|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
לוחמה עירונית [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]

"חרבות ברזל": כישלון צפוי מראש (12)

ההיסטוריה הצבאית מלמדת, כי אי-אפשר להכריע ארגון טרור מבלי להציב רגליים בשטחו, ולטהרו ממחבלים לוחמה עירונית, שהיא מהקשות בסוגי הלחימה ביבשה, דורשת אימון ממושך של הכוחות ומערכת פיקוד-ושליטה מפותחת ומיומנת לצה"ל יש ניסיון מועט מאוד בלוחמה עירונית, ורובו מספּ̤ר על כישלונותיו בסוג הזה של לוחמה. הבולט בהם הוא הקרב על העיר סואץ במלחמת יום הכיפורים
11/11/2023  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות
שילוב בין חילי
קרב בשטח עירוני מחייב שילוב בין-חילי ביבשה - חי"ר, שריון, תותחנים, סיור והנדסה - ושילוב בין-זרועי - יבשה, אוויר ואולי גם ים. לחימה עירונית אִטית מאוד, שחייבת להיות מדויקת ביותר. אסור להשאיר פיסה לא-מטוהרת, שתשמש מחבוא לאויב. לוחמה בתת-קרקע אטית מאוד, ומחייבת סבלנות רבה, ביצוע מדויק, פיקוד-ושליטה מיומנים ואימונים רבים. איני בטוח, שצבאנו התכונן אליה היטב ובהיקף הנדרש כעת.


רגליים על הקרקע

סוף-סוף ירד האסימון, וצה"ל יצא להתקפה קרקעית על חמאס - "התמרון", בסלנג העכשווי. מאז גירוש היהודים מגוש-קטיף ואולי עוד לפני כן, עסק צבאנו במבצעים מוזרים, שבהם כתש כביכול מהאוויר את חמאס, ובינתיים תיחח הרבה מאוד דיונות בחבל עזה, והרס בניינים ריקים - צילומים טובים להונאת דעת הקהל הישראלית, שאין להם כל חשיבות בלוחמה בטרור. משמעות התרמית נחזתה כבר בשנות השבעים כשהנרי קיסינג'ר אמר, שצבא שאינו מנצח ארגון טרור - הפסיד במלחמה; וארגון טרור, שאינו מנוצח על-ידי צבא - ניצח במלחמה.

ההיסטוריה הצבאית מלמדת, כי אי-אפשר להכריע ארגון טרור מבלי להציב רגליים בשטחו, ולטהרו ממחבלים. זאת, עשו, למשל, קולונל גאורגיוס גריוואס ביוון במלחמה נגד המורדים הקומוניסטים עוד באמצע שנות הארבעים במאה הקודמת; הבריטים במרד במלאיה בתחילת שנות החמישים; הבריטים בקניה במרד "מאו מאו"; צה"ל בעזה בתחילת שנות השבעים; הרוסים בצ'צ'ניה; וצבא סרילנקה במלחמתו נגד המורדים הנמרים הטאמיליים.

כלומר לא היה מנוס מכניסה קרקעית לחבל עזה, מאיתור תשתית חמאס וארגוני טרור אחרים, מהשמדתה ומחיסול המחבלים. כלומר כניסה בלתי-נמנעת ללוחמה עירונית, שהיא מן הקשות בסוגי הלחימה ביבשה, ודורשת אימון ממושך של הכוחות ומערכת פיקוד-ושליטה מפותחת ומיומנת.

הצלחה אחת בלבד

לצה"ל יש ניסיון מועט מאוד בלוחמה עירונית, ורובו מספּ̤ר על כישלונותיו בסוג הזה של לוחמה. את חיפה מסרו הבריטים ל"הגנה" במלחמת הקוממיות והקרבות (שתוארו בפי בני התקופה כעזים) היו משניים בלבד. כחודש אחרי כן, נכשל אצ"ל בתוכניתו לכבוש את יפו, אך הצליח להשתלט על שכונת מנשִיָה. היו קרבות בטבריה ובצפת, ובסופו של דבר, ניצחה בהם ה"הגנה". במלחמת סיני כבשנו את העיר עזה. במלחמת ששת הימים כבשה חטיבת הצנחנים הסדירה 35 את עזה, שחטיבה פלשתינית הגנה עליה. בקרבות בחראת דראג' ובעלי מוּנטָר במזרח עזה הוכו הצנחנים מגדוד 202 קשות על-ידי כוח מצבא מצרים לפני שכבשו את התל, ששולט על עזה. בקרב על ירושלים בששת הימים איבדה חטיבת מילואי הצנחנים 55 כל שליטה על כוחותיה, והקרב הפך לקרב של מחלקות, של כִּתות ושל יחידים. שיא הכישלונות היה בקרב על העיר סואץ במלחמת יום הכיפורים. לפיכך, ניגש צה"ל בזהירות רבה לקרב על ביירות ב"שלום הגליל"; ובעצם לא כבש את כולה.

ראוי להזכיר את ההצלחה הגדולה במבצע "חומת מגן", שכפה ראש הממשלה אריאל שרון על המטכ"ל. כוחות צה"ל כבשו את כל ערי שומרון ויהודה, וטיהרו אותן ממחבלים למרות מערכת תעמולה נבזית ושקרית, שטֶריה לארסן - נציג או"ם וידידו של שמעון פרס ומוטבו - הנחה. עיינו בערך סרט התעמולה השקרי "ג'נין, ג'נין" של מוחמד בכרי.

