|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברי הגנה שומרים על מחנה סירקין בעת מלחמת העצמאות [צילום: זולטן קלוגר אוצר הצילומים הלאומי]

על שימור "מחנה סירקין"

מחנה סירקין הוותיק שהוקם עוד בימי המנדט הבריטי ולאחר קום המדינה שימש כבית ספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1) כבית ספר לטיסה של חיל-האוויר וכבסיסם של לוחמי סיירת מטכ"ל, עוקץ ויהל"ם - הוא בעל מורשת היסטורית וצבאית מפוארת
06/08/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לאורך השנים הוכשרו ושירתו בסירקין מאות טייסים וקצינים לוחמי סיירת מטכ"ל, עוקץ ויהל"ם ועוד.

ב-2022 הושלם כמעט לגמרי פינוי מחנה סירקין מיחידותיו. בשטחו יוקם רובע ענק שיכלול כפי שנמסר כ-13 אלף יחידות דיור בהמשך ייתכן שיוקמו במתחם המחנה עוד אלפי יחידות דיור נוספים.

למרות הצהרות בומבסטיות והודעות לעיתונות על "שימור מחנה סירקין", השימור בו יהיה כנראה מינימלי ביותר. רבים ממבניו ומתקניו ובהם בעלי ערך ההיסטורי אדריכלי ומורשתי נהרסו באינטנסיביות בשנה שעברה (2022) ומהמחנה המיתולוגי כמעט ולא ישמר זכר. מדברים על שימור 20 מבנים ומתקנים, אני בספק שכך יהיה, וגם אם כן הם יבלעו - ייעלמו בין מגדלי הרובע החדש צפוף האוכלוסייה. מורשת היסטורית בעלת ערך וחשיבות בתקומת ותולדות המדינה צפויה להימחק. מדינת ישראל לא מצטיינת בשימור פיזי של אתרי מורשת והיסטוריה.

לא רק מורשת תימחק גם טבע

מחנה סירקין המשתרע על שטח ענק של למעלה מ-2000 דונם הוא לא רק בעל ערך היסטורי מורשתי, אלא גם בעל ערך סביבתי .שטח המחנה הוא בעצם מעין סוג של "ריאה ירוקה", טובל בחורשות עצים ובהם עצי אקליפטוסים נדירים בגודלם אף בני 80 שנה ויותר. שטח המחנה כולל שדות פתוחים, בעלי חיים. ובמתחמו "יער סירקין". ריאת ענק ירוקה זו אף היא צפויה להימחק בחלקה הגדול לטובת מגדלי הבטון ברובע החדש. עצים רבים צפויים להיכרת לטובת נדל"ן. ידוע כי פורסמה עצומה של פעילי סביבה בעניין זה.

היה ראוי ונכון לאשר בשטח המחנה שפונה הקמת מספר דירות מופחת בהרבה מזה שאושר. לשמר את מבניו ומתקניו בעלי הערך ההיסטורי והמורשתי של מחנה סירקין ולשמר את צביונו המקורי של המחנה ולהפכו לאתר שימור ולמוזאון מורשת, לצד שימור הטבע במקום. היה למשל אפשר להקים במקום פארק ענק לצד מספר מצומצם של יחידות דיור אבל הוחלט לאשר 13 אלפי יחידות דיור - שכונת נדל"ן ענקית וצפופת אוכלוסין שתמחוק טבע ומורשת. הכסף מדבר והוא גובר על ערכי שמירת מורשת וטבע.

סיפורו ההיסטורי של מחנה סירקין
חברי הגנה שומרים על מחנה סירקין [צילום: זולטן קלוגר אוצר הצילומים הלאומי]

מחנה סירקין נמצא מזרחית לפתח-תקווה וגובל בכפר סירקין מדרום. המחנה נבנה בשנת 1941. ושימש את חיל-האוויר המלכותי הבריטי עד לעזיבתם את הארץ במאי 1948 ונקרא "RAF Petah Tiqva". שדה תעופה סירקין נבנה כאחד מ-22 שדות תעופה ומנחתים של הבריטים ברחבי הארץ לאפשרות פלישה גרמנית. רוכזו בו טייסות קרב של מטוסי ספיטפייר בתקופת מלחמת העולם השנייה.

