|   15:07:40
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כדאי שמי שיעברו בנמל התעופה בן גוריון יהיו אנשי היי-טק שחוזרים לישראל ולא כאלה שיוצאים ממנה עקב התוכנית המשפטית [צילום: משה שי/פלאש 90]

יציאת ההון האנושי מסוכנת יותר ממעבר ההון הכספי לחו"ל

התוכנית המשפטית של הממשלה כבר גורמת ליציאה של הון אנושי רב וטוב מההיי-טק הישראלי לחו"ל הם לא יחזרו לכאן אם ישראל לא תישאר מדינה דמוקרטית על הממשלה לקחת זאת בחשבון
12/03/2023  |   יהודה קונפורטס   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

מאז שהחלה המחאה נגד התוכנית של הממשלה לשינוי מערכת המשפט נשמעו הרבה מאוד אזהרות והערכות מה עלול לקרות אם התוכנית תיושם כמו שהיא מוצגת כרגע, ואם לא תהיה הידברות מיידית. בין היתר, ואולי אף בעיקר, דובר על ההשפעות הכספיות-כלכליות שהתוכנית המשפטית כבר מתחילה לגרום להן, וזה עלול להחריף, ואפילו בהרבה.

מנהלי חברות היי-טק, מנהלי קרנות הון-סיכון ובכירים נוספים בענף הזהירו מפני ירידה בהשקעות, סיפרו כי הם מדברים עם משקיעים שחושבים מחשבה נוספת האם להשקיע בישראל וכמה מהחברות אף הודיעו שהן מוציאות כספים מהארץ לחשבונות בחו"ל. את הדוגמה האחרונה בינתיים לכך קיבלנו כאשר ריסקיפייד הודיעה שהיא מוציאה מכאן חצי מיליארד דולר, מרחיבה את מרכז המו"פ שלה בליסבון, בירת פורטוגל, ומציעה לעובדים תוכנית רילוקיישן או סיוע ברילוקיישן לשם.

אותו רילוקיישן שריסקפייד מציעה לעובדים בה הוא ביטוי, בינתיים ראשוני (ממה שאנחנו יודעים), אבל כנראה שלא לעוד הרבה זמן, של השפעה חמורה אחרת של התוכנית המשפטית: זליגת חלק בולט מההון האנושי הישראלי לחו"ל. זה לא רק בהיי-טק: יש חשש שגם אנשי אקדמיה יצאו לבצע מחקרים מעבר לים ולא בארץ, וספק גדול מאוד אם הם יחזרו לכאן לאחר מכן. קוראים לזה בריחת מוחות. נכון שזו בעיה שקיימת כמעט מאז קום המדינה, אבל כעת, לאור האירועים שקורים בארץ, הסכנה הרבה יותר גדולה ומוחשית.

המסקנה הזו עולה מראיון שפרסמנו עם פרץ לביא, יו"ר המולמו"פ (המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח), שמזהיר מכך שחברות רב-לאומיות עלולות לסגור את מרכזי המו"פ שלהן בישראל. מעבר לפגיעה במחקר האקדמי ובתעשיית ההיי-טק, יש לכך השלכות על כלל החברה הישראלית: אנשים איכותיים ובעלי יכולת כלכלית טובה יעזבו, הנטל הכלכלי על יתר חלקי החברה יגדל, מי שיישאר כאן ייאלץ לשלם יותר מיסים, יוקר המחיה יאמיר ולא יהיה קטר שיוביל את המשק. המיצג שהציגו היום אנשי היי-טק בתל אביב ממחיש את זה טוב.


מן הראוי שהממשלה תגבש תוכניות שיקלו על עשרות אלפי המוחות הישראלים המבריקים שנמצאים בחו"ל לשוב לארץ - בין אם הם חוקרים בעולמות המדע והטכנולוגיה ובין אם עובדי ומנהלי היי-טק. עליהם לעשות זאת לא לפני שהם יגרמו לכך שישראל תמשיך באמת להיות מדינה חופשית, עם כלכלה יציבה והיי-טק שמוביל את המשק


אם יתממש תסריט הבלהות הזה, נראה ירידה דרסטית, ואולי אפילו שקיעה, של ענף שנבנה בעמל רב של אנשים רבים במשך שנים רבות, וזה עלול להיות מהר יותר ממה שאנחנו חושבים. ההשקעות יברחו מכאן, החברות יוציאו את הכספים מהארץ, ועובדים ומנהלים איכותיים שיעשו רילוקיישן לא יחזרו לכאן.