תא"ל (מיל') אמציה פצי חן - ידידי ואחד ממוריי לענייני צבא - קבע, שצבא נלחם בקרב בשבעים אחוזים מרמתו באימוניו. הכלל הזה מתבטא היטב בסקירה דלעיל של קרבות עירוניים, שניהל צבאנו. קרב בשטח עירוני מחייב שילוב בין-חילי ביבשה - חי"ר, שריון, תותחנים, סיור והנדסה - ושילוב בין-זרועי - יבשה, אוויר ואולי גם ים. כלומר, נדרשת מיומנות רבה בשליטה על הכוחות לבל יתפתח ירי על כוחותינו. בנוסף, צריכים מודיעין מדויק בזמן אמת.

מב"ם

מאז תחילת המאה העשרים ואחת עוסק צה"ל באי-כישרון מופגן ב"מלחמה בין המלחמות" (מב"ם) - מונח שהמציא יש-מאין, ובפיתוח רעיון עִוועים של "הכלה" - תגובה מדודה לאיום, שאינה מוכנה להכיר בצורך להשמיד את המאיים, ולנצחו. צבאנו ניהל הרבה מבצעים ברצועת עזה, שהיו יקרים להפליא ובלתי-יעילים לעלא ולעלא, ואִיּנוּ את שארית הרתעתנו. לדעתי, תכליתם הייתה יחסי ציבור כלפי הציבור הישראלי, כדי לשכנעו, שצה"ל מגן עליו - תפיסה, שקרסה לחלוטין בשעה שש ושלושים בבוקר בשמחת-תורה.

בנוסף, מוכה צבאנו על-ידי משפטיזציה, שמאפסת את יכולתו להגיב ביעילות מול התקפות, ועל-ידי תפיסה ערכית מעוותת, שמצעידה אותו לקראת אי-רצון לנצח - הכלאה חולנית של אוסלואיזם עם וקסנריזם. אם איני טועה, צבאנו עסק בשנים האחרונות בהכלה ובפטפטת על הכלה ועל ערכים, ולא במחשבה ובאימונים לקראת אפשרות שיידרש ללחום בערי רצועת עזה, כדי לטהרן מנוכחות מחבלי חמאס. מכל מקום - הוא נמנע מלהסתבך בלוחמה עירונית במבצעיו בעזה.

בה בעת, כיוון שאינם מקצועיים, הסתממו מפקדי צה"ל בקלות מפלאי הטכנולוגיה, והתמכרו אליהם. איני מזלזל בטכנולוגיה. אדרבה. יש לאמצה בביקורתיות, ולא להפקיר בידי גימיקים טכנולוגיים אטרקטיוויים את ביטחון ישראל. יתר על כן, יש מאבק (דיאלקטיקה) תמידי בין המגן לבין התוקף, ופלאי הטכנולוגיה מתיישנים, או מתייתרים, עקב פעולות היריב. כלומר, המגן צריך להתחדש תמיד, ולהקדים את התוקף בצעד אחד - ועדיף בכמה צעדים.

לשפד את האויב על קרני הדילמה

לוחמה עירונית עתירה באש וכדאי לנהלה אחרי שמרבית המבנים בשטח שוטחו - למרות החשש, שעיי החורבות ישמשו מחסה לאויב. היא מחייבת לפרוץ צירים רחבים לתנועת הכוחות, שיאפשרו גם לטנקים לנוע בחופשיות לפי צורכי הלחימה.

לטנקים יש מגבלות בהגבהת תותחיהם. לכן, למִצער, צריך ל"גלח" קומות גבוהות מבניינים לבל ישמשו עמדות לצלפים ולמפעילי נשק נ"ט. טיהור מיטבי של מבנים נעשה מלמעלה למטה - בגלל שיקולים ארגונומיים: לחי"ר קל יותר להילחם בירידה בחדר מדרגות מאשר בעלייה. מכל מקום זו לחימה אִטית מאוד, שחייבת להיות מדויקת ביותר. אסור להשאיר פיסה לא-מטוהרת, שתשמש מחבוא לאויב. עיינו בפרשת הריגתם של אלוף קותי אדם ושל אל"ם חיים סלע במערכת "שלום הגליל".

כדי לשפד את האויב על קרני הדילמה, יש לפעול בלוחמה עירונית בהרבה ראשים, שיהיו גדולים מהכוח המגן (נהוג לקבוע כי הכוח התוקף צריך להיות גדול פי שלושה, לפחות, מהכוח המגן.) כך, יעסוק האויב בהגנה בהרבה זירות, ולא יוכל לסייע הדדית לכוחותיו. אולם תקיפה בהרבה ראשים מחייבת פיקוד-ושליטה מיטביים; וָלא יקרו אסונות (מקרי ירי של כוחותינו אלה על אלה - "קרב י'-בי'", נהגנו לקרוא לתקלות הללו)..

לחימה בשטח עירוני - כמו כל לחימה אחרת - צריכה לנצל יצירתיות ותחבולות, כדי להמם את האויב. כך, תרגל אל"ם אביב כוכבי, מח"ט הצנחנים 35, את אנשיו לפני מבצע "חומת מגן" לפרוץ למבנים לא מבעד לדלתותיהם, אלא דרך הקירות - כיוון שהאויב מצפה לכניסתם מבעד לדלתות, כנהוג בתרגולת האוניברסלית. זה אינו חידוש של כוכבי, אלא תרגולת ישנה מאוד - כנראה, מאמצע המאה התשע-עשרה, שכוכבי פגש אותה כשקרא היסטוריה צבאית של מלחמת העולם השנייה.

