|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
המתח בעולם היצירה [צילום: מיכל חלבין]

דו שיח בין יהדות לאומנות

על המשנה הרוחנית של המחזה 'האירוע', ועל דרכו של התיאו-טרון בדו שיח בין יהדות לבין אמנות
11/02/2024  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

הצגה חדש של התיאו-טרון שליד תיאטרון החאן. אפשר לדבר על שרשרת מסירה בין המחזות של הקבוצה המיוחדת הזאת. השם תיאו-טרון נשמע מסקרן מלכתחילה. רואים את סימני הדרך. עקבתי אחר ההצגות של קבוצת התיאטרון המיוחדת הזאת כבר בשלבי הניסוי הראשונים. סיקרתי בעבר שתי הצגות שלהם - ההצגה 'מחר נצחק' וההצגה 'חלילה'. כמובן, נתתי בסקירות שלי מקום בולט למייסדי הקבוצה בעקבות משנתו של הרב פרומן - ודגש מיוחד על התרומה של נתנאלה תירוש, היא אכן הרוח החיה בתיאטרון החלוצי. היא גם המנהלת האמנותית ובמחזה הנוכחי מככבת כאם החתן. יעל ניברון הבמאית היא האֵם הנפגעת, ולצידה משחקים שרון אלכסנדר כ'איש הנכבד' ואיתם שיר שנער ואליהו פלאי.

אני זוכר את הכיוון ונראה לי שהם מממשים את הכוונות. על דפיּ התוכן המצורפים להצגה הראשונה נכתב מניפסט שתֵאר את היעד של חבורת האומנים: "חתירה לחיבור בין עולם התוכן התיאולוגי היהודי לבין עולם המֶדיום התיאטרוני. האנסמבל אשר קם בעקבות חזונו של הרב מנחם פרומן ז"ל קיבל בית בתיאטרון החאן וזכה מאז לליווי מקצועי על-ידי הצוות האמנותי בתיאטרון. ככל שהזמן חולף, אנו מגלים שמדובר לא רק בניסוי, לפנינו מאבק על משנָה רוחנית. אפשר להיווכח שאין מדובר רק בצעידה בדרך חדשה: המחזות שהוצגו עד כה מעידים על יישום רבגוני, יש קבלות. הרקורד מוכיח שיש כאן חיבור בין הרוח היהודית לבין האמנות.

'מחר נצחק' ו'חלילה' - על נצחיותה של הרוח

בהצגה 'מחר נצחק' ראינו בצורה מוצהרת כיצד התפיסה של ספר קוהלת מחלחלת לבימה של קבוצת התיאו-טרון, ולמדנו שאפשר לקחת מציאות עכשווית ולהציג אותה כמשל על הזִקנה, על מחזוריות החיים. מי שיצא מן ההצגה התפעם ונרגש, ויש תחושה שהמילים הותירו חותם. ראינו בעלילה ובפשר של המחזה קריאת כיוון: ניסיון להבין את נצחיותה של הרוח. סיומו של ספר קוהלת אכן הלם את הכיוון הזה: "והרוח תשוב".

גם בהצגה 'חלילה' ראינו שהאתגר לא נעלם, שיש כאן קבוצה שנאבקת על דרך אידיאית, שההצגה שלהם לא רק חייבת להימשך, היא גם חייבת לטלטל. תמונה ראשונה של ההצגה "חלילה": שלישיית שחקנים מקדמת את פנינו כעין 'פרזנטורים' של העיר 'חלילה' והשיח ביניהם מכין אותנו למתחולל בעיירה הבדיונית: אכן גופה אלמונית נמצאה מוטלת בשדה. למן ההתחלה ברור לנו שלא נקבל עלילה מובנת וקלה לעיכול. המחזה יקפיץ אותנו מתמונה לתמונה עד לפענוח הסודות.

