|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
יצחק ושפרה קמינסקי 1946 [צילום: באדיבות המשפחה]

הציירת הותירה עולם שלא חלף

שפרה חרלף נשאה בחייה את סיפור התקומה בציוריה ביטאה את הסיפור שלה, ומי שנכבש בקסם הציורים הבין, זה הסיפור של כולנו
13/09/2023  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הרצל חקק
חיים של שליחות - החיבור בין השואה לתקומה

בלפור חקק
עולם הילדות ועולם החלומות של שפרה חרלף

שפרה חרלף הציירת הלכה לעולמה בסוף חודש אב, בל' באב תשפ"ג. סיפור חייה של שפרה חרלף מעוגן בנוף חיפאי ציורי, בשכונת המעיין. הצריפים של השכונה נראו יחדיו כפינת חלומות כפרית. היו צריפים יפים לתפארת, והיו צריפים שהקרינו פשטות וענווה. הצריף של דוד ופסיה קמינסקי היה פשוט ומקסים. השניים גידלו לתפארת את בנם יצחק ואת הבת שפרה.

ההורים טיפחו את חלקת אלוהים הקטנה שלהם. הצריף כלל שני חדרים, מטבח, חדר אמבטיה ומרפסת. החלונות לכיוון הים והנמל קסמו לכל המבקרים בביתם. האב דוד קמינסקי בנה את הצריף ודאג לשפץ אותו מפעם לפעם. בקומת המרתף יכולתם לשמוע את קרקור התרנגולות. בפרוץ מלחמת העולם השנייה בנה דוד קמינסקי מקלט יפה ובו ספסלי עץ וחלון שפנה לים.

שפרה נהגה לספר, כי האם פסיה נהגה לרדת לשוק הערבי 'החיזבה', לקנות מצרכים למשפחה. מדי פעם קנתה עוד תרנגולת מטילה, שכן הביצים היו חלק חשוב בכלכלת המשפחה. לבת שפרה יועד תפקיד חשוב - היה עליה לבדוק את התרנגולות, לבחון אם התרנגולת עומדת להטיל ביצים. כמובן, לשמור על הביצים בסלסלה מיוחדת, מרופדת. בחלוף הזמן דאגה האם פסיה שהתרנגולת תדגור על הביצים. שפרה סיפרה שרק לדוד זאב הייתה המומחיות לבדוק את מצב הביצים, וכאשר שיער שהן עומדות לבקוע - היה הדוד דואג לקחת את הביצים ומניח אותן בקערת מים חמים. זו הייתה שעת השין של הדגירה, ומתוך הביצים בקעו אפרוחים לקול מצהלות בני הבית.

[צילום: באדיבות המשפחה]

בתמונה: יצחק והוריו ואחותו ובן הדוד ג'ורג' מארה"ב.

יצחק ושפרה אכן ינקו אווירה כפרית ושתו את הסיפור הציוני ממקור ראשון. ליצחק ניבאו גדולות. בפעילותו לאורך ימי נעוריו, ובחברות בארגון ההגנה יצחק הקרין מנהיגות. מי שקורא ביומניו של יצחק קמינסקי מגלה שם תורת חלוצים אותנטית, יעדים של ציונות טהורה.

התפקידים שמילא יצחק קמינסקי בהנהגת היישוב הועידו לו מסלול קידום לאומי. בשנת 1946 יצא בשליחות הסוכנות היהודית למחנות העקורים, והסיפורים שאותם תיעד השפיעו על המשפחה, וכמובן - על אחותו שפרה, שראתה את ההיסטוריה הלאומית נרקמת מסביב. האח היה אכן מודל להערצה. יומניו ליוו את חייה, היא הפנימה הכול. הסיפורים שסיפר על המפגש עם האחים העקורים במחנות תמיד שבו אליה, לא נשכחו לעולם.

סיפורו של האח יצחק קמינסקי

יצחק קמינסקי היה גיבור אמיתי. הקשר ליהדות הגולה היה עז ואמיץ. הקשר עם העקורים ליווה את כל חייו. את היעדים שהציב לעצמו. שפרה אחותו ידעה להנחיל את סיפורו כסיפור מעורר השראה. סיפורו של יצחק קמינסקי היה סיפור של חלום שנגדע באיבו. היציאה לדרך הסתיימה באורח מר. השיירה שיצאה ליחיעם כדי להגן על יישובי הגליל נתקלה במארב. יצחק קמינסקי נפל בקרב.

