|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
בית עלמין גינוסר מראה כללי [צילום: אלי אלון]

בית העלמין של גינוסר לחוף הכנרת

בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
26/03/2024  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

כמעט לכל קיבוץ בסדר גודל בינוני ומעלה יש בית עלמין משלו. לרוב שוכן בית העלמין בפאתי הקיבוץ או בשדותיו. יש מקרים כמו בקיבוץ יגור (בית העלמין הישן) שבו שוכן בית העלמין במרכז הקיבוץ נושק לבתי החברים.

בבתי העלמין הקיבוציים טמונים לרוב מייסדי וחברי הקיבוץ לדורותיו או מי מבני משפחתם הקרובים. כמו הורי וילדי חברים. בעבר, ואולי אף כיום ישנם קיבוצים שהפכו את בית הקברות שבשטח הקיבוץ לענף לכל דבר ומאפשרים בהם קבורת נפטרים אף שאינם מבני הקבוץ או מבני משפחת החברים וזאת תמורת תשלום כספי נכבד בעד חלקת הקבר ואחזקתו.

בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים (מלשון צל) אך פה ושם יש גם בתי קברות של קיבוצים אשר פחות מטופחים ואפילו מוזנחים. בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים.

ביקרתי בשנים האחרונות בשורה של בתי עלמין קיבוציים וכתבתי אודותיהם. הפעם אנו מסיירים בבית העלמין של קיבוץ גינוסר הנושק לים כינרת. בכניסה לבין העלמין אנדרטת הנצחה למשפחות הנספים בשואה. האנדרטה עשויה בדמות מסילת ברזל עם שמות המשפחות ובקצה מגן דוד קטום.

מקום מנוחתם של יגאל אלון ובני משפחתו

האדם הידוע ביותר הטמון כאן הוא יגאל אלון מי שהיה מפקד הפלמ"ח, שר החינוך וסגן ראש ממשלת ישראל. יגאל אלון נולד באוקטובר 1918 בכפר תבור (מסחה) לחיה ולראובן פייקוביץ שהיו מראשוני המתיישבים במושבה. בהיותו בן 6 התייתם מאמו. יגאל עבד במשק של אביו והיה ער לבעיות שמירה וביטחון שחינכו אותו לעצמאות. בנעוריו למד במחזור הראשון של בית הספר החקלאי השכן "כדורי". בסיום הלימודים ב-1937 הצטרף לגרעין שהקים את קיבוץ גינוסר.

קברי יגאל ורות אלון בבית הקברות בגינוסר [צילום: אלי אלון]

בתקופת המרד הערבי 1936 עד 1939 התגייס להגנה כנוטר ולוחם בפו"ש (פלוגות השדה). עם הקמת הפלמ"ח ב-1941 היה יגאל אלון בין המתגייסים הראשונים לשורותיו. הוא בלט וחיש מהר טיפס בסולם התפקידים והדרגות. בשנת 1943 התמנה כסגן מפקד הפלמ"ח, ולקח חלק בהעפלת יהודים מעירק, סוריה ולבנון. בשנת 1945 בהיותו בן 27 מונה על-ידי יצחק שדה למפקד הפלמ"ח תפקיד בו כיהן עד 1947. בשנת 1948, בראשית מלחמת העצמאות, היה מפקד חטיבת יפתח ופיקד ועל מבצע "יפתח" לשחרור הגליל המזרחי. לאחר מכן פיקד על מבצע "דני". מאוגוסט 1948, עם הקמת צה"ל, מונה אלון לתפקיד מפקד חזית הדרום בדרגת אלוף. בשנת 1949 השתחרר מצה"ל וחזר לביתו – לגינוסר.

לאחר פרישתו מצה"ל ולאחר תקופת לימודים באוקספורד באנגליה הצטרף לחיים הפוליטיים. ב-1954 נבחר לכנסת מטעם מפלגת "אחדות העבודה", היה מראשי ה"קיבוץ המאוחד". בהמשך היה אלון שר בממשלות ישראל: שר העבודה, שר העלייה והקליטה, שר החינוך והתרבות, שר החוץ וסגן ראש הממשלה. לאחר מותו של ראש הממשלה לוי אשכול ב-26 בפברואר 1969, עד הקמת ממשלת ישראל הארבע עשרה ב-17 במרס 1969 כיהן אלון אף כראש ממשלה (בפועל) במשך 19 יום.לאחר מלחמת 6 הימים ביולי 1967 הציג אלון תוכנית מדינית ראשונה "תוכנית אלון" שהציעה פתרון פוליטי לסכסוך עם הערבים. התוכנית לא אושרה רשמית כמדיניות הממשלה, אך עד שנת 1977 שימשה בפועל כקו מנחה. היה שותף למגעים שהובילו להסכם השלום עם מצרים.

