|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
התרת רסן [צילום: איתי רון/פלאש 90]
הגיגים תתנ"ד

הפרדה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - מתכתב עם ביאליק, סימנים, בלבול, על ציר באנקט, מוציאים את דיבת המדינה ותחל שנה וברכותיה
30/09/2023  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


מְסֹרָב אַהֲבָה

את שירו, "מסורב אהבה", מקדיש המשורר יעקב ברזילי לחולמים אהבה, באיחולי שנה הרבה יותר טובה:

"מִשֶּׁכָּלוּ כָּל הַקִּצִּים, /
בִּקֵּשׁ הֶתֵּר לַחֲלוֹם. /
לַחֲלוֹם כָּל לַיְלָה, לֹא לְהִתְעוֹרֵר //
לַחֲלֹם, שֶׁהַלֵּילוֹת לֹא יִגָּמְרוּ לְעוֹלָם. /
וְהוּא יִרְאֶה אוֹתָהּ בַּחֲלוֹם בְּכֻתֹּנֶת שֶׁקֻּפָּה /
מִתְהַפֶּכֶת בַּמִּטָּה מִצַּד לְצַד /
וְלֹא יִקְרַב אֵלֶיהָ, וְלֹא יִגַּע בָּהּ, /
רַק בְּעֵינָיו, /
רַק בְּעֵינָיו יִגְמַע פִּטְמָתָהּ לְהַרְווֹת צְמָאוֹ, /
רַק בְּעֵינָיו יְלַקֵּק מְתִיקוּת גּוּפָהּ /
כִּמְלַקֵּק נֹפֶת נוֹזֵל מֵחַלּוֹת הַדְּבַשׁ /
וְרַק בְּעֵינָיו יְנַדְנֵד עַכּוּזָהּ הֶעָגֹל בִּדְבֵקוּת חֲסִידִית /
כְּנַדְנֵד חָסִיד לוּלָבוֹ בְּלֵיל בּוֹאִי כַּלָּה". //

שירו מוביל את הקוראים לספר החדש של פרופ' דוד פישלוב, "כנפי ביאליק", שבו מתכתבים משוררים ומשוררות עם שירים של ביאליק. ברזילי התכתב עם השיר הארוטי, "העיניים הרעבות".

השתוללות

שי שטרן, מנהל תיכון "אוסטרובסקי" ברעננה, אסר על תלמידים להניח תפילין בחצר בית-הספר והפנה אותם לכתה שנועדה למטרה זו. לכאורה, סיפור תמים של ניהול יום-יומי בבית-ספר. אלא שמאחורי הסיפור יש דברים נוספים. בסרטון ברשתות החברתיות נראה שטרן נוזף בתלמיד, צועק על תלמידים נוספים שהיו סביבו ואף מזהיר אותם שלא להעז להניח תפילין בשטח בית-הספר. "בחרת ללמוד פה, אז אתה תתנהל לפי הכללים שאני קובע", אמר שטרן לתלמיד. בתגובה, התלמיד השיב: "באתי לישראל כדי לשים תפילין. מה, אנחנו בתקופת הרומאים, שאני צריך להתחבא כשאני עושה מצוות"?

סגנונו של המנהל שטרן הזכיר לי מישהו מלפני כ-60 שנה: מנהל התיכון "טשרניחובסקי" בנתניה, שנאלצתי לדאבוני ללמוד בו, ומישהו מלפני כ-30 שנה: מנהל התיכון ברמת-גן שלימדתי בו. לראשון אמרתי שלדעתי הוא 'עבד כי ימלוך', והוא התפוצץ, אך לא הצליח לענות לי או להתנקם בי כהרגלו.

