|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
פנחס שדה [צילום: משה שי/פלאש 90]

נולד מתוך כתם דיו

יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
14/04/2024  |   דרור גרין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

פנחס שדה (פנחס פלדמן, 1929-1994) נולד בעיר לבוב בפולין (היום אוקראינה) ובגיל חמש היגר עם הוריו לישראל. הוא גדל בתל אביב ומאוחר יותר היה 'ילד חוץ' בקיבוץ תל ליטוינסקי ובקיבוץ שריד. הוא עבד כרועה-צאן, שירת כמפקד מחלקה בפלמ"ח ובצה"ל והשתתף בקרב על ירושלים במלחמת-העצמאות. בגיל שש-עשרה פרסם את שירו הראשון 'נאום כלב מת', ובמהלך חייו פרסם עשרים ושלושה ספרים, ובהם ספרי שירה, ספרי פרוזה וספרי ילדים. הוא זכה בפרס ביאליק.

כתיבתו של פנחס שדה, בפרוזה ובשירה, הרשימה אותי מגיל צעיר וגם יצרה בי רגשות מעורבים. היה בכתיבה שלו משהו מרגש שנבע ממבוכה קיומית ומחשיפה אישית בוטה. עכשיו, כשאני חושב על כך, אני מוצא את הדמיון בינו לבין יונה וולך אליה הייתי קרוב יותר בשנותיה האחרונות. שניהם היו משוררים רליגוזיים, לא-רציונליים, מוּחצנים מאוד ועם זאת חומה קשיחה הפרידה אותם מן הסובבים אותם. שניהם היו מאוד מרוכזים בעצמם וברגשותיהם והיו בטוחים בגדולתם.

את 'פסטורלה' קראתי ב'חדרים, כתב עת לשירה', בעריכת הלית ישורון, גיליון 4, סתיו 1984, הוצאת גלריה גורדון. בראיון עם הלית ישורון ('חדרים' 6, אביב 1987) הגדיר שדה את השירה במושגים הלקוחים מן המוזיקה, כלומר מן ההפסקה שבזכותה נוצרת המנגינה:

שִׁיר אֵינֶנּוּ מִלִּים
שִׁיר הוּא הֶחָלָל
אֲשֶׁר בֵּין הַמִּלִּים

השיר 'פסטורלה' נוצר בעקבות ציור שצייר שדה, וכך הסביר שדה את מקורו: "יום אחד, לפני שנים אחדות, כשמילאתי את עטי בדיו ומחיתי את הציפורן בפיסת-נייר, הבחנתי כי על הנייר הצטייר כתם דמוי שתי קרניים וזקן עבות. בלי-משים הוספתי לשרטט סביב הכתם הזה, עד שנוצר לי מין איש זעיר, או שדון, או שמא אחד הסאטירים, הולך ומחלל בחליל על-רקע נוף כלשהו. העתק של ציור זה הדפסתי בספר "42 רישומים ויומן-הכתיבה של החיים כמשל" שהופיע בהוצאת "פרוזה", ואת המקור תליתי על קיר חדרי. לעתים הייתי מתבונן בו, וכך, ברבות הימים, נעשה לי אותו אישון כעין דמות חיה וידועה, עד אשר, לילה אחד זה לא כבר, רשמתי על נייר את השורות האחדות של השיר על אודות בדידותו. היו פעמים, זכורני, שעלה בדעתי לצייר בשבילו איזו אישה שתהיה בקרבתו, נימפה או באכחנטית, אך כוונה זו לא היה אפשר להגשים מחמת זעירותה של פיסת-הנייר, שאינה עולה על 6X4.5 ס"מ, וכך נותר סגור לבדו בגבולות עולמו זה."

זהו שיר ארס-פואטי העוסק במהותו של השיר, ובמקביל גם במהותו של פנחס שדה כיוצר.
השיר נפתח בתיאור מעשה היצירה הגרפי וב"בְּדִידוּתוֹ שֶׁל הָאִישׁוֹן הַקָּטָן שֶׁיָצָא מִתּוֹךְ עֵטִי". תחילתה של היצירה, מודה המשורר, הייתה אקראית, תאונת-דיו ששדה הפך לציור של "איש זעיר, או שדון, או שמא אחד הסאטירים'. היצירה הזו, שנוצרה באקראי, הפכה מיד למין לידה, והמשורר מזהה בתחילה את רגשותיו של היצור שיצר, את "בְּדִידוּתוֹ". כבר כאן אנחנו מגלים את הכפילות שבין אמפתיה לבין הזדהות, את ההתבוננות בציור כ'פרי רוחו' של המשורר ובו-בזמן את היצירה כמשקפת את בדידותו של המשורר עצמו.

לאחר זיהוי הבדידות מתאר המשורר במרכז השיר את הדמות שיצר: "עִם מְשׁוֹשֵׁי-הֶחָרָק מִשְּׁנֵי צִדֵּי קָרַחְתוֹ, זְקָנוֹ הֶעָבֹת, עֵינָיו הַזְּעִירוֹת, הַשֵּׁדִיּוֹת מַשֶּׁהוּ, מִתְהַלֵּךְ עַל הָעֵשֶׂב בְּפַאֲתֵי אֵיזֶה חֹרֶשׁ דָּלִיל, תַּחַת שְׁמֵי הַשְּׁקִיעָה הַצְּהֻבִּים, הוֹלֵךְ וּמְחַלֵּל לְעַצְמוֹ בְּחָלִיל". זהו תיאור קולנועי המתמקד בדמות בסרטון אנימציה, ואז המצלמה מתרחקת ואנו מבחינים בקרקע שעליה צועדת הדמות, בעשב, בחורש שמאחוריו ובשמים המצהיבים לעת שקיעה. התיאור מסתיים בחזרה אל הדמות עצמה, המחללת לעצמה בחליל, כפי שהמשורר כותב שיר על תהליך היצירה שלו.