יגאל אלון נפטר ב-29 בפברואר 1980 בגיל 61 מדום לב פתאומי. יום קודם לכן אירח בגינוסר את שר ההגנה המצרי כמאל חאסן עלי, אך במהלך הביקור חש שלא בטוב והוא אושפז בבית חולים העמק. למחרת בבוקר חלה החמרה במצבו, ומספר שעות אחר כך נפטר. הוא נקבר בהלוויה בקיבוצו גינוסר בנוכחות ראשי המדינה. מצבת קברו בדמות אבן בזלת גדולה. בסמוך לקברו אבן בזלת ועליה חקוק משפט שאמר אלון: "רכוש והון אין לי הנכס שלי הם חברי" .

הכתובת על הסלע [צילום: אלי אלון]


רות אלון

ליד קברו נטמנה רעייתו רות אלון שליוותה אותו לאורך שנים רבות. בעוד רבות נכתב אודות יגאל אלון מעט נכתב וידוע על-אודות רעייתו. רות נולדה בגרמניה בשנת 1919 לאפרים ורגינה אפיסדורף, המשפחה התגוררה בברלין. בהיותה בת 15 בשנת 1934 עלתה לארץ במסגרת עלית הנוער. הוריה נשארו בגרמניה, האב אפרים נפטר ממחלה והאם רגינה נספתה בשואה. רות נקלטה בחברת נוער ובגרעין הכשרה בתל יוסף בהמשך עברה לגינוסר ונמנתה עם מקימי הקיבוץ. כאן הכירה את יגאל (פייקוביץ) אלון ובשנת 1939 נישאה לו . רות שימשה במשך שנים מזכירה טכנית של הקיבוץ ונמנתה עם מייסדי מלון "נוף גינוסר" ואף שימשה גם פקידת קבלה לעת מצא.

בנם יפתח אלון, צייר ומעצב ספרי ילדים, נפטר ב-1999 אף הוא, מדום לב כאביו והוא בן 51 בלבד במותו. בקיבוץ גינוסר מספרים כי מותו של יפתח שבר את ליבה של רות. היא הסתגרה בביתה וביקשה לא לראות איש. רות אלון הלכה לעולמה ב-2 בפברואר שנת 2016 והיא בת 96 במותה ונקברה בסמוך לקברם של יגאל אלון ובנם יפתח אלון. בתם הבכורה של הזוג רות ויגאל אלון נורית שנולדה בתחילת שנות ה-40 הייתה על הרצף האוטיסטי והעבירה את מרבית חייה במוסדות טיפוליים בארץ ובחו"ל. במוזאון בית יגאל אלון, כך מספרים, מצויים מכתבים רבים שכתב יגאל אליה ועליה המשקפים את האהבה הרבה שחש אליה ועד כמה רבה הייתה דאגתו לה .

האלוף אורי שמחוני

אני ממשיך בסיורי בבית העלמין ומבחין בקברו של האלוף אורי שמחוני. על מצבתו העשויה אבן בזלת נחקק: "נתן כל שהיה יכול לתת" אורי נולד בגינוסר בשנת 1936 להורים שהגיעו מנהלל, הוא בן דודו של אסף שמחוני, אלוף פיקוד דרום במבצע קדש. התגייס לצה"ל באוגוסט 1954 והתנדב לצנחנים. השתתף בחלק גדול מ "פעולות התגמול" שקדמו למבצע קדש. בהמשך היה מח"ט גולני, מפקד בה"ד 1, קצין חי"ר וצנחנים ראשי במבצע ליטני. בשנת 1981 הועלה לדרגת אלוף ונתמנה לראש מחלקת ההדרכה. בשנתיים האחרונות לשירותו הצבאי כיהן כנספח צבאי בארה"ב וקנדה. בינואר 1989 מונה למנכ"ל מפעל הנשק "סולתם", הלך לעולמו בדצמבר 2021 והוא בגיל 85.

קבר ז'אק אמיר בגנוסר [צילום: אלי אלון]


ח"כ לשעבר ז'אק אמיר

בין הטמונים בבית העלמין גינוסר חבר הכנסת יעקב ז'אק אמיר. הוא נולד במרוקו בשם יצחק-חיים אמזלג ועלה לארץ בתחילת 1952. במסגרת גרעין הנח"ל "בנתיב" התיישב בקיבוץ עין גב, בו חי כשלוש שנים. בהמשך עבר לחיות בקיבוץ גינוסר, שם הכיר את אורה צורף ונישא לה. את הקיבוץ עזב בשנת 1958 לדימונה. עבד שנים רבות במפעל ים המלח ושימש יו"ר ועד העובדים במפעל. כמו-כן שימש כסגן ראש עיריית דימונה. בשנת 1974, נכנס אמיר לכנסת השמינית מטעם המערך, במקומה של ראש הממשלה המתפטרת גולדה מאיר. בשנים 1978-1983 כיהן כראש עיריית דימונה לצד היותו חבר כנסת. כהונתו בכנסת נמשכה ברציפות 15 שנים עד שנת 1988. נפטר במרס 2011 והוא בן 78 במותו. על מצבת קברו נחקק: "איש משפחה אוהב ואהוב ח"כ מנהיג איש חזון ומעשה".