בניגוד לשר החינוך, איני מקבל את התנהגות שטרן וחושב כי כנראה מקורותיה בהסתה האנטי-יהודית הרווחת כעת מאוד בחוגים מסוימים וראוי היה לנזוף בו קשות. באווירה זו קיבלה עיריית תל אביב הכשר מבג"ץ למנוע תפילת יהודים בכיכר דיזנגוף - כיוון שביקשו לנהוג כמסורת ישראל ולהתפלל בהפרדה בין נשים לגברים. לו בית משפט במדינה אחרת בעולם היה פוסק זאת, הייתה קמה בארץ צעקה על אנטישמיות - ובצדק. גם יהודים יכולים להיות אנטישמיים; ויש לנו יותר מדי מהזן הזה. למשל, סיעת מרצ בכפר-סבא, שפנתה לראש העירייה בדרישה כי האירועים המתוכננים בהפרדה במרחב הציבורי (משמע, תפילות - אב"ץ), לא יתקיימו בטענה כי "הצבת מחיצות באירוע, שמיועד לכלל התושבים, מהווה כפייה דתית לכל דבר ועניין ופגיעה משמעותית בזכויות הנשים".

העניינים מחריפים, כי בסוף אוקטובר יהיו בחירות לרשויות המוניציפליות ומועמדים שאין להם מה להגיד פונים לברירת המחדל: הכו בדתיים והצילו את מערכת הבחירות. זה מזכיר לי סיסמה נוראה שרווחה בארץ בימי נערותי: "דרוס כל דוס, והשמד כל חרד". מישהו - שאיבדתי את שמו לצערי ועל-כך התנצלותי - היה יצירתי, כשקבע שעוד מעט תצא אזהרת מסע ליהודים דתיים לגבי נסיעה לתל אביב.

כמו רבים נזכרתי שעיריית תל אביב לא מנעה הפרדה בין נשים לגברים באירוע תפילה מוסלמי שהתקיים באחרונה בעיר. העירייה אינה גיבורה על ערבים אלא רק על יהודים - כמו האספסוף שניסה לערוך לינץ' ברב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה "בני דוד" בע̤לי, שהגיע להעביר שיעור על יום הכיפורים בבית-כנסת של "ראש יהודי" בתל אביב, ובמארחו ישראל זעירא, ראש ארגון "ראש יהודי".

מרב מיכאלי, ראש מפלגת העבודה הצדיקה את האלימות נגד הרב, וראשי מחאת השמאל תקפו את ח"כ בני גנץ לאחר שגינה את התקיפה האלימה וטענו כי הוא פוגע בדבריו במחאה. ובקריית מוצקין החליט השיטור העירוני להפריע לקיום עצרת "סליחות" במתנ"ס בטענה כי המדובר ברעש חריג. תמונה חלקית בלבד, אך מדאיגה למדי, של השתוללות בעקבות התרת רסן של המחאה בכל הקשור ליהדותה של המדינה. ואם לצטט את יאיר גולן, הנה סימנים...

שלט בשלוש גרסאות

נכדתנו, בעוונותינו, אמריקנית אך דוברת היטב עברית. בביקורה בארץ בקיץ שחלף לעגה מאוד לשילוט, ובעיקר, כשהשוותה את הכיתוב על שלטי הדרכים בעברית לכתוב בהם באנגלית. אך לפעמים יש בסיס לכיתוב המוזר. דוגמה טובה היא השלט, המצביע לכיוון היישוב יְעָף בשרון. מקורו של השם בראשי-התיבות של המושבים סביבו - כפר יעבץ, עזריאל ופורת. במילון יעף הוא שיוט באוויר; ונגזרת ממנו המלה, ביעף = במהירות רבה. אלא שאפילו תושבי יעף אינם יודעים זאת, וקוראים ליישובם, יעַף. מילון אבניאון פירש את השם הזה "עייפות, לֵאוּת, יג̤עוּת", או "טיסה של מספר מטוסים במסגרת ביצוע משימה מבצעית, או לשם הצדעה".
הכיתוב בעברית אינו מנוקד, ואילו הכיתוב הערבי גורס, יעַף. אכן, שלט מבלבל. למזלנו, אין בו כיתוב בשפה רביעית...

יעף - שתי גרסאות, או שלוש, לשם אחד [צילום: אביתר בן-צדף]


מה קורה שם?!