מכל מקום, מעולם עד אז לא תרגל צה"ל את יחידותיו בכניסה למבנים דרך קירותיהם. למיטב ידיעתי, הפתיעה התרגולת של כוכבי את צבאנו - כלומר, חטיבות חי"ר אחרות (למשל, "גולני"), שנטלו חלק ב"חומת מגן", לא ידעו עליה. דרך אגב, בחוברות "מערכות" בראשית שנות החמישים תוארה התרגולת בפרוטרוט, תוך גילויי הערצה לצבא האדום הסובייטי, שכביכול המציאהּ, אך לקצין ממוצע בצבאנו אין זמן ואין הכשרה לקרוא היסטוריה צבאית.

תת-עזה

פעם השתמשו צבאות בלהביורים (flame thrower) - אמצעי מפחיד למדי, שנושא רובאי על גבו ומטיל זרם של דלק על האויב ומציתוֹ. צה"ל הוציאו משימוש בשנות השישים, והפעלתו הקרבית האחרונה הייתה, למיטב ידיעתי, כשהמצרים כבשו את המעוזים בקו בר-לב, הידוע לשמצה. סיפורי פדויי השבי, שהופקרו במעוזים על תקיפתם בלהביורים מזעזעים.

האמריקנים התייעלו, והשתמשו בטנקים-להביורים בקרבותיהם על האיים באוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה. זה כלי מצוין - גם בהיותו מפחיד מאוד - ללוחמה בתעלות וללוחמה עירונית. למעשה, מטיל הלהביור על האויב נפל"ם, והשימוש בו נאסר באמנה בינלאומית לפני כעשרים שנה.

בנוסף לטיהור המבנים בעזה, על הכוחות לקחת בחשבון את תת-עזה - מערכת מסועפת של מנהרות, שנבנתה מתחת לאפנו בעזרת הסיוע ההומניטרי, שהרשינו להזרים לעזה. חמאס הוריד את מפקדותיו וחלק מאנשיו למנהרות. שם, כנראה, נמצאים מאגריו האסטרטגיים (דלק, אמצעי לחימה, תחמושת, מים ומזון). אני מקווה, שלקהילת המודיעין שלנו יש מידע על המנהרות הללו; וָלא - הלחימה בהן קשה פי כמה. עקרונית, אני שייך לאסכולה לא-קטנה של חוקרים, שמפקפקים ביכולת המודיעין לספק מודיעין לכוח הלוחם הטקטי. וכידוע, בדרג האסטרטגי נכשלה קהילת המודיעין שלנו לא-אחת - גם בשמחת-תורה.

כמו תעלות, מחייבות מנהרות לוחמה בטור, כשרק החייל הראשון בו יכול להפעיל את נשקו. בניגוד לתעלות - הלוחמים במנהרות אינם יכולים לקבל סיוע אווירי, או ארטילרי, והם צריכים להאיר את דרכם במנהרות.

לוחמת מנהרות קשה ומסובכת. לפי פרסומים - גם של צה"ל - בשנים האחרונות הוקמו יחידות ייעודיות, ופותחו אמצעי חימה ללוחמת מנהרות. לדעתי, לא תוכנן מעולם מבצע בהיקף כה גדול; והשאלה האם הוכנו חטיבות החי"ר או צוותי לחימה ללחום במנהרות. במלחמת ויטנאם היה על הצבא ועל חיל הנחתים האמריקניים ללמוד את הלחימה במנהרות "תוך כדי תנועה" - כלומר, להפיק לקחים בזמן אמת. פרופ' פול, ידידי, זכה לשני עיטורי לב הארגמן על פציעותיו הקרביות בהיותו סרג'נט בנחתים בוויטנאם, שהוביל כוחות לתוך מנהרות, שחפר ויטקונג. הוא נבחר לתפקיד בגלל ממדי גופו הקטנים. סיפוריו על המלחמה במנהרות ועל פציעותיו מדהימים.

במרד הגדול של היהודים נגד הרומאים השתמשו הרומאים בעשן כדי להבריח את היהודים ממחבואיהם במערות. כיום הדבר אסור לפי אמנות בינלאומיות - מה עוד, שכנראה, נמצאים במנהרות בני-הערובה שחטפו המחבלים, ואולי משמשים מגן אנושי לחוטפיהם.

היו הצעות להציף את המנהרות - בתנאי, כמובן, שיימצאו פיריהן - במי ים, או במי ביוב. איני יודע האם הרעיונות נבחנו. לא כל רעיון, יפה ככל שיהיה, ישים לשדה הקרב. פעמים רבות הוא בלתי-אפשרי הנדסית, או כלכלית (עיינו בערך "אור יקרות" - הרעיון להבעיר את מי תעלת סואץ, כדי למנוע צליחה מצרית).

ושוב - לוחמה בתת-קרקע אטית מאוד, ומחייבת סבלנות רבה, ביצוע מדויק, פיקוד-ושליטה מיומנים ואימונים רבים. איני בטוח, שצבאנו התכונן אליה היטב ובהיקף הנדרש כעת.

