|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
בית העלמין היהודי הישן בחיפה מראה כללי [צילום: אלי אלון]

בית העלמין היהודי הישן בחיפה - ההזנחה נמשכת

בבית העלמין היהודי הישן בחיפה קבורים מייסדי ובוני העיר חיפה העברית וכן תושבי המושבות באזור סיפורו של בית העלמין העתיק המוזנח מזה שנים רבות ושל כמה מהקבורים בו
22/11/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

ברחוב יפו 120 בחיפה סמוך לנמל חיפה, מוקף בחומת אבן, שוכן בית העלמין היהודי הישן של העיר חיפה. הקבורה בו פסקה עוד לפני קום המדינה ולא היה גורם אחראי לתחזוקת בית העלמין ובמשך שנים רבות היה בית העלמין מוזנח ופרוץ וסבל מוונדליזם. מצבות הושחתו ובית הקברות הפך מקום ריכוז לפסולת וגרוטאות. עד לפני שנים ספורות היו חלק ניכר מהקברים בבית עלמין זה מכוסים בעשביה גבוהה שהסתירה את הקברים, ואף היו שחששו להתקרב אליהם מחשש לנחשים וזוחלים אחרים. בעקבות מחאה ציבורית על הזנחתו הנוראית של בית העלמין שגבלה בביזיון המת והתערבות העיתונות, נוכשה העשבייה ובוצעו בבית העלמין עבודות שיקום לשיפור חזותו.

ב-2016 ביקרתי בבית העלמין ופרסמתי כתבה מקיפה על אודותיו ועל הזנחתו . עברתי בין המצבות והעתקתי כיתוב השמות עליהן . הבטחתי אז בכתבה להמשיך לעקוב ולדווח אחר מצבו של בית העלמין.

בימים אלה נובמבר 2023 ביקרתי במקום שוב. למרות עבודות השיקום שנעשו בו והשיפור שחל במצבו, עדיין ניתן להגדירו כבית עלמין מוזנח: חלק מקבריו מכוסים בבטון מכוער ללא כל כיתוב. מצבות קברים רבות בו שבורות, סדוקות ומלוכלכות, הכיתוב על רבים מהם הולך דוהה ונמחק ובמקרים לא מעט לא קריא. כך לא צריך להיראות בית עלמין בו טמונים מייסדי העיר חיפה וראשוני הישוב. אין ספק שיש בני משפחה רבים בעיקר מדור שלישי ורביעי שאינם יודעים כלל כי קרובי משפחתם טמונים בבית העלמין היהודי הישן בחיפה.

תולדותיו של בית העלמין

בית העלמין היהודי הישן בחיפה נמצא באחריות המשרד לשירותי דת ומשתרע על שטח של כ-7.5 דונם. על-פי נתונים שנמסרו באתר חברה קדישא כ-850 נפטרים מצאו מנוחתם בבית עלמין זה. בית העלמין הוכרז על-ידי הביטוח הלאומי כ"בית עלמין סגור". לגבי שנת פתיחתו של בית העלמין יש דעות שונות. פרופ' יוסי בן ארצי, היסטוריון וגיאוגרף בכיר מאוניברסיטת חיפה החוקר את בית העלמין לדבריו מזה למעלה מ-30 שנה, כתב לי לפני מספר שנים כי הדעה כי בית העלמין זה קיים מאות שנים אינה נכונה וכי בית העלמין נוסד על-ידי ראשוני קהילת חיפה שבאו מאלגי'ר ב-1833, ואחריהם יהודי טטואן ומרוקו שהגיעו בשנות ה-1870.

לאורך השנים היו מספר מקרים של חילול בית העלמין היהודי הישן בחיפה. בפברואר 1946 גילו פועלים שעברו ליד בית העלמין כי נותצו מספר מצבות קברים. בספטמבר 1957 חולל בית העלמין בצורה קשה. עשרות מצבות נהפכו או נופצו כליל. המשטרה הוזעקה למקום ופתחה בחקירה.

האם כאן קבור האמורא אבדימי דמן?

