|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מתחם התחנה המרכזית הישנה כיום [צילום: אלי אלון]

סיפורה של התחנה המרכזית הישנה בת"א

לתחנה המרכזית הישנה של תל אביב עבר היסטורי מכובד וחשוב בתולדות הישוב: במלחמת העצמאות שימשה מקום יציאה ללוחמי ולנהגי השיירות לירושלים בדרכם להביא אספקה לתושבי ירושלים הנצורה
23/01/2024  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

המבקר כיום במתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, יתקשה להכירה: במבנה טרמינל התחנה נפתחה תחנת משטרה ( נקודת משטרה) ולצידה נפתח גן ילדים ובמקום שבו היו הרציפים הוקמה גינה ציבורית עם מדשאות ומתקני משחקים.

התחנה המרכזית הישנה בתל אביב הייתה, עד להעברתה לתחנה המרכזית החדשה ברחוב לוינסקי ב-18 באוגוסט 1993, מרכז התחבורה הראשי של ישראל. מהתחנה ואליה יצאו ובאו מדי יום מאות אוטובוסים וגם מוניות, לנסיעות עירוניות ובין-עירוניות לכל רחבי הארץ. מאות אלפי נוסעים עברו בה מדי יום . בנוסף, שימשה מרכז מסחרי הומה וזכורות חנויות הנעליים ברחוב נווה-שאנן הנמצא במתחם התחנה, וחנויות-דוכני הקסטות (הקלטות) ליד קולנוע "מרכז" המיתולוגי. וכן דוכני הבגדים לצד דוכני הפלאפל והשוארמה הלא נגמרים.

בעשוריה הראשונים של המדינה לחלק ניכר מהאוכלוסייה לא היה רכב פרטי ורבים נסעו בתחבורה ציבורית למקום עבודתם או לבקר חברים או קרובי משפחה הגרים במקומות מרוחקים. חלק גדול מהנסיעות בין חלקי הארץ השונים עברו למעשה דרך התחנה המרכזית (הישנה) בתל אביב ודומה, כי אין כמעט אדם שחי בארץ בתקופת פעילותה של התחנה המרכזית הישנה, שלא פקד אותה לפחות מספר פעמים בחייו.

אצל רבים מאתנו ובהם כותב שורות אלה, מעוררת התחנה זיכרונות נוסטלגיים ואפילו געגועים על-אף שלא הצטיינה ביופי וניקיון וזאת בלשון המעטה.

תולדות התחנה המרכזית הישנה
החזית הצפונית של טרמינל הנוסעים [צילום: אלי אלון]

עד ירושלים
ב-13 במאי עבר לתחנה קו האוטובוס של "אגד" המוליך עד לירושלים. בהמשך עברו לתחנה קווים נוספים של אגד וחברות נוספות.

התחנה המרכזית הישנה השתרעה בבסיסה על שטח של כ-10 דונמים
▪ ▪ ▪

התחנה המרכזית הישנה הוקמה בתחילת שנות ה-40 ונחשבה לתחנה המרכזית המתקדמת בארץ. עד אז היו פזורות בעיר תל אביב תחנות האוטובוסים בכמה מסופים קטנים ובעיקר ב"כיכר המושבות" ברחוב אלנבי וכן ברחוב רוטשילד 1.

ב-1938 החליטה עיריית תל אביב לרכז את מסופי האוטובוסים לתחנה מרכזית אחת גדולה, והוחלט שזו תוקם מצפון-מערב לשכונת נווה-שאנן. המיקום החדש נבחר גם, בין השאר, בשל הקרבה לתחנת הרכבת תל אביב דרום ששכנה מול "בית הדר" ברחוב הרכבת.

באוקטובר 1938 הכריזה עיריית תל אביב על תחרות לתכנון התחנה ולאחר שהוגשו עשרות תוכניות, בחרה ועדת שופטים בהצעה של האדריכלים נחום זלקינד ויוסף ויטקובר. התחנה החלה לפעול באופן שוטף במאי 1942. הקו הראשון שהועבר לתחנה המרכזית היה בתחילת חודש מאי 1942 של "אגד השרון" קו המוביל ליישובי השרון, אחריו עבר לתחנה קו של חברת "איחוד רגב" למושבות בסביבות תל אביב ועד לפתח תקוה

ב-10 במאי עברו לתחנה קווי "דרום יהודה" המוליכים למושבות שמדרום לתל אביב עד לגן יבנה, נגבה ועוד. ב-13 במאי עבר לתחנה קו האוטובוס של "אגד" המוליך עד לירושלים. בהמשך עברו לתחנה קווים נוספים של אגד וחברות נוספות.