עולם רפאים [צילום: מיכל חלבין]

לרגע חששנו במחזה זה מן הרב שיח המגלה טפח ומסתיר טפחיים, אך למרות החשש מלַהג רב ומפרשנות-יתר של מה שעומד לקרות - והנה צצה תפנית שיצרה מתח דרמטי: חקר הגופה מסעיר את החברה כולה: אין מידע מה קרה, מי פגע, האם יהיה מי שיבקש מחילה. מתברר, ששאלה זו כבר תפסה מקום מרכזי גם במחזה 'חלילה' - וכשנדון בהצגה החדשה 'האירוע' - נראה שהשאלה הלכה והחריפה.

התמונה ב'חלילה' נראתה לנו כלקוחה מעולם רפאים - והסיפור טלטל אותנו למקורות במקרא, לסיפור עגלה ערופה. בהצגה ראינו שיש מבנה מפתיע - ה'מקהלה' בפתח המחזה ערכה אודישן לאורחת מבחוץ, שנקלעה לעיר המוזרה 'חלילה'. הקשר בין השם המוזר 'חלילה' למילים 'חלל' וכן חילול השם - כל זה התכתב עם הדיאלוגים. הכל שיחק בתודעה של הצופים. כתיאטרון שעוסק במהות וביהדות - נקלענו במחזה זה לעומק מיוחד - גילינו, שהמחזה המיוחד הזה הוא תיאטרון על תיאטרון.

'האירוע' - מתח בין שמחה למשבר

ההצגה החדשה 'האירוע' היא ניסיון התמודדות חדש, ושוב מדובר בדרמה רוחנית שוברת לבבות, מטלטלת מוסכמות. אם בהצגה 'מחר נצחק' ראינו משל על הזקנה ועל הסופיות - הנה לפנינו כאן משל על המתח שבין שמחה לחורבן. החתונה בפתח וההתרגשות הטובה מקבלת מפנה מחריד: משבר נורא עלול להפיל את מגדל הקלפים. אנו עדים לשינוי דרמטי - הן בעלילה, הן ביחסים בין הדמויות. החתן והכלה יגלו לפתע שכוחות חזקים מהם עלולים לקרוע קרע, לשבור את הרצון הטהור שלהם בחיבור לבבות.

אכן מדובר בהתרחשויות שהופכות את החיים לחידה מטרידה, למשל. לַגיבורים שמות סמליים. 'בן' הולך לשאת את בתם של האיש הנכבד ואשתו, הבת נקראת לאורך המחזה 'כלה'. זו המהות שלה. ההתפוצצות המאיימת על האושר המובטח גורמת לנו להבין, ש'כּלה' בעברית נושאת גם משמעות אחרון, כיליון. מה צופנת לנו הכלה ביצירה? הרטט של הכלה מורגש על המסך מאחור, הווילון רועד, יש רחש.

למדנו כבר בסיפורו של קפקא 'המשפט' שיש מאורעות נסתרים שמשנים את כל העלילה - גם אם אין פירוט של מה שקרה. גם במחזה שלנו - כל העלילה עומדת וקמה על מעשה נורא שנעשה - ולמרות זאת, אין מצב שהפגיעה הנוראה תזכה לחשיפה מלאה, לפירוט. הדיאלוגים מלמדים על התכתשות רוחנית בין הדמויות, חשיפה של מצוקה נוראה - ועדיין אין איש יודע מה קרה, מה הפשע שגרם לשבר בחייה של נ' אם החתן.

כבר במחזה 'חלילה' ראינו את ההתנגשות בין החלום למציאות, בין השאיפה לאושר שמתנפצת אל סלעי המכשולים. הסיטואציה הקפקאית תקבל משמעות רוחנית - תוך התמודדות עם הפשר היהודי. גיבורי המחזה 'חלילה' נאבקו לכל אורך העלילה להבין מה טיבה האמיתי של המציאות. קשה להכריע, ואנו הצופים חשים שרתמו אותנו להצטרף למסען של הדמויות: יש פנים לכאן ולכאן, האם ברור לנו מה יחסן האמיתי זו לזו, האם היחס הדו משמעי מעיד על שקר או על מורכבות החיים.