שדה תעופה בשנות ה-40 השתרע על שטח כ-1000 דונם, גבל בפרדסי ערבים וכלל בתחומו מסלול המראה - ונחיתה מחסנים בחלקם תת-קרקעיים, מוסכים. האנגרים צריפים 10 בתי מגורים. בסמוך צמוד לשדה התעופה השתרע מחנה בריטי על שטח כ-1500 דונם מחנה.

התקפת הלח"י על שדה התעופה סירקין

ב-25 בפברואר 1946 חדרה יחידה של 30 לוחמי לח"י בפיקודו של יעקב גרנק המכונה "דב הבלונדיני" לשטח שדה התעופה סירקין. הלוחמים הגיעו לשדה התעופה במשאית מכוסה ברזנט שלא העלתה חשד. כשהגיעו, ירדו ותפסו עמדות לאבטחה וחיפוי. החבלנים חתכו את גדר התיל, הגיעו למטוסים והניחו את מטעני חומר הנפץ בין המטוס החונים. כתוצאה מהפיצוצים נפגעו כ-6-7 מטוסים שחנו בשדה וחלקם עלו באש. חיילי חיל-האוויר המלכותי, שהיו באותה שעה בבתי המגורים שלהם, רותקו באש מקלע ולא השיבו אלא יריות בודדות באוויר. כוחות בריטיים הוזעקו למקום והציבו מחסומים בדרכים הלוחמים חזרו בשלום לבסיסם. ראוי לציין כי שדה התעופה סירקין היה אחד משלושה שדות תעופה שהותקפו באותו לילה (25.2.1946) מטעם "תנועת המרי העברי" שהייתה ארגון גג של המחתרות העבריות בארץ ישראל שפעלה מאוקטובר 1945 עד יולי 1946, ותיאמה את פעולות ההתנגדות לשלטון הבריטי. לוחמי האצ"ל פשטו על שדות התעופה קסטינה (כיום בסיס חצור) ועל שדה התעופה בלוד (נתב"ג של היום). ואילו אנשי לח"י כאמור פשטו על שדה התעופה של חיל-האוויר המלכותי שליד כפר סירקין. הערכה היא שבפעולה בשלושת שדות התעופה שהותקפו נפגעו למעלה מ-30 מטוסים. לימים יקרא מבצע זה "ליל המטוסים".

לאחר המבצע שודר בתחנת המרי העברי: "השמדת המטוסים באה משום שמטוסי הסיור של חיל-האוויר הבריטי, עורכים ציד על ספינות מעפילים בימה של ארץ ישראל, בולשים ועוקבים אחר תנועותיהן ומוסרים אותן בידי ממשלת פלשתינה".

בעיתון על המשמר 18.9.46 אני קורא ידיעה תחת הכותרת "חיילים מתאנים לתושבים בשכנותם" הידיעה מספרת על התנכלות חילים בריטים לתושבים הגרים בשכנות לבסיס בשכונת בלינסון ובכפר מסריק. פועל שהלך סמוך לבסיס בשעות הבוקר לעבודתו נערך חיפוש והאוכל שלו נזרק. תושב שכונת בלינסון שיצא מפתח ביתו נגרר על-ידי חילים בריטים לצריף וספג מכות מהם ועוד.

שדה סירקין עובר לצה"ל

לקראת עזיבת הבריטים את ארץ ישראל. בסוף אפריל 1948 נתפס בסיס שדה התעופה סירקין על-ידי לוחמי "ההגנה". בעיתונות דאז אני קורא כי ב28 באפריל 1948 בשעה 1:30 אחר-הצהריים הונף על אחד המוסכים בשטח שדה התעופה סירקין "הדגל העברי הלאומי" ונערך טקס חגיגי בהשתתפות השומר האגדי אברהם שפירא ומפקד המשטרה הבריטית באזור פתח תקוה, נתן קרמר בו נמסר שדה התעופה לכוחות נוטרים מפתח תקוה. "החילים הבריטים נפרדו בידידות מתושבי כפר סירקין העברת השדה הייתה מסודרת "הצבא עזב בסדר ולא ניראו סימני פגיעות" כך מדווח עיתון "הבוקר" ביום שלמחרת (29.4.48) המחנה הבריטי שבסמוך - צמוד לשדה התעופה פונה כעבור מספר ימים.