התחנה המרכזית הישנה השתרעה בבסיסה על שטח של כ-10 דונמים, והיא מוקמה בין הרחובות סולומון, הגליל, השרון והשומרון, שטח התחנה נתרם לעירייה על-ידי משפחות קליין ושפיר, שתי משפחות שהיו בעלות רכוש ונכסים רבים באזור שכונת נווה שאנן (שנוסדה ב-1921) השטח עליו הוקמה התחנה היה לפני כן בבעלות משפחת נבולסי, משפחה ערבית אמידה ונודע בשם "פרדס נבולסי".

מבנה הטרמינל - לב התחנה
טרמינל הנוסעים [צילום: אלי אלון]
במהלך השנים, עם הוספת קווים ויעדי נסיעה חדשים בעקבות הקמת ישובים וערים חדשות, היה צורך להוסיף תחנות והן מוקמו ברחובות הסמוכים לתחנה
▪ ▪ ▪

המבנה המרכזי בתחנה המרכזית הישנה היה מבנה הטרמינל ששכן ברחוב הגליל 2 והיה למעשה לב התחנה. היה זה מבנה דו-קומתי צר וארוך. בקומתו הראשונה היה אולם נוסעים קטן, קופות כרטיסים ומודיעין וכן דוכני עיתונים ושורת טלפונים ציבוריים שניצבו סמוך לפתח הטרמינל מכיוון רחוב הגליל. ואילו בקומתו השנייה שכנו משרדי הנהלת התחנה ומשרדי נהגי וחברות האוטובוסים.

דרומית לטרמינל הוקמו רציפים חלקם מקורים ולאורכם מוקמו תחנות האוטובוסים. בין הקווים "המיתולוגיים" בתחנה הישנה היו קו 5 לדיזנגוף וקו 4 לרחוב בן יהודה, קו 405 לירושלים, לפ"ת - 51 ולר"ג - 60. בין הרציפים היו מעברים תת-קרקעיים (מנהרות).

במהלך השנים, עם הוספת קווים ויעדי נסיעה חדשים בעקבות הקמת ישובים וערים חדשות, היה צורך להוסיף תחנות והן מוקמו ברחובות הסמוכים לתחנה כמו: ארלינגר, פין, השרון, נווה-שאנן, יסוד המעלה ועוד. חלק מהרחובות מסביב לתחנה נקראו על שם חבלי הארץ: הגליל, הנגב, השפלה, השרון, והשומרון.

עבר היסטורי וחשוב בתולדות המדינה

לתחנה המרכזית הישנה של תל אביב עבר היסטורי מכובד וחשוב בתולדות הישוב: במלחמת העצמאות שימשה מקום יציאה ללוחמי ולנהגי השיירות לירושלים בדרכם להביא אספקה לתושבי ירושלים הנצורה. כארבעה ימים לאחר הכרזת המדינה, ב-18 במאי 1948 בשעות הצהריים כשהתחנה המתה מהמוני אנשים הופצצה התחנה על-ידי מטוסים מצריים.

בהפצצה, נהרגו למעלה מ-40 איש ונפצעו למעלה ממאה, ולתחנה ולאוטובוסים נגרם נזק רב. בין ההרוגים 4 נהגי דן. בהפצצה נפגע בין השאר ונשרף אוטובוס קומתיים ששהה בתחנה ושימש את התחבורה הציבורית.

גם לאחר קום המדינה, ידעה התחנה פיגועים: התחנה המרכזית הישנה הייתה מתחם הומה וצפוף ומטרה למספר פיגועי טרור: בשנים 2003-1968 בוצעו במתחם התחנה שישה פיגועי טרור של מחבלים ובהם נהרגו למעלה מארבעים אנשים ונפצעו רבים. הפיגוע הבולט היה ב-5 בינואר 2003, פיגוע התאבדות כפול, בו נהרגו 23 אנשים.

התחנה המרכזית הישנה לאחר קום המדינה
קולנוע מרכז במתחם התחנה [צילום: אלי אלון]

מצב עגום
מה שאמור להיות לב התחבורה הציבורית בארץ, עם דרכי גישה נוחות ונקיון מופתי דמה לשוק סואן במדינה לא מפותחת.