בחלקו הדרומי-מזרחי של בית העלמין שוכן מבנה אוהל קבורה בעל כיפה ובו מספר קברים. אחד מהם מיוחס לאמורא אבדימי דמן חיפה, ורבים פוקדים קבר זה שהפך למוקד עליה לרגל. בעניין קבר זה פרופ' יוסי בן ארצי פוסק בהחלטיות: זה אינו קברו של האמורא אבדימי דמן חיפה "מה שאתה רואה כיום על הקבר זו גם לא המצבה המקורית שהניחו בוני האהל, היא שונתה ללא היכר... גם הכתובת שחרתו עליו מנוסחת בשפה של המאה ה-19 ובאותיות מודרניות", מוסיף פרופ' בן ארצי. "הפיכתו של בית הקברות הישן בחיפה למקום קדום וקידושו של אבידמי דמן חיפה היא חסרת ביסוס היסטורי וברור שבימיו של האמורא אבדימי לא קברו בכלל בצורה כפי שרואים אותה שם היום, אלא קברו במערות קבורה נוסח בית שערים".

בית העלמי היהודי בישן בחיפה [צילום: אלי אלון]


קברי מייסדי ובוני העיר חיפה

בחלק המערבי של בית העלמין, ב"חלקה החדשה" מרוכזים קברי רבים ממייסדי ובוני העיר חיפה העברית ותושביה שנפטרו בשנים 1960-1835 וכן קברי חלוצי המושבות החדשות באזור חיפה והכרמל כמו שפיה, בת שלמה, עתלית, זכרון יעקב ועוד. בבית העלמין קבורים בני משפחות ידועות בעיר חיפה מראשוני העיר חיפה העברית כמו כלפון, לסקוב, רוטנברג, אלפסי ופבזנר.

אישים נוספים שקבורים במקום הם: הרב חביב חיים דוד סתהון ראב"ד העיר הרב דוד כלפון, הרב רפאל אברהם כלפון, הרב אברהם הכהן אב"ד חיפה, הרב בנימין חמוי שד"ר קהילת המערבים בירושלים, הרב יצחק פרפלוציק, הרב יוסף אלטר הגר מראדוביץ ונוספים.

אוהלי קבורה בבית הקברות

בבית העלמין יש לפחות חמישה אוהלי קבורה .באוהל קבורה במערבו של בית העלמין נטמן, הרב אהרון מנחם מנדל (בן הרב נתן הכהן) שהיה רבה הראשי של הקהילה היהודית האשכנזית בקהיר משך 30 שנה ונפטר בשנת תרפ"ה (1925). לידו באוהל הקבורה טמונה רעייתו הרבנית שרה הניה מנדל לבית שולמן מצפת שנפטרה בשנת תש"ב (1942). בתום כהונתו בקהיר חזר אהרון מנדל עם משפחתו לחיפה ולכן נקבר בחיפה. במרכזו של בית העלמין אוהל קברו של הרב יוסף ניסים אלנקווה.

יוסף פבזנר ממייסדי שכונת הדר כרמל.

באוהל קבורה "אוהל פבזנר" במערבו של בית העלמין טמון שמואל יוסף פבזנר (1878- 1930) - מחלוצי המהנדסים והתעשיינים בארץ ישראל. לידו בתוך ה"אוהל" קבור ר' אברהם נתן נטע, נשיא עדת העיר הומל רוסיה (יתכן שמדובר באביו, א.א ).

אוהל קבר יוסף פבזנר [צילום: אלי אלון]

שמואל יוסף פבזנר נולד לשיינה-אסתר ונתן פבזנר בפרופויסק (כיום בבלארוס), ולמד הנדסה בברלין. בהיותו בן 18 בשנת 1897 השתתף בקונגרס הציוני הראשון בבאזל כציר מברלין. בשנת 1905 עלה לארץ עם רעייתו ובשנת 1909 היה ממייסדי בית חרושת לשמן ולסבון "עתיד" (לימים "שמן תעשיות"). פבזנר היה ממייסדי שכונת הדר כרמל. מבוני חיפה העברית ומנהל הטכניון בשנים 1929-1927. פרסם מאמרים בעיתונות העברית (לעתים תחת השם "שמואל בן נתן"). רעייתו לאה דבורה הייתה בתו של אשר צבי גינצברג ("אַחַד הָעָם"). ביתם של יוסף ולאה פבזנר שכן ברחוב אחד העם 7 בחיפה (רחוב שנקרא על שם חותנו) והיה אחד מהמרשימים בעיר בזמנו. יוסף פבזנר נפטר בחטף בשנת 1930 בן 51. על שמו רחוב בחיפה.

