|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
רייב חיים שייע ורעייתו רייזליע ברמץ [צילום: באדיבות המשפחה]

"מלון ארץ ישראל" - מבנה לשימור

בשנים 2008-1958, במשך 50 שנים, שכן במבנה מלון בשם מלון ארץ ישראל של משפחת ברמץ מכאן השם שניתן למבנה "מלון ארץ ישראל"
08/01/2024  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

ברחוב קינג ג'ורג' 47 בירושלים' מול "היכל שלמה" ובית הכנסת הגדול, ניצב מבנה אבן דו-קומתי בן למעלה מ-100 שנים, העומד שומם מזה זמן רב. רבים העוברים על פניו ספק אם יודעים הם מהו המבנה ומה עברו. תכירו - זהו מבנה "מלון ארץ ישראל". המבנה הוכרז לא מכבר כמבנה לשימור.

אל המבנה ההיסטורי התוועדתי במקרה. עברתי באחרונה במקום. המבנה סקרן אותי וניגשתי אליו. לידו ניצב שלט מורשת כחול מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת, משרד התרבות והספורט והרשות לפיתוח ירושלים, המספר את סיפורו של המבנה. העמקתי וחקרתי על אודותיו.

המבנה נבנה בשנת 1908 על-ידי משפחת מילא סבא מבית לחם. באזור זה של קינג ג'ורג' התגוררו בתקופת המנדט משפחות ערביות אמידות, חלקן נוצריות מהאליטה של ירושלים. בשנת 1938 הושכר המבנה לישיבת חרדית בשם "קול תורה" ושימש כפנימייה לתלמידי הישיבה. לאחר פיצוץ מלון המלך דוד ביולי 1946 על-ידי אנשי האצ"ל פונו תלמידי הישיבה מהמבנה בהוראת הצבא הבריטי. לאחר מלחמת העצמאות חזר המבנה לישיבה. בשנת 1957 עברה ישיבת קול תורה למשכן קבע חדש בשכונת בית וגן והמבנה התפנה מיושביו והועבר לרשות משפחת ר' חיים יהושע (שייע) ברמץ.

בשנים 2008-1958, במשך 50 שנים, שכן במבנה מלון בשם מלון ארץ ישראל של משפחת ברמץ. מכאן השם שניתן למבנה "מלון ארץ ישראל". מלון ארץ ישראל הוקם בשנת 1908 בשכונת מאה שערים (במקום שעומד היום בית הכנסת הגדול של חסידי ברסלב) על-ידי ר' חיים יהושע ברמץ.

ר' חיים שייע ברמץ פרקי חייו
בין אורחי המלון בלטו בנוכחותם אדמו"רים, רבנים ראשי ישיבות ואישי ציבור מכל גווני הקשת
▪ ▪ ▪

ר' חיים יהושע שנקרא בפי כל רייב חיים שייע, היה דמות ידועה בירושלים הקטנה של אז ואף מוזכר בשירו הידוע של דן אלמגור "ירושלים של אז" (זאת ירושלים). הוא נולד בשנת 1896 בעיירה ינז'יוב שבפולין, למשפחה חסידית המשתייכת לחסידות אלכסנדר לאביו רבי שלמה מאיר שהיה תלמיד חכם ועסק במסחר ולאמו מרים פייגא.

בילדותו למד בחיידר ואחר כך בישיבה כמו שאר החסידים בקהילה. כשהיה בן 9 נפטרה אמו ולאחר פטירתה המצב בבית היה קשה ואז אביו שלמה מאיר בעצת הרבי החליט לעלות לארץ ישראל. בשנת 1915 עלתה המשפחה לארץ ישראל דרך נמל יפו והשתקעה בשכונת מאה שערים שם גרה בבית צנוע. האב שלמה מאיר פתח בשכונה חנות מכולת קטנה וממנה התפרנס. בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת והוא בן 20 לערך רייב חיים שייע נשא לאשה את שושנה רייזל ונולדו להם שבעה ילדים.