מחנה סירקין לאחר הקמת המדינה

לאחר קום המדינה שדה התעופה סירקין הועבר לרשות ולשימוש חיל-האוויר הישראלי, הוקם במקום בסיס חיל-האוויר התמקמה בו טייסת 101 של חיל-האוויר הישראלי שאך זה הוקם. לבסיס ניתן השם "כנף 12 - בסיס אלון" ע"ש סגן-אלוף מרדכי (מוֹדי) אלון, מפקד טייסת הקרב הראשונה של חיל-האוויר הישראלי שנהרג ב-16 באוקטובר 1948 בתקופת מלחמת העצמאות בעת שחזר מגיחת תקיפה על כוח מצרי.

ב-20 באוקטובר 1949, נוסד בבסיס "בית הספר לטיסה" הראשון של חיל-האוויר. קורסי הטיס (כ-20 במספר) התקיימו בו עד לחודש מרס 1955.בשנה זו עבר בית הספר לטיסה לבסיס תל נוף . אולם בית הספר לטיסה המשיך להשתמש בשדה סירקין לאימוני טיס של חניכי הקורס בתחילת דרכם.הבסיס המשיך לשרת את חיל-האוויר הישראלי ופעל בו מערך הנ"מ של חיל-האוויר.

בין פרחי הטייס הראשונים ב"סירקין" אלוף במיל׳ דוד עברי, לימים מפקד חיל-האוויר ואל״מ במיל׳ אליעזר צ׳יטה כהן ועוד רבים שהפכו לימים למפקדים בכירים בחייל האוויר.
משנת 1955 ועד 1968 שכן במקום בית הספר לקצינים (בה"ד 1) ובמאי 1968 עבר לדרום הארץ, בסמוך למצפה רמון. בין צוערי קורסי הקצינים בסירקין – אלוף במיל׳ אורי אור, אלוף במיל׳ חיים ארז, תא״ל במיל׳ רפי אפל ועוד.

מזיכרונותיו של יוסי עוז חניך בקורס קצינים
חניכי קורס קצינים בסירקין שנות ה-60 [צילום: יוסי עוז]

מספר אלוף משנה (בדימוס) יוסי עוז חניך קורס קצינים בסירקין בשנות ה-60 על ההווי והאווירה בקורס: "בחורף 1965 הלכתי לקורס קצינים ב-בה"ד 1 במחנה סירקין. במבט ראשון הכל נראה רומנטי, הגאווה על היותך צוער, חורש האקליפטוס האופף את הבסיס, המבנים ומסלולי שדה התעופה שהוסיפו נופך היסטורי מימי במנדט הבריטי ואפילו אותה יחידה סודית בפאתי המחנה ששמה נלחש בשקט. הרומנטיקה התפוגגה חיש קל. שיכנו אותנו במבנה בריטי מסוג נִיסֶן, מבנה מבניה קלה בצורת חצי גליל וגג פח.

המבנה הוגבה מעט מעל האדמה ושתי מדרגות הובילו אליו ושולי מדרכה צרה סביבו. במבנה הזה נדחסנו (למיטב זכרוני) 16 צוערים על ציודם וחגורם ושני ארונות עץ מיושנים, לאיכסון שקי החפצים, שהתקשו במשימה... המחנה, אם להשתמש בביטוי ציורי, טבל בים האקליפטוסים עם נשירת העלים המוכרת. האדמה הייתה אדמה שחורה כבדה וטובענית. השילוב של חורף גשום, פח גג דולף, האדמה הטובענית משולבת בעיסת עלי האקליפטוס והעדר תשתית הקשה מאוד על ההתנהלות היומיומית וכל תנועה מחוץ למבנה לוותה בהתבוססות בעיסה, מה שחייב טקס רב שלבי לפני הכניסה למבנה.
מבנה השירותים היה מרוחק מהמבנה וחייב התבוססות בבוץ המוכר, ללא תאורה ובאופן קבוע מוצף מים. מים חמים? לא כאן. כאן התברכנו בברז שבחזית המבנה שאיפשר פתרון מאולתר להתארגנות הבוקר. חדר האוכל שהוקצה לנו היה קטן מלהכיל ופותחו תרגולות שמטרתן לדחוק את המקסימום ועוד קצת, מרגע שישבת לא יכולת לקום לבד אלא עם כל הספסל. על האוכל מוטב לא להרחיב. אחרי כל הטוב שלעיל אין פלא שהעדפנו את סדרות השדה, אוהלי הסיירים והבוץ של ציר קולה - רנטיס היו עדיפים לאין ערוך. בסיום הסדרה היינו חוזרים בכוחות עצמנו למחנה ונחסכה ההובלה, גם הגדר ההיקפית הייתה סימלית ולא הפריעה לנו. אפילו מסדר הסיום לא נערך ברחבת מסדרים מסודרת אלא על אחד ממסלולי הטיסה על המהמורות שבהם שהיקשו על ה-תס"ח המסורתי.

