|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מלון הנשיא [צילום: אלי אלון]

"מלון הנשיא" ההיסטורי הפך למרכז חברתי קהילתי

מלון הנשיא" נבנה בשנות ה-50 והיה מהמלונות הראשונים שהוקמו בירושלים לאחר קום המדינה והמלון הראשון בעיר בו הייתה בריכת שחייה פרטית
19/02/2024  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

מלון הנשיא ברחוב אחד העם בשכונת טלביה בירושלים היה נטוש שומם ועזוב במשך שנים. לא מכבר שופץ ועתה הוא משמש למרכז חברתי קהילתי ומתקיימת בו פעילות מגוונת במסגרת "המרחב החברתי".

מלון הנשיא" נבנה בשנות ה-50 והיה מהמלונות הראשונים שהוקמו בירושלים לאחר קום המדינה והמלון הראשון בעיר בו הייתה בריכת שחייה פרטית. את הקמתו יזם והקים איש העסקים והמלונאי חיים שיף, בשיתוף עם קבוצת משקיעים וביניהם אדולף פייג, איש עסקים מבלגיה. שמה הרשמי של החברה שהקימה וניהלה את המלון היה "חברת בתי מלון איילה" בע"מ, על שם איילה רעייתו של חיים שיף. לשם הקמת המלון קיבלה קבוצת המשקיעים הלוואה של עשרות אלפי ל"י מהמדינה.

את מבנה המלון תכנן האדריכל אלכסנדר פרידמן בשותפות עם האדריכל מאיר רובין. רובין כיהן במקביל באותה תקופה גם כסגן ראש עיריית ירושלים. אלכסנדר פרידמן (1987-1905) היה אדריכל פורה שנחשב בתקופתו לאחד האדריכלים הבולטים בירושלים ועמד מאחורי תכנונם של בתי כנסת, בתים פרטיים, מוסדות קהילה וחינוך בירושלים. בן השאר תכנן (בשותפות אדריכל מאיר רובין) את בית הכנסת הגדול שליד "היכל שלמה", בית הכנסת "ישורון", "בית המעלות ברחוב המלך גורג' ועוד. הרבה מהמבנים שתכנן בארץ הם בסגנון הבינלאומי.

בנית המלון החלה בתחילת שנות ה-50. בשלב מסוים היו עיכובים בבניית המבנה לאחר שפועלי בניין שעבדו באתר בגיבוי מועצת פועלי ירושלים השביתו את העבודה בטענה כי לא שולם להם שכרם וכי הקבלן לא הפריש עבורם תשלומים שונים כחוק, אולם לבסוף יושרו ההדורים והבניה הושלמה.

טקס חנוכת-פתיחת המלון נערך ב-13 באפריל 1954 במעמד ראש הממשלה דאז משה שרת. בברכו את הבעלים לפתיחת מלונם אמר שרת "יש לברך על התנופה הגדולה בבניין בתי מלון משוכללים בארץ". (עיתון "דבר" 14.4.54). בטקס קביעת המזוזה השתתפו: הרב י.ל מימון, שר המסחר והתעשיה, פרץ ברנשטיין, ראש עירית ירושלים יצחק קריב, סגן שר הדתות, ד"ר זרח והרפטינג, ומכובדים נוספים.

מלון יוקרתי מהמפוארים בארץ

המלון היה למעשה המלון השני או השלישי בגודלו בבירה אחרי מלון "המלך דוד" ונחשב בזמנו למלון יוקרתי מהמפוארים בארץ. הוא היה בן שבע קומות (כולל קומת קרקע) השתרע על שטח של כ-5 דונם (הערכה) וכלל כ-120 חדרים. הוא בנוי אבן ירושלמית שהובאה ממחצבות הקסטל על-ידי חברת "אבן סיד".

חזית צפונית של מלון הנשיא [צילום: אלי אלון]

בשנותיו הראשונות של המלון הוא היה אחד המבנים הגבוהים בעיר ושימש מקום תצפית טובה על מרחבי העיר ועל העיר העתיקה. במלון פעלה מעלית, מערכת הסקה מרכזית, הוא כלל חדר אוכל למאות איש, ואולם לכינוסים לנשפים שיכול להכיל כ-2,000 איש. בכל חדר במלון היה "חדר אמבטיה מיוחד", ריהוט מהודר (יחסית) וברבים מהחדרים היה "טלפון פנימי וחיצוני". בחדרים היו מקלטי רדיו. הבריכה במלון לא הייתה הגדולה בירושלים, אורכה היה 27 מטרים ורוחבה 10 מטרים אך היה לה עיצוב מיוחד, כשמעליה עבר גשר להולכי רגל לחצות אותה במקום להקיף אותה. מסביב למלון היה גן. בימי קיץ הותקן בגג הבניין בר ומזנון.