פחי אשפה עולים על גדותיהם, צחנה, רעש תמידי וזיהום עשן ופיח שנגרם ממנועי הדיזל של האוטובוסים והמוניות, צעקות סוחרים ומוזיקה רעשנית מדוכני הקסטות
▪ ▪ ▪

התחנה, שנראתה בתקופת הבריטים כמעט כמו מרכז תחבורה אירופי, הפכה לאחר קום המדינה, עם הגידול הענק במספר הנוסעים והאוטובוסים שעברו בה, למקום צפוף ורועש. כתוצאה מהגידול במספר הנוסעים שעברו בתחנה, מאות רוכלים פתחו חנויות קטנות ומזנונים ודוכנים מאולתרים במתחם התחנה וברחובות הצרים שהקיפו את המבנה הראשי (מבנה הטרמינל) ולא פעם חסמו את המעבר החופשי של הולכי הרגל.

פחי אשפה עולים על גדותיהם, צחנה, רעש תמידי וזיהום עשן ופיח שנגרם ממנועי הדיזל של האוטובוסים והמוניות, צעקות סוחרים ומוזיקה רעשנית מדוכני הקסטות - כל אלה היו ממאפייני התחנה החל מסוף שנות ה-50 ועד כמעט לסגירתה בתחילת שנות ה-90.

זכור ודאי ריח צחנת השתן הקבועה מכיוון השירותים שליד המעבר התת-קרקעי והקבצנים שתפסו מקומות קבועים במקומות אסטרטגיים כמו גם הרוכלים שעברו בין הנוסעים ומכרו "בייגלה חם" שתייה קרה" ואפילו עיתונים.

מה שאמור להיות לב התחבורה הציבורית בארץ, עם דרכי גישה נוחות ונקיון מופתי דמה לשוק סואן במדינה לא מפותחת. כבר בשנות ה-50 היה ברור כי העומס בתחנה (ששטחה קטן יחסית) גדול וקיצוני וכי נדרשת הרחבת התחנה ושדרוג מקיף שלה או הקמת תחנה מרכזית אלטרנטיבית.

גם לאחר שהתחנה פלשה אל הרחובות הסמוכים, היא לא הייתה מסוגלת לקלוט עוד את התנועה הסואנת של אלפי אוטובוסים ומאות אלפי נוסעים המגיעים ויוצאים.

בסוף שנות ה-50 היה שטח התחנה בגודל של כ-10.5 דונם, עברו-נסעו בשטחה ביממה מאות רבות של אוטובוסים ומאות אלפי נוסעים. תוכנית לספח לתחנה 6.5 דונם של השטח שבין התחנה לבין דרך פתח תקוה לא יצאה לפועל בשל ריבוי בעלויות על השטח והעלות הגבוהה של הקרקע.

בעיתונות של התקופה, בשנות ה-50 וה-60 וה-70, ניתן לקרוא תיאורים על מצבה העגום של התחנה המרכזית (הישנה) של תל אביב ועל הצורך להקים לה תחנת מרכזית אלטרנטיבית או תחנה מרכזית גדולה אחרת במקומה.

הקמת התחנה המרכזית החדשה
הוחל בבניית מבנה התחנה אך מסיבות שונות כלכליות ואחרות חלו עיכובים בהשלמתה
▪ ▪ ▪

ב-1963 החל להתגבש פרויקט נדל"ני להקמת תחנה מרכזית חדשה ברחוב לוינסקי בדרום תל אביב שנקרא "התחנה המרכזית החדשה של תל אביב". בראש הפרויקט עמד היזם והקבלן אברהם פילץ והיו שותפים לו קואופרטיבים דן ואגד וגופים שונים.

אבן הפינה לתחנה החדשה הונחה בדצמבר 1967. הוחל בבניית מבנה התחנה אך מסיבות שונות כלכליות ואחרות חלו עיכובים בהשלמתה. בתחילת שנות ה-80 רכש את הפרויקט הקבלן והיזם מרדכי יונה מבעלי חברת חפציבה ובנית התחנה החדשה הושלמה רק בשנת 1993 ונפתחה בטקס חגיגי מתועד ב-18 באוגוסט 1993.

סופה של התחנה המרכזית הישנה
קופות התחנה [צילום: אלי אלון]
במהלך שנות ה-2000, הרסו דחפורים את רציפי התחנה, ומה שנותר כיום מהתחנה המרכזית הישנה ההיסטורית, הוא מבנה הטרמינל שנבנה לפני 82 שנים
▪ ▪ ▪

לאחר פתיחת התחנה המרכזית החדשה תנועת האוטובוסים והמוניות עברה מהתחנה הישנה אולם נשארו בה מספר קווים של דן ושל אגד. ב-31 ביולי 2009 נסגרה התחנה המרכזית הישנה באופן סופי, לאחר שקווי האוטובוסים האחרונים של אגד שעוד יצאו ממנה לבת ים וחולון הועברו למקומות אחרים.