תאריך:  11/11/2023   |   עודכן:  11/11/2023
אביתר בן-צדף
+ספרו של היטלר "מיין קמפף" נמצא בחדר ילדים ברצועת עזה
11:57 12/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הספר נמצא בתוך חדר ילדים בבית מגורים אזרחי - הוכחה נוספת לפעילותו של ארגון הטרור חמאס מתוך לב האוכלוסייה האזרחית בעזה  ▪  הרצוג בראיון: "המחבל כתב הערות, סימן את הסעיפים, ולמד שוב ושוב, את האידיאולוגיה של אדולף היטלר לשנאת היהודים"
הרצוג עם הספר של היטלר [צילום: דוברות בית הנשיא]
+התרעה הופעלה בנחל עוז
11:32 12/11/23  |  מירב ארד
התרעת צבע אדום הופעלה בנחל עוז שבעוטף עזה
+דובר צה"ל בערבית הודיע על הפוגות הומניטריות זמניות ברצועת עזה
11:16 12/11/23  |  מירב ארד
דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי הודיע (ראשון) בחשבון ההטוויטר כי ישראל תאפשר מעבר בטוח מצפון רצועת עזה לדרומה למשך שבע שעות היום ברחוב סלאח א-דין, עד השעה 16:00 אחרי הצהריים. "אל תיכנעו לחמאס - המשך נוכחותכם באזור חושפת אותך לסכנה גדולה מאוד!", כתב אדרעי. כמו כן הכריז על הפוגה טקטית למטרות הומניטריות בג'בלייה בין השעות 10:00-14:00, והבטיח מעבר בטוח גם מבית החולים שיפא בעזה אל הציר ההומניטרי.
+הפקת הגז משדה תמר תחודש בימים הקרובים
10:54 12/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד האנרגיה אישר בסוף השבוע לחדש את ההפקה מהאסדה הימית, אשר הופסקה למחרת פרוץ המלחמה
קידוח תמר. מקור מרכזי לתחנה באשדוד [צילום: פלאש 90]
+לפיד: סמוטריץ פוגע בחברה הישראלית; שר האוצר: קמפיין הסתה
10:30 12/11/23  |  מירב ארד
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בטוויטר השיב להאשמות של לפיד: "שלום יאיר, החרדים הם לא ה"בייס" שלי ואני דואג לזק״א גם אם הם חרדים בדיוק כמו שאני דואג לכל אחד אחר שהוא חלק מעם ישראל המאוחד כרגע. עצוב ממש שאפילו ברגעים האלה אתה לא מצליח להשתחרר מקמפיין השנאה וההסתה שלך נגד החרדים. עם ישראל ינצח. האהבה תנצח."

יו"ר האופוזיציה מאשים את שר האוצר: "בזמן שחיילי צה"ל מסכנים את חייהם שר האוצר סמוטריץ' פוגע במאמץ המלחמתי, פוגע בחוסן הלאומי, פוגע בחברה הישראלית.
לא מעניין אותו שום דבר חוץ מה'בייס'. הוא עושה בכסף של אזרחי ישראל פוליטיקה קטנה ועלובה בזמן מלחמה. שר אוצר נורמלי היה מתעקש עכשיו לסגור לפחות חמישה משרדי ממשלה מיותרים, לבטל את כל הכספים הקואליציוניים, ולהעביר את הכסף להוצאות המלחמה, עזרה למפונים וסיוע לעסקים".
+היום ה-37 למלחמה: לוחמי צה"ל פינו אזרחים ממחנה הפליטים שאטי
09:39 12/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
במהלך פינוי האזרחים, ירו מחבלים לעבר הכוחות המאבטחים. הלוחמים הגיבו באש  ▪  בהיתקלות אחרת, הלוחמים זיהו חוליית מחבלים שהתבצרה בבית בשכונה, והיוותה איום על הכוחות.
פעילות צה"ל ברצועה [צילום: דובר צה"ל]
+ההוצאות בשדרות וקריית שמונה נחתכו בכ-80%, בנתיבות ואשקלון בכ-40%
09:15 12/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הפעילות העסקית בערים באזור השפלה והמרכז במגמת התאוששות מאז תחילת ההקלות על העורף  ▪  סמנכ״לית השיווק: אנחנו רואים מהנתונים שהמשק אכן נמצא במגמה של התאוששות מהטראומה של השבוע הראשון במלחמה
תושבי קריית שמונה חתכו בהוצאות [צילום: אייל מרגולין/פלאש 90]
+צה"ל תקף תשתיות טרור בסוריה, בתגובה לירי אמש לרמת בגולן
08:30 12/11/23  |  מירב ארד
דובר צה"ל עדכן (יום א') כי בתגובה לשיגורים לעבר מרחב רמת הגולן אמש (שבת), תקפו מטוסי קרב של צה"ל תשתיות טרור בסוריה.
+השר ישראל כ"ץ: הממשל האמריקני לא דורש הפסקת אש
08:27 12/11/23  |  מירב ארד
השר ישראל כ"ץ בראיון לכאן רשת ב': "הממשל האמריקני בן הברית הגדול שלנו לא דורש הפסקת אש. משבח את ההתייצבות של ביידן לצד ישראל. כל הקבינט קיבל החלטה לאפשר סיוע הומניטרי לדרום הרצועה בלבד. המדיניות שלנו היא לא להכניס דלק, לא יהיה כלום עד שחרור החטופים".
+בן גביר: צריכים לשלוט על מלא - זה ירתיע את האויבים שלנו
08:26 12/11/23  |  מירב ארד
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בראיון לכאן רשת ב' על היום שאחרי המלחמה: "כיבוש צריך להיות כאן, כל פעם שהאויבים שלנו הפסידו שטח הם הפסידו במלחמה. צריכים לשלוט על מלא - זה ירתיע את האויבים שלנו, יעביר מסר של ניצחון ויאפשר לתושבים לחזור לבית. לא מפחד מחידוש ההתיישבות בגוש קטיף"