אבל, חד-משמעית כל זה לא הזיז לנו כהוא זה. היינו צעירים, מורעלים, גאים, חדורי מוטיבציה ומוכווני מטרה לצלוח את הקורס ולהיות קצינים. גם האוירה והחומר האנושי היו מצוינים. מפקד בה"ד 1 היה אל"ם מאיר פעיל והמדריך הכיתתי היה דרור גלילי כיום אחד מצלמי הטבע" עד כאן מזיכרונותיו של יוסי עוז לימים אלוף משנה בצה"ל.
ב-1 למרס 1966 אירע במסגרת קורס קצינים בסירקין תאונת אימונים בה נהרג סגן משנה צחי ברקאי אחיו של השדר ואיש הרדיו רזי ברקאי.

ב-5 ביוני 1967, היום הראשון של מלחמת ששת הימים, הופגז הבסיס בתותחי צבא ירדן. בהמשך היום תקפו את הבסיס שני מטוסי הוקר האנטר ירדניים והעלו באש מטוס תובלה מסוג נורד ומטוס פייפר.

ביתה של סיירת מטכ"ל

בשנת 1957 הוקמה יחידת סיירת מטכ"ל, שבחרה בבסיס סירקין כבסיס הקבע של היחידה. מכאן יצאו לוחמי סיירת מטכ"ל למבצע אנטבה (דרך שדה התעופה שארם)ולמבצעים רבים אחרים. בשנות ה-60 התרחב והתפתח מחנה סירקין למספר בסיסים פעילים, אשר התפרשו על פני כ-2,200 דונם.

בין היחידות המסווגות שביתם היה במחנה סירקין: יחידת עוקץ (יחידה 7142) יחידת הכלבנים של צה"ל, לוחמי היחידה הם לוחמי קומנדו המבצעים פעילויות מבצעיות בשגרה ובחירום תוך הפעלת אמל"ח ייחודי – כלב, אשר מספק יתרונות מבצעיים ייחודיים להם אין תחליף אנושי או טכנולוגי. בעקבות פסק דין בתביעה אזרחית שהגישו השכנים הועברה יחידת עוקץ מסירקין למתקן אדם.

בשנות ה-2000 החל תהליך פינוי הבסיס כחלק מתוכנית כוללת להעברת בסיסי צה"ל ממרכז הארץ. בפברואר 2017 אישר מינהל התכנון במשרד הפנים תוכנית לבניית 12,000 יחידות דיור בשטח שבו ממוקם המחנה עיריית פתח תקוה הגישה באותה עתירה נגד התוכנית, בטענה לחשש ממחסור בפתרונות תחבורתיים לשכונה החדשה וחששות מעומסי התנועה שהיא עלולה ליצור.

בשנת 2021, חטיבה 55 ששכנה בבסיס, הועברה למחנה ביל"ו ואילו יחידת יהל"ם הועברה למחנה עמנואל (ג'וליס). במאי 2021 התקיים אירוע פרידה של סיירת מטכ"ל מבסיסה הוותיק במחנה סירקין. היחידה עתידה לעבור לבסיס במקום אחר
בנובמבר 2021 אושרה באופן רשמי הקמתה של שכונה "סירקין מזרח" על שטח של כ-600 דונם. ב-2022 הושלם כמעט לגמרי פינוי מחנה סירקין.

