|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מתרגזים על התור [צילום: ארי בוסל]

משל הבצל הירוק

הכשל העיקרי הוא שלאחר אלפיים שנות גלות וכמיהה לארץ משלנו, כחמישית מהאוכלוסייה של מדינת ישראל בוחרת לגור מחוץ לארץ
09/01/2023  |   ארי בוסל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

ישראלים בארה"ב בד"כ נשארו בבית כשצריך היה להפגין. האם זה בגלל חוסר ארגון או חוסר מוטיבציה? האם הם פשוט עסוקים מדי, מחכים שמישהו אחר יצא ויפעל בשמם ובמקומם? או אולי הם עזבו את הארץ, ולמרות שהם עדיין קשורים בטבור לארץ, הם הפכו ל"אמריקנים-ישראלים" לפני שהם "ישראלים-אמריקנים", ולכן אפשר להשאיר את מלחמות ישראל והיהודים הדורשות תשומת לב, פעולה של ממש והקרבה (מעבר ללחיצת "לייק" בעצומה באינטרנט) לאחרים, כי זה פחות חשוב לאותם אמריקנים-קודם-ישראלים-אחר-כך?

רבים יטענו בלהט שלא כך פני הדברים: הם עוקבים ברשת באופן שוטף אחרי מה שקורה. הם חברים בקבוצות ווטסאפ (ושם הם נלחמים בעוז רב זה בזה). הם מבקרים עם משפחתם בארץ. הם מגיעים לאירועים של מבקרים מהארץ (זמרים, קומיקאים, סופרים, פוליטיקאים ועוד כה רבים אחרים), והם תורמים לארץ, ביחוד כשהשליחים שמגיעים פורטים על נימי הלב: "זה צו הגיוס שלכם. זו השותפות שלכם. אלו המילואים שלכם"!

ביום של חשבון נפש, שאנחנו נמנעים מפגישה איתו, ברור לנו שהדרך בה אנחנו הולכים היא חד כיוונית: פרידה מוחלטת מישראל ומהיהדות. הכיצד? תשאלו. הדבר פשוט. עזיבה "לשנה או שנתיים" או לפרק זמן קצוב הופכת לחיים שלמים בניכר. הילדים נולדים וגדלים מחוץ לארץ, הם מתחתנים לאו דוקא עם יהודים, הנכדים כבר רחוקים מרחק הגלות ממשאת נפשנו מהלך אלפיים שנים, וכשמגיע זמננו, אנחנו לא נקברים בארץ - כי שם כבר אין מי שיעלה על הקבר שלנו, כי העתקנו את מרכז חיינו, כי אין לזה חשיבות יותר.

אין ספק שלא נעים לשמוע ועוד פחות נעים לדוש בעצם העזיבה מהארץ. היום לפחות 15% מהאוכלוסייה היהודית של מדינת ישראל הם אזרחים ישראלים אבל לא תושבי ישראל. כשבשדה התעופה בן-גוריון שולחים אותם לעמוד בתור לבדיקה ביטחונית עם הישראלים מהארץ, הם מתרגזים. כשדורשים מהם להנפיק דרכון ישראלי לילדיהם שלא נולדו בארץ, הם מתרעמים. כשמטרטרים אותם מסניף בנק אחד לאחר בגלל שהם "תושבי חוץ" ויש דרישות שנתיות מארה"ב, הם מורטים את שערות ראשם, מלשון "בשביל מה צריך את זה בכלל". רגל אחת בארץ, רגל שניה בחו"ל, לכאורה באופן זמני אך למעשה לצמיתות. הם לא מתנדנדים, הם יודעים בדיוק בתוככי לבם היכן הם נמצאים, אך הם רוצים את הנוחות של שני העולמות; מעין משחק ב"נדמה לי".

אותה גישה הרווחת בקרב הישראלים בחו"ל ניתן למצוא גם בארץ: "הם עזבו, אבל הם לא בדיוק עזבו". הם באים לבקר, כי יש להם כאן משפחה ובארץ כיף (אם לא לחיות אז לבקר). הם נשמעים ונראים ישראלים, כך שלא באמת יעזור אם הם נעזרים בדרכון שני ושלישי; הם לצמיתות חלק מאתנו. הם מזרימים לנו כספים (האם כך הוא?), והם עוזרים לקדם את האינטרסים של ישראל והעם היהודי בתפוצות (האכן?). הם תומכים בפוליטיקאים בארץ, ואנחנו כל כך נהנים לבקר אצלם ולשהות במחיצתם: איזה בתים נפלאים, איזו הכנסת אורחים, איזה פאר, איזה עושר!

תרבות שונה

אז היכן הכשל, אם אחד בכלל קיים? הכשל העיקרי הוא שלאחר אלפיים שנות גלות וכמיהה לארץ משלנו, כחמישית מהאוכלוסייה של מדינת ישראל בוחרת לגור מחוץ לארץ. הכשל השני הוא שמדינת ישראל לא מנסה להלחם בירידה, בבריחת המוחות ובעלי המקצוע. הכשל השלישי הוא שמדינת ישראל לא מתכוננת להחזרתם ולא בדיוק משתדלת להקל את הקליטה מחדש של בניה ובנותיה שעזבו "לפרק זמן מוגבל" ונשארו עשור ועוד עשור ועוד עשור, ועוד היד נטויה. אם לא נעשה מעשה עכשיו, זה יהיה בכי לדורות.