+יכולת הנ"ט של חמאס מציבה אתגר קשה לצה"ל
08:01 12/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הארגון צבר כמות אדירה של נשק נגד טנקים - הן מוברח והן תוצרת מקומית - המהווה איום גם על צה"ל למרות יתרונו העצום בחימוש ובטכנולוגיה, מנתח וושינגטון פוסט
כוחות צה"ל ברצועה. חמאס חמוש מכף רגל ועד ראש [צילום: אוהד צוויגנברג, AP]
+מדוע מחיר הנפט נמוך מאשר לפני 7 באוקטובר
07:59 12/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ניו-יורק טיימס מסביר: הסוחרים אינם חוששים מהתפשטות המלחמה למדינות המפיקות העיקריות במזרח התיכון, ולכן חזר לשלוט בכיפה החשש מפני שנה קשה למפיקים בשל חולשתה של סין וירידת הביקוש לבנזין בארה"ב
הסכנה המרכזית: חסימת מיצרי הורמוז
+הממשלה תאשר 900 מיליון שקלים למנהלת תקומה
01:02 12/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+נתניהו יפגוש ראשי רשויות מקו העימות; חלקם יחרימו - בגלל המרחק
00:12 12/11/23  |  עידן יוסף
לראשונה מתחילת המלחמה ייפגש היום (א') נתניהו עם ראשי רשויות מקו העימות. הפגישה תתקיים בת"א. ראשי הרשויות ביקשו לקיים את הפגישה בצפון, ונתקלו בסירוב. לדברי כמה מהם הם אינם יכולים לעזוב את ישוביהם בעת הזאת ולכן לא יגיעו לפגישה. אחרים אמרו שאם נתניהו לא יגיע לצפון הם יחרימו את הפגישה.
+סונאק על הפגנות פרו-פלשתיניות: "כל עבריינות חייבת לפגוש את מלוא כוחו ומהירותו של החוק"
00:10 12/11/23  |  עידן יוסף
בהמשך להפגנה הפרו-פלשתינית הגדולה בלונדון - ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר: "אני מגנה את אירועי האלימות של קבוצות הימין הקיצוני ושל תומכי חמאס. כל עבריינות חייבת לפגוש את מלוא כוחו ומהירותו של החוק".

שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, בתדרוך לעיתונאים בת"א: "צריך לנצח את חמאס, אסור שהוא יוכל לחזור לטרור. מצד שני, אסור שיהיה גירוש מעזה או צמצום הטריטוריה של הרצועה".

גורם בממשלת צרפת אמר הערב לכאן חדשות: "הנשיא מקרון מעולם לא רמז, ואינו חושב, שכוחות ישראליים פוגעים בכוונה באזרחים. הוא מודע למאמציה של ישראל למנוע הרוגים בקרב האזרחים ולאפשר סיוע הומניטרי, אך הוא מאמין שניתן לעשות יותר".
+הג'יהאד האיסלאמי נגד הפסגה הסעודית: "מדינות ערב מתנערות ממחוייבותיהן כלפי פלשתין"
00:06 12/11/23  |  עידן יוסף
‏הג'יהאד האיסלאמי תוקף בחריפות את הודעת הסיכום של פסגת ריאד בשבת: "ההודעה משקפת את התנערות המדינות מחובותיהן כלפי פלשתין, 57 מדינות שלא מסוגלות להשיג דבר ואין בכוחן לעשות כלום מלבד לגנות. אם חלק מהמדינות היו מנותקות את יחסיהן עם ישראל, ההצהרה הייתה אמינה יותר".

לאמור האמירות הקשות נגדה, מהוועידה לא יצאה החלטה אופרטיבית כנגד ישראל, כגון השעיית הנורמליזציה עם ישראל. קיום הוועידה דווקא בסעודיה גרם לכך שלא יתקבלו החלטות שכאלה.
+כהונת המפכ"ל שבתאי תוארך זמנית
23:57 11/11/23  |  עידן יוסף
כהונת מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי תוארך זמנית. השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר הקפיא את הליך בחירת המפכ״ל הבא (חדשות 13).
+סמוטריץ' על התנגדות נתניהו לשליטת הרש"פ בעזה: "טוב שהדברים נאמרים בקול ברור"
23:56 11/11/23  |  עידן יוסף
חבר הקבינט המדיני בטחוני שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ על אמירת נתניהו כי בעזה לא תשלוט הרש״פ: "אני מודה לראש הממשלה נתניהו על הדברים הברורים, בהמשך להחלטת הקבינט בדיון שדרשתי לאחר הקפאת הכספים לרשות. הרשות היא גוף תומך טרור ומעודד טרור ולעולם לא נפקיר שוב את ביטחון אזרחינו בידי אויבינו. טוב שהדברים נאמרים בקול ברור על ידי ראש ממשלת ישראל".

