|   15:07:40
  מרדכי ליפמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
אשכנזים בצמרת [צילום: מרק ישראל סלם/פלאש 90]

חילופי משמרות מהמסד עד הטפחות

דמדומי האלים: ישראל בפתחו של עידן חדש בימיו של נתניהו נוצרה שוב הזדהות מיוחדת, ברית הדחויים פוליטית-ציבורית, תהליך דומה לזה, שעברו המזרחיים בימיו של בגין
27/07/2023  |   מרדכי ליפמן   |   יומני בלוגרים   |   משפט נתניהו   |   תגובות

את ישראל פוקד בימים אלה, עידן חדש. ממדיו טקטוניים, פעם בחיי אומה. הגוורדיה המייסדת, הוותיקה, האשכנזית ברובה הגדול, נעלמת אט אט. מפנה את מקומה. היא בחרה בתרועת זמבורות להיות לה למרש האבל. במהלך העגום, הירידה מבמת העשייה, מעמדת ההנהגה בסיוע מקל ההליכה, כולנו צופים בהשתאות.

יסודות השקיעה - הוכתבו מזמן. הוותיקים על סיפוריהם האישיים, חלקם הירואיים, הולכים ונעלמים אל פאתי האופק. אומנם מלווים באמירות כאילו המדינה הולכת עמם לעזאזל אך אלו הן משאלות לב מזדקן, שתש כוחו. ישראל לא הולכת לעזאזל, והדור ההולך ונמוג, אכן יימוג. משמרת חדשה החלה למלא את מקומו. רובה צעירה יותר מהעוזבים. יש הרבה אנרגיות באוויר. הבדלי הגילים הם כשנות דור ואף שניים. חלקם נראים היום בכנסת, בצבא ולמעשה בכל מקום. חלקם, מוצאו מזרחי, בשיעור גבוה מבעבר. חלקם אשכנזי - או מעורב. חלקם בעמדות מרכזיות דרך תפקידם כשרים וכבעלי תפקידים מרכזיים בממשלה ו/או בשלטון המקומי, חלקם מגיע ממשרות בכירות אחרות.

כיצד קרה הדבר ומדוע. מה היו סימניו הראשונים?

את התהליך אפשר היה לבחון כבר בהפגנת האוהלים ב-2011 בשדרות רוטשילד. הפגנה זו אפשר היה לאפיין בנוכחות אשכנזית ברורה. הדור האשכנזי הצעיר מגלה שם סימני אי-שקט. הכוחות המעורבים בתהליך לא ידעו לתרגם סימנים אלה לשפה פוליטית ברורה. זולת במקרה אחד: כעבור שנה הוקמה 'יש עתיד' (2012). את תהליך הבחירה המחודשת בבנימין נתניהו ניסה למנוע יאיר לפיד על-ידי הקמת מעין תנועה ציבורית רחבה, רל"ב. רק לא ביבי. מעמדת התצפית של היום, תנועה זו נכשלה לחלוטין במבחן הדמוקרטי בקלפי. אולם דווקא אותה תנועה הנכיחה שוב את הפעילות הדומיננטית האשכנזית בפוליטיקה. עד היום לפיד נתמך על-ידי גרעין קשה, אשכנזי ברובו, והוא השומר לו אמונים ומהווה, אולי, תריס פוליטי מפני זליגה אשכנזית לעבר בני גנץ ו/או נתניהו. הציבור המזרחי חיפש תשובה אחרת.

לאן נישאו עיני המזרחיים?

המזרחיים, שלא כאשכנזים, חיפשו שילוב. אינטגרציה פוליטית. מי המנהיג שיוכל לספק להם משאלה זו? ההיסטוריה מפתיעה לעיתים. בנושא זה היא מחזירה אותנו לימיו של מנחם בגין. המהפך של 1977 מספק את התשובה (החלקית). ב-17 למאי נערכו הבחירות לכנסת ה-9. המערך "זכה" ב-32 מנדטים בלבד. נפילה גדולה.

במועד ההוא, במקביל, הופיע יגאל ידין על המפה הפוליטית. הוא הפתיע עם 15 מנדטים, ורשימתו ד"ש, רשימה דמוקרטית לשינוי. אולם היה זה הקול המזרחי שתמך במנחם בגין, הביא את השינוי, אך לא זכה למעמד של שווה בין שווים על המפה הפוליטית.