נורא מכל מצבם של החתן והכלה. אהבתם במבחן אדיר. אנו עוקבים אחרי הצמד, בן וכלה גיבורי דרמת הנישואים. האם יגיעו אל יום החתונה, או שמא, כמו בסיפור של קפקא 'ליד שער החוק' - יישארו לפני השער? ההתעכבות לפני הסף מוכרת לנו גם בספרות העברית. כך לדוגמה מוטיב זה זכה לעיבוד יהודי גם ביצירת עגנון - הסיפורים 'לבית אבא' ו'בדרך הביתה'.

הקהל מרותק [צילום: מיכל חלבין]

כבר בתמונה הראשונה אנו עדים לחשיפה ראשונה של 'האירוע המטלטל'. לאורך כל הסצנות זה שם המשחק - 'האירוע'. שתי משפחות בציפייה אדירה לקראת חיבור והנה מתוודה אם החתן, שאביה של הכלה - 'האיש הנכבד' פגע בה. כל התיאורים סביב האירוע המסתורי מוכיחים, שהשפה יכולה לגלות וגם לכסות. 'מה זה משנה מה הוא עשה', גם אם 'לא היו עדים' יש עדות מכרעת, היה 'אירוע'. שוב ושוב שואלים, האם יש מתח בין 'הפעולה לבין התגובה'. האם עדותה של נ' אם החתן נגד 'האיש הנכבד' - אביה של הכלה - תושתק או שמא תוביל לביטול החתונה. זה לא רומן בלשי, אבל הקהל מרותק לכסאות. שפת המבטים, לשון הרמזים, קטעי השיח שנראים כפנטומימה, כל אלה נותנים לנו תחושה שאנו במערבולת.

הקשר בין התמונות במחזה לוקח אותנו להתמודדות אישית של כל דמות ודמות עם המשבר הגדול: ולרגע לא חדלה להציק השאלה הגדולה: האם המעשה ייחשף באופן גלוי, האם יש סיכוי למחילה, האם ההסכמה למחילה תתקבל על דעתה של אם החתן. הבן החתן והבת הכלה מוטלים אל מרכז הזירה, האם הבן יגן על אמו ויוותר על אהבתו לכלה? האם הכלה תסלח לאביה על המעשה הנורא?

אנו בלב דרמה מחשמלת ויש איזה נעלם שלא מתגלה. זו דמות הכלה. איננו רואים אותה - ועוצמתה חזקה, היא משפיעה על הלך הנפש של כולם. אכן כן, רוחה מרחפת מסביב. הרטט שלה מאחורי הקלעים, הקהל עד לרוח שמסעירה את המסך הירוק שמאחור, מכתבים מוטלים מעבר לפרגוד הזה. זו איגרת הנשלחת כמו מבעד לרקיע. אולי הכלה היא 'בת קול' אלוהית? כוחה רב לה, והתגובות של הדמויות למכתביה הן עדות לרוח החזקה מן הכול. אתה חש, שכולם מחכים ליד השער, קשה לעבור אותו. עד שלא תבוא מחילה - העולם לא יוכל להגיע לגאולתו. סיפור עגלה ערופה שטלטל את ההצגה 'חלילה' מרחף גם כאן ברקע.

התמודדות עם הרוע השולט בעולם

גם אצל קפקא וגם ביצירת עגנון מצאנו התמודדות רוחנית עם הרוע הנעלם ואפילו עד האנשה של השטני. דמות 'האיש הנכבד' מחזירה אותנו לדרכו של התיאו-טרון לקחת אותנו לסערות רוחניות, שיש בהן ניסיון להבין מחדש את משנתנו, חיינו, גורלנו.

כמו גיבוריהם של קפקא ועגנון גם ביצירה 'האירוע' הגיבורים נמצאים במסע ישע, בדרך של חיפוש תקווה והשאלה הלא נגמרת - האם תהיה סליחה? האם יהיה פשר לחטא? הסיום כמו לוקח אותנו אל האור המתעתע. הם מבקשים גשר - והנה גם הגשר רועד ועל סף קריסה. נזכרתי באותה שורה אלמותית מסיפורו של עגנון 'הנרות': "הגביהו עצמם מי הים ועלו והציפו את כפות רגליי. קפצתי ועליתי על הגשר. כיוון שעליתי על הגשר, נזדעזע הגשר והתחיל מרַתת".