אירועים בהשתתפות אנשי הצמרת הפוליטית והכלכלית

לאורך השנים נערכו במלון הנשיא ובאולמותיו נשפים, קבלות פנים, כינוסים שונים, מסיבות עיתונאים וכן אירועים משפחתים - אירועי חתונות ובר מצווה. רבים מאנשי הצמרת הפוליטית והכלכלית של ישראל ובהם שרים, חברי כנסת, פקידי ממשלה בכירים, אנשי הסגל הדיפלומטי, אנשי משקיפי האו"ם ועוד התאכסנו במלון היוקרתי או השתתפו באירועים השונים, חלקם יוקרתיים ו"נוצצים", שנערכו בו (הכל כמובן יחסי לאותה תקופה, א.א).

מעיון בארכיון העיתונות ההיסטורית לפניכם רשימה חלקית של אירועים שנערכו במלון היוקרתי: בספטמבר 1955נערכה מסיבה ל"יום שחרורה של גואטמלה" בהשתתפות ראש הממשלה משה שרת, הרבנים הראשים, והסגל הדיפלומטי. בספטמבר 1955התקיים מפגש בן עיתונאי ירושלים לנשיא יצחק בן צבי וראש העירייה גרשון אגרון. בדצמבר 1955 נערכה מטעם ויצו תצוגת אופנה של בגדי ים ושמלות חוף על שפת בריכת המלון. בספטמבר 1957 נערך במלון כינוס תיירות בהשתתפות מנהל משרד ראש הממשלה טדי קולק, בערב יום העצמאות 1958 במלאת עשור למדינת ישראל נערך במלון נשף עצמאות לעיתונאי ירושלים בהשתתפות גולדה מאיר ואמנים יידועי שם וב-21 ביולי 1961 מילאו את אולם "מלון הנשיא" ואת יציעו עד אפס מקום עשרות אקדמאים כשהרצה שר החינוך והתרבות אבא אבן על הבעיות העומדות להכרעה במערכת הבחירות. ורשימת האירועים מסוג אלה עוד רבה וארוכה.

אולם מלון הנשיא דצמבר 2022 [צילום: אלי אלון]

חיים שיף היה איש אצ"ל וניכר כי הייתה לו אהדה למחנה הרביזיוניסטי. במלון נערכו לא פעם כינוסי תנועת "חירות". ביוני 1955 נערך במלון "כנס המעמד הבינוני" בהשתתפות מנחם בגין, ד"ר יוחנן באדר וד"ר בנימין אביאל.

בין המתאכסנים דוד בן-גוריון

בין המתאכסנים ב"מלון הנשיא", דוד בן-גוריון. באחד הימים באוקטובר 1955, במהלך שהייתו במלון, הוא חש ברע ורופאים הגיעו לבקרו. בעיתונות דאז דווח כי: "מאות קריאות טלפוניות מכל חלקי הארץ הגיעו אל מלון הנשיא לאחר שנודע על "מצבו הרציני" של מר בן-גוריון וכי נשיא המדינה יצחק בן צבי טילפן אתמול פעמיים למלון להתעניין במצבו של בן-גוריון".

לצד נשפים מסיבות ואירועים משפחתיים אירועו במלון כמה מקרים עצובים הקשורים במוות. ב-21 במרס 1961 בשעת בוקר פקיד של מלון הנשיא בירושלים מצא את חבר כנסת ד"ר שמשון יוניצמן איש תנועת "החרות" בחדרו שבמלון מוטל ללא רוח חיים. יונצמן, רופא בהשכלתו, היה בן 54 במותו והיה מתלמידיו הקרובים של זאב ז'בוטינסקי. נמסר כי מת בשנתו מהתקף לב.

באוגוסט 1955 טבע למות בבריכת המלון הילד יצחק אבוטבול בן 13 משכונת בקעה. הוא נמשה מן המים והועבר במונית על-ידי עובדי המלון לתחנת מגן דוד אדום שם נקבע מותו. הילד הוא בן למשפחה ברוכת ילדים ובנות ולו שני אחים ושש אחיות. אביו הוא בעל חנות מכולת בבקעה שעלה לארץ ממרוקו. באוקטובר 1955 פורסם בעיתונות כי "הנהלת מלון הנשיא בירושלים אדולף פייג בן ה-49 ויוסף שיף בן 34 וחברת איילה מואשמים בגרימת מותו של הילד יצחק אבוטבול.