זיהום קרקע במתחם המחנה

נושא זיהום הקרקע במתחם מחנה סירקין כמעט ולא מוזכר. הערכה היא כי כמויות הדלק, חומרים כימיים למיניהם וחומרי הנפץ שנשפכו הושלכו נשטפו לאורך עשרות שנים באדמת המחנה סירקין גרמו לזיהום קרקע משמעותי במחנה.

ביקרתי בימים אלה בכניסה למחנה סירקין שומר מוצב בשער הש"ג ולא מאפשר כניסה למקום. לידו שלט המודיע כי במקום מתבצעת מטעם החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה "מבצע חקירה ושיקום קרקע" העבודות כך נכתב בשלט החלו ב-2021 ימשכו שלוש שנים ויסתיימו ב-2024.

תאריך:  06/08/2023   |   עודכן:  06/08/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על שימור "מחנה סירקין"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היסטוריון
19/08/23 18:14
2
אופיר
15/09/23 10:16
3
עם ישראל
31/03/24 20:44
4
דורבן
1/04/24 16:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברש"פ עוקבים בעניין רב אחרי הפרסומים באמצעי התקשורת על המגעים בין ממשל ביידן לסעודיה על עסקה משולשת חדשה שבמסגרתה ייחתם הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל.
עם חלוף הזמן גוברת התחושה כי המשבר הפוליטי בישראל אצל שני הגושים הנאבקים על ההגמוניה, מונחה ע"י צורך מוצהר לחזור לדרך המלך ברוח מגילת העצמאות, ללא סילופים ועיוותים. אצל הימין זו הזדמנות בלתי חוזרת להמשיך בדרך הישנה בהנהגת הגמוניה ימנית ואצל השמאל זהו צורך לשמר את המהפכה השיפוטית כאמצעי שליטה עיקרי, על-רקע החולשה הדמוגרפית המסתמנת במחנה זה. אם תמשכנה לשוטט בתוכנו בחופשיות רבה ובחוסר אחריות מדהימה ההזיות הנשמעות משני הצדדים,1 נגיע בקרוב לשתי מדינות יהודיות כביכול שאחת מהן תמוקם על הירח והאחרת תיקרא "החורבן השלישי".
06/08/2023  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
מקצועות הליב"ה, בהתאם לראשי התיבות המקובלים, הם לימודי יסוד בחינוך הממלכתי, ואלה נחשבים בדרך כלל מתמטיקה, אנגלית ומדעים. אבל, הדיון הציבורי מתייחס רק לכך שתלמידי החינוך החרדי אינם לומדים את מקצועות הליב"ה, דבר המכשיל אותם - ואת החברה הישראלית כולה - בצאתם לחיים, עם שירות צבאי או בלעדיו (שערורייה מקוממת בפני עצמה). הדיון הציבורי הרדוד אינו מתרומם מעל רמה זו, ועל כן מסתפק במתמטיקה, אנגלית ומדעים כמקצועות ליב"ה. האם אלה מספיקים?
06/08/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
לא הופתענו כישראלים כאשר התקשורת דיווחה בסוף השבוע על אירוע חריג שבו נורה למוות פלשתיני בן 19 מירי, ככל הנראה של מתנחלים. בכל זאת, לא בכל יום יש חיכוך בשטחים שמסתיים במוות.
06/08/2023  |  גדי חיטמן  |   יומני בלוגרים
"רצינו לגדל דור של אפיקורסים, וגידלנו דור של עמי הארצות", התבטא הקיבוצניק, מנהיג מפא"י המחנך, יעקב חזן אשר נפטר בדיוק לפני 31 שנים. חזן המנוח לא היה קוטל קנים הוא נמנה על מייסדי השומר הצעיר, על מייסדי מפ"ם ועל מייסדי הקיבוץ הארצי, איש הגות וספר, אידאולוג ערכי. דבריו של יעקב חזן מקבלים משנה תוקף בימנו אלה אל מול גילויי הבורות והבערות בזהות היהודית השורשית והנמנה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il