רופא ד"ר גבי כנען

אני ממשיך בסיורי בבית העלמין ומבחין בקברו של הכירורג ד"ר גבריאל (גבי) כנען כנען (כהנסקי) ששימש מנהל בית חולים זיו ומנהל בית חולים פורייה. גבי כנען שירת בחטיבת הצנחנים. במלחמת ששת הימים השתתף במערכה על ירושלים. במלחמת יום הכיפורים לחם כרופא גדודי של גדוד 66 בחטיבה 55. על פועלו עוטר בעיטור העוז.

ב-1998 ד"ר כנען שם קץ לחיו בירייה בראשו והוא בן 62 במותו. על קברו נחקק "בן הארץ איש חכם, ישר דרך ונקי כפיים לוחם אמיץ, רופא לכל אדם 1936-1998.

ברק לופן - "עיניים מאירות, חיוך כובש, לב רחב"

בין הטמונים כאן בבית העלמין בגינוסר ברק לופן בנם הצעיר של רולי (ישראל) ובהירה לופן, נכד למייסדי הקיבוץ. ברק גדל בגינוסר, למד בבית הספר היסודי המקומי "נופי ארבל" ובתיכון האזורי "בית יֶרח". עסק מגיל צעיר בספורט החתירה, השתייך למועדון הקיאקים של עמק הירדן והיה לחותר קיאקים מקצועי חבר בסגל האולימפי וזכה במדליות תחרויות בארץ ובעולם. ברק נהרג בפיגוע טרור שאירע ביום חמישי 7.4.2022 בערב כאשר מחבל ערבי פתח בירי לעבר יושבי בר "אילקה בר" ברחוב דיזנגוף בתל אביב. שניים מיושבי הבר נרצחו במקום ואחרים נפצעו .ברק, שישב במקום עם חבריו, נפצע קשה ולמחרת נפטר בבית החולים מפצעיו. בן 35 היה בהירצחו. הותיר אחריו אישה, שתי בנות ובן. על מצבת קברו נכתב: "עיניים מאירות, חיוך כובש, לב רחב, בשקט ובצניעות הקרנתה אור על כל כולנו".

בבית העלמין בקיבוץ גינוסר טמונים לא מעט ממייסדי וראשוני הקיבוץ ובהם: שבתאי וקטיה רבינוביץ', בת עמי שמחוני "בת נהלל", רפאל לנצר "חלוץ ולוחם", שולמית עמיעד "בת נהלל", מרדכי (מורדי) שי, שרה בן-גור (לוי) לבית בלשן "מפתחת ומטפחת הספרייה עד יומה האחרון".

במהלך ביקורי בבית העלמין אני מבחין בקבר ועליו כיתוב מעניין. זהו קברו של נחמן יודין "חלוץ הדיג העברי" על מצבתו נכתב "גם כחלומות כאנשים יש וימותו פעם בלא עתם על לא עוון וטעם..."

בין הטמונים בבית העלמין בגינוסר משה קלך בנם של יעקב וציפורה קלך (קעליך) בן למשפחה ידועה מצפת שהיה אחד מראשוני השופטים בישראל. היה שופט שלום בטבריה ועוד.

בית העלמין גנוסר [צילום: אלי אלון]
תאריך:  26/03/2024   |   עודכן:  26/03/2024
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית העלמין של גינוסר לחוף הכנרת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אל תהייה שורה קטנה נשכחת, מתאדה מעצמה, נעלמת, אל תהייה שורה קטנה של מספר מילים המתחברות בחוטים נעלמים, נמוגים, אל תהייה שורה קטנה של אותיות המתלכדות למילה בודדה התרה אחר אחיותיה, אל תהייה שורה קטנה של קול בריטון, של אנחת מגישה רגישה, אל תהייה שורה קטנה וזהו.
מפקד האוכלוסין הפלשתיני מנופח מלאכותית (ומהודהד על-ידי הממסד הישראלי ללא בדיקת-נאותות), כפי שמתועד במחקר המתקיים מאז 2004. לדוגמא:
26/03/2024  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
26/03/2024  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בשנת 2022 העניקו שופטי פרס ברנר את הפרס הוותיק והמכובד הזה ל"נובלה בשלושה חלקים" בשם "החזאית" של הכותבת תמר וייס גבאי - שהתפרסמה באותה שנה בהוצאת "לוקוס מקור". בדעתי לערער על החלטה זו של שופטי הפרס כדי למנוע מהפרס החשוב הזה פגיעה נוספת במעמדו בעתיד.
26/03/2024  |  יוסף אורן  |   יומני בלוגרים
"מִי שֶׁמַּחֲזִיק רק פַּטִּישׁ בְּיָדוֹ כָּל דָּבָר נִרְאֶה לוֹ מַסְמֵר", אמר פעם הפסיכולוג אברהם מאסלו, ואולי לא במקרה אני רואה בכל ספר שירה שאני מוצא על המדפים שלי שירי מלחמה ומוות. כך גם בספרו של דן פגיס, 'שנים-עשר פנים' (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1981).
26/03/2024  |  דרור גרין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il