למרות שחסרים בצבא עשרות קצינים בדרגות סרן ורב-סרן (רס"ן), החליט צבאנו לפטר מאות סרנים ורס"נים במסגרת תוכנית-פלא שנקראת צכ"ס (צמצום כוחות סדירים) - אחת מהתוכניות, שצבאנו מרבה לשלוף מהמזווה. הפעם כנראה כדי לחסוך בתשלומי גמלאות. לילך שובל, הכתבת לענייני צבא בישראל היום, דיווחה כי פיטורי המשרתים נובעים בין היתר מהעובדה שצה"ל לא נערך כיאות למודל הקבע של 2016, וכתוצאה מכך חרג ממכסות הפרישה. "המפוטרים טוענים כי פיטוריהם נעשו שלא בצדק, בהתרעה קצרה מאוד ביחס למשרתים צעירים מהם שפוטרו, עם פיצויים מופחתים,ומבחינתם זו 'הפתעה בסיסית', שכן לאורך שירותם וגם בתקופה האחרונה לפני שפוטרו קיבלו 'מסרים מפורשים מהמערכת כי נמשיך בשירות עד פרישה, והאפשרות לשחרור מטעמים שאינם תפקודיים לא שוקפה לנו לאורך כל שירותנו'".

עוד מהלך תמוה - למרות שהיה צפוי - הוא החלטת הרמטכ"ל על פתיחת התנסויות נוספות בתפקידי לחימה לנשים כבר בשנה הבאה. כלומר, נשים יוכלו להתמיין לסיירת מטכ"ל, ליחידת חי"ר ניוד מובחרת וליחידת שריון מתמרנת; ולא ייקבעו תנאי סף למועמדות והליך המיון יהיה זהה לזה של גברים. כיוון שאני מאמין לצבאנו וסומך שבסופו של דבר ישובשו הקריטריונים כמו תמיד כדי להשביע את רצון הפמיניסטיות - נראה בקרוב טנקיסטיות, למרות שלא עמדו בסטנדרטים המבצעיים המחייבים, ולוחמות בכל מיני יחידות - כולל מיוחדות - בשם השוויון כמובן. וזה רק יוריד עוד את כשירותו הקרבית של צבאנו שאינה בשיאה משום-מה כבר כמה עשורים. אז מה?! בצבא ההגנה לשוויון יהיה שוויון בכל מחיר - למרות שאינו תורם במיוחד להגנת מדינת ישראל ותושביה. צבאנו עלה מזמן על ציר "באנקֶט", והוא דוהר למחוזות פרוגרסיוויים הזויים, ולצערי, אין מי שיחזירו לדרך הישר.

נאמנות על-תנאי

דבריה באנגלית של שירה אטינג לרשת טלוויזיה אמריקנית, שתוזמנו עם ביקור ראש הממשלה בארצות-הברית העניקו נשק לאויבי ישראל כדי להצדיק מחאה שנויה במחלוקת, אך הצביעו יותר מכל על בעיה קשה שחשפה המחאה: נאמנות על-תנאי של קצינים ושל טייסים למדינה ולשלטונותיה החוקיים. משמע, ביום פקודה ישקלו המתמרדים מסוגה של אטינג האם יצייתו לפקודה; וזה בערך סופו של צה"ל כמקדמה לסופה של המדינה.
משום-מה במשרד ראש הממשלה, במשרד הביטחון ובמטה הכללי לא נחרדו ואיני מזכיר כלל את הפרקליטות ואת הייעוץ המשפטי לממשלה, שנמצאים באותו צד של המתרס עם המתמרדים.

ריצת המתמרדים להוציא את דיבת הממשלה - ובעצם, דיבת המדינה - בחוצות חו"ל אינה חדשה. מבחינה זו, הם כמו אנשי BDS, המעוניינים לפגוע במדינה ובאינטרסים שלה. שום דבר לא יעצרם - המתמרדים רוצים להחריב את המדינה אם השלטון בה לא יהיה בידיהם.

