|   15:07:40
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
158 ימי מילואים [צילום: אוסף תצלומים של זולטן קלוגר/ארכיון המדינה]

מלחמת יום הכיפורים שלי

לפנות ערב אני נוסע עם חברי מילדינר למרכז הגיוס משה מתעקש לרדת קודם כדי "לא להפסיד את המלחמה" אני יוצא מנקודת האיסוף לימ"ח בשדה תימן, מגיע לימ"ח - בלאגן אימים
11/09/2023  |   יורם דורי   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות

יום הכיפורים 1973 התחיל אצלי כשאני נשוי די טרי. עם תינוק בן חצי שנה. שבת בצהריים 6.10.73. אנו מאכילים את התינוק. 14:00 אזעקה. אני עוטף את סהר בננו בשמיכת הפוך האדומה (שהייתה שלי בילדותי) רץ למקלט ומרגיש כמו אבא שלי שעטף אותי באותה שמיכה ורץ אתי ב-1956 באזעקה לילית במבצע קדש. ממש דזה וו. כאילו כלום לא השתנה.

לפנות ערב אני נוסע עם חברי מילדינר למרכז הגיוס. משה מתעקש לרדת קודם כדי "לא להפסיד את המלחמה". אני יוצא מנקודת האיסוף לימ"ח בשדה תימן. מגיע לימ"ח. בלאגן אימים. כל איש צוות שמגיע משויך לטנק בלי קשר לציוות מוקדם. מחפשים נשק קל - עוזים - עבורנו. פונים לנשק והוא משיב: "אני לא אפסנאי תורן, לא פותח". החלטנו לפרוץ לנשקייה וגילינו כי הנשקייה ריקה, אין אף עוזי כנשק אישי.

הטנקים שלנו בכלל היו בשדרוג במחנה נתן שאחרי באר שבע. אנו מוסעים לשם. הטנקים כאמור בתהליך שינוי. החלפת מקלעים. ממקלע אמריקני למקלע 03 הצה"לי. הכנות הוחלפו המקלעים לא. במהלך החימוש של הטנקים במחנה נתן מגיע רס"ן, אהוד גרוס לשמש כמחליפו של המ"פ הנמצא בחו"ל. גרוס שהכירני לוקח אותי לטנק שלו. עליתי על הטנק והצטרפתי לשני אנשי צוות שלא הכרתי קודם לכן: משה משה טען קשר מטירת הכרמל ויצחק אפו נהג מהקריות.

ביום ראשון בנסיעה על זחלים עד לתעלה. במשך שבוע הלחימה הראשון לא יוצאים מהטנק. חיים על מנות קרב שפג תוקפן. ממציאים תחליפי שרותים שמחייבים לירות פגז כדי שיהיה תרמיל שישמש כבית שימוש מאולתר.

שבת 13.10.73

אנו יורדים מקו החזית ומחילופי האש להתרעננות ראשונה. מתקלחים בג'ריקנים. בשיחה עם מילדינר אני אומר לו תראה מה קורה פעם חשבנו שאנחנו יורים פגז והמצרים בורחים. הפעם התברר ההפך.

אחר-הצהריים מגיעה פקודת תזוזה. אנו עולים על הטנק ופורצת שריפה מאחור בתמסורות (כך קוראים לחלק הזה) מכבים עם מטפים, המ"פ יורד מהטנק התקול ומחליף לטנק תקין שבפיקוד אילן קיטאי. אילן קיטאי עולה על הטנק שלנו במקום גרוס. גם אותו איני מכיר. נגררנו לטסה לסדנא ושהינו שם יותר מ-24 שעות לתיקונים. בלילה הגיעה ציפי שביט להופעה בסדנא. אילן ואני מנהלים שיחה בלילה (פרטים בהמשך).

יום ג 16.10.73

מסתיים תיקון הטנק. קצין חימוש אוגדה שולח אותנו לחזור לשדה הקרב. "סעו ישר עד שתראו טנקי M60 כמו שלכם תצטרפו ותודיעו להם שאתם זה אתם". בנסיעה אנו מתקדמים ישר לפי הנחיות קצין החימוש. יורים עלינו אש שטוחת מסלול ואנחנו ממשיכים. אני צועק לאילן בקשר: אתה בטוח שזו הדרך הנכונה. הוא שואל למה ואני משיב: אני רואה את מי התעלה בפריטלסקופ (אמצעי הראיה והכיוון של התותחן). למזלנו מישהו צועק ברשת החרום של השריון שאנו מחוברים אליה - רשת מוסקיטו: "מי הטנק שנוסע בתוך המצרים ושעוד רגע נופל למים. סע מהר אחורה"!