בריכת מלון הנשיא דצמבר 2022 [צילום: אלי אלון]

המשפט התנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, נמשך כשנתיים ובמהלכו העידו עובדי המלון, רופאים ועוד. לאחר דיונים רבים זיכה הנשיא התורן של בית המשפט המחוזי השופט ע.צ בקר את הנאשמים מאחריות לגרימת מותו של הנער. השופט קבע בפסק דינו, כי לאחר ניתוח העדויות השונות של הרופאים שהעידו במשפט בא לכלל מסקנה שאין ביטחון בעניין סיבת המוות של הילד".

ביטול הכשרות של המלון

בסוף שנות ה-50 הסירה הרבנות את הכשרות ממטבח מלון "הנשיא". ביטול הכשרות היווה פגיעה כלכלית משמעותית במלון שכן חלק מאורחיו של המלון היו תיירים יהודים דתיים שבאו למלון בגלל הקירבה לבתי הכנסת בסביבה וכן קירבה לבני משפחותיהם שהתגוררו באזור. הנהלת המלון ובעליו חיים שיף פנו לבית דין גבוה לצדק כנגד הרבנות וטענו כי ביטול הכשרות מצד הרבנות הוא לא מטעמים עניינים וגורם להם הפסדים גדולים וכן נובע מהתנכלות מכוונת על-רקע בריכות שחייה מעורבות שבנה חיים שיף במלונו ובמושבה הגרמנית בירושלים. הם דרשו מהרבנות להחזיר את תעודת הכשרות למלון. הנושא אף הועלה מספר פעמים לדיון בישיבת מועצת עירית ירושלים.

בהקשר לכך מתפרסמת ידיעה מעניינת בעיתון "חירות" (19.11.1958) תחת הכותרת "החופה הוקמה ברחוב כשהרבנים סירבו לדרוך במלון הנשיא". בידיעה מסופר על הזוג דוד בן אהרון וכרמלה ברזני מירושלים, ששכרו את אולם מלון "הנשיא" כדי לקיים בו טקס חתונתם. אולם הרבנות סירבה לקיים את החופה בתוך מבנה המלון בטענה כי הוא אינו שומר כשרות. לאחר דין ודברים ושכנועים הסכימה הרבנות לקיים את הטקס החופה בתנאי שהוא יערך מחוץ למלון. בלית ברירה נאלץ הזוג לקיים את טקס החופה ברחוב ממול המלון. בידיעה נמסר כי "כי החופה ברחוב גרמה לחסימת הכביש ו"משמר משטרה חש למקום לבדוק סיבת ההתקהלות".

סופו של המלון

במלחמת ששת הימים ביוני 1967 שימש מלון "הנשיא" בירושלים מטה ארעי לאנשי מטה האו"ם, לאחר שארמון הנציב ששימש עד כה מטה האו"ם נכבש על-ידי חילי צה"ל מן הירדנים.

בשנות ה-70 רכש חיים שיף את בניין המגורים הסמוך למלון ברחוב אחד העם 5 והפכו לאגף חדרים במלון. מאמצע שנות ה-80 ואולי אף לפני כן ועם קריסת האימפריה הכלכלית של חיים שיף חלה ירידה במעמדו של המלון והוא לבסוף נסגר. ב-1991 לאחר "מבצע שלמה" שימש המלון מרכז לקליטת עולים של הסוכנות היהודית. במקביל האגף הנוסף של המלון ברחוב אחד העם 5 הועבר לרשות הממשלה ושימש למשרדיה הראשים של החברה הממשלתית למדליות ומטבעות.

בריכת מלון הנשיא דצמבר 2022 [צילום: אלי אלון]

בהמשך המלון נרכש על-ידי חברת "אפריקה ישראל". במשך השנים הועלו הצעות להריסת מבנה המלון והקמת מלון חדש במקומו בשילוב מבני מגורים אך התוכנית לא הגיעה לשלב מימוש והמלון על מבנהו הגדול בן שבע שש קומת עמד שומם ועזוב במשך למעלה מ-25 שנים ואף הוגדר כמסוכן.

מבנה המלון נתרם לשימוש המרחב החברתי

בזמן המחאה החברתית בקיץ 2011 פלשה למבנה קבוצת "בית ריק", קבוצה של אמנים פעילים חברתיים שפעלה בו במשך כמה חודשים, וארגנה בו הופעות מוזיקה ותערוכת אמנות.