גדליהו וילבושביץ - מחלוצי התעשיה והבנייה העברית

לא הרחק מקבר יוסף פבזנר נמצא קברו של גדליהו וילבושביץ (1943-1865), מהנדס, מחלוצי התעשיה והבנייה העברית. גדליהו נולד בפולין, בסמוך לעיר גרודנו שברוסיה הלבנה למשפחה יהודית מתבוללת. אביו, זאב, היה בעל טחנת קמח. אחותו הצעירה הייתה הפעילה הציונית מניה שוחט. גדליהו למד לימודי הנדסה בבית הספר הטכני הגבוה בברלין. נישא לצילה לבית בורדו ועלה ארצה בשנת 1892. היה ממקימי בית החרושת הראשון ליציקת ברזל ולציוד קידוח בארות. אחרי מלחמת העולם הראשונה בנה את בית החרושת "שמן" וניהל אותו בשותפות עם אחיו נחום וילבוש. הוא גם תיכנן ובנה את בית החרושת "נשר" למלט ואת מבני חברת החשמל בחיפה. נפטר ב-4 בספטמבר 1943 על שמו רחוב גדליהו בחיפה.

קברי ד"ר אלברט וונדרליך וליאון שטיין

אני ממשיך בסיורי בבית העלמין ומבחין בקברו של ד"ר אלברט (אברהם) וונדרליך (1931-1887) מראשוני הכירורגים בארץ ישראל, איש תנועת הנוער בית"ר ותנועת הציונות הרוויזיוניסטית. הוא נולד בפרוסיה, עלה לארץ ישראל בשנת 1925 והתגורר בחיפה. בהיותו בירושלים היה ממנהיגי גדוד בית"ר בעיר. בהמשך חזר לחיפה ופתח את המחלקה הכירורגית בבית החולים של ד"ר אליהו אורבך, בחיפה. סמוך לקברו נמצא קברו של ליאון שטיין (1846-1926) "חלוץ תעשיית המתכת בארץ". שטיין יליד ביאליסטוק עלה לארץ ישראל ב-1887 בגיל 23 והצטרף לאחיו המבוגר ממנו מנחם שטיין, רופא, שהיה מחלוצי העלייה השנייה.

בשנת 1888 הקים שטיין בשכונת נווה צדק, בית מלאכה לעבודות מתכת כמו תיקון כרכרות, תחזוקת משאבות, תחזוקת מסילות וכדומה. בהמשך התרחב בית המלאכה למפעל גדול שיצר ויצק מברזל וברונזה מתקנים ומשאבות לשאיבת מים, חישוקים לכרכרות ולעגלות ועוד והעסיק עשרות עובדים. סחורתו נמכרה בכל חלקי הארץ ואף מחוצה לה, לסוריה, ללבנון, לעבר הירדן ולמצרים. המפעל מסיבות שונות נקלע לחובות ונסגר. שטיין כך מספרים, היה מסור לעבודתו והקדיש למפעל את כל כולו. הוא לן במפעל עד שנישא בגיל מאוחר. מאחר שלא היה כסף למצבה, לקחו תלמידיו פילטר (מסנן) של משאבות המים בשרון, שהיה המצאתו החשובה שאפשרה גם את פריצת הדרך לפרדסנות העברית. הם הניחו את הפילטר במקום המצבה, עד שהונחה שם זו הנוכחית.

אנדרטה להרוגי מאורעות תרפ"ט בבית העלמין הישן בחיפה [צילום: אלי אלון]


אנדרטה לזכר הרוגי מאורעות תרפ"ט

בבית העלמין הישן בחיפה קבריהם של תשעת הרוגי מאורעות תרפ"ט ולזכרם הוקמה בסמוך לקברם אנדרטה מרשימה עשויה מאבן כהה ועליה נחקק בזו הלשון: "קבר אחים לקדושי המאורעות אב התרפט תנצב"ה ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך ואומר לך בדמייך חיי בדמייך חי".