אכן כן - כל עולם הערכים של הדמויות נמצא במבחן הגורלי. משפחת החתן מוצאת עצמה בהכרח להתבונן מחדש בחייה, בקשר בין האם הנפגעת לבין האב התוהה לפשר הפגיעה באשתו. הדיאלוגים חושפים טלטלה במערכת חייהם - האם יש לאם כוח לחשוף מה קרה לה? האם יוכל האב לקבל את המעשה? מה עובר עליו? קשה לאם הנפגעת להבין מדוע יזם פגישה עם 'האיש הנכבד'. האם יש לו זכות לסלוח כדי להוביל לסיום המשבר? מי ישלם על מכאוביה?

"איש נכבד ביקש סליחה מאיתנו, מכולנו", אומר האב וחש שהנה נמצא מרפא לחורבן. האם הנפגעת שואלת, למה הלכת אליו, וקשה לה להבין מדוע מגיעים למשרד של האיש הפוגע. האם מעמדו הנכבד מחייב שהחברה חייבת לרצות אותו, לפייס אותו, למחול לו?

האם נדע להתמודד עם קשר השתיקה?

ברקע כמו שבים אלינו סיפורים של מנהיגים רוחניים שנעטפו בקשר שתיקה סביב מעשים אסורים. הנורא שבכול המעשה הנורא - שבין השיטין אנו מבינים, שאותו איש נכבד כבר פגע פגיעה נורא גם בחותנת נוספת. כאשר בנו הבכור התחתן - הוא פגע באמה של הכלה. מאז נוצר נתק עם הבן הבכור ואותה שתיקה סביב מעשיו - הובילה להמשך מעשיו הבלתי נסלחים. היטב למדנו, יש מחיר לשתיקה, יש מחיר לכניעה לבעלי השררה העושים כאוות נפשם. כל המחזה מסתובב סביב הערכים הנשגבים במגעם עם השטני, עם בעלי הכוח. כולם שואפים לטוהר, לתמימות, וערכי החברה מושתתים על שאיפה לצדק. השאלה היא, היא אם זו הדרך לפיוס, האם כך נוביל את חיינו לישועה. אנו חפצים בטוהר, והנה יש דילמה, אִם כניעה לרוע תיתן לנו מרגוע והרמוניה מחדש.

כולם לבושים בבגדים ירוקים, המסך מאחור ירוק, וגם כאשר הם סועדים - אנו רואים לפנינו עולם של זהב - הם כביכול אוכלים אורז ולחם - אבל אנו רואים אותם נוגסים תפוחי זהב.

המתח נשאר: האם תהיה מחילה. איננו יודעים. הדרמה בעיצומה. המצוקה של האם הנפגעת, משבר האמון של הכלה באביה האיש הנכבד, כל המשברים האלה אינם יודעים מנוח. ואכן יש טלטלה. לצידם אנו חשים את הבן המתקשה לעכל את הפגיעה באימו, מנסים להזדהות עם אשתו של 'האיש הנכבד', שנקרעת בין רצון להגן על התדמית המושלמת שלו, לבין מעשיו הנסתרים.

בהתחלת הדרך אכן ניסתה להגן על בעלה 'הצדיק', היא פונה לאם הנפגעת ומזהירה אותה מחשיפת האשמה, דבריה נוקבים: 'למוסֵר דין רודף' היא לוחשת לה ואנו נסחפים עם המילים הקשות לדרמות חברתיות בחיינו שלנו. השאלה אינה עוזבת אותנו בסוף ההצגה: האם יש תנאים שבהם תתקיים מחילה, האם למדנו למחול לאנשי השררה וזו הסיבה למשבר, ל'אירוע'? האם נוכל להבין מה הדרך לגאולה האמיתית?

המחזה שלנו שומר על המתח שיש בעולם היצירה: לפנינו דו-שיח מתמיד בין גילוי לכיסוי, בין אומנות לאמונה.