השורה המסיימת את השיר מתכתבת באופן סימטרי עם השורה הפותחת אותו: "רַק אֲנִי יוֹדֵעַ אֶת בְּדִידוּתוֹ, כִּי אֲנִי צִיַּרְתִּי אוֹתוֹ".

פנחס שדה מתאר בשיר הזה את מעשה היצירה, הציור והשיר כתהליך של מוּדעוּת רגשית. הוא אינו מנסה לתאר כאן תובנות פסיכואנליטיות המייחסות למעשה-היצירה את רעיון הקתרזיס האריסטוטלי או ביטוי לתהליכים לא-מודעים. להפך. המשורר רואה בציור ובכתיבה ביטוי של מוּדעוּת למעשיו ולרגשותיו. הוא אינו מאמין שהיצירה היא תהליך אוטומטי, לא-מוּדע. הוא אינו חושב שהיצירה זקוקה למוזות שידריכו אותה, ואינו רואה את עצמו ככלי המבטא את רצון האל. אמנים רבים אינם יודעים מה המקור ליצירתם ואינם יכולים לפרש אותה, אך שדה מתאר את היצירה כמעט כמעשה מדעי, רציונלי. הוא "יוֹדֵעַ אֶת בְּדִידוּתוֹ" של האיש שצייר, משום שהוא צייר אותו באופן מושכל ומוּדע.

אבל יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מוּדעת. אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר כאן בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור, ובתובנה שנובעת מתוך השיר, המסתיימת ברגש המשותף לכל בני-האדם, ה"בְּדִידוּת".


[את ההרהור על שירו של פנחס שדה ואת 878 ההרהורים והשירים האחרים אפשר לקרוא באתר, ושם גם להצטרף חינם לרשימת המנויים].

[צילום: דרור גרין]
פורסם בדף הפייסבוק של דרור גרין
תאריך:  14/04/2024   |   עודכן:  14/04/2024
דרור גרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע הכריז משרד המסחר הטורקי על הגבלת ייצוא של מוצרים מ-54 קטגוריות לישראל, בהם פלדה, ברזל ומלט. לטענתו הגבלות הסחר יימשכו כל עוד לא תוכרז הפסקת אש בעזה ועד שישראל תאפשר לטורקיה להכניס סיוע הומניטרי לרצועה. שר החוץ כ"ץ: "ישראל לא תיכנע לאלימות ולסחטנות. ננקוט נגד טורקיה בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית". למעורבים בקשרי המסחר בין ישראל לטורקיה היה ידוע שזה מתקרב, הכתובת הייתה על הקיר. במשברים הרבים שידעו היחסים בין המדינות בעיקר מאז אירוע המרמרה, ארדואן נמנע מפגיעה ישירה ביחסי הסחר.
14/04/2024  |  איתן לסרי  |   יומני בלוגרים
לאחר שנים רבות של חיים בצילו של האב, קם יעקב אחימאיר אל אתגר חייו: לספר את הסיפור המשפחתי ולהיאבק על שמו הטוב של אב"א אחימאיר. לא קל לאדם לשאת מאז ילדותו את הענן האפל שהסביבה נושאת להעכיר דמותו של אביו.
14/04/2024  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
לא אלאה אתכם שוב בפרשה הנוראה הנושאת את שמו של ד"ר ישראל קסטנר. היא אינה יורדת מסדר היום הלאומי של ישראל. אני מעריך כי אלמלא היא לא היה אדולף אייכמן נחטף בארגנטינה ומובא למשפט היסטורי חסר תקדים בישראל. זה אייכמן שלפני חטיפתו התפאר בראיון עם עיתונאי הולנדי פרו נאצי בשיתוף הפעולה של קסטנר עימו בשיגור כמעט מיליון יהודי הונגריה לאושוויץ ב-1944.
14/04/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
מלים אלה נדפסות בתום המערכה הראשונה במלחמת אירן-ישראל. בשעה שנדפסות מילים אלה איננו יודעים מה עוד צפוי לנו לאחר הסידרה הראשונה של גלי הטילים שהטיחה אירן בישראל. הכטב"מים, כלי הטיס ללא טייסים, הוכיחו את יכולתם ומנעו כל פגיעה שעלולה הייתה להיגרם לישראל לו פגעו במטרתם. המערכה הראשונה במלחמה אכן נסתיימה זמנית בניצחון. אך מה צופן לנו העתיד? האם תוסיף מערכת ההגנה האווירית להיות מגן שיוסיף ליירט את הטילים שנורו כדי לגרום לישראל חורבן ומוות לאזרחיה? והאם יילמד בטהרן הלקח הראשון של המפלה הראשונה, ההדיפה, של גלי הטילים ששוגרו לישראל? ספק גדול.
בני ישראל יצאו ממצרים והלכו לכיוון ארץ ישראל. לזכר יציאה זו אנו חוגגים את חג הפסח. הרצל ובלפור חקק ומשפחתם יצאו מעירק כדי להגיע לארץ ישראל. בשיר "בין מִשברים וגלים" כתב על כך הרצל.
14/04/2024  |  עדנה ויג  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il