בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
שמשון ודלילה [צילום: ציור: אנתוני ון-דייק]
|
|
|
אהבה וכאביה בספרות המקראית
|
כאב ואהבה שלובים בספרות המקראית והאחד אינו מרפה מהשני. כשלמרבה הצער, נראה שהכאב עוטף את האהבה בייסורים קשים, לעתים קשים מנשוא
|
עברה עלי שבת של התמודדות קשה עם כאבי גוף. גבהי העשור התשיעי בחיי היו חסרי אונים. ביקשתי למצוא מזור קל בקריאה בספר התנ"ך. כשהוקל לי לעת ערב, חזרתי אל הפרקים בהם שוטטתי בעת המכאוב. השוטטות בנתיבי ספר הספרים הקלה עלי במעט. אני מבקש לשתף את הקוראים במסעותי ביום השבת. הספר היקר לנו התנ"ך נפתח בתיאור בריאת העולם. תחושת שוויון חש הקורא בקוראו את הביטוי מספר בראשית פרק א' פסוק כ"ח: "זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אוֹתָם". לצערנו, השוויון המיוחל עלה מהר מאוד על שרטון של האשמות הדדיות בסיפור האכילה מעץ הדעת. הפרשה, הפותחת את הקריאה בתורה, הפגישה אותנו גם עם יהירות של גבר, המבקש לכבוש את לב נשים באמירה כואבת, באמירה מדממת, שנועדה להבליט את עוצמת כוחו - "עַדָּה וְצִילָה שְׁמָעַן קוֹלִי, נְשֵׁי לֶמֶך הַאֲזֵנָה אִמְרָתִי, כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד - לְחַבּוּרָתִי" (בראשית פרק ד' פסוק כ"ג). כאב ואהבה שלובים בספרות המקראית והאחד אינו מרפה מהשני. כשלמרבה הצער, נראה שהכאב עוטף את האהבה בייסורים קשים, לעתים קשים מנשוא. ולנו הקוראים נותר רק לקבל אהבה כואבת ומתייסרת בספר התנ"ך, ספר שכה אהוב עלינו. >B>אישית מאוד כואב לי, שבספר כה אהוב עלי, הכאב העוטף את האהבה הוא לעתים בייסורים קשים ובסבל קשה מנשוא. הצהרה משמעותית בתנ"ך בנושא האהבה וחיי אישות מופיעה בספר בראשית פרק ב', פסוק כ"ד, בו נדרש כל בן "לַעֲזוֹב אֶת אָבִיו וְאִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ", וזאת כדי ש"יהיו לְבָשָׁר אֶחָד". להצהרה זו ממתינה הצהרה סותרת וכואבת בפרק הבא. ההצהרה הראשונה ניתנה טרם גילו בני הזוג את להט האהבה. רק לאחר הגירוש אדם יָדַע מינית את חווה, כשהם חוו חוויה רגשית של מגע בין המינים, או ליתר דיוק הם נענשו, כי העזו לתת ביטוי לכמיהה טבעית וגם לחוות אהבה שיש בה ביטוי מיני. שיר השירים פורם את כל הכבלים ומתאר את החדווה שבכמיהה האינטימית, על הכאב ועל ההתייסרות הטמונים בה - "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהַּ..." (שיר השירים, פרק ח', פסוק ז'). מצערת אותי מאוד התופעה הנוכחת בסיפור המקראי, כנפרסת בפני הקורא תמונת אהבה, לרוב מיד האהבה מתכסה בקדרות של כאב. מיכל בת שאול מתוך אהבה לדוד יוצאת בגלוי ובכאב נגד אביה, מסכנת את חייה ומצילה את אהוב לבה. "הפיצוי" לו היא זכתה במרוצת השנים היה מאוד כואב ומאד קודר, הוא התבטא בהתאכזרות דוד כלפיה כולל רצח ילדיה, שנמסרו בהוראת דוד לידי הגבעונים, שקטלו את חייהם. געש התפרצות האהבה בין דוד לבת שבע הוא במחיר של כאב ושל רצח מי שהיה בעלה, מפקד בכיר בצבאו של דוד. אהבה של דוד