מסתבר שהכשל לגבי החזרת ישראלים למכורתם ומניעת עזיבתם מלכתחילה אינם ייחודיים כי אם תופעה נוספת ברצף, הוכחה לתרבות שונה, אולי לא רצויה. פעם מי שלא שירת בצבא היה מוקע מהחברה מחמת מיאוס, דינו היה כדין מצורע. היום כמחצית מחייבי הגיוס לא מתגייסים (ויש שנים שהסטטיסטיקה גבוהה ממחצית). זה נהפך לפופולרי בקרב ארץ תל אביב לא לשרת. מישהו אחר יעשה זאת, אנחנו נחיה את חיינו, ויש לנו דברים חשובים בהרבה לעשות. האם מדינת ישראל עושה דיה לודא שמספר המשרתים דומה למספר המתנדבים בקרב הדרוזים (למעלה מ-90%)?

נחזור לעניין הישראלים שעזבו את הארץ. מה עושה מדינת ישראל עבורם? נתניהו - ראש הממשלה שהנהיג יותר מכל מנהיג אחר מאז קום המדינה - כל כך מנותק ממה שקורה בשטח, שעצם הפעילות שלו ממוקדת באנשים אתם הוא בא במגע, שהם כל עולמו.

יש את האחים פליק ממיאמי, והם מגיעים במטוסיהם הפרטיים ומזמינים מאות רבות של חיילים לחוג אתם בכל אירוע (בת או בר מצווה, חתונה, ...). יש את ארנון מילצ׳ן עבורו חוקק חוק מיוחד לגבי החזרת ישראלים לארץ. זה חוק נפלא הפורש שטיח אדום, מבטיח הקלות עצומות או פטור מלא ממס ועוזר בדרכים נהדרות. אך אליה וקוץ בה: זה חוק המיועד למילארדרים או אלו שבבעלותם מאות מיליונים והם זקוקים למקלט מס או מקלט של ממש. אנחנו - כל אלו שאין באמתחתם עושר אגדי - פשוט לא קיימים עבור נתניהו.

עבורנו קיים כופר של 2,000 דולר בכדי להמיר תקופת המתנה של שישה חודשים לקופת חולים, אלא שלרבים אין את הסכום הזה, או את כפולותיו כשמדובר במשפחה. יחי ההבדל הקטן. ויש כמובן את האדילסונים, ובבעלותם העיתון הנקרא ביותר במדינה, ועד שחל פיצוץ בינם לבין הזוג נתניהו וילדיהם העסוקים בהטפות מוסר לכולם חוץ מאשר לעצמם, היה זה סיפור אהבה בין האישה העשירה בארץ ובעלה ז"ל שהיה אחד מ-15 האנשים העשירים בתבל, לבין האישה המשגעת את ישראל כולה, בעלה וילדיהם-עם-הפה-הגדול. פלא שאחד הילדים (בין אם הוא היה בגילופין או פשוט לא ציפה שמקליטים אותו) טען בהתרסה (בשיח חברי בסגנון) "אבי נתן לאביך את זכיונות הגז של ישראל, אתה צריך לשלם הערב עבור הבילוי".

ישראל של היום

פלא שמה שמעסיק את נתניהו הוא בקבוקי שמפניה ערבה לחיך וסיגרים יקרים? חוק מילצ׳ן נושא את שמו של החבר-לעת-מצוא שהיה נעים להיות בחברתו, בה אם פוליטיקאים כה רבים (כאן ובארץ, לדוגמה ראש ממשלה לשעבר ורבים אחרים) נהנו להיות בחברותא עם ג׳פרי אפשטין וכל הקטינות שסיחררו את הראש. זו צורת חיים של מנהיגים והעשירים ביותר, וצרות העם לא נקלטות בכלל, ולכן הן לא מובנות, ולכן לא עושים דבר בנידון. כמה טוב ונעים, כמה קל לבחור עשרה חברים מרחבי העולם ולזנוח ולהתעלם ממיליון עד שני מיליון ישראלים שלא חיים יותר בארץ, ואין להם את הקשרים והאמצעים, היכולות וארמונות הפאר והמטוסים הפרטיים. אולי הגיע הזמן שהקיסר-צאר-שליט יצא אל העם ויחשף למה שקורה בשטח? כדאי לקרוא את אלדין, או אולי להביא את אותו נער-גנב לארמון המפואר המבודד כל כך מהעם?

ישראל של היום אינה ישראל של פעם, ואצל רבים, ישראל היא עדיין אותה ישראל שהם עזבו לפני כמה שנים או כמה עשורים. לא כך הוא. כמה חבל שמדינת ישראל המוציאה בימים אלו סכומים אגדיים ללמד את ישראל על יהדות התפוצות ולהשקיע ביהודים-שלא-רוצים את הקשר, אינה רואה בכלל את כל הישראלים שאינם בארץ. אין המדובר בכמה אלפים או אפילו בכמה עשרות אלפים. מדובר בכל כך הרבה ישראלים, באחוז כה גדול, שהדבר מסוכן לעצם המשכיות הקיום שלנו. מדוע? בה אם כל מי שהיה יכול לעזוב את שדרות עשה זאת לפני שנים רבות. מי שנשאר הוא מועט האמצעים או חדור האמונה. ונשאלת השאלה: היכן הערבות והעזרה ההדדית?