ב-1995 צולם בתחנה המרכזית הישנה הקליפ הידוע: לשיר "התחנה הישנה" של להקת טיפקס וסולנה קובי אוז.

במהלך שנות ה-2000, הרסו דחפורים את רציפי התחנה, ומה שנותר כיום מהתחנה המרכזית הישנה ההיסטורית, הוא מבנה הטרמינל שנבנה לפני 82 שנים.

באוגוסט 2009 פורסמה תוכנית להקמת מבנה חדש לבית הספר "מנשר לאמנות" בבניין הטרמינל אך זה לא יצא בסוף לפועל. במשך מספר שנים עמד מבנה הטרמינל בתחנה המרכזית פרוץ ושומם והפך למקום לינה ומפגש של פרוצות, סוחרי סמים, נרקומנים והומלסים.

לאחר סגירתה של התחנה פעלה במבנה התחנה וברחבת הרציפים קבוצת אמנים וקיימה במקום פעילות קהילתית ואמנותית.

מבנה הטרמינל הפך לנקודת משטרה
מבנה טרמינל התחנה הוא בעל ערך וחשיבות היסטורית בתולדות הישוב ובתולדות התפתחות התחבורה בארץ
▪ ▪ ▪

בשנים האחרונות מבנה הטרמינל שופץ והפך כאמור לנקודת משטרה ולצדו באותו מבנה פועל מרכז קהילתי או גן או מעון ילדים וברחבת הבניין היכן ששכנו בעבר הרציפים הוקם גן ציבורי ובו מדשאה.

לא רק מבנה הטרמינל עבר שינוי, גם מתחם התחנה המרכזית הישנה עובר בשנים האחרונות שינוים. מוקמים במקום מגדלי משרדים ודירות והמקום משנה פניו.

מבנה טרמינל התחנה הוא בעל ערך וחשיבות היסטורית בתולדות הישוב ובתולדות התפתחות התחבורה בארץ, ולהבנתי הוא ראוי לשימור ובשום אופן אין להרוס את המקום. המקום ככל הידוע לי, לא מוכרז כמבנה לשימור משום מה. רצוי שלפחות יוצב בחזיתו שלט מורשת שיספר את סיפורה ההיסטורי של התחנה. ייתכן כי קיים שלט כזה. ביקרתי בימים אלה במקום לא הבחנתי בשלט מורשת.

המתחם כיום [צילום: אלי אלון]
תאריך:  23/01/2024   |   עודכן:  23/01/2024
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של התחנה המרכזית הישנה בת"א
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יובל
26/01/24 09:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם/ רודיארד קיפלינג
23/01/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ביום הזה, כשמתינו מוטלים לפנינו, שורה ארוכה ארוכה, ומחשבותינו הן עם המשפחות השכולות ויקיריהן, נזכור על מה הם נפלו: על הגנת העם והמולדת, על הזכות הלא מובנת מאליה לקיים מדינה יהודית בארץ חמדת אבות, באזור הכי קשה בעולם ובסביבה מוקפת אויבים. נזכור את טבח ה-7 באוקטובר - מה שעשו לבנותינו ובנינו, לאימהות ולאבות, לתינוקות ולזקנים - רצונם הברור והמוצהר היה לעשות כך לכל היהודים החיים פה ובעולם. נזכור את בנות ובני הערובה שלנו, הנמצאים בשבי.
23/01/2024  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
יום השואה הבינלאומי השנה שונה מקודמיו. לראשונה מאז השמדת העם היהודי ורצח ששת המיליונים, שוב רצחו, טבחו, אנסו, שחטו, ערפו, קברו חיים, עקרו והתעללו ביהודים, רק שהפעם את הנאצים הגרמניים החליפו נאצים מוסלמים שביצעו את הפשע הנתעב על אדמת מדינת ישראל החופשית, ביתו של העם היהודי.
ספר השירים "סולם הכלים השבורים" עוסק בנושאים רבים, אך לכבוד ט"ו בשבט שמתי לב למוטיב העץ המופיע בשירים.
23/01/2024  |  עדנה ויג  |   יומני בלוגרים
מחלקת המדינה הביאה לעולם את האופציה הדיפלומטית שסייעה להפוך את אירן מ"השוטר האמריקני" של המזרח התיכון ל"תמנון ארסי אנטי-אמריקני", שזרועותיו פרושות מהמפרץ הפרסי, דרך אפריקה, עד לאמריקה הלטינית, כולל גבול ארה"ב-מקסיקו - הבטן הרכה והפגיעה של ארה"ב.
23/01/2024  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il