לא רק השקעות: גם בריחת החוקרים תביא לחיסול ההיי-טק

בכתבה ששודרה השבוע בחדשות ערוץ 12 התראיינו חוקרים מישראל וחוקרים ישראלים שעובדים בחו"ל. אין זה סוד שמרבית תקציבי המחקר במעבדות של האוניברסיטאות מגיע ממקורות חיצוניים, כפי שפרופ' לביא הסביר בראיון. אלא שברגע שאותם גורמים מזהים חוסר יציבות משפטית וכלכלית, הם מעדיפים להשאיר את מענקי המחקר אצלם. זה גם מה שמניע משקיעים זרים למשוך את כספם מישראל ולא להשקיע כאן יותר, ואלה גם אלה מהווים יריית הפתיחה לחיסול ענף ההיי-טק בישראל, שאותה אנחנו רואים עכשיו. היריות הבאות כבר בדרך, והן עלולות שלא להיפסק עד שהתעשיה תמות, אלא אם כן בממשלה יתעשתו ויפסיקו את חקיקת התוכנית המשפטית.

קצת נתונים

על-פי נתוני המולמו"פ, ב-2019 היו בחו"ל כ-34 אלף מדענים ישראלים, שיצאו מהארץ לתקופה של שלוש שנים ויותר, ולא חזרו. לפי הכתבה של יוסי מזרחי, נכון להיום יש 22 אלף ישראלים מדענים ואנשי היי-טק בחו"ל, שגם זה מספר לא קטן. אם הם לא חוזרים, מי שמפסידים מזה אלה אנחנו.

כאן כדאי להזכיר את המקרה של אריק ורשל, יליד הארץ, בן קיבוץ שדה נחום, ששירת בצה"ל, סיים לימודים אקדמיים וב-1976 היגר לארצות הברית כי לא נמצא לו תקן מתאים בישראל. ב-2013 פרופ' ורשל קיבל פרס נובל לכימיה. יש גם לא מעט אנשי היי-טק שלא חוזרים ארצה בגלל סיבה זו.

אגב, אי-החזרה של מדענים ועובדי היי-טק מחו"ל אחרי רילוקיישן איננה רק בגללם, אלא גם כי במקרים מסוימים, לא נמצא לאותו אדם תקן מתאים בישראל. מן הראוי ששר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, ובעצם הממשלה כולה, יגבשו תוכניות מעשיות עם תקציבים, שיקלו על עשרות אלפי המוחות הישראלים המבריקים שנמצאים בחו"ל לשוב לארץ, בין אם הם חוקרים בעולמות המדע והטכנולוגיה ובין אם עובדי ומנהלי היי-טק. עליהם לעשות זאת לא לפני שהם יגרמו לכך שישראל תמשיך באמת להיות מדינה חופשית, עם כלכלה יציבה והיי-טק שמוביל את המשק.