באותה תקופה שלטו הטורקים בארץ והתרחשה מלחמת העולם הראשונה. המצב בארץ היה קשה מבחינה כלכלית וכדי להתפרנס ר' חיים שייע ואחיו פתחו מלון ברחוב סלנט פינת רחוב מאה שערים בשכונת מאה שערים בירושלים. הם קראו למלון "מלון ארץ ישראל" .

המלון היה ידוע בצניעותו ובכשרות המהודרת שלו, בהקפדה על ערכים יהודים, באווירה ביתית וביחס אישי לכל אורח. רייב חיים שייע ניהל עם אשתו רייזל את המלון. היא בישלה את האוכל שהיה אוכל יהודי פשוט וטעים. רייב חיים שייע הכין את הגפילטע. למעשה זו הייתה רעייתו רייזל שלקחה על עצמה את הניהול בכביסה, הארוחות ובכל הצרכים.

בין אורחי המלון בלטו בנוכחותם אדמו"רים, רבנים ראשי ישיבות ואישי ציבור מכל גווני הקשת. בין המתאכסנים במלון היה אדמו"ר חסידות מודזיץ ר' חיים יהושע ברמץ וגם בנו יוסף שהפכו להיות חסידי מודזיץ'. כשרבני מודזיץ' היו מגיעים לארץ היו עושים את "הטיש" הרבני במלון.

עוד רבנים התאכסנו במלון משום שהוא היה בין היחידים שנשמרה בו קדושת השבת והכשרות.

הילה ברמץ ("רייב חיים שייע" הוא סבו של בעלה) מספרת: "לא היה אפשר להעסיק עובדים ולשלם להם משכורות ולכן בעלי המלון ובני משפחתם היו המנקים, המבשלים והמלצרים. ר' חיים שייע ברמץ ורעייתו רייזל שניהלו את המלון לא גבו כסף מאנשים עניים שלא יכלו לשלם, נתנו להם לאכול וללון ללא תשלום והרבו במעשי חסד רבים".

נינתו של ר' חיים שייע, רבקה לאה מנדלסון כותבת לי: "אמא שלי צ'ירל היא בתו של יוסף ברמץ, הבן של רב חיים שייע. היא הייתה ילדה-נערה באותה תקופה וזוכרת המון דברים והיא סיפרה לי כי מתחת למלון, בשכונת מאה שערים הייתה תחנת קמח. המבנה היה ישן מאוד ולא נבנה לצורך מלון. היו בו מעט מאוד חדרים ואפשר היה לקבל גם ארוחות כשרות ופשוטות. במבנה הייתה חצר גדולה שנערכו בה חופות. שני חדרים צמודים שהופרדו על-ידי דלת גדולה נפתחו ושמשו כמעין סלון המוזמנים. הכל היה פשוט וצנוע במיוחד הכיבוד".

זאב וילנאי -בין אורחי המלון
מבנה מלון ארץ ישראל בירושלים [צילום: אלי אלון]
"אתה רוצה לישון גם הלילה? אמרתי אני רוצה אבל אין לי כסף ואז אמרה לי אתה יודע מה תנקה את המטבח תישן עוד לילה הצטיינתי בניקוי המטבח
▪ ▪ ▪

בין אורחי המלון היה זאב וילנאי לימים גאוגרף והיסטוריון בעל שם. בתוכנית "חיים שכאלה" עם עמוס אטינגר סיפר וילנאי כי את ימיו הראשונים בירושלים עשה במלון אכסניה במאה שערים. וכך סיפר בתוכנית:

