והיציבות. יהיו להן השלכות חמורות והן יגרמו למספר קורבנות עצום בקרב אוכלוסייהה אזרחית".
25/10/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
מדינות מערביות מביעות חשש מפני האפשרות שרוסיה תשתמש בפצצה מלוכלכת כתירוץ להסלמת פעולותיה הצבאיות באוקראינה. כך פורסם (יום ב', 24.10.22) בהודעה מיוחדת ומשותפת של שרי החוץ של צרפת, בריטניה וארצות הברית. החשש הוא שרוסיה תהיה זו שתפעיל פצצה שמכילה רכיבים לא קונבנציונליים במסגרת פרובוקציה מכוונת.
24/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, שלח נאום מוקלט לוועידת הדמוקרטיה של הארץ ובו קרא לישראל לסייע לארצו כנגד שיתוף הפעולה הצבאי של אירן ורוסיה. "זו החלטה מדינית שלכם", אמר.
24/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אוקראינה דורשת מן האו"ם לציית לסעיף 4 במזכר בודפשט, אשר אמור לספק לה סיוע בינלאומי במקרה שבו תותקף או תאוים באמצעות נשק גרעיני.
24/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
ראשי מערכת הביטחון החליטו לא לכבוש את הרצועה ולא להקים ממשלת צבאי ברצועה    כתוצאה מכך, חמאס חוזר ומשתלט מחדש על כל שטח שמפנים חיילי צה"ל    גלנט והלוי וגם נתניהו מבינים היטב שהם נכש...
דן מרגלית
דן מרגלית
מיקי זוהר - מעמיד פנים, זורה חול בעיניים; אבי דיכטר - בוז; ישראל כ"ץ - אפרטצ'יק קטן, הורדוס נלעג; שלמה קרעי - סמל הרע בפוליטיקה של הליכוד; עמיחי שיקלי - גועל נפש
יורם אטינגר
יורם אטינגר
המעבר פועל מכוח תובנות העומדות בסתירה למציאות    תובנות מערביות היכו שורש גם בישראל והביאו לשינוי מדיניות ולפתיחת מו"מ עם ארגוני הטרור פתח ואש"ף, על-אף שחזונם הוא "שחרור פלשתין מהנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il