+מטוס מנהלים ישראלי שנחת בקטר הגיע בסוף השבוע לקהיר
23:46 11/11/23  |  עידן יוסף
המגעים לשחרור החטופים - מטוס מנהלים שמשמש בכירים ישראלים, ונחת מקטר בישראל - זמן קצר אחרי שראש המוסד נפגש עם ראש ה-CIA ובכיר קטרי - היה ביום חמישי גם בקהיר (כאן חדשות).
+כלי טיס עוין יורט בשמי העיר שדרות
23:23 11/11/23  |  עידן יוסף
קודם לכן אזעקה הופעלה בגבים, מכללת ספיר, שדרות, איבים, ניר עם, ארז ואור הנר. מוקדם יותר הערב יורט עוד כלי טיס שחדר לאזור.
+נתניהו: הרשות הפלשתינית לא תשלוט בעזה ביום שאחרי
23:13 11/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה במסיבת עיתונאים עם גלנט וגנץ: "לא אסכים בשום מצב לוותר על שליטה ביטחונית בעזה, שתימשך כל זמן שצריך; אבל התיישבות בעזה אינה יעד ריאלי"  ▪  על החטופים: "כשיהיה מה לומר, נעדכן את המשפחות"  ▪  "מקרון טעה טעות עובדתית ומוסרית"
חברי קבינט המלחמה [צילום: מרק ישראל סלם/פול פלאש 90]
+צלמי עיתונות - ללא רסן
22:30 11/11/23  |  יעקב אחימאיר   |   לרשימה המלאה
לפי הדיווחים, בבוקר יום הפלישה, 7 באוקטובר, דבר המתקפה של חמאס, ובצמוד לארגון רצח זה היה כנראה ידוע למרצחים, אך גם לצלם - או לצלמים
שותפים לטבח [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
+לבנות מיד מחדש את הנגב (א')
22:16 11/11/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
קשה לכתוב על פתרונות לימים שיבואו, כשבימים אלו אנחנו עדיין לא התאוששנו מטבח אכזרי של 1,400 יהודים וחטיפת 241 יהודים, ביניהם קשישים וילדים ביום שמחת תורה תשפ"ד - יום שהפך להיות יום של שמחה כאובה ודומעת, יום של יגון וצער יום של שכול ויתמות
שיקום היישובים [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
+השר מלכיאלי אישר הקמה מיידית של בית עלמין במושב מגוריו של חלל צה"ל
21:37 11/11/23  |  עידן יוסף
השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי אישר באופן חריג הקמת מיידית של בית עלמין במושב אודם לטובת קבורת החייל מתן מאיר ז"ל הי"ד, וזאת לבקשת המשפחה להביא אותו לקבורה במושב מגוריו. המושב ברמת הגולן, שנוסד ב-1975, מונה כ-65 משפחות.
+מסרון ביטחון מידע שנועד למשרתי מילואים, נשלח בטעות גם לאזרחים
21:29 11/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המסרון המליץ על צעדים להבטיח שימוש בטוח ברשת, כגון ניתוק WhatsApp Web והגבלת הרשאות מיקום  ▪  צה"ל ומערך הסייבר הלאומי הבהירו כי המלצות אלו אינן מחייבת אזרחים, אך הן עשויות לסייע להגן על הפרטיות והאבטחה שלהם
לנתק בתום השימוש [canva]
+הרהורים בצוק העתים (5)
21:29 11/11/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
העיתונאים שנספחים לשעות ספורות אל הלוחמים בתוך שטח הלחימה עושים שליחות חשובה, אבל לעתים דומה שבצילומיהם הם חשובים יותר ממרואייניהם המיוזעים
מי חשוב? [צילום: אריב לייב אברמס/פלאש 90]
+צה"ל עומד בפני שתי חזיתות - הצבאית והמדינית
21:19 11/11/23  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה
מאות אלפי פליטים בדרום, מצבם הכללי הולך ומחמיר והם זקוקים לעזרה בהיקף ענק בכול התחומים, כולל מחסה בחורף המתאחר  ▪  ישראל חייבת למלא כאן תפקיד פעיל ולא סביל
תפקיד פעיל לישראל [צילום: פטימה שבאיר/AP]
+צה"ל תוקף מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון
20:59 11/11/23  |  עידן יוסף
בתגובה לשיגורים ביממה האחרונה, מטוסי קרב של צה"ל השלימו תקיפה של שורת מטרות טרור בשטח לבנון, במסגרתה הושמדו תשתיות ועמדות צבאיות של ארגון חיזבאללה.

כמו-כן, כלי טיס של צה"ל תקפו עמדת שיגור וחוליית מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון, אשר ביצעה מספר שיגורים לעבר מרחב הר דב מוקדם יותר היום.

חיזבאללה הודיע הערב על מחבל נוסף שנהרג - ה-71 שהצהיר עליו מתחילת המלחמה.
+דובר צה"ל: 200 אלף עזתים ירדו לדרום הרצועה בימים האחרונים
20:58 11/11/23  |  עידן יוסף
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אומר כי 200 אלף עזתים ירדו לדרום הרצועה בימים האחרונים. לדבריו, חמאס איבד שליטה על צפון הרצועה ותושבים עוזבים בניגוד להנחיותיו. דבריו מצטרפים לדיווח לפיו מתחילת הלחימה עזבו דרומה 1.7 מיליון עזתים.

"הידיעות שאנחנו מכתרים את בית החולים שיפאא - מדובר בהודעות כוזבות", הדגיש הגרי. "אנחנו פוגעים באופן ממוקד במחבלים סביב שיפאא, אבל יש יציאה וכניסה בטוחה לבית החולים. עידכנו את הצוות הרפואי שצה״ל לא תוקף את בית החולים".