הצטוותנו לפלוגה ל' בגדוד 410 של החטיבה שלנו. אין לנו מושג מי מימיננו ומי לשמאלנו. עוברים כמה ימי לחימה בהם אנו נלחמים נגד מתחם חי"ר מצרי עם טילי נ"ט. חוטפים מהמצרים, מלקקים פצעים, מפנים הרוגים ופצועים. אין לנו פגזים נגד חי"ר וגם המקלעים לא מתפקדים כראוי בגלל הכנות החדשות.

בלילות מקיימים "חניון לילה", סופגים הפגזות על החניון. באחד הלילות נופל פגז בין הטנק שלנו לזה על ידינו במהלך תורנות השמירה שלי על הטנק. המט"ק השכן נהרג. בבוקר אני מוצא על רצפת הטנק רסיס ענק שלמזלי עבר ביני לבין דופן צריחון המפקד בו עמדתי בשמירה.

יום ד 17.10.73

תוך כדי התקדמות צפינו במחזה זוועה בחווה הסינית, עשרות צנחנים שוכבים הרוגים. רובם חבושים בתחבושות אישיות. מבקשים מאתנו לפנותם. ליד מצבור ההרוגים אני יורד מהטנק ומעמיס את ההרוגים על ספון הטנק שלנו. אפו מקיא וגם אילן מתקשה במשימה. על הסיפון שוכבים חיילי צה"ל הרוגים כשתוך כדי נסיעה אני עומד על הספון ומחזיק אותם שלא יפלו בדרך. "טנק המתים" נוסע לכביש הסמוך. שם ממתינה משאית והגופות מועברות לשם. סבב ועוד סבב.

יום ה 18.10.73

מתחברים לגשר הגלילים במגמה להביאו למי התעלה. תוך כדי הגרירה מגיעים מטוסים מצריים שמנסים לתקוף אותנו. מעלינו מתפתח קרב אוויר בין חיל-האוויר שלנו למצרים ומטוסים מצריים רבים מופלים מעל לראש.

יום שבת 20.10.73

שבת הוא היום הגורלי מבחינת הצוות שלנו. הגדוד ממשיך בהתקפה המטופשת על מתחם מיסורי להרחבת מסדרון הצליחה. תוך כדי תנועה אני מזהה נותב של טיל שנורה לעברנו. אני יורה לכיוון הג'יפ שעליו המשגר תוך כדי תנועה ופוגע. ניצלנו לכמה דקות. ומיד בקשר שוב: 2 א טילים עליך.

אפו הנהג חומד לצון ודופק לי ברגל מתוך תא הנהג ברגל וצועק בום. אני מתכופף בבהלה. באותו שניה אנו נפגעים. ההתכופפות מצעקת אפו גרמה לרסיסים להחטיא את עורק הצוואר שלי ורק לשרוט אותי די עמוק בגב. מיד בשניית הפגיעה אני מחלץ עצמי מתא התותחן במכה אחת החוצה. חוטף מכות ונפצע קלות בשוקיים. עשן יוצא מהטנק. תא המפקד שמעלי שדרכו חילצתי עצמי ריק.

אין קיטאי. משה משה פותח את פתח הטען, מלא בדם בפנים. אני שואל איפה אילן הוא משיב לי נחתך לשניים ושוכב הרוג על הרצפה. אפו יוצא מתא הנהג. המצרים יורים עלינו. אני מבקש מאפו לחזור לתא נהג ואנחנו נוסעים אחורה. כמעט עולים על מצבור מוקשים. אני מכוון מסל צריח. כל הזמן הטנק מעשן ואנו חוששים שיתפוצץ.

אנו בנסיעה לאחור עם הטנק המעשן עד שטנק בפיקודו של דודי גינזבורג עוצר לידינו ולוקח את שלושתנו לזחל"ם הרופא. הזחל"ם מביא אותנו לטיפול ראשוני בתאג"ד. הפצוע היותר קשה הוא משה שנפצע בעין. רסיסיו עמו עד היום. אני עם טונות אדרנלין וחרדה לא קטנה אפילו לא יודע שנפגעתי. רק בבית בחופשה הראשונה אשתי ראתה שאני עם חתך עמוק בגב.