בצד הצפוני של בית העלמין ניצבת מצבה עשויה אבן כורכר. כאן טמונים אביגדור בלפור בן אברהם ( ג' טבת תרצ"ב) ומאיר קלייסט בן צבי (כ"ה אלול תרצ"א ש"ניספו בעת עבודתם במחצבת סולל ובונה עתלית".

קורבן נוסף לתאונת עבודה הטמון כאן הוא "משה פריד בן סלימן ולאה לוי - נהרג ב1932 בבאר מים בעבודתו". על נסיבות מותו נכתב בעיתון 'דאר היום' ( 27 ספט' 193): "ביום א' בשעה 2 אחה"צ קרה אסון למשה לוי כבן 17 שנה, בשעת עבודתו ליד מנוע משאבת המים בארד אל-יהוד, הותרה הרצועה של המנוע ישר לו נדחף בכוח אל תוך באר עמוקה ונהרג בו במקום". המשטרה הגיעה למקום האסון סגרה את הבאר ואסרה להשתמש במים. אתמול אחה"צ נערכה הלוויתו".

בצד הצפוני מערבי של בית העלמין נמצא קברה של חביבה יצחקי נערה בת 17. על מצבתה נחקק בזו הלשון: "פ.נ חביבה יצחקי קורבן לאסון בשעת עבודה בכפר ילדים מאיר שפיה כו' תרצ"ב בת 17 שנים". מבירור שערכתי האסון התרחש ביום שישי 7 באוגוסט 1931 בכפר ילדים מאיר שפיה. באותו יום היו יחד במטבח כפר הילדים חביבה יצחקי בת ה-17, חנה שרעבי ורבקה פרנס - מרקל מחיפה בת 28. לפתע התפוצצה "מכונת פרימוס בעלת ארבעה ראשים". רבקה וחביבה הובלו במצב אנוש לבית החולים "הדסה" בחיפה שם נפטרו מפצעיהן. רבקה פרנס השאירה בעל: יעקב פרנס פועל בבית החרושת "שמן" וילד בן ארבע.

מיכאל גריצר - "נהרג על משמרתו בעבודה בבניין כפר יהושע"

בהמשך סיורי בבית העלמין אני מבחין במצבה ועליה נחקק בזו הלשון: "זיכרון למיכאל בן שמואל גריצר נהרג על משמרתו בעבודה בבניין כפר יהושע ה' באב תרפ"ז". מיכה ובתיה כרמון חקרו לעומק את סיפור חייו של מיכאל ומספרים לי כי הוא נולד ב-1901 בעיירה פיוטרוקוב בפולין, בנם של שמואל ולאה גרייצר. ב-1919 בהיותו כבן 18 עלה ארצה יחד עם אחיו יעקב גרייצר ועם קבוצת עולים מפולין. מיכאל נשא לאשה את אסתר לבית גוטשל ולזוג נולדו שתי בנות: כרמלה ושרה. האחים מיכאל ויעקב גרייצר עבדו במושבות גדרה, חולדה ונחלת יעקב ועסקו, בין השאר, בסלילת כבישים וביבוש ביצות. בהמשך עלו האחים מיכאל ויעקב גרייצר להתיישב בכפר יהושע בעמק יזרעאל ונמנו עם מייסדי הכפר. מיכאל עבד כמפעיל טרקטור ובעבודות בניה. בתחילת אוגוסט 1927 נהרג בעת שעבד עם טרקטור בכפר יהושע. וכך נכתב בעתון "דבר" ( 4.8.1927) אודות נסיבות מותו: "שלשום בשעת עבודה בכפר יהושע נחבט (מיכאל גרייצר א.א) בבטנו על-ידי אחד המנופים של הטרקטור ונפצע קשה במעיו. בבית החולים בנהלל הוגשה לו עזרה ראשונה ואחר כך הובל לבית החולים הגרמני בחיפה. אתמול אחר-הצהריים הוא מת שם". בן 28 היה מיכאל במותו הניח אחריו אישה ושתי ילדות.

