|
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך
חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת
ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כל התזמורת עם דוד שמר המנהל והמנצח של התזמורת [צילום: שמחה סיאני]
|
|
|
צלילים מארחים בירושלים
|
היה לי תענוג לראות את האולם מלא עד אפס מקום בחבורות אנשים מוכרים ולא מוכרים, שדבר אחד היה משותף לכולם - חיוכים מאוזן לאוזן ועיניים בורקות
|
|
זמרת הסופרן דניאלה סקורקה [צילום: שמחה סיאני]
|
|
|
|
|
אני שבוייה בקסמה של תזמורת הבארוק ירושלים ומבקרת, תרתי משמע, בקונצרטים שלה שהם מגוונים ומהנים, בניצוחו של פרופ' דוד שמר, המלווה את התזמורת הפעם בצ'מבלו (ולפעמים בפסנתר). ניכרים יחסי הרעות בין הנגנים לבין המנצח, דבר המוסיף לאווירה הנעימה שקיימת על הבמה בעת הקונצרטים. בימים קשים אלה, כשהעצבות שורה בעם שלנו, צפות ועולות אהבה, רעות ואכפתיות בין כולנו, הבאות לידי ביטוי בקיום הפסוק: "המתנדבים בעם ברכו ה'" (שופטים, ה, ט). פתאום מתגלים אזרחי מדינתנו ברוחב לב ויד מרגשים, אפילו עד דמעות (על כל פנים אצלי), וכל זאת אחרי הגל העכור שהיה כאן לפני... והנה, גם תזמורת הבארוק ירושלים אספה אל חיקה החם קהל תרבות איכותי מעוטף עזה וממקומות אחרים, המתארחים בירושלים לפסק זמן, מתרחקים מקולות הפצצות המוטלות עליהם ושומעים קולות אחרים, קולות מוזיקה נעימים הגורמים להם ליהנות, גם מאווירה הצלול של בירת ישראל (שחלקם לא ביקרו בה זה מכבר), וגם מקונצרט "נושמים בארוק", כהפוגה מוזיקלית מרעננת באולם הקונצרטים המפואר של י.מ.ק.א. היה לי תענוג לראות את האולם מלא עד אפס מקום בחבורות אנשים מוכרים ולא מוכרים, שדבר אחד היה משותף לכולם - חיוכים מאוזן לאוזן ועיניים בורקות. פרופ' דוד שמר, כאמור, היה המנצח, דניאלה סקורקה היפה והמוכשרת השמיעה את קול הסופרן שלה, נעם שוס הובילה את התזמורת וניגנה בכינור ראשון ועדית שמר, הפליאה בנגינת חליל הצד שלה. בתחילת הקונצרט, אחרי שנדמו קולות ההתרגשות של הקהל הלא מקומי, שהתפעל מבניין האבן המקסים של י.מ.ק.א. ומהאולם היפהפה שלו, פתחה נעם שוס בדברי הכוונה, אם תישמע אזעקה, נא לפנות לכאן ולכאן... אלו נשמעו כל כך לא קשורים לשמחה ולהתפעמות שהקיפה את הקהל. חלק מהם אף צחקו, כאילו אמרו: "מה לנו ולאזהרות המשונות הללו לפני הקונצרט, באולם כזה ובאווירה כה חמה". אך אין מה לעשות, המציאות נוקשת על הגב כמו שעון מטוטלת, הלוך וחזור ללא לאות. הנגנים נכנסו לאולם לקול מחיאות הכפיים שלנו, כולם ענדו סרט צהוב לפרק ידם, כאות שזיכרון החטופים בלבם והם מצפים לשובם במהרה (גם אני אקנה סרט צהוב ואענוד מהיום והלאה על פרק ידי, עד שישובו אחינו מהשבי). דוד שמר ישב עם גבו אלינו ליד הצ'מבלו, כי