"הגעתי לירושלים מחיפה. חיפשתי איפה ללון בלילה, הייתי חסר כל. ידעתי ש"במאה שערים" גרים יהודים עניים. אמרתי לעצמי זה בשבילי, אין לי כסף אני אלך למאה שערים. שאלתי איפה זה מאה שערים הראו לי. אני מוכרח להגיד שהשכונה עשתה עלי רושם כביר. אני הולך ומסתובב בשכונת מאה שערים ורואה איזה אכסניה מלון קטן, דל ועלוב באיזו סמטא מאחורי הבניין של האיטלקים, עכשיו זה משרד של משרד החינוך והתרבות. ואני נכנס. אני שואל אפשר פה לישון בבקשה. מכניסים אותי לחדר, אני חושב שהיו שם איזה שש-שבע מיטות אחת בתוך השנייה. מראים לי את המיטה ואני שוכב לי לישון. הלילה הראשון שלי בירושלים. בחיי היה נפלא. למחרת אני קם שואל כמה עולה? כמדומני עלה גרוש ללילה. למחרת שאלה אותי בעלת המלון אתה רוצה לישון גם הלילה? אמרתי אני רוצה אבל אין לי כסף ואז אמרה לי אתה יודע מה תנקה את המטבח תישן עוד לילה. הצטיינתי בניקוי המטבח. למחרת שאלה אותי אתה רוצה לישון עוד לילה? כן אבל אין לי כסף עניתי. תנקה את החצר, והיה מה לנקות. ניקיתי את החצר וישנתי עוד לילה וככה התאקלמתי לראשונה בירושלים באותו מלון-אכסניה קטנה במאה שערים שעולם לא אשכח אותה.

בראשית יולי 1954 ירו הירדנים פגזי מרגמה לעבר ירושלים וגם לעבר אזור המלון שהיה סמוך מאוד לגבול הירדני. אחד מאורחי המלון משה גולדברג תייר בן 45 מצרפת נפצע קשה מרסיסי אחד הפגזים הירדנים וכעבור שבוע מת מפצעיו בבית חולים הדסה. התייר הגיע לארץ כציר הכנסייה הגדולה של אגודת ישראל.

המלון עובר לרחוב קינג ג'ורג' 1958
מלון ארץ ישראל חזית צפונית [צילום: אלי אלון]
אחרי מלחמת ששת הימים לא היה מקום לדרוך על הרצפה מפני ששמיכות ומזרנים לאורחים הרבים שפקדו אותו כיסו אותה
▪ ▪ ▪

במוצאי שבת 11 בינואר 1958 בשעה שבמלון ארץ ישראל בשכונת מאה שערים היו אורחים, אירעה בהפתעה התמוטטות באגף השירותים של המלון. בנס לא אירעו בה אסונות בנפש. אורחי המלון ומשפחות בעלי המלון פונו מהבניין והכניסה למלון נאסרה. הבניין היה אחד מהישנים בירושלים והיה בנוי על קמרונים העשויים מאבן ועפר.

משפחת ר' חיים שייע ברמץ מבעלי המלון חיפשה מבנה אחר למלון. הם השיגו מבנה שהיה שייך בעבר ליְשיבת "קול תורה" במרכז ירושלים ברחוב קינג ג'ורג' 47 ולשם העבירו את המלון.

המלון שכן במבנה בקינג ג'ורג' 47 מול "היכל שלמה", כאמור, במשך כ-50 שנים ושמר על יחודו בכשרות מהודרת, בהקפדה על ערכים יהודים, באווירה ביתית וביחס אישי לכל אורח. כאשר זקן ר' חיים שייע ברמץ נפטר עבר ניהול מלון ארץ ישראל לידי בנו יוסף ברמץ.

תירצה ברמץ-שטיין חברת קיבוץ דתי בדרום מספרת: " חיים שעיה בעל המלון היה בן דוד של אבא שלי. כשהייתי בבי"ס יסודי, בי"ס חורב בירושלים, הייתה חסרה כיתה בבית הספר, אז כל פעם שלחו כיתה אחרת ללמוד בחדר שעל גג המלון. היו המון חוויות..".

מירי ברמץ מספרת: "וואו. כמה בילינו במלון. סבי וסבתי יוסף ופסיה ברמץ ע"ה נהלו את המלון. כילדה אני זוכרת את השבתות שהיינו בו, את האורחים שגרו בו לתקופות ארוכות. בדרך כלל אנשים בודדים שמצאו אצל סבתא חיה פסיה אוזן קשבת. אימי מספרת שאחרי מלחמת ששת הימים לא היה מקום לדרוך על הרצפה כי סבתא הייתה מניחה שמיכות ומזרנים לאורחים הרבים שפקדו אותו. נצבט לי הלב כל פעם כשעוברת במקום ורואה אותו נטוש (בפעם האחרונה שהצצתי, המיטות היו בו כאילו רק עכשיו עזבנו)".