עצם קיומה של המדינה המודרנית "בין הנהר לים" הוא הערך המוסף ליהודי התפוצות. ירצו - הם מוזמנים. יאנסו לעזוב - יש להם לאן להגיע. עבורם קיים חוק השבות. עבורם קיימים מגנגונים ממשלתיים כה רבים ותוכניות חוץ-ממשלתיות למכביר. נראה לי שאת הישראלים שאינם חיים בארץ ישראל לוקחת כדבר מובן מאליו, מלשון - הם חלק מהמשפחה, וזהו. צריך לקום מנהיג שיבין שמשהו לא בסדר במדינה המשילה כה רבים מבנותיה ובניה, ויש להתייחס לסיבות לכך בכדי לרפא את הגוף, גם אם אין היום סימפטומים מדאיגים.

למה דומה הדבר? לבצל יבש המוציא גבעולים ירוקים, ואלו טריים ונהדרים, אך הבצל הולך ונרקב מבפנים, הולך ונעלם, כי הוא משמש כמאגר המזון לאותו "בצל ירוק" רענן. אם אותו בצל יבש לא שתול באדמה, בסופו של תהליך גם הבצל וגם הבצל הירוק יחדלו להתקיים.

תאריך:  09/01/2023   |   עודכן:  09/01/2023
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משל הבצל הירוק
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יורדת
13/01/23 04:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנופאוזה היא תהליך ביולוגי טבעי שהוא חלק בלתי נפרד ממעגל חייה של האישה. המנופאוזה מוגדרת לפי הווסת האחרונה (פעם אחרונה שהיה דימום), ומתרחשת בממוצע סביב גיל 50. התסמינים מתחילים כאשר יש אי-איזון הורמונאלי וכן היפסקות הדרגתית וסופית של הווסת. בתקופה זו, ובכמה שנים שקודמות להפסקה סופית של הוסת, המכונה "גיל המעבר", מתחיל תהליך הדרגתי של ירידה בייצור הורמוני המין הנשיים, אסטרוגן ופרוגסטרון. שינויים אלו יכולים להתבטא במגוון רחב של תסמינים, כאלו המורגשים וכאלו שלא, אשר מתבטאים בצורה שונה מאישה לאישה ועלולים להטריד ואף להשפיע על חיי היום-יום.
09/01/2023  |  חלי ממן  |   יומני בלוגרים
כמו אנחות הכאב לאחר קריאת דוח העוני, כמו כיווץ המצח אחרי דוח הרוגי תאונות העבודה, כמו מבט הייאוש אחרי פרסום העלייה הנוספת במחירי הדיור, כמו העמידה בתור הארוך בתחנת דלק, ערב עליית מחירי הדלק, כך גם בפרסום הנתון המזעזע והמחריד, מאה שישים ושלושה בני אדם עריריים וגלמודים נמצאו במצבי ריקבון שונים מתים בבתיהם.
בתום שבוע מהקמתה של הממשלה החדשה בישראל מתברר כי ישראל עלתה על מסלול התנגשות מדינית עם הרש"פ ועם ירדן בעקבות פניית הפלשתינים לבית הדין לצדק בהאג לקבלת חוות דעת משפטית על "חוקיות הכיבוש" ובעקבות ביקורו של השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בהר-הבית.
על טעויות שנגרמות בחברות, אחראי בדרך כלל המנכ"ל שמתוקף תפקידו אמון על הצלחות וכישלונות. בחברות שבהן הבעלים כופה על המנכ"ל מהלכים שונים, הבעלים הוא שאחראי לטעויות. במקרים אחרים מועצת המנהלים היא זו שמכתיבה מהלכים שגויים. אבל כמעט תמיד האחריות היא של המנכ"ל. אלו הן הטעויות הנפוצות ביותר שגורמות נזק רב לחברות:
09/01/2023  |  זאב רונן  |   יומני בלוגרים
אני מבקש להסב את תשומת לב השר בממשלתנו החדשה, השר האחראי על תוכניות הלימודים של ילדינו, שלדעתו, אישה חייבת להתמקד בעשיה ב-ד' אמות ביתה, כי פרשת השבוע, פרשת "ואלה שמות" נעלבה למשמע דברי כבוד השר. הפרשה הראשונה בספר "שמות", המבליטה את המעשה והתרומות של נשים למהלכים היסטוריים הרי גורל, קיבלה חבטה קשה מדבריו הנלוזים של כבוד השר. אלו נשים שמרכז הכובד של עשייתם היא בתחום עיצוב מהלכים היסטוריים, וביניהן נמצא נשים הממרות את פי המונארכיה כמו פועה ושפרה, המיילדות שבזכותן יש לנו את משה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il