הוא ניגן וגם ניצח על התזמורת בעת ובעונה והקונצרט התחיל. תחילה ניגנו יצירה של יוהאן רוזנמילר (1684-1619). סינפוניה מספר 6: סינפוניה; אלמנדה; קורנטה; באלו; סרבנדה. לאחר מכן ניגנו יצירה של יוהן סבסטיאן באך (1750-1685). קונצ'רטו לכינור בלה מינור, רי"ב 1041. אלגרו מודרטו; אנדנטה; אלגרו אסאי. הסולנית, בכינור ראשון, והמנצחת הייתה נעם שוס, שעשתה את הביצוע הכפול במקצועיות ובחן רב. לאחר מכן, חזר הניצוח לידיו הנאמנות של דוד שמר, שניצח על היצירה הנוספת של יוהאן רוזנמילר: סונטה מספר 5. גראווה - לרגו - אדג'ו - פרסטו - אדג'ו. הסתכלתי על האנשים מסביב ומיד ראיתי שרבים מהם אינם ירושלמים. כל כך שונים הם נראו, ולאו-דווקא משום שלא הייתה להם הילה מעל הראש, שהזקנים אומרים שיש אחת כזאת זוהרת מעל כל ראש ירושלמי, אלא גם הצעירים וגם המבוגרים שבהם. לדוגמא: ישבו לידי שני אנשים. הצעירה שישבה בסמוך אליי נראתה כמו בחור צעיר (ואולי היה זה בחור צעיר). היא לבשה מכנסי ג'ינס גדולים ממידתה. על פרקי ידיה 5-6 צמידים מעור וחרוזים. שערה היה אסוף עם צמות ואף בהן נשזרו רצועות עור וחרוזים. לידה ישבה אישה שמנה ומבוגרת, שיערה קצר, בלונדינית לשעבר, עם שערות שיבה ברובן ולבושה גם כן משונה. מכנסיים אפורים וחולצה ארוכה בגוון צהבהב, שכיסתה בקושי את החזה הגדול שלה ואת הבטן שהלכה קדימה, מטר לפניה. כל כך הייתי סקרנית לדעת מי הם אותם אנשים ומהיכן הגיעו אלינו..., אך לא העזתי לשאול. הם דיברו בשפה שלא שמעתי מעודי, אולי הגיעו מהירח.
|
|
|
דניאלה סקורקה ועדית שמר בחליל צד [צילום: שמחה סיאני]
|
|
הייתה אתנחתה קלה ואז שב דוד שמר ותזמורתו לבמה. נוספה לצוות הנגנים החלילנית, עדית שמר. אישה צעירה-זקנה, רזה עם שיער ארוך ואפור שניגנה פלאים עם חליל הצד שבידה. כל כך התאים לה הכלי הזה, גם הוא רזה ודק כמוה (לא פלא שלי מתאים פסנתר). הגיע תורה של זמרת הסופרן, דניאלה סקורקה, שמילאה את הבמה בנוכחותה המקסימה. היא לבשה שמלת ערב ארוכה בצבע בורדו ומחשוף עמוק מקדימה שרואים-לא רואים... סקורקה הוסיפה מעט משקל, דבר שהוסיף ליופייה ושערה המלא והכהה אסוף היה בזנב סוס. היא ענדה עגילי זהב ארוכים ודקים ועליהם נצצו נקודות אבנים טובות. על פניה מינימום איפור וכולה אומרת מלכות! הפעם נגנו יצירה של יוהן סבסטיאן באך. קנטטה רי"ב 209, "לא ידע צער מהו". ולוואי ולא נדע עוד צער מהו. דניאלה הפליאה בשירתה הזכה ושקט שרר באולם. אפילו הזוג המוזר שלצדי פסק מלשוחח בלחש. הייתה זו שירה נפלאה, שנשזרה בנגינתה המקסימה של החללנית עדית שמר. הן שרו וניגנו יחדיו, הביטו זו על זו, וכאילו שכחו את כולנו והתמסרו ליצירה הנפלאה של יוהן סבסטיאן באך. האווירה הייתה כה חגיגית, כאילו באנו למסיבה. האם באמת אנו במלחמה? מסביבי