ובת שבע מקבלת ממדים כואבים, כשבת שבע נאלצת לשאת בדממה את כאבה ולהשלים עם קיומה של נערה צעירה ויפה בשם אבישג, שבאה לפתור בעיות של צינה, שאחזו בדוד המזדקן וכך תופסת את מקומה של בת שבע. במקום להציג לנו תמונת חיים של זקנה יפה, זקנה אוהבת המכבדת את הזולת, זקנה שכולה אומרת כבוד, אנחנו מקבלים תמונה כואבת, המשפילה את עלומי אבישג, שמפקירה עלומיה בזרועות גבר מזדקן, שהוא גם מלך בישראל, ומנגד אנו עדים למנות גדושות של כאב, השפלה ונבגדות של בת שבע, אם שלמה. קשה לי לקבל את הערכה הרבה, שאנחנו מעניקים לדוד מלך ישראל במיוחד בשירה בציבור - "דוד מלך ישראל חי וקיים". זה האיש, שרמס את עלומיה היפים של אבישג רק כדי להעניק חום לגופו המזדקן. כל ביטוי אפולוגטי, שזה לא כלל יחסי מין, תורם להגברת ההסתייגות שיש לי מהדמות של דוד מלך בישראל, שקבר עלומים טהורים של אבישג, אשר קיבלה את התפקיד של מחממת גופו המזדקן. אומנם הגמרא במסכת סנהדרין דף כ"ב ע"א "מרגיעה" אותנו, שהיו שלש עשרה ביאות של דוד לבת שבע ואף לא ביאה אחת לנערה אבישג, שנועדה רק לתכלית אחת ויחידה לחמם את גופו. אבל אי-אפשר ללכת שבי אחרי "הסיפור המרגיע", סיפור שנכתב מתוך מגמה אפולוגטית. לפנינו סיפור אהבה שעלה על שרטון של שפיכות דמים בבית מלך בישראל. תחילתו כשדוד גרם לרצח אוריה. סופו הוראה מצמררת של שלמה, בנו של דוד מנשואיו לבת שבע, לרצוח את אֲדֹנִיָּהוּ, הבן הרביעי של דוד מנשואיו לחגית עת מָלַךְ בחברון. הכאב לובש גם מחיר דמים קשה מנשוא לאחר מות דוד, כאשר אדניה הצעיר למעשה ביקש מתוך אהבה כנה לשאת את אבישג. משאלת אדניה לשאת את אבישג עלתה לו בחייו. שלמה בן דוד, בהשראת האם בת שבע, נתן פקודה לקטול את חייו של אדניה, שהוא למעשה אחיו. אם נפנה מבט אל סיפורי האבות נספוג, למרבה הצער, גם שם אהבות דומעות ולא שמחות. יצחק מגלה אהבה רבה לרבקה, אך רבקה עומדת מאחורי המרמה שמסיתה את בנה לשקר לאבא עיוור. אותו בן, יעקוב, ששיקר לאביו, יצחק, בערוב ימיו "זכה" לכך, שבחייו בני יעקוב ישקרו לו יותר מדי פעמים. אם נתייחס לסיפור של שכם, נראה שהוא אהב את דינה בת יעקב. אבל אהבה זו הייתה מלווה בכאב וגרמה בסופו של דבר למותו. לכן היא גם הניעה את יעקב לקלל את שני בניו, שהיו מעורבים ברצח באומרו לכתובתם – "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם. בְּסוֹדָם אַל-תָּבוֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבוֹדִי, כִּי בְּאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ...". (בראשית פרק מ"ט.) מעמד עצוב לראות את שמשון, האוהב את דלילה, משלם מחיר כה כואב עבור אהבה פורצת גבולות. שמשון, שניתב את חייו בנתיב של אהבה חסרת מעצורים לאישה, בת פלשת, מעלה את חייו על נתיב של כאב השפלה ומוות. הייתה זו נגיעה קלה בסיפורי אהבה במקרא. רבים הם הסיפורים שקופחו כאן. למרבה הצער, גם לשלל הסיפורים, שלא הובאו כאן, מתלוית עין דומעת של הקורא וגם לב כואב מצער לנוכח ההתרחשויות אליהן הוא מתוודע בסיפורי המקרא.