השוני הגדול בין מהפך 77 למהפך של נובמבר 22, לכנסת ה-23, מצביע על זכייתם הכפולה של המזרחיים, הפעם בממדים היסטוריים, אותה השיג עימם נתניהו. הפעם נשברו כל תקרות הזכוכית. נוכחות המזרחיים בהרכב שיצר נתניהו בממשלתו הייתה יותר מכפולה מזו שבממשלות קודמות. ההבדל הגדול איננו רק בתחום הטכני-מספרי. בממשלה נראים היום גם פנים חדשות וצעירות. נשבר המודל של עסקנים ותיקים, מוכשרים ככל שיהיו. דור חדש פקד אך זה עתה את שורות המפלגה הזו. דור הנסיכים היה ואיננו.

עיני המזרחיים נשואות עתה לבנימין נתניהו. הוא הפך, ברצונו או שלא ברצונו, לסמל השילוב. הוא הוכיח, בתבונתו הפוליטית, כאשר הרכיב את ממשלותיו, כי ניתן לבצע את היציאה המשותפת, האשכנזית מזרחית, לדרך חדשה, כדרך ישראלית אותנטית. הוא פעל ופועל לתיקון ההדרה שהדירו האשכנזים את המזרחיים מכל מוקדי הכוח במהלך השנים. הדרה זו פעלה תחילה במישור הרעיוני ("הם לא ייבשו ביצות") מאז הקמת המדינה ועד ימינו אלה. כך זכתה לאישור ההוויה החדשה של המציאות המתפתחת: דור הוותיקים הולך. במקביל המזרחיים הם אלה שהכתירו ויכתירו את נתניהו להיות נביאה של המציאות המשתנה.

אבל צללים מתגנבים להוויה היומית שלנו. מאמר זה נכתב ביום שלישי האחרון, יום לאחר ההצבעה בכנסת על אישור החוק לצמצום עילת הסבירות. החוק אושר ברוב של 64 חכים מול 0. האופוזיציה נטשה את האולם. מציאות פוליטית מתהווה זו, ניבטת אלינו מבעד לשורותיו הריקות של אולם המליאה בצדו האחד, והמלאות בצדו האחר.

במקביל נמשכה הרדיפה על-ידי המדיה האלקטרונית והכתובה. הגשת כתבי אישום נגד נתניהו סיפקה תוכן שלימים התברר כבדוי, העמיקה את התחושה שמדובר ברדיפה, בתהליך שניתן להגדיר אותו כ"תהליך דרייפוס". אותו תהליך שהביא למשפט ההיסטורי הידוע, לקריעת המדים הפומבית, ולתהפוכה ביחס הציבור אל המדיה. זו, הדיחה את עצמה מלמלא תפקיד משמעותי בתהליך המתהווה. החד-צדדיות הקיצונית פסל אותה מלמלא תפקיד מרכזי בתהליך החדש. וגם "אֲשֵׁמָה", נוספת הופיעה על הבמה: המדיה החברתית זו שעטה חיש קל לתוך החלל שנפער.

המדיה הכתובה והאלקטרונית הייתה שקועה במרדף. לנרדף קראו נתניהו. מדיות אלו הפכו למגויסות טוטאלית למאבק שנוהל נגד רה"מ. כל זה קרה במסגרת הינדוס המוחות, שסיסמתו הייתה, כאמור, "רק לא ביבי", סיסמה אשר פשטה את הרגל בבחירות האחרונות. את נסיון הרדיפה ניתן לזהות במיוחד בשידורי ערוץ 12 בימי ששי, שוב ושוב אותו פאנל בהרכבו. שוב ושוב מעשה הגרירה של נתניהו בציציות ראשו אל כיכר העיר, כבטקס קבוע, מדי שבוע.

במהלך הזמן הפכה המדיה החברתית לכוח משחרר. למעשה בעצם קיומה התירה את טבעת החנק הציבורית שניסתה המדיה הוותיקה לייצר, לצווארו של נתניהו.