ראיתי אנשים לבושים כה יפה וריח בשמים משובחים ניתלה באוויר. דומני, שרק בני עם כמונו, יודעים לאסוף טיפות אושר ולמלא את הכוס הריקה. מי היה מאמין, שאותם אנשים שהתקבצו ובאו לאולם ולקונצרט זה, שהושמע באוזנינו ללא כל תשלום ובנפש חפצה, יושבים מלפניי, מאחוריי ומצדדיי, שומעים קונצרט בנחת, ורק אתמול התחבאו במיגוניות מאימת הטילים שנפלו על ראשם. הבטתי בהם ודמעות עלו בעיניי מרוב התפעלות. אשריך ישראל שכאלה הם בניך. עם כזאת נדיבות לב, אחדות ואהבה, אין אף אויב בעולם שינצח אותנו! תם הקונצרט, תמה סדרת ההשתחוויות על הבמה ומחיאות הכפיים הסוערות של הקהל אסיר התודה. הפעם לא חולקו פרחים לדוד שמר המנצח, לנעם שוס שהובילה את התזמורת בניצוח ובנגינה בכינור ראשון בתזמורת, לעדית שמר החללנית וכמובן לזמרת הסופרן דניאלה סקורקה, דבר שהיה צריך לעשות דווקא בימים אלה ובאווירה המיוחדת אותה חווינו. איך שנשמע הצליל האחרון של הקונצרט, הזדרזו השניים שלצדי לקום ולדחוק בי שאצא. לא מחאו כפיים ולא אמרו "תודה", רק אמרו לי באנגלית רצוצה שהם ממהרים ואין להם זמן. כאילו אמרו: "הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת". היו עוד אנשים שמילאו, כאמור, את האולם, לבושים יפה וקשה היה להם לעזוב את אולם י.מ.ק.א. המיוחד ביופיו. הם עמדו ציבורים ציבורים של אנשים, צוחקים, מדברים על הקונצרט, מברכים לשלום את חתן פרס ישראל יהואש הירשברג, מקיפים אותו בחיבה ושומעים דעתו על הקונצרט. כאלה אנחנו, בני העם הנפלא הזה, אוחזים זה ביד זו ומצפים לאחינו שישובו משביים במהרה! ואם הרסו לנו בתים, נבנה יפים מהם. ואם הבעירו שדות, נזרע אחרים במקומם ונקנה רק תוצרת הארץ, נהנה מפרייה של ארץ זבת חלב ודבש ונארח בערנו היפה, ירושלים, אורחים מכל קצוות הארץ ומחוצה לה, ולאו-דווקא בשעת צרה וצוקה, אלא נטייל בשביליה לקול שירה ונגינה של נבל, חליל ותוף ונעקוב אחרי תזמורת הבארוק ירושלים שאירחה אותנו ברוב הדר ושמחה. להתראות חברים בקונצרט הבא!
|
|
תאריך:
|
19/11/2023
|
|
|
עודכן:
|
19/11/2023
|
|
שמחה סיאני
|
|
שאלתי את בתי הבכורה נתי (ענת) אם היא ראתה בטלוויזיה את התמונה שחיילי גולני יושבים בפרלמנט של החמאס בעזה. היא ענתה שהיא מתרחקת מערוצי הטלוויזיה כמה שרחוק יותר. לא הייתי צריך לשאול אותה לסיבה שבגינה היא מתנזרת ממה שקרוי "חדשות". הרי זאת לא מהדורת חדשות אלא מגזין של דיבורת משולב באפקטים חזותיים שנמשך מן הבוקר ועד הלילה תוך כמה הפסקות. מבול פרשנים של גנראלים ואקדמאיים בדימוס, נוסף על אלה תוצרת בית, בשלושת הערוצים המרכזיים, אשר מלעיטים אותנו כמו פיטום אווזים בדברים שרק חלקם מעניינים ורבים סתם חוזרים על עצמם, משוכתבים או בשינויי עיצוב המסך. העיקר שתהיה פטפטת ללא הרף וזה נקרא "חדשות".
