|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
ההתקפה על מפעל אביק 1967 [צילום: אילן בראונר/לע"מ]

התקפות האויב על יישובי ישראל ב"ששת הימים"

בתקופת מלחמת ששת הימים בעת אזעקת ירידה למקלטים שהו תושבים רבים בבתיהם או בחדר מדרגות או רצו לשוחות מגן שנחפרו בחצרות ובשטחים פתוחים
13/06/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
קיר מגן ברחוב דיזנגוף 19 בתל-אביב [צילום: אלי אלון]

במלחמת ששת הימים ובמיוחד בימיה הראשונים של המלחמה, תקפו מטוסי ותותחי האויב ישובים רבים בארץ. בהתקפות אלה נהרגו לפחות 20 אזרחים ועוד עשרות רבות נפצעו, רובם באורח קל וכן נגרם נזק לא מבוטל לרכוש.

רבות נכתב, דובר וצולם על אודות קרבות מלחמת ששת הימים שהתנהלו בין כוחות צה"ל לבין צבאות ערב בגזרות השונות אולם מעט יחסית נכתב וידוע על אודות התקפות צבאות ערב על ישובים אזרחים בימי מלחמת ששת הימים. בכתבה זו מבקש אני להאיר ולהרחיב מעט בנושא. אולי תופתעו לדעת כי במלחמת ששת הימים נהרגו לפחות 20 אזרחים ישראלים ועוד עשרות רבות נפצעו כתוצאה מהפצצות והפגזות מטוסי ותותחי אויב את יישובי ארצנו.

רוב הפגזות והפצצות האויב על ישובים ישראלים במלחמת ששת הימים היו מכיוון מזרח הארץ מצד צבאות ירדן וסוריה והתרחשו בעיקר ביומיים-שלושה הראשונים של המלחמה. בהמשך לאחר שצה"ל פגע קשה בשדות תעופה ובמטוסי אויב וכבש את שטחי הגדה המערבית ואת ירושלים פסקו כמעט לגמרי הפגזות והפצצות האויב על ישובים אזרחיים.

פגזים על תל אביב
[צילום: אלי אלון]

בתמונה:
רחוב אמיל רייך מספר 5, כאן בבית זה נפל פגז ירדני במלחמת ששת הימים.

בתקופת מלחמת ששת הימים רבים מבתיה של תל אביב ושל ערים אחרות שנבנו לפני 1956 לא היו מצוידים במקלטים
▪ ▪ ▪

ביומה הראשון של המלחמה ב-5 ביוני 1967 סמוך לשעה 8 בערב נורו מכיוון ירדן על תל אביב וסביבתה כ-12 פגזים ייתכן שאף יותר. חלק מהם נפלו בשטחים פתוחים במרחב תל אביב. אחד מפגזים אלה נפל סמוך ל"כיכר מסריק" ברחוב רייך מס' 5 (ואחורי הבית ברחוב פרישמן 82). שלוש דירות באותו בניין נפגעו א חת הדיירות בבניין, גב' אקרמן ובתה בת ה-15 שהו בכניסה לחדר מדרגות בביתן בעת שהפגז נפל וטוב שכך, שכן החזית האחורית של סלון ביתן נפגעה וחור גדול נוצר בקיר. חפצים רבים בדירה נופצו מהדף פגיעת הפגז.

יצוין כי בתקופת מלחמת ששת הימים רבים מבתיה של תל אביב ושל ערים אחרות שנבנו לפני 1956 לא היו מצוידים במקלטים ובעת אזעקת ירידה למקלטים שהו תושבים רבים בבתיהם או בחדר מדרגות או רצו לשוחות מגן שנחפרו בחצרות ובשטחים פתוחים.

ראש ועדת החירום של עיריית תל אביב-יפו האלוף אהרון (ארווין) דורון סקר בישיבת מנהלת החרום של העירייה את מיקום נפילות ופגיעות הפגזים בתל אביב ובסביבתה. לדבריו מלבד הפגיעה ברחוב רייך 5 נפל פגז סמוך לשכונת צהלה וכן בשיכון גלילות מול המשתלה שבדרך תל אביב-הרצליה שם נהרגו סוס, כלב וכ-200 עופות (כנראה באחת החצרות).

פגז נוסף פגע בבניין בשיכון "נווה-משכן" באזור תל ברוך. בבניין נפגעו שתי דירות וכמה פגזים נחתו סמוך לתחנת הכח ברידינג. ההפגזה על תל אביב, נמשכה זמן קצר, כחצי שעה עד שעה, גרמה לנזק ברכוש אך למרבה המזל, לא היו נפגעים בנפש.