יצחק קמינסקי מונצח לדורות באנדרטה לנופלי שיירת יחיעם. לא יישכח מסיפור חיינו היום הנורא - ט"ז באדר ב' תש"ח - 28 במרס 1948. הדרך מנהריה ליחיעם הפכה לזירת דמים. סיפורו של יצחק קמינסקי הוא סיפורו של דור: עידן של צעירים חדורי אידיאלים ותודעת שליחות. במשך שנים חינכה אחותו שפרה קמינסקי-חרלף את ילדיה לנצור את זכרו של האח היקר, לזכור את אמונתו שיש לחיות למען האומה, למען הערבות ההדדית, למען קיום המדינה.

יצחק היה איש ציבור בכל רמ"ח אבריו, ומנעוריו תרם לכלל. בשנים 74-1946 היה שליח של הסוכנות היהודית במחנות העקורים בגרמניה. כשחזר חיפש אתגר חלוצי והצטרף לקיבוץ. כעבור זמן נקרא לתפקיד של הנהגה - כאשר נבחר לבנות את המשמרת הצעירה של מפלגת פועלי ארץ ישראל בחיפה. באותה תקופה ניבאו לו גדולות ונצורות, והתחושה היא שאלמלא מותו היה יצחק ממשיך לתפקידים בהנהגת היישוב.

ציוריה של שפרה תיעדו הכול. היא שכלה את אחיה ואת אביה, ולימים הלכה האם לעולמה, משברון לב. שפרה נותרה בודדה, ללא משפחתה. כעלמה צעירה, היה עליה להאמין ששרדה בעולם כדי לבנות עולם חדש. היא נשבעה לעצמה שעליה להמשיך להנחיל את המורשת של ההורים ושל האח - לדור הבא.

יצחק קמינסקי הכיר לאחותו שפרה את חברו הטוב עמירם חרלף, ואכן הקשר קרם עור וגידים. שפרה ועמירם כבנים למשפחת חלוצים הקימו משפחה לתפארת ואת עיקרי החינוך לאהבת הארץ הנחילו לילדיהם.

חלומות על הרציף [צילום: שפרה חרלף]


סיפור אישי שהוא סיפור של עם

ציוריה של שפרה מספרים את סיפור חייה, את הסיפור של שכונת המעיין. הנה הגברת גבאי בביקור אצל משפחת קמינסקי - ברקע בולט פאוזי מחלק המים. הנה העולם התמים שלא יישכח: יום המקלחת - גיגית, אמבטיה מלאה קצף. לא תוכלו לשכוח את מוכרת הביצים משכונת המעיין, מאחוריה עגלה וחמור לבן. העגלון עוטה כובע רחב תיתורת. הביטו בציורים שובי הלב: הנה יום כביסה בשכונת המעיין, הצריף הנפלא והמדרגות המובילות אל הבית. חבלי כביסה מאותם ימים, הכל מטפטף, טללי ימים של תקומה וגאולה.

מול קבוצת הצריפים בלט הבית הלבן והמפואר של משפחת שטרית, והציור מבליט את השביל שמפריד בין הצריפים לבין הבית הלבן ביופיו. ילדי השכונה בתווך נהנים מכל העולמות. אווירה של ילדות, כמו אותם ילדים משביל קליפות התפוזים.

לא תופתעו אם תמצאו את ציור החתונה - החתן והכלה, בני משפחה וחברים סביבם, וממרחק מצד שמאל שולחן מלא מאכלים מוקף ילדים.

הנה תמונת ילדות שמתארת את מדורת ל"ג בעומר, והנה ציור הרחצה בחוף שמן. בקיץ ירדו ילדי השכונה אל חוף הים הקרוב. היהודים קראו לו 'חוף שמן' - ואילו בפי הערבים היה החוף מכונה 'ארד אל ראמל'. בתרגומו - חוף החול. זה היה חוף שקט, הילדים נהנו לשחק בחול הלבן, להישבות בקסם הים הרגוע.

הדור הזה ידע ליהנות גם מן התרבות המערבית, ושפרה היטיבה לצייר את קולנוע האמפיתיאטרון ששכן ברחוב החלוץ. על המסך תראו את צ'רלי צ'פלין בשחור לבן. הסרט אילם, גם הציורים. אבל מנגינת הלב ממשיכה לפעום בין הצבעים והקווים השחורים.

שכונת ילדות [צילום: שפרה חרלף]

הציורים אכן מותירים חותם, מספרים לנו את מסלול חייה של שפרה קמינסקי-חרלף, ואפילו מאירים לנו ניצוצות מאותו עולם הילדות, זהרורים של שכונת המעיין, הבית שבו גדלה בארץ ישראל הישנה והטובה.

לאורך התקופות הציגה שפרה תערוכות שונות. ראינו אותה בתחילת הדרך מציירת בעיפרון, בפחם, ואחרי זה עקבנו אחרי ציוריה בשמן, במים, בגואש, בפנדה ובאקריליק. בין לבין קלטנו ציורים שלה שהיו רישומי נופים תוך כדי טיולים בארץ ובחו"ל.