בית המשפט: הבית המופשט (מערכיו)

השימוש שעשו גורמים פוליטיים בדמותו של נתניהו כבכר אגרוף הגיע לסיומו החד-משמעי, בבחירות האחרונות. אולם פשיטת הרגל הציבורית נוצרה כבר בשלב מוקדם הרבה יותר. זו הופיעה על הבמה, במקום אותו איוו להם המפגינים והציגה שם את מלוא פוטנציאל הפרוורטיות וההתערטלות שלה.

מקום זה קרוי בלפור. המדיה נפלה לתוך המלכודת. מה יותר פיקנטי מזה?! העיתונות הגיבה כשיכורה, ולא מיין... היא נשבתה בקסם התופעה.

כאן העזו, במסגרת הלחימה המקודשת בנתניהו, בעידן של מגיפה, ללא כל רתיעה, להתערטל ולנפנף במיצגים בוטים וגסים. על במת הפרהסיה הזו, הועלו מייצגים בעלי אופי ירוד מוסרית. למרבה הצער, נסחף הבג"ץ אל תוך המערבולת הזו ברוב דעות (16 באוקטובר 2020, שמונה נגד אחד), וקבע כי התקנה שהגבילה יציאה מהבית למרחק של קילומטר, "פגעה פגיעה בלתי מידתית בזכות להפגין והיא לא הייתה מידתית"... "אם המדינה לא תצליח לאתר את נתוני הנקנסים, יבוטלו כל סוגי הקנסות שהוטלו בתקופה זו".

כיצד נטענו טענות על אי-הדבקה בעיצומה של הקורונה, כי מדובר בשטח פתוח בעוד האנשים מוסעים באוטובוסים ציבוריים מהבילים, הלוך ושוב לבתיהם ומבתיהם, בכל רחבי הארץ?? (עצם הסיוע הגורף מהבג"ץ מחייב דיון אחר), כיצד נרשמה השתתפות בהפגנה כסידור עבודה בקיבוצים מסוימים? שוב הוכח כי אין חוק, אין מוסר ציבורי, כאשר מדובר בלחימה פוליטית בנתניהו ובליכוד.

מסתבר שוב כי הבג"ץ זקוק בדחיפות למסגרת פעילות שונה בהגדרתה. חדשה. אלא ש"סיפור" המאבק בנתניהו התברר כמורכב הרבה יותר.

המזרחיים לא רצו בגט עם האשכנזים.

בניגוד לאשכנזים, המזרחיים לא רצו בגט עמם. נהפוך הוא, המזרחיים רצו חיבור, רצו חיבוק. אבל חלקו הגדול של העולם הפוליטי כמו העולם המשפטי, גילה ניכור. לצמרת שהרכיבה בכל מפלגה את שורת המנהיגים, נבחרו תמיד אשכנזים לעמוד בראש. כך קרה אצל ליברמן, גנץ ולפיד. המזרחיים שאפו לחיבור, לחיבוק, אך זכו תמיד בדחיה. תהליך דומה אירע במערכת המשפטית, כאמור.

את 'החיבור/חיבוק' מצאו בנתניהו. דווקא נתון ציבורי שהקל מאוד על תהליך ההזדהות עם נתניהו היה המהלך הפוליטי-ציבורי של הטלת חרם עליו (תהליך דומה עבר על בגין). מעין גורל של התלמיד המנודה המוחרם, ה"צילבה" של הכיתה... שגיאה בממדים קולוסאליים כאשר מדובר במרחב הפוליטי, אם ישירה של פוליטיקאים שטיפשותם ו/או חמדנותם - היו אומנותם, ואם של יועצים אסטרטגיים בארץ ובחו"ל שלא השכילו להבין את המציאות הישראלית המיוחדת. הטעות הגדולה נעוצה באי הבנת הקשר הגורדי בין נתניהו לבין המזרחיים, והוא נובע לא רק מההדרה ההיסטורית של המזרחיים מהאתוס הציוני כאמור לעיל, אלא גם מהמקום שנתן/פינה, נתניהו, תמיד, להנהגה מזרחית שהתמקמה סביבו בתפקידים מרכזיים.

בימיו של נתניהו נוצרה שוב הזדהות מיוחדת, ברית הדחויים פוליטית-ציבורית. תהליך דומה לזה, שעברו המזרחיים בימיו של בגין.

