|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת הממחים
מעוניינים לשדרג את הבית אבל חסר לכם הון עצמי? בואו לשמוע מה יש למשכנתה הפוכה להציע עבורכם!
כתיבת המומחים
עמיטל נדלן מתקדמת לקראת רכישת בניין נוסף בבוקרשט!
מעמד השיא [צילום: ג'ון גמבריל/AP]

החליל מכה לפניהם: שבועות

חג הקציר ומועד הבאת הביכורים במקרא הוא גם חג מתן התורה, הבשורה המוסרית ששינתה את העולם כיצד תיארו חכמינו את הבאת הביכורים בזמנם, ושלוש הערות אקטואליות לעשרת הדיברות
11/06/2024  |   דרור אידר   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
ספר היסוד
סיפרה לי נערה, שבשל המלחמה קיצצו חלק בפרקי התנ"ך בבגרות, כך שאינם כוללים את עשרת הדיברות. עקרונית, לימוד התנ"ך בבתי הספר הממלכתיים אינו צריך ליפול מזה שבממלכתים-דתיים. זה ספר היסוד של אומתנו והבסיס לתביעתנו הצודקת על ארצנו.

כבר מסתיימת ספירת העומר, וחג השבועות מתרגש עלינו. בימים שבית המקדש התנוסס על הר-הבית, ציינו את חג הקציר: "וְחַג הַקָּצִיר, בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה". קציר החיטים בשבועות לעומת קציר השעורים בפסח. חכמינו ראו בזה הדרגה סמלית: שעורים נחשבים מאכל בהמה, בעוד שחיטים הם מאכל אדם. בפסח נולד הגוף הלאומי ובשבועות, עם מתן התורה, נזרקה בו נשמה. הנשמה מצידה זקוקה לגוף כמשכנה, והרוח מתפתחת על גבי החומר.

המקרא ציין את המועד הזה גם כחג הביכורים. במקדש היו מקריבים את ראשית פרי האדמה, כלומר מעלים את החקלאות מערך כלכלי לערך רוחני. חרישת אדמת המולדת וזריעתה, כלומר הפרייתה עד לקבלת פירותיה, מחברות אותנו אל שורשינו ואל זהותנו. בעת הבאת הביכורים, היה המביא מקריא פסוקים שהם תמצית ההיסטוריה הראשונית של עמנו: "אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי, וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט, וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב (אבינו השלישי, יעקב, שהיה אבוד בארם אצל דודו לבן, ירד מצרימה בעקבות בנו יוסף בעודו מונה מעט נפשות, ושם הפך לעם גדול). וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ, וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה. וַנִּצְעַק אֶל ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ, וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ. וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל, וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים. וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה, וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. וְעַתָּה, הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה'".

מתן תורה אינו מוזכר במעמד הביכורים, שכן תכלית יציאת מצרים הייתה הכניסה לארץ כדי להגשים את הרעיונות הגדולים שבתורת משה, לא במדבר ולא בקרב יחידים, אלא באומה החיה במדינה עצמאית ומנהלת חיים מדיניים וכלכליים לאורן של