תאריך:  12/03/2023   |   עודכן:  12/03/2023
יהודה קונפורטס
+הרמטכ"ל חזר בו מהאמירה שחוללה סערה
22:51 12/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נשא דברים בערב הוקרה לגדודי המילואים ואמר כי "צה"ל מחויב לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"  ▪  הבהיר את דבריו שעוררו סערה והזהיר: "צה"ל לא יוכל לפעול מתוך התפרקות של העם"
הלוי. ערב הוקרה למשרי המילואים [צילום: דובר צה''ל]
+הרשות השנייה: לא היה מקום לשידור הראיון של רוטמן בשבת
14:31 12/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נציב פניות הציבור קיבל את תלונת התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, אך בחר שלא לנקוט עיצומים כנגד חברת החדשות  ▪  חברת החדשות: "לא הייתה כל כוונה לפגוע ברגשותיו ואנו מצרים על כך אם נפגע"
יגאל מוסקו ושמחה רוטמן [צילום: מן הטלוויזיה]
+"עדיף לא להגיע לפשרה מאשר פשרה גרועה"
14:23 12/03/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הזהיר כי ממחירים הרסניים אם הממשלה לא תקבל את פסיקת בית המשפט העליון  ▪  הוסיף: מי שנמצא ב"קו ההגנה הראשון" על ערכי מגילת העצמאות הם מוסד היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון
מנדלבליט. הזהיר ממשבר חוקתי [צילום: יניב קופל]
+רוטמן: "לא הסכמתי עם הנשיא, אבל אפגש איתו היום"
10:34 12/03/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ציין: " העובדה שלכל אורך התקופה לא הוצגה הצעה אופרטיבית אחת מאוד מתסכלת אבל נמשיך לפעול לטובת כל אזרחי ישראל, גם אחרי מבול ההשמצות והשקרים, נמשיך להושיט יד"  ▪  הוועדה דנה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד
רוטמן. "רוב מוחלט של העם מבין שיש צורך ברפורמה" [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+שוחרר בתנאים מגבילים בן 46 שתקף מפגינים באמצעות פטיש
10:31 12/03/23  |  איציק וולף
המשטרה שחררה בתנאים מגבילים תושב גבעתיים בן 46 שתקף אמש מפגינים באמצעות פטיש. החשוד, המתגורר ברחוב ויצמן, ירד מביתו עם פטיש ושבר באמצעותו מקלות דגלים של מפגינים. שוטרים שנכחו במקום עצרו את התוקף.

מן המשטרה נמסר כי החשוד הובא לחקירה בגין היזק לרכוש במזיד והפרת הסדר הציבורי שבסיומה שוחרר בתנאים מגבילים. החקירה נמשכת.
+לא הלכתי לעזאזל ולא שלחתי את ישראל לעזאזל
10:10 12/03/23  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
הפעם, לראשונה מקום המדינה, יש סכנה קיומית למדינה  ▪  כבר חשבו שזה יקרה במאי 1967, במלחמת יום כיפור, אחרי עליית בגין לשלטון, אחרי אוסלו והאינתיפאדה השנייה
חבורת מוחשתים [צילום: מרק ישראל סלם]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יציאת ההון האנושי מסוכנת יותר ממעבר ההון הכספי לחו"ל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
12/03/23 12:07
2
אמונחטאפ
13/03/23 20:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
בליץ החקיקה של הרפורמה המשפטית נמשך: ועדת החוקה דנה (יום א', 12.3.23) בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן: "מאוד לא הסכמתי עם דברי הנשיא אבל אני קשוב לו וגם אגיע היום לנשיא. אנחנו לא סוגרים את הדלת לא משנה כמה פועלים ומדברים כנגדנו - במו"מ אפשר להגיע לפתרון מוסכם אם אנשים יחליטו שהם לטובת המדינה ולא רוצים לשרוף אותה".
12/03/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
לא אתייחס לאדם המנבל פיו כי דרכי לדון לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. גם לא אספר את הסיפור על הבעל שם טוב שתלמידיו הציעו לו לתבוע את חמורו שלא נתן לו יותר לרכוב עליו. אבל אני בהחלט מוכן לדון לעומק בהצעות ההגירה שהוצעו לכל האנרכיסטים, הסרבנים, השמאלנים והפריבילגים שמתנגדים לדיקטטורה של ביבי.
12/03/2023  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
פחות מארבעה שבועות נותרו לסיום מושב החורף של הכנסת, המועד המיועד להשלמת החקיקה של שני התיקונים הראשונים ברפורמת לוין: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואי מעורבות בג"ץ בחוקי יסוד. בינתיים, ובהלימה למזג האוויר בחוץ, הטמפרטורות בתקשורת וברחובות רק עולות.
12/03/2023  |  שלמה פילבר  |   יומני בלוגרים
המפקח הכללי של המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, אמר (שבת, 11.3.23) כי טעה בשיקול הדעת בעיתוי פרסום העברת מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד.
11/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
מנכ"ל הקרן לישראל חדשה, דניאל סוקץ', הודיע על פתיחת קמפיין חירום של הקרן לגיוס כספים למען ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית. זאת, מתוך כוונה לתמוך בגוש גדול של מפגינים אשר יוצרים קשר בין הפגיעה שעלולה להיגרם לדמוקרטיה בישראל לבין הכיבוש הישראלי ביהודה ובשומרון.
11/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il