ב-2021 רכשה את מבנה המלון הנטוש קבוצת משקיעים, שמורכבת מבעלי רשת המרכולים 'אושר עד' תמורת 82 מיליון שקל והוא נתרם על ידם לעמותת המרחב החברתי. "המרחב החברתי" הוא מיזם ללא כוונת רווח שעוסק בהפיכתם של מבנים נטושים למרכזים לעשייה חברתית. המבנים המשמשים את המרחב החברתי נתרמים בדרך כלל על-ידי יזמי נדל"ן, לתקופה קצובה בזמן שממתינים לקבלת אישורי בנייה. מבנה המלון עבר באחרונה שיפוץ מקיף תוך שחזור ושימור האלמנטים ההיסטוריים של המבנה. וכיום מתקיימת בו פעילות חברתית ותרבותית מגוונת.

שרידי מעלית מלון הנשיא דצמבר 2022 [צילום: אלי אלון]
תאריך:  19/02/2024   |   עודכן:  19/02/2024
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מלון הנשיא" ההיסטורי הפך למרכז חברתי קהילתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשביל המוליך אל הרחוב מהבית מספר 57 שבו התגורר המשורר חיים נחמן ביאליק ברמת גן - פוסע לאיטו רומי גולדהמר בן ה-75, משקפי שמש לעיניו וכובע קסקט לראשו, על כתפו תיק עשוי מבגד של מכנס אליו מוצמדת חגורה עשויה משקיות ניילון רבות - דוחף עגלה ועליה שק אוכל המכיל קטניות כמו דורה וחתיכות קטנות של לחם ולצידו פוסעת גם כלבתו הנאמנה "עזובית".
זמן רב טרם טבח שבת שמחת תורה סברתי כי כל מי שתורתו אינה אומנותו חייב להצטרף לשורות המשמר הלאומי או המשמר האזרחי, חייב להיות חלק מהמעשה היהודי הישראלי באופן של גיוס לשירות צבאי או שירות לאומי אזרחי. שבעים ושש שנים דנים בסוגיה זו, שבעים ושש שנים דוחים ושוב דוחים את ההחלטה, את ההכרעה, בכל פעם מסיבות שונות ובעיקר משונות, הפוליטיקה והעסקנות, לשון המאזנים והכוח הפוליטי היו למשקולות ואבן ריחיים על היכולת להכריע סוגיה חשובה זו.
משחר האנושות שאפו בני -אדם לנצל את מרחב התת -קרקע לשימושים שונים ובכלל זה שימושים צבאיים. בהקשר הזה, למנהרות יתרונות ברורים בשלל היבטים, ובמיוחד היותם מבנים מוסתרים ומוגנים מאד. נעשו שימושים במנהרות התקפיות והגנתיות בשתי מלחמות העולם ובעידן המלחמה הקרה. גם מדינת ישראל עושה שימוש הגנתי בתווך התת -קרקעי והבור בקריה הוא דוגמה מצוינת לכך .
לראשונה בעשרות השנים האחרונות ישראל מנהלת כיום מלחמה עם מטרה ברורה וחד-משמעית. כבר בתחילת המבצע הכריזה הממשלה על המטרה - להשמיד את ארגוני הטרור בעזה ולפרק את היכולות הצבאיות שלהם. יש רק פעולה צבאית אחת שיכולה לממש את המטרה הזו - כיבוש מוחלט של רצועת עזה וטיהור שלה לאורך חודשים ארוכים לכל הפחות. לאחר מכן, כדי להבטיח שהמצב הזה לעולם לא יחזור על עצמו, נצטרך להחזיק במרחב גבול מצרים לעומק הרצועה ולשמור על חופש צבאי מוחלט ברצועה כולה. לשם כך יש לשאול את עצמנו - האם נצליח לקיים שליטה צבאית ברצועה לאורך זמן רב, בלי התיישבות?
19/02/2024  |  אמיר אביבי  |   יומני בלוגרים
הטלוויזיה הישראלית כרעה-נקרעה לפני בנימין נתניהו. היא העמידה לו הלילה את כל המסך לנאום תעמולה מפלגתי. בי נשבעתי כי לו הייתי עורך תוכנית החדשות לא הייתי מניח לממש שידור כזה המתאים למדינה בה שולט ולדימיר פוטין ונהג-נרמח אלכסיי נבז'ליני.
18/02/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il