בערב בסדנא אילן הטיף לי ממוסר על שאיני כותב מכתב הבית. "איני כותב כי אני בטוח שאם אשלח מכתב הוא יגיע עם הודעה על נפילתי בקרב". אילן גיחך ואמר לי שאני אכול אמונות תפלות ונתן לי בידי מכתב לאביו בבית: אני לא פוחד, אמר. תראה את שליש תן לו את המכתב שישלח לקבוץ. עם אותו מכתב בכיס סרבל עמדתי שם אחרי הפגיעה בטנק. קיבלתי החלטה של ילד בן 23 שלא מנוסה בכגון אלו והחלטתי לקבור את המכתב לצדו של הסרבל. חבל.

יום א 21.10.73

אני בלי טנק מסתובב סקרן ליד החמ"ל לשמוע בקשר את התנהלות הקרבות של הגדוד. לפתע מביאים פצוע קשה ומשכיבים אותו בתאג"ד. מדובר בחברי מהשרות הסדיר, מוטי קורב. מסתבר שמוטי הוציא ראשו מחוץ לטנק כדי לאתר טילים. טיל שנורה שפשף את צווארו ופגע קשות בעורק. מוטי שכב על אלונקה באוהל והרופא ניסה לייצב מצבו, תוך שהוא מלמל "אם נפנה אותו (את מוטי) מהר לרפידים נציל אותו". עיני כמו עיני החובשים שם נשואות לשמיים מנסות לאתר מסוק חילוץ. אך כזה מבושש לבוא.

אחרי המתנה ארוכה מגיע מסוק. אני מסייע לקחת את מוטי למסוק והרופא אומר לי: "אל תדאג, עכשיו כשפונה יישאר בחיים". תוך כמה ימים אני מגלה שמוטי נפטר במסוק מאיבוד דם. כנראה שאם היה מפונה מוקדם יותר, הרופא היה צודק באבחנתו.

יום ב 22.10.73

התיישבנו אפו ואני עם שני נהגי משאית תחמושת להכין לעצמנו משהו לאכול במאגר נפגעי טנקים (משה משה פונה לרפידים בגלל הפציעה בעין). לידי עוד טנקיסטים בלי טנק מהחטיבה שממתינים לשיבוץ מחדש וגם אחד אודי גורדון שאחיו התאום נהרג והורד מהטנק שלו כדי להישלח הביתה.
הפסקת אש נקבעה ל-18:52. אני אומר לכולם שבטח תהיה הפגזת אימים לסיום הלחימה.
לפתע אנו שומעים שריקות של יציאות ומתחיל להתנהל ויכוח בין המקובצים האם מדובר ב"יציאות שלנו או שלהם? אני צועק "לא מעניין אם שלנו או שלהם אני בורח לתפוס מחסה". אני רץ לטנק העומד, במקרה, סמוך עם אפו וקופץ פנימה. מפקד הטנק הוא שכטמן מעפולה. ברגע שהשתחלתי פנימה הטנק מתרומם באוויר.

נהגי המשאית שמעו לי וברחו קפצו לתעלת המים המתוקים הסמוכה וניצלו. כמעט כל הפליטים האחרים נהרגו. מסתבר שהמצרים ירו כאקורד אחרון טיל קרקע קרקע שפגע בדיוק במקום בו ישבנו לאכול ומחק את היושבים מעל פני האדמה.

במשך כמעט חודש לחמנו במלחמת התשה מול המצרים שמולנו. הסצנריו הזה נמשך עד ל-12.11.1973. באותו יום, 12.11.1973 נחתם הסכם הפסקת אש בקילומטר ה-101. משה ינאי ששמר משמרת אחרונה בחניון הלילה שלנו מעיר את כולם וצועק עלו על הטנקים ותראו. כולם קופצים ומסתכלים ופרט לחול לא רואים דבר. "מה רואים" שואלים את ינאי שעונה "רואים את הסוף". מה שהתחיל בכיפורים הסתיים בפורים. 158 ימי מילואים. 119 הרוגים בחטיבה ושריטה עמוקה לכל החיים לכל השורדים.