|
תאריך:
|
23/04/2023
|
|
|
עודכן:
|
23/04/2023
|
|
איתן קלינסקי
|
אהבה וכאביה בספרות המקראית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
בן..
|
23/04/23 16:47
|
|
2
|
|
מאחלת לאיתן
|
23/04/23 16:54
|
|
3
|
|
תגובה לבוקי שמואל
|
23/04/23 21:22
|
|
4
|
|
ירמיהו נ
|
27/04/23 14:56
|
|
ב-20.4.2023 נערך כינוס קציני ציות המשותף לאגודה ישראלית לציות 1, לאיגוד הבינ"ל לציות (ICA) ולהוצאה לאור של לשכת עוה"ד שעסק בשאלה האם התשתית הנורמטיבית הקיימת יכולה להקים אחריות אישית על קצין ציות, והאם הגיע העת לעשות זאת בישראל.
|
|
|
אודה ואתוודה: שבט עטי אינו נוהג בדרך כלל להחמיא לרעיונות של ממשלות ישראל לדורותיהם לפתרון משבר הדיור. רעיונות אלה, כמעט תמיד, הולכים לעולם שכולו טוב עוד בטרם יבש הדיו הווירטואלית מעל פני אמצעי התקשורת הדיגיטלית. אולם, וזה אולם גדול, דווקא בלון הניסוי האחרון ששוחרר לאחרונה ככל הנראה ממסדרונות האוצר, ופורסם לא באופן בולט באמצעי התקשורת ושנגע לשוק השכירות, צד את עיני.
|
|
|
יום העצמאות (או בשמו השני יום המנגל הלאומי) קרב ובא, ואיתו מגיעים ההכנות של קניית המנגל, הפחמים, הבשרים והתוספות. ישנם הרבה אנשים החוששים מחג זה ומהארוחה הגדולה והעשירה בבשר, ואולי אין כל סיבה לדאגה. בכתבה זו אציג את סוגי הבשרים השונים, נדון מה מומלץ יותר ופחות ואיך ניתן לשלבם בחג בצורה בריאה ומאוזנת.
|
|
|
בהתקרב יום הזיכרון לחללי צה"ל תשפ"ג, על השיח הציבורי-תקשורתי השתלט ויכוח פוליטי ואינו מרפה. אנחנו, אזרחי ישראל, אחראים לכך. עלינו לכבד את 24,213 חללי מערכות ישראל, להקשיב, ולהזכיר מבוקר עד ערב את המורשת שעליה מושתת המדינה. אל לנו להיתפס לשיח של איומים והפחדות העוסק בנושא אחד: למנוע מנציגי הציבור בכנסת את הגישה לבתי הקברות הצבאיים.
|
|
|
בימים אלה אנו עדים לתופעה חמורה, הכרוכה בהתערבות תדירה וכוחנית של היועמ"שית בעבודתם של ראש הממשלה, שר הביטחון, שר המשטרה ואחרים. לעתים נראה שהיא פועלת כרשות-על, מעל הממשלה, שרק לאחרונה הוקמה על סמך תוצאות הבחירות ורצון הריבון. גילוי נאות: הח"מ מסתייג מאוד מן ההרכב המפלגתי והאישי של הממשלה, כמו גם מתפקודה, אשר משחק לידיהם של מבקשי רעתה.
|
|
|
|