שוטרים אספו את רסיסי ושרידי הפגזים ועל-פי הערכת גורמי ביטחון המדובר בפגזים שנורו מתותח או תותחי הלונג-טום תוצרת ארצות הברית בקוטר 155 או 175 מ"מ שהציבו הירדנים ב"חורבת צופין", גבעה הממוקמת בסמוך לכניסה המזרחית של קלקיליה ומשקיפה על יישובי השרון.

תותח הלונג-טום הירדני שהפגיז את תל אביב נלקח שלל, הוצב בשדרות רוטשילד, ואחר כך נמסר למוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל.

התקפות על ירושלים
ברחוב יפו פינת רחוב לונץ ביקש פקח מנער שהסתובב ברחוב להיכנס למקלט, הנער סירב, הפקח הפציר בו ולפתע התפוצץ פגז והנער נהרג
▪ ▪ ▪

אחת מהערים שנפגעו יותר מישובים אחרים מירי כוחות אויב במלחמת ששת הימים הייתה בירת ישראל ירושלים.

החל מהשעה 11:30 לפני הצהריים ב5 ביוני 1967 ביומה הראשון של מלחמת ששת הימים הופגזה העיר על-ידי הירדנים במשך שעות ארוכות. הירדנים ירו פגזים ויריות על רוב חלקי העיר אולם נפגעו במיוחד שכונות מוסררה, נחלת שמעון, טלביה, מאה שערים, בית ישראל ורחביה. כאלף בתים נפגעו מפגזים ובהם מספר מוסדות ציבור: בתי החולים שערי צדק והדסה, בניין הכנסת (חדר האוכל של הכנסת).

בבית החולים שערי צדק חדר פגז דרך הקיר ליד חדר ילדים ולא התפוצץ. אנשי הג"א הוציאו את הפגז. כן פגע פגז במוזאון ישראל. גם באוניברסיטה העברית בגבעת רם נפלו כמה פגזים, מול בית ראש הממשלה ברחוב מימון נפלו כמה רסיסים, וכן פגע פגז במלון ציון ברחוב לונץ.

גם ברחוב שטראוס פגעו כמה פגזים. ההפגזות על העיר נמשכו במשך יומיים עם הפוגות. עד ליומה השיני של מלחמת ששת הימים בשעות הצהרים נמנו כ-15 ישראלים הרוגים בבירה. שניים מהם ילדים ועשרות רבות של פצועים שנזקקו לטיפול רפואי. מספר ההרוגים הגדול יחסית מוסבר בכך שלא מעט תושבים לפחות ביום הראשון למלחמה הסתובבו ברחובות העיר. חלקם לא הוזהרו מבעוד מועד והופתעו מפריצת המלחמה בבוקר ה-5 ביוני שהייתה כידוע יזומה על-ידי צה"ל.

ברחוב יפו פינת רחוב לונץ ביקש פקח מנער שהסתובב ברחוב להיכנס למקלט, הנער סירב, הפקח הפציר בו ולפתע התפוצץ פגז והנער נהרג.

ראש העיר טדי קולק סייר בימי ההפגזות ברחבי העיר וביקר במקלטים.

4 הרוגים בהפצצת מפעל "אלבר" בכפר סבא
המטוסים פגעו בדירת מגורים בשיכון קרית נורדאו בדירה פרצה שריפה והחלו להישרף רהיטים
▪ ▪ ▪

ביום שני 5 ביוני יומה הראשון של מלחמת ששת הימים, קרוב לשעה 12 בצהריים הפציצו שלושה מטוסי האנטר ירדנים את מפעל התרופות אביק דרומית לנתניה. הם הנמיכו טוס מעל המפעל והפעילו רקטות. המטוסים פגעו בשני בנייני המפעל ובאחד מהם נגרמה שריפה. 4 עובדים נפצעו באורח קל מרסיסים. המטוסים פגעו גם בדירת מגורים בשיכון קריית נורדאו. בדירה פרצה שריפה והחלו להישרף רהיטים. למרבה המזל המשפחה הייתה באותה עת במקלט. המשפחה הועברה לבית מלון עד לשיקום הבית שנשרף.