נחליאלים צהובים

"ימים חולפים / שנה עוברת" - שרנו פעם. אכן, שנת תשפ"ג מגיעה לסיומה, והגיע הסתיו. חצבים וחבצלות החוף פורחים, ואפילו חבצלת קטנת-פרחים מאירה את פרחיה בגינתנו. נחליאלים צהובים חולפים בארץ בדרכם דרומה, לאפריקה. צופיה, אשתי, פגשה בשבוע האחרון של תשפ"ג נחליאלים צהובים בשדה, וכתבה:

נחליאלים צהובים בשדה. /
כן. זה מגיע שוב, הגלגל מתגלגל. /
בתוך כל המהומה והרעש, נחליאלים צהובים. /
בכל זאת יש סדר. /
בכל זאת יש על מה להישען. /
יש משהו שלא מכזיב. //

לקראת השנה החדשה תשפ"ד נאחל לכולנו "תכלה שנה וקללותיה - תחל שנה וברכותיה". תהיה תשפ"ד שנת כל טוב, שנת בריאות טובה, שנת שקט, שנת שלווה, שנת מנוחה, שנת אהבה, שנת נחת, שנת אושר, שנת הצלחה. גמר חתימה טובה.

תאריך:  30/09/2023   |   עודכן:  30/09/2023
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים (פרויקה) פורן היה מזכירו הצבאי של יצחק רבין. אחר כך של מנחם בגין, כי הוא לא היה שודד ג'ובים כמו כמה מיורשיו בליכוד. לפיכך נסע פרוייקה עם בגין גם לוועידת קמפ דייוויד, שהביאה לחתימת הסכם השלום עם מצרים.
28/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
כלל גדול במשפט המנהלי קובע כי עתירה מנהלית ציבורית תידחה בד"כ על הסף במקרה שיש עותר פרטי אשר אינו עותר. כך קבע בית המשפט העליון בעניין האגודה לזכויות האזרח "בצד הרחבת תחום פריסתה של זכות העמידה נשמר הכלל שלפיו לא ייעתר בית המשפט בדרך-כלל לעתירה ציבורית מקום שברקע העניין מצוי נפגע פרטי אשר אינו פונה לבית המשפט בבקשת סעד על פגיעתו" ("מתעבר לריב לא לו").
ההתנפלות האלימה, מילולית על סף פיזית על יהודים בתל אביב בעצם יום הכיפורים רק מפני שהעזו להתכנס בכיכר העיר לתפילות היום הקדוש, הזכירה למרבה הצער, ויסולח לי על ההשוואה המצמררת, מחזות אנטישמיים אפלים, מסויטים, שאירעו באירופה אך לפני שמונים שנה, וכאלה שאירעו בראשית המאה בקישינב של הצאר (1903) ובאוקראינה של פטליורה (1918-20). מדכדך עד דמעות.
28/09/2023  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
תנועת המחאה - שתיכנס לספרי ההיסטוריה כגאוותה של המדינה היהודית והדמוקרטית - קמה למנוע את ההפיכה השיפוטית שנועדה להפוך את ישראל לדיקטטורה תחת שלטונו של בנימין נתניהו. אילו גברה בסיבוב הראשון היינו אומרים כבהגדה של פסח - "דיינו". אך לא, השלטון הרע התעקש והמחאה זכתה עד כה להוקרה ולהצלחה רבה וידה עוד נטויה. ההגנה על הדמוקרטיה קיבלה משמעויות חשובות מעבר לחוקי הזדון של יריב לוין ושלמה קרעי ובני מינם.
28/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
מטרופולין חיפה והצפון סבל במשך שנים מדימוי בעייתי, בעיקר בשל נוכחות עשרות מפעלים מזהמים למרגלות המפרץ וכן מחסור במקומות עבודה איכותיים, מה שגרם להגירה שלילית לכיוון "מדינת תל אביב" ולפער מחירי דיור הולך וגדל עד כדי פי שלושה בקירוב לעומת העיר העברית הראשונה.
28/09/2023  |  עמית דובקין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il