|
|
|
נדמה ששאלת הטלת אחריות פלילית על קציני ציות מסרבת לרדת מעל הפרק. למן פרסום הדוח על אחריות פלילית של קציני ציות שפרסמה ב-2020 לשכת עורכי הדין של ניו-יורק (קוחלני, News1, 10.6.2021), אנו שומעים יותר ויותר מקרים בהם גורמי אכיפה ורגולטורים, לא זו בלבד שמגישים כתבי אישים נגד קציני ציות שסרחו, אלא גם כנגד קציני ציות שהתרשלו.
|
|
|
היום אני מבקש להתייחד עם זכרם של מאות מבני עמי, שמיום כ"ב בתשרי (7 באוקטובר) חייהם נקטפו על-ידי פורעים פלשתינים. אני מבקש גם להתייחד עם זכרו של אלכסנדר לוין היקר לי, שהיה תלמיד שלי באולפן לעברית בסנקט פטרבורג לפני שנים רבות, ועבד כעובד בחברת שמירה באירוע השמחה, שהתקיים ביום כ"ב בתשרי השנה, שהפך לאירוע מדמם וכואב למשפחות רבות במדינת ישראל.
|
|
|
מי שמבקש לגלות את האסטרטגיה של ישראל במלחמה בעזה וגם בלבנון בהתאם למטרות שכביכול נקבעו על-ידי הדרג המדיני, יתקשה למצוא גם את אלה וגם את אלה. חוששני ששוב נקלענו לעוד מלחמה או מבצע שבהם אין יעדים ברורים, אין אסטרטגיה נהירה אלא שוב הכל החלטות "תוך כדי הליכה". מאז ועד היום התרבות הניהולית הזו שולטת בכיפה במערכות הביטחון, למרות הנזקים העצומים שהיא הביאה לנו במערכות והמבצעים. די לפתוח את דוחות ועדות החקירה, ועדות הבדיקה בצה"ל או הפרוטוקולים השונים של הממשלות, כדי להיווכח שאנו חוזרים, פעם אחר פעם, אחר הטעויות שעשינו בעבר.
|
|
|
כבר בשני ספריו המוקדמים - "מעוף היונה" (1990) ו"חדר" (1999), שבהם כינס עדיין סיפורים שכתב באחת מתבניות הסיפור הקצרות יותר (הסיפור הקצר והסיפור הארוך) - הטמיע יובל שמעוני פרטים ביוגרפיים על עצמו כישראלי שאירועי מלחמת לבנון הראשונה (1985-1982) מוטטו בו את תקוותו התמימה שמלחמה זו, אשר עד מהרה הסתבכה והתארכה מאוד, תביא לתקופת רגיעה ממושכת למדינת ישראל במזרח-התיכון, ולא כל שכן תמנע ממדינת ישראל הצעירה את האסונות של המלחמות שהתרחשו כאן ובארצות האחרות של העולם במהלך ההיסטוריה.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
ביבי באסיפת הבחירות שלו אמש לפני כל עם ישראל, באגוצנטריות שלו שכל הזמן היא "אני, אני, אני, אני", לא מצא לנכון לשבח את יובל ולהאדיר את שמו
|
|
|
יואב יצחק
השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם שגו בהחלטתם לחדש את המשפט ביום שני אין ולא יכול להיות ספק: בעת הזו - ראש הממשלה צריך להקדיש 100% מזמנו וממרצו לטובת ניהול ענייני המ...
|
|
|
ציפי לידר
בחרדת קודש, אחוז שרעפּי עליון, נכנס הרב מבית הכנסת הביתה, כשהוא מברך בחיוך רחב את בני ביתו והאורחים בברכה המסורתית "שבת שלום"
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|