כעבור זמן קצר הפציצו מטוסים ירדנים ועירקים את מפעל הערגול למתכות "אלבר" באזור התעשיה בכפר סבא. 4 מעובדיו נהרגו ועוד 15 נפצעו. ואלה שמות ההרוגים: דוד יחיא, ניסים ואנונו, נחום ויטוריו ואלפרד רגנסבורגר.

מפעל אלבר בכפר סבא הוקם על-ידי קונצרן הצרפתי אלבר ועסק בעירגול מתכות אל-ברזליות (אלומניום וכיוצא באלה). הוא נחנך ב-16 במאי 1959 במעמד ראש מועצת כפר סבא המיתולוגי מרדכי סורקיס ובשיאו העסיק כמה מאות עובדים.

באותו היום הירדנים הפגיזו בתותחיהם את תושבי שכונות יוספטל ושיכון קפלן כפר סבא הקרובות ביותר לגבול הירדני. כן הופגזו המשקים רמת הכובש, אייל וניר אליהו. בניר אליהו נפגעה קשה הרפת.

ה"טופולוב" מטיל פצצות עקרות על נתניה
בהפצצה נהרגה ויולט דיין שעמדה במרפסת ביתה ברחוב אחד העם בנתניה הפצצה הכבדה הגם שלא התפוצצה נפלה בעוצמה על המרפסת והרגה אותה
▪ ▪ ▪

ב-6 ביוני 1967, יומה השני של מלחמת ששת הימים, מטוס טופולב 16 עירקי שנשא בבטנו שש פצצות במשקל 500 ק"ג כל אחת חדר לתחום ישראל. מערכות המכ"ם הישראליות קלטו את המטוס אבל הוא הצליח לחצות את הגבול באזור טול כרם ללא הפרעה והמשיך את טיסתו מערבה לכוון מישור החוף.

בשל טעות בניווט הגיע המפציץ לעיר נתניה והטיל שלוש פצצות ברח' הרצל ורזיאל במרכז העיר. עקב שגיאה של אנשי הקרקע העירקיים הפצצות לא חומשו טרם המראת המטוסים ולכן לא התפוצצו. אך עצם חבטת נפילתן גרמה לנזק רב למספר מבנים ולהרס של בניין בנק הפועלים החדש בפינת הרחובות הרצל-אחד העם.

בהפצצה נהרגה ויולט דיין שעמדה במרפסת ביתה ברחוב אחד העם בנתניה. הפצצה הכבדה הגם שלא התפוצצה נפלה בעוצמה על המרפסת והרגה את ויולט דיין. ויולט הייתה בת 37 במותה. הותירה בעל ושלושה בנים. כמו-כן נפצעו כתוצאה מנפילת הפצצה בנתניה חמישה איש. המטוס העירקי הטיל גם שתי פצצות שלא התפוצצו על מושב צור משה. בשלב זה, משזוהה המפציץ מעל שמי נתניה, נשלחו ליירוטו זוג מיראז'ים שהיו בפטרול.

המטוס כנראה נפגע מאש כוחותינו ובהתרסקותו צנח אל הקרקע והתרסק על שטח מחנה עמוס שליד העיר עפולה. בהתרסקות המטוס נהרגו 14 חיילי מילואים שישנו באותו הזמן באוהלים בשטח הבסיס. עשרות חיילים נפצעו ונזק נגרם למבנים.

בימיה הראשונים של מלחמת ששת הימים הפגיזו הירדנים את תושבי גוש התענך והגלבוע. כתוצאה מההפגזות נשרפו שדות ובינהם שדה חיטה של מושב רם און. כמה מבנים בישובי האזור נפגעו, לרוב באורח קל.

הסורים תוקפים את ישובינו
אחד הישובים שנפגע קשה ביותר היה ראש פינה על-פי הערכה, נורו על המושבה הגלילית ביום אחד כ-1,000 פגזים
▪ ▪ ▪

ביום 6 ביוני 1967, יומה השני של מלחמת ששת-הימים, סמוך לשעה 6 בבוקר החלו הסורים להפגיז את יישובי הצפון ובהם ראש פינה, יסוד המעלה, הקיבוצים גדות, שמיר ועוד. מטר של מאות פגזים נחתו על הישובים הישראלים, פגעו במבנים וגרמו לשריפת שדות, אחד הישובים שנפגע קשה ביותר היה ראש פינה. על-פי הערכה, נורו על המושבה הגלילית באותו יום כ-1,000 פגזים.