תאריך:  11/09/2023   |   עודכן:  14/09/2023
יורם דורי
+הסתיים פרויקט שדרוג אתרי ההנצחה ברמת הגולן לזכר חללי מלחמת יוה"כ
15:17 11/09/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

כוח טייגר [צילום: דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחו]
+טראומת יום הכיפורים
11:42 11/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
העם בישראל עסוק עתה במלחמת יום הכיפורים יותר מאשר בממשלה המכהנת עתה וגוררת את האומה לעוד מלחמה כזאת, ואולי גרועה ממנה
צבי זמיר [צילום: צביקה ישראלי/לע"מ]
+צה"ל פתח את אירועי "50 שנה למלחמת יום הכיפורים"
11:33 11/09/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
משרד הביטחון וצה"ל פותחים את סדרת האירועים הלאומיים לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים ובראשם: עצרת ממלכתית בלטרון בהשתתפות ראשי המדינה, לוחמי כיפור, פצועי המלחמה ובני המשפחות השכולות ואירוע הנצחה ענק ברמת הגולן - "ישראל בעקבות לוחמים"
לזכרם [צילום: לע"מ]
+צה"ל נכשל בהשגת מטרות המלחמה שלו במלחמת יום הכיפורים
08:26 11/09/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
חלק שני מניתוח מקצועי של חוקר המלחמות אביתר בן צדף, לשעבר עורך כתב העת של צה"ל "מערכות", הטוען שצה"ל נכשל בהשגת מטרות המלחמה שלו במלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
ביום בהיר לפני שנים רבות הציע העיתונאי רמי טל לעורכת "מוסף המוספים" בינה לוז ולי לראיין את ראש אמ"ן לשעבר אלי זעירא לרגל צאת מהדורה נוספת של ספרו. נעניינו. בינה העמידה לרשותו את כל מחצית השעה, והוא תקף את המוסד אשר הסתמך לקראת מלחמת יום הכיפורים על הסוכן המצרי אשרף מרואן. זעירא ראה בו סוכן מצרי שתעתע ב"מוסד".
11/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ב-6 באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים בהתקפת פתע של צבאות מדינות ערב נגד מדינת ישראל. המלחמה התרחשה בשתי חזיתות מרכזיות - סיני ורמת הגולן. מדינת ישראל ספגה אבדות כבדות - 2,689 נופלים, אלפי פצועים בגוף ובנפש ומאות שבויים. המלחמה הינה אבן דרך בזיכרון הלאומי של מדינת ישראל ובהתפתחותו של צה"ל.
11/09/2023  |  יפעת גדות  |   חדשות
חלק שני מניתוח מקצועי של חוקר המלחמות אביתר בן צדף, לשעבר עורך כתב העת של צה"ל "מערכות", הטוען שצה"ל נכשל בהשגת מטרות המלחמה שלו במלחמת יום הכיפורים. לדבריו, לא היה שום סיכוי שסאדאת יימנע ממלחמה ; מפקדי צה"ל הסתגלו בקושי למלחמה, כיוון שהיו נעולים על תפיסת יום קרב; המלחמה הפתיעה את הלוחמים בקווים; לצה"ל לא היו די מובילי-טנקים לשנע את השריון מהימ"חים לחזיתות; צה"ל סבל מאווירה תרבותית של "אני ואפסי עוד"; סאדאת הגשים את שתי מטרות המלחמה שלו - הנעת תהליך מדיני וגאולת כבוד הצבא המצרי.
11/09/2023  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
דברי פתיחה של ראש המוסד לאירוע המוסד ויום הכיפורים
10/09/2023  |  דוד ברנע  |   נאומים
שיחת עומק שניה עם תת-אלוף בדימוס יום טוב תמיר בסדרת שיחות על לחימת גדוד שריון 9 בחטיבה 14 בגזרת תעלת סואץ בפרוץ מלחמת יום הכיפורים. בשיחה זאת מתאר תא"ל (מיל') יום טוב תמיר את לחימת הגבורה של גדוד טנקים 9 בפרוץ מלחמת יוה"כ. נפגעו אז כמעט כל הטנקים של הגדוד ונותרו רק שני טנקים כשירים. נהרגו 67 לוחמים. תמיר עבר לתפקד כקצין אג"ם של חטיבה 460 עד סוף המלחמה.
10/09/2023  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il