פרוספקט ההצגה
תאריכי ההצגות הבאים של ההצגה:
20,21 בפברואר
27 במרץ
במבנה של תיאטרון החאן בירושלים
תאריך:  11/02/2024   |   עודכן:  12/02/2024
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ותיקי הטלוויזיה הישראלית הוכיחו שגם במרום שנותיהם לא נס לֵחם ולא נדם קולם. הם עשו זאת ביום ד' האחרון ב-7 בפברואר בכיכר החטופים. ביוזמת דן רביב, טוביה סער, ואבי אנג'ל - המארגן והמארח את הקבוצה למפגשיה השונים. לאחר כמה דחיות בשל מזג האוויר, הם באו מרחבי הארץ כדי לקחת חלק באירוע ולומר בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים כי שחרור החטופים הוא האינטרס העליון של המדינה בשעה זאת ואין בלתו. אביא אי-אלה דברים מאלה שנישאו באירוע ואלה שלאחר מכן בשולי המפגש.
11/02/2024  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
בימים אלה שמענו על השינויים המתוכננים בחוק הגיוס שעיקרם - הארכת משך שירות החובה, הארכת גיל השירות במילואים, הארכת משך השירות השנתי במילואים ושינויים בתמהיל המתגייסים, הן בתחום המגדרי והן בתחום המיון האזרחי הבסיסי. כחלק משינויים אלה עלה על הפרק גם התיקון בחוק שעליו דובר טרם המשבר של 7.10.2023. צה"ל והמערכת האזרחית חיו מבחינה זו באופוריה לפני "השבת השחורה" ודומה שגם עתה תחילת הטיפול בסוגיה זו אינה מעוגנת במציאות, במיוחד בכל הנוגע לסוגיות השותפות בנטל השירות הצבאי/לאומי שעמדו על סדר היום לפני המשבר הנוכחי.
11/02/2024  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
היום מתקיים הסיבוב השני בבחירות לנשיאות פינלנד. והמנצח יחליף ב 1 במארס את הנשיא הנוכחי סאולי ניניסטה שכיהן בתפקיד שתי כהונות רצופות, מאז 2012. שני המתמודדים על התפקיד הם אלכסנדר סטאב בן ה-55 ממפלגת "הקואליציה הלאומית", לשעבר ר"מ פינלנד, שר החוץ ושר האוצר, שזכה בסיבוב הראשון ב 27.2% מהקולות, ופאקה האביסטו בן ה-65, לשעבר מנהיג "המפלגה הירוקה", שר החוץ מ-2019 ועד יוני 2023 ובעבר גם שר הסביבה והשר לפיתוח בינלאומי, שזכה ב 25.8% מהקולות. שני המתמודדים מנוסים מאוד, ולמעשה חולקים עמדות קרובות בכל הקשור למדיניות החוץ הפינית, וחשיבות ההצטרפות לנאט"ו. בסקרים האחרונים מוביל סטאב עם 54% לעומת 46% של האביסטו. בהתחשב בנסיבות הגיאופוליטיות הנוכחיות - ההצטרפות הפינית לנאט"ו באפריל שעבר, העתיד המעורפל בכל הקשור לעימות עתידי אפשרי בין נאט"ו רוסיה והמלחמה הנמשכת ללא סוף באוקראינה, לזהות הנשיא החדש תהיה חשיבות רבה.
11/02/2024  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
הניצחון תלוי באחדותנו, בהבנה שאנחנו תלויים האחד בשני, שאיננו יכולים להתקדם כיחידים בגיא צלמוות של ההיסטוריה, אלא רק כעם אחד
11/02/2024  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
מלחמה עזה ניטשת בינינו לבין חמאס. מלחמה זו שונה ממלחמותינו מול הפתח והרשות הפלשתינית. הפתח ניהל מלחמה לאומית - בשאיפה להקים מדינה פלשתינית על חורבות מדינת ישראל. מלחמתו של החמאס שונה: חמאס רוצה להקים מדינה מוסלמית על חורבותינו כשאיפת "האחים המוסלמים", דאעש ודומיהם. חלילה לנו לְהִיגָּרֵר למלחמת דתות ואנו על סף אסון כזה.
11/02/2024  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il