שני מטוסי מיג סוריים תקפו ב5.6.67 בשעה 12:30 את טבריה והאזור וירו שלוש רקטות. אחת מהם התפוצצה באזור בלתי מיושב וגרמה לדלקה. המטוסים הסוריים תקפו גם את אזורי עילבון וצלמון מטוסי מיראז' ישראלים הוזנקו לעבר מטוסי המיג הסוריים והתפתח קרב עימות בין המטוסים הישראלים לסורים. בשעת הקרב נפגע מרסיס השוטר ארנולד רוזנצווייג בן 50 נשוי ואב לשלוש.

באותו יום תקף מטוס סורי את משק עין המפרץ הטיל פצצת נפל"ם, פגע במתבן ובמחסן תבואה שעלו באש.

חברי נחל-עוז נאלצו לשחוט את הפרות הפצועות
10 פרות נהרגו ו-25 נפצעו קשה
▪ ▪ ▪

בימיה הראשונים של מלחמת ששת הימים ירו המצרים מאזור רצועת עזה ורפיח פגזי מרגמות לעבר יישובי הימשובים רצועת עזה שבסמיכות לגבול המצרי ובהם נחל עוז. פגז מרגמה בקוטר 120 מ"מ פגע ברפת הקיבוץ. 10 פרות נהרגו ו-25 נפצעו קשה. חברי הקיבוץ נאלצו לשחוט הפרות הפצועות כדי לקצרי ייסוריהן.

תאריך:  13/06/2023   |   עודכן:  13/06/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התקפות האויב על יישובי ישראל ב"ששת הימים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דורית ברק
13/06/23 19:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש דברים שאתה מחכה להם כל החיים. הנה למשל כשהיינו בגן, חשבנו לעצמינו מתי כבר נגיע לכיתה אלף, וסוף-סוף נדע לכתוב ולקרוא. ואז כשסיימנו בית ספר יסודי חיכינו לרגע שבו נגיע לחטיבה, ומורים יפסיקו למשוך לנו באוזניים. לא תמיד זה עבד. ואז סיימנו תיכון וחיכינו לצבא. חיכינו להשתחרר, חיכינו להתחיל ללמוד, וחיכינו להתחיל לעבוד. עכשיו אני מחכה לפנסיה. עניין של עשרים שנה פלוס מינוס.
13/06/2023  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
הלילה שיגרה רוסיה מתקפת טילים מאסיבית על העיר קריבי ריה במחוז דנפרופטרובסק בדרום אוקראינה, עיר הולדתו של הנשיא זלנסקי. הטילים פגעו בין השאר גם בבניין מגורים בן 5 קומות, וגרמו לשריפה. שלושה בני אדם נהרגו ו 25 נפצעו. ע"פ גורמי הההצלה במקום, שבעה עדיין לכודים תחת ההריסות.
13/06/2023  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
לא האמנתי למראה עיניי עת התבוננתי בערוץ-12 בכתב אמין כמו ניר דבורי מצטט את בנימין נתניהו, שהוא - ראש ממשלת ישראל - מודה כי איבד כל השפעה בארצות הברית המנהלת משא-ומתן לכונן הסדר גרעיני חדש עם אירן. זה ביבי שזלזל בנשיא ברק אובמה אשר הפציר בו להשתתף במשא-ומתן והציע לישראל הון עתק לבצר את ביטחונה, וביבי, כמו חבר מן השורה בלה-פמילייה של דונלד טראמפ, דחה אותו בתנועת יד.
13/06/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
הנבחרת הצעירה של מדינת ישראל הצליחה לסיים את המונדיאליטו כנגד כל התחזיות, הציפיות והסיכויים, במקום השלישי המכובד והמרשים. מדינה שלימה ליוותה בהשתאות את ביצועי השחקנים הזריזים, המקצוענים, נשימתה נעתקה כשנדמה היה שההפסד קרוב וקולות השמחה הרקיעו שחקים כשהרשת של היריבה נקרעה בעוד גול.
בעוד ארה"ב ואירן מנהלות מגעים חשאיים על הסכם גרעין זמני וחדש, יצא המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי בהצהרה חריגה כי אינו מתנגד להסכם עם המערב וכי הוא אפשרי אך הדגיש כי יש לכבד את התעשיה הגרעינית שפיתחה אירן. "אין שום דבר בעייתי בהסכם, אבל אסור לגעת בתשתיות של תעשיית הגרעין שלנו", אמר ח'ימנאי ב-11 ביוני לפי הדיווחים בטלוויזיה הממלכתית באירן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il