בהתייחסו לגזרה הצפונית, אמר הדובר: "אנחנו ממוקדים בעזה אבל נמשיך להגיב לחיזבאללה ולפגוע בכל חוליה שתנסה לפגוע בישראל. תקפנו גם בסוריה בתקופה לירי".
+היהירות והשחצנות מהשטן
20:52 11/11/23  |  צ'לו רוזנברג   |   לרשימה המלאה
ישראל חייבת לאמץ מדיניות חדשה שבמרכזה הפיכת צפון עזה לרצועת ביטחון  ▪  לשם כך, על האוכלוסייה המקומית להיערך לנדידה דרומה פן תיפגע קשות
לאמץ מדיניות אקטיבית [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]
+שב״כ וצה״ל חיסלו כ-20 מחבלים; בהם משוחררי עסקת שליט
20:34 11/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הותקפו למעלה מ-10 מטרות בשכונת "מדינת אלעמל", שבה שוהים מחבלי חמאס ששוחררו מהכלא הישראלי בעסקת חילופי שבויים - ומאז שחרורם המשיכו לעסוק בקידום פעילות טרור, בדגש על מימון ואכוונה של פיגועי חמאס
מחבלי חמאס שעסקו באכוונה של טרור מיהודה ומהשומרון וחוסלו ע"י שב"כ וצה"ל
+אוראדור-סור-גלאן Oradour-sur-glane
20:26 11/11/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
אכזריותם של הנאצים בני ימינו, חיות החמאס שטבחו ביהודים תושבי הנגב הצפון-מערבי, גדולה אף יותר מזו של הגרמנים הנאצים  ▪  ייתכן שיש מקום לשקול את הפיכת הקיבוץ שנפגע ונהרס ומצבו הוא הגרוע ביותר - לאתר הנצחה לקורבנות טבח שמחת תורה, היום בו נפתחה מלחמת שמחת תורה
אתר הנצחה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+צה"ל תוקף את מקורות הירי בסוריה
19:47 11/11/23  |  עידן יוסף
בהמשך להתרעות שהופעלו במרחב רמת הגולן, לפני זמן קצר זוהו שני שיגורים משטח סוריה לעבר שטח ישראל שנפלו בשטח פתוח. צה"ל תוקף את מקורות הירי בשטח סוריה.
+חמישה חללי צה"ל נפלו בבית חאנון
19:26 11/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ההרוגים, ארבעה לוחמי יחידת המילואים המובחרת 551 ולוחם מגבעתי, נפגעו מפיצוץ פיר מנהרה שלא זיהו בבית חאנון  ▪  לוחמי היחידה איתרו פירים רבים של מנהרות טרור, והשתלטו על מבנים שבהם מצאו כמויות גדולות של אמצעי לחימה  ▪  שני קצינים וארבעה לוחמים נפצעו קשה במהלך הקרבות
ארבעה מן החללים בתמונה משותפת לפני הכניסה לבית חאנון
+אזעקות הופעלו בדרום הגולן
19:17 11/11/23  |  עידן יוסף
אזעקות הופעלו בנוב ובאבני איתן. שתי נפילות אותרו בשטחים פתוחים.
+חשד לחדירת כלי טיס עוין לאזור שדרות והסביבה
19:10 11/11/23  |  עידן יוסף
המטרה החשודה יורטה. במקביל להתרעה שהופעלה, הופעלה התרעה בעקבות ירי רקטות.
+מדינות ערב: נתנגד להפרדת עזה מהגדה המערבית ומזרח י-ם
19:00 11/11/23  |  עידן יוסף
מדינות הפסגה הערבית והאיסלאמית הצהירו: "נתנגד לכל הצעה שמפרידה את עזה מהגדה המערבית ומזרח ירושלים". המדינות גם קראו לשחרר את כלל בני הערובה האזרחים.
+שרת החוץ הגרמניה תקיים הערב פגישות בארץ בעניין החטופים
18:40 11/11/23  |  עידן יוסף
שרת החוץ הגרמניה צפויה להיפגש הערב עם שר החוץ אלי כהן ועם ראש האופוזיציה יאיר לפיד באשר למצב החטופים, אשר 20 מהם בעלי אזרחות גרמנית. לאחר שביקרה בימים האחרונים באיחוד האמירויות ובסעודיה (כאן חדשות).
+נשיא מצרים נפגש עם נשיא אירן בפסגה בסעודיה
18:32 11/11/23  |  עידן יוסף
לראשונה מזה עשור: נשיא מצרים נפגש עם נשיא אירן בשולי הפסגה בסעודיה.
+בזמן נאום נסראללה: צה"ל תקף בלבנון
18:25 11/11/23  |  עידן יוסף
טנק של צה"ל תקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל במרחב עראמשה, בזמן שנסראללה נאם. בשעה 15:10 זוהתה מטרה אווירית שחצתה לעבר שטח ישראל במרחב הקיבוץ כברי, המטרה הופלה והאירוע הסתיים. בנוסף, יורטו שתי מטרות חשודות במרחב גבול לבנון.
+ירושלים: בלון עם דגל אש"ף נחת ליד בית כנסת
18:22 11/11/23  |  עידן יוסף
בלון ועליו דגל אש"ף נחת במהלך השבת סמוך לבית כנסת בשכונת גילה בירושלים (ידיעות ירושלים).
+גלנט: חיזבאללה קרוב לעשות טעות קשה
18:14 11/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון בגבול הצפון: ״מה שאנחנו עושים בעזה אנחנו יודעים לעשות בביירות״  ▪  "לא השתמשנו אפילו בעשרה אחוז מכוחו של חיל האוויר בעזה״
תא"ל שי קלפר, יואב גלנט [צילום: אריאל חרמוני]
+מספר תובנות על המצב שלנו בארה"ב
17:39 11/11/23  |  נפתלי בנט   |   לרשימה המלאה
פעולות ההסברה מועילות  ▪  לפעמים נדמה שזו רק טיפה בים אבל כל שיתוף סרטון, כל ראיון, כל מפגש וכל פעולת הסברה - מועילים
נפתלי בנט [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+נסראללה קורא למדינות ערב להפעיל לחץ על ארה"ב שתעצור התוקפנות של צה"ל על עזה
16:45 11/11/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
מנהיג חיזבאללה ממשיך לאיים  ▪  התרברב בנאומו בהפעלת "חזיתות הסיוע" נגד ישראל  ▪  טוען שמטרת ישראל היא להכניע לא רק את החמאס בעזה אלא גם את העם הלבנוני ועמי האזור
נסראללה. להפעיל "חזיתות הסיוע"
+ביבי כמכשול לניצחון
16:10 11/11/23  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה
"סיפור מדהים של גיוס ציבורי שמראה כמה סולידאריות עדיין טמונה במקום הזה ויכולה להיפתח על-ידי ראש ממשלה אחר"
נתניהו. נזק רב [צילום: אביר סולטן]
+נשיא טורקיה: "לחשוף את הנשק הגרעיני שבידי ישראל"
15:09 11/11/23  |  יואב יצחק
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן טען בנאומו בפסגה הערבית שכונסה (יום שבת) כי אין להשוות בין חמאס לכובש (ישראל). לדבריו, בעוד שהעולם האיסלאמי הראה עמדה מאוחדת ודרש עצירת המלחמה והעברת סיוע הומניטרי לעזה, מדינות המערב ובראשן ארה"ב ואירופה לא קראו להפסקת אש. "מי ששותק על העוול, שותף לו", טען, והטיל אחריות על ישראל למלחמה מול חמאס. "ישראל צריכה לשאת באחריות לפשעיה", קרא ארדואן, ודרש "לחשוף את הנשק הגרעיני שבידי ישראל".
ארדואן. לחשוף את הנשק גרעיני של ישראל [צילום: שירות העיתונות הנשיאותי/AP ]
+נשיא מצרים קורא להפסקת אש מידית ובלא תנאים
14:20 11/11/23  |  יואב יצחק
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, דורש מהקהילה הבינלאומית לחייב את ישראל בהפסקת אש מיידית ובלא תנאים, ולאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. א-סיסי נאם בפסגה הערבית-איסלאמית, שכונסה בריאד (יום שבת). "מדיניות הענישה הקולקטיבית בעזה לא מקובלת", תקף א-סיסי וקרא לארה"ב ולאירופה להתערב ולהפסיק את "העקירה הכפויה של תושבי עזה" ממקום מגוריהם. א-סיסי קרא בנוסף לפתור את הסכסוך בדרך של הקמת מדינה פלשתינית ולפתוח בחקירה בינלאומית בחשד להפרת החוק הבינלאומי מצד ישראל.
א-סיסי. דורש הפסקת אש מידית [צילום: AP]
+יורש העצר הסעודי: לעצור את ההפצצות ברצועה; לשחרר את כל החטופים
14:12 11/11/23  |  יואב יצחק
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, קורא לארה"ב ולאירופה להשפיע על ישראל ולעצור את ההפצצות מצד צה"ל, ברצועת עזה. "האסון בעזה מעיד על כישלון מועצת הביטחון והקהילה הבינלאומית לשים קץ להפרות הישראליות", אמר. בן סלמאן, שאך לפני כמה חודשים ניהל מו"מ לנורמליזציה עם ישראל, נאם בפסגה הערבית-איסלאמית בריאד, שאותה כינס. זו התבטאותו המפורטת הראשונה מאז המתקפה הרצחנית מצד חמאס, שבה נרצחו בישראל 1200 ונחטפו 240. בן סלמאן תקף את "כוחות הכיבוש", כדבריו, שמבצעים פשעי מלחמה נגד הפלשתינים וקרא להנהגת חמאס לשחרר של כל החטופים. "אנו מגנים את המלחמה שהעם הפלשתיני בעזה חשוף לה. עשינו מאמצים להגן על אזרחים בעזה ולעצור את המלחמה, זה דורש מאיתנו מאמץ קולקטיבי ופעולה אקטיבית כדי לסיים את המצב. אנו דורשים הפסקה מיידית של הפעילות הצבאית ופתיחת מסדרון הומניטרי לעזה", אמר בן סלמאן.