גורם נוסף שצריך להביא בחשבון הוא צמיחת מעמד בינוני מזרחי חזק. אף הוא אופייני לתקופת כהונתו של נתניהו. לתהליך הזה תרמה חקיקה שזיכתה את המכללות באפשרות להעניק תארי B.A ו-M.A. ללומדים בפריפריה, ובכך לעקוף את העולם האקדמאי הצבוע אף הוא בגוון עדתי מסוים מאוד. גם פעלו כאן השקעות ענק שביצעו ממשלות הימין להנגשת הפריפריה למרכז בתחום השירותים לציבור. כסלילת כבישים, מסילות ברזל ורכבות קלות.

לעובדה זו מצטרף שינוי דמוגרפי מעמיק. אין כמובן נתונים סטאטיסטיים על המבנה העדתי בצבא, אולם ברור כי הולך, קם ונבנה שינוי גדול. את מקומם של בני קיבוצים שרובם אשכנזים, תופסים מזרחיים, הן בשדרות הפיקוד והן בנוכחות החפ"שים. גם נוכחות חיילים חובשי כיפות וציציות עלתה באופן ברור, עוד הוכחה לחילופי משמרות הפוקדים את ישראל בתחום נוסף.

ביום ב' האחרון, נצפתה שוב ה"מחאה" בכבישים ובכיכרות. באתרים מסוימים היא לוותה באלימות קשה כלפי השוטרים. האם הגענו לשירת הברבור שלה?

תאריך:  27/07/2023   |   עודכן:  27/07/2023
מרדכי ליפמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חילופי משמרות מהמסד עד הטפחות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ציונית
27/07/23 15:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
"פגיעה אנושה במערכת החיסונית של הממשלה מפני החלטות שרירותיות - פגיעה רב מערכתית". כך מגדירה (18.7.23) היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, את הצעת החוק לביטול עילת הסבירות שהדיונים עליה מתקדמים לקראת אישורה הסופי בשבוע הבא. היא דיברה בכנס הצגת תוכנית העבודה הרב-שנתית של הפרקליטות.
18/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב, דחה (17.7.23) את עתירתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אשר ביקש להורות ליועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, לפתוח בחקירה פלילית לאיתור מי שהדליפו מידע על השלמת חקירה בעניינו בתיק 1000 (תיק המתנות).
17/07/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
אחרי ארבעים שנות נדודים במדבר ניצב משה בפני עם ישראל בעבר הירדן. ניכר, שמשה הֶעָיֵף מצהיר בפני עמו כי, "לֹא אוּכַל לְבַדִּי שְׁאֵת אֶתְכֶם" (דברים א' 9). משה מדגיש בהמשך נאומו טרם כניסת העם לארצו - כי היה לו קשה לשאת לבד "טָרְחֲכֶם, וּמַשַּּאֲכֶם וְרִיבְכֶם" (פר' א' פס' 12). מעתה ואילך חובה על העם הבא בשערי הארץ הנכספת להקפיד על השתתת דפוסי חיים, הנאמנים לציווי ערכי הצדק והמוסר. על העם להמשיך את פועלו של משה, שהחל בכינון מערכות שלטון המאופיינות ב-"וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ" (פר' א' פס' 16). חובה להתייחס לַגֵּר הַגָּר בארץ הזו כאל האזרח. מצער אותי, שהעובדות במציאות חיינו במדינת ישראל מצביעות על כישלון במבחן היחס שלנו כלפי הַגֵּר. לצערי, אנו עדים לעוצמת פער בין היחס לַגֵּר, כפי שעולה מהדרישה התורנית ובין כל מגזרי חיינו כאן ועכשיו.
איש התקשורת אלי ציפורי, המזוהה עם בנימין נתניהו, וניצב-משנה בדימוס אלי וייס הפועל לצידו, זומנו לשימוע (10.7.23) בחשד להטרדתה של הדס קליין. כך הודיעה פרקליטות המדינה. בחודש שעבר זומנו לשימוע דוברי נתניהו והליכוד, עופר גולן ויונתן אוריך, בחשד שהטרידו את שלמה פילבר, עד מדינה בתיק 4000.
10/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, חושף (יום א', 9.7.23) כי נפגש עם מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך בניסיון לשכנע אותו להוקיע את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וללחוץ להתפטרותו בעקבות כתבי האישום נגדו.
09/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il