סיפורה של חוה זהבי זולטי

סיפור מעניין אודות בית העלמין הישן בחיפה סיפר לי יהודה להב: "הקשר שלי לבית העלמין הישן בחיפה החל באמצע שנות התשעים כ"שהתפניתי" לחפש את קברה של דודתי חווה זהבי (זולטי) שכפי שנמסר לי קבורה בבית העלמין הישן בחיפה. העזובה וההזנחה שמצאתי היו קשים. עשבים גבוהים כיסו חלק מהקברים והקשו על מלאכת איתור הקבר. לבסוף הצלחתי למצא את קברה של דודתי. פרישתי לגמלאות זירזה את סקרנותי אודות קורות חייה. חלק מקורות חייה נמסרו לי בזמנו על-ידי אמי ז"ל וחלק מצאתי במהלך חיפושים ומחקר שערכתי אודות חייה. חווה נולדה (1892) כבתם הבכורה של אביש והדסה חיאל בעירה "טורקה על הנהר סטרי" אז פולין היום אוקראינה אביש חיאל השתייך לחסידות בוין והיה ידוע באדיקותו הרבה. בתו חווה הייתה חברה בתנועת השו"הצ בעיר יחד עם מדריכה הנערץ אבא (שנלר) חושי וב-12.6.1920 עלתה הקבוצה באניה "קורונליה" ונחתה בנמל יפו. היא השתתפה בקורות הקבוצה בארץ - ביתניה עילית, הקמת קיבוץ בית אלפא. סלילת כבישים ראש פינה, ג'דה - חיפה, ועוד. לימים התחתנה חווה עם נתן זהבי (זולטי) שהיה אחרון ממגיני תל-חי שנפטר. ובשנת 1924 לאחר מחלת שחפת קשה נפטרה חווה והובאה לקבורה בבית הקברות העתיק בחיפה.

תאריך:  22/11/2023   |   עודכן:  22/11/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית העלמין היהודי הישן בחיפה - ההזנחה נמשכת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודית זיו
22/11/23 19:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
א. מיום ליום, משעה לשעה, גוברת החרדה לגורל החטופים. מי בחיים ומי לא. מי מחזיק מעמד ומי לא. זעקה רוצה להתפרץ מהגרון. כמה סבל ויגון. והשאלה הגדולה: האם יבשילו המאמצים להביא לשחרור כולם או חלקם?
אירועי ה-7 באוקטובר הנם האסון הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. חמאס אשר הגדיר במפורש את מטרתו להשמיד את מדינת ישראל לא הורתע ויצא למתקפת פתע כוללת. חמאס איננו האויב היחידי המצהיר על כוונה זו. חיזבאללה מודל 2023 חזק לאין שיעור מחיזבאללה של שנת 2006 וודאי מחמאס. הערכות מודיעיניות קובעות כי לרשות חיזבאללה עשרות אלפי לוחמים, המצוידים באמצעי לחימה מתקדמים ובכ-150 אלף רקטות, טילים וכטב"מים. חיזבאללה התעצם תוך הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701 משנת 2006 אשר קבעה כי חובה לפרז את לבנון דרומית לנהר הליטני, ויש לקדם את פירוק החימוש של כלל הכוחות הלוחמים הלא מדינתיים בלבנון.
22/11/2023  |  חן קרצ'ר  |   יומני בלוגרים
אנשי התועבה, ראשי הרשע יושבים במאורותיהם, מחככים ידיים בהנאה גדולה. הם שומעים מלמעלה את רעש האימים של ההפצצות, את גבורת הלוחמים, מכירים בתבוסתם ובאסון שהמיטו על עמם, אזרחים שמעולם לא עניינו אותם אלא כמגן אנושי ובשר תותחים.
לדראון עולם יירשם התאריך כ"ב בתשרי תשפ"ד, שבעה באוקטובר 2023. היום שהיה צריך להיות יום שמחת קבלת התורה הפך ליום של קדרות המוות. התאריך כ"ב בתשרי תשפ"ד כבר נרשם בנחלי דם ובכאב השכול, שפקד מאות בתים במדינת ישראל שלנו היקרה לנו. אנחנו כבר נכנסנו לשבוע השביעי של מציאות חיים מדממת ודומעת.
אמי אורה המנוחה, שמחר ימלאו 109 שנים להולדתה, הייתה פסיכולוגית מוכרת בתל אביב הקטנה. בנעוריי התגלגלה שיחתנו למונח הפסיכולוגי "גשטאלט". מה זה? אני זוכר, לערך:
21/11/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il