בין אורחי מלון ארץ ישראל ברחוב קינג ג'ורג' היה יוסי רגב הוא מספר: "בשנת 1964 נשלחתי מטעם סולל בונה לעבוד על מפלסת בירושלים. ובין השאר עבדנו בהכנת רחבת בנייני האומה. התגוררתי חצי שנה במלון ארץ ישראל. באחד הערבים הצעתי לבעל המלון שאצלם אותו, במבואה של המלון והוא הסכים (יוסי שלח אלי את התמונה א.א).

שימור המבנה
המבנה מוכר והוכרז כאתר שימור ועובר או יעבור שיפוץ
▪ ▪ ▪

הילה ברמץ מספרת: "בשנת 2008 מבנה בית המלון שהיה בחכירה מהסוכנות חזר לידי עיריית ירושלים ולקרן הקיימת ועמד עזוב זמן רב. לשמחתנו המבנה מוכר והוכרז כאתר שימור ועובר או יעבור שיפוץ. הלכנו לראות את מבנה המלון, הוצבו לידו שלטי מורשת המספרים את סיפורו ואנו סקרנים מאוד ומחכים לראות את מבנה המלון לאחר שהשיפוץ והשימור יסתיימו".

כרטיס ביקור של מלון ארץ ישראל בירושלים מאתר משפחת ברמץ [צילום: אלי אלון]
תאריך:  08/01/2024   |   עודכן:  09/01/2024
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מלון ארץ ישראל" - מבנה לשימור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן לנדק
8/01/24 12:56
2
עזרי
9/01/24 22:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתב צבאי (מקצועי) אמור לנתח מציאות ביטחונית על-פי עובדות: איומים, פעולות, תוצאות, הישגים והשוואות עובדתיות בין תכנון לביצוע
08/01/2024  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
כבר נאמר פעמים רבות, כי אין ערוך לחשיבותם של תחקירים המתבצעים בצה"ל עקב כשלונו של מבצע כלשהו, רב חשיבות, או פחות מכך. החלטה על ביצועו של תחקיר איננה נסתרת בדרך כלל מן העין הציבורית. בדרך כלל, זוכה חיל-האוויר למחמאות על מסורת התחקירים המתבצעים, ואלה נחשבים למופת ואף לחיקוי גם בזרועות אחרות של צה'ל. והלוא התחקיר, על קיומו החליט הרמטכ"ל הלוי עקב "השבת השחורה", מחדל המודיעין ב-7 באוקטובר, הוא ששימש עילה לעימות שהתחולל באותה ישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני, העימות בין הח"כים לבין הרמטכ"ל.
חמישים שנים מפרידים בין קיבוץ בית השיטה שבעמק למכינה הקדם צבאית עלי ביהודה ושומרון, חמישים שנה אך הרוח אותה הרוח. לפני חמישים שנים לחמו בני קיבוץ בית השיטה כאריות במלחמת יום הכיפורים שהחלה בהפתעה ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, גבתה קורבנות רבים והסתיימה בניצחון גדול ומר. אלפי בתים נותרו חסרים, שכולים.
מדינת ישראל אינה שונה ממרבית אומות העולם בכך שרוב האוכלוסייה החזקה מתרכזת במטרופולין וככל שמתרחקים ממנו, כך גם האוכלוסייה דלילה וחלשה יותר. מגמה זו אופיינת לארצות הברית, שם רוב האוכלוסייה החזקה מרוכזת בחוף המזרחי, בין בוסטון לוושינגטון ובחוף המערבי, בין סן פרנסיסקו ללוס אנג'לס.
הפעם שולח סקורסזה את חיציו נגד העוולה שנגרמה לאנשי שבט האוסיג' האינדיאני באוקלהומה הסרט שאורכו שלוש וחצי שעות מבוסס על ספרו של העיתונאי דיויד גרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il