בן סלמאן. מגנה את ישראל [צילום: סוכנות העיתונות הסעודית/AP]
+האנטישמיות החדשה
14:11 11/11/23  |  דרור אידר   |   לרשימה המלאה
עושה רושם שהעולם מעדיף אותנו כקורבנות  ▪  ברגע שאנו קמים מעפר ומשיבים מלחמה, מתחיל מנגנון האשמה לפעול נגד ישראל כמייצגת את העם היהודי  ▪  הנה, הרהורים פסיכו-תיאולוגיים על האנטישמיות הגואה
היהודי החדש [צילום: ג'וליה ניקינסון/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חרבות ברזל": כישלון צפוי מראש (12)
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
12/11/23 06:35
2
ד"ר עדי ירדן
12/11/23 09:34
3
ציניקן
12/11/23 13:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
צה״ל ומערך הסייבר הלאומי מבהירים (מוצ"ש, 11.11.23) כי המסרון שהופץ ממחלקת ביטחון מידע בצה"ל היה מיועד למשרתי מילואים בלבד. ההודעה נשלחה כחלק ממאמצים להעלות מודעות ולהביא להתנהלות בטוחה ברשת. צה״ל מצר על אי-הבהירות בנוסח ההודעה.
11/11/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
א. מדוע חוזרים ומראיינים את משה יעלון שאומר שוב ושוב אותם דברים נגד שנוא נפשו בנימין נתניהו? ומדוע מאפשרים בערוץ 12 לגיא פלג מדי יום ששי להסית בהתלהמות נגד ראש הממשלה?

11/11/2023  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
מיד לאחר מבצע "עופרת יצוקה" וכשנתיים לאחר מלחמת לבנון השנייה, נפגשתי במשרד הביטחון עם גורמים בכירים במשרד הביטחון להם הצגתי כמה ניירות עמדה לגבי מה, לעניות דעתי, חייבת להיות האסטרטגיה לגבי חיזבאללה בלבנון ומאידך רצועת עזה. הגורמים עמם נפגשתי הראו, למרבה הפליאה, התעניינות רבתי. נקבע שניפגש עוד כמה וכמה פעמים למען העמקת הרעיונות.
במסגרת תקיפות חיל-האוויר ברצועת עזה וחיסולי בכירי חמאס, מתבצע מאמץ מודיעיני בשב״כ לחיסול מאכווני הטרור הבין אזורי, שנמצאים ברצועת עזה ומקדמים פיגועים מיהודה והשומרון.
11/11/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il