תערוכות היחיד - עולם יחיד במינו

תערוכות היחיד שלה חשפו ארבע תקופות וארבעה כיווני יצירה. לתהודה מיוחדת זכתה תערוכת היחיד שלה שהייתה מופת של נוסטלגיה צרופה, שמה אמר הכל - "הזמן שהיה". יש כאן סוג של סימן, של קריאת כיוון: לא הזמן הוא החולף, אנחנו החולפים.

מי שמביט בציורי הילדות של שפרה חרלף מרגיש שהוא קורא סיפור. אין זה ציור בלבד, זו צלילה לעולם של אסוציאציות וזיכרונות ילדות. התמימות והטוהר מקרינים ניצוצות זוהר מאותו עולם אומנותי מלא קסם.

הנה לנו תיאטרון של הזמן. כן, אפשר להנחיל מורשת וציונות דרך סיפור החיים. הערכים שהקנתה לילדיה אכן העידו על יופי רוחני, על אהבת הארץ, ערכי המשפחה. הקסם של שכונת המעיין ליווה אותה כל ימיה, והציורים אכן מציירים מציאות דרך עיניים של ילדה שחזרה לעולם האבוד.

הנה האצילות השורה על הדמויות, הנה הלובן של הגאולה מעל בית החולים, וזה גן הילדים השוקק, ואיזו תפארת פסטורלית נוגהת בשדרת העצים. ולבדו הספסל, כמה זיכרונות מלווים אותו. הוא לא שכח. גם הציירת המוקסמת.

חלומות על הרציף [צילום: שפרה חרלף]

הכול חוזר לחיים כמו בסרט אילם. השילוב בין סיפור לציור הופך להיות סוג של דו- שיח בין מדיות שונות. אפשר לומר שאצל שפרה חרלף – השפה בכלל היא נושא הציורים, וזה סוג של רפלקציה: היא מתבוננת בדרך התקשורת עם עולמה ועם הצופים בציוריה.

הן בספרות והן באמנות בכלל, בציור ובשאר ענפי האמנות – אנו האמנים יוצרים ביטויים חזותיים או מילוליים, ביטויים המשקפים תקוות, השקפות, ערכים. ציוריה של שפרה קמינסקי חרלף כמו אומרים – הזיכרונות חיים תמיד. זו דרכו של היוצר להנציח את חייו, את אומנותו.

תרצו יש כאן סיפור חיים של עַם, סיפורה של הציונות, התמימות שהיתה, החלומות שהיו - ואיפה אנו היום. היא רואה את הכל בציוריה. הרוח והחומר, מוחשיות וחושניות. במכחול קסם ידעה שפרה לתאר לפנינו גן עדן אבוד, מסע בעקבות הנפש. רצון להשיב עולם אבוד לקדמותו. ואנו בני הדור הזה נשאב מן המעיין, גם מן הדמיון ששב משכונת המעיין. נרווה מכל היופי הזה ונדע – אלה הערכים שעליהם ראוי לחנך דור שלם, את הדור הבא.

תאריך:  13/09/2023   |   עודכן:  14/09/2023
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הציירת הותירה עולם שלא חלף
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נראה כי ישראל לא הפיקה את הלקחים הביטחוניים הדרושים מהסכם אוסלו, מאירועי מנהרת הכותל ב-1996 ומהאינתיפאדה השנייה בשנת 2000. בשני האירועים האלה השתמשו כוחות הביטחון של הרש"פ בכלי הנשק שהיו ברשותם, באישור ישראל, לירי לעבר אזרחים ישראלים וכוחות צה"ל.
המצווה המרכזית בראש-השנה היא "תקיעת שופר". החסידות שמה דגש על שני היבטים עיקריים שיש לשופר:
מהסרט גולדה יצאתי בהתרגשות ובתחושה של הזדהות, כישראלית שעברה את המלחמה הזאת, מלחמת יום כיפור.
ח"כ שמחה רוטמן משחית זמנו לשווא. הוא מבקש מהנשיאה אסתר חיות לפסול עצמה מהדיון בעניין עילת הסבירות. ומדוע הוא מבקש זאת? כי הוא סבור שדעתה של השופטת ננעלה, ולכן היא לא תוכל לקבל החלטה מאוזנת בפרשה.
בימים אלה התחלתי לקרוא בשקיקה את "סיפור חיים קצר", ביוגרפיה על הטייס אבי לניר שנרצח בשבי הסורי במלחמת יום הכיפורים. כתבה יעל ינאי, וייתכן שאחזור לכתוב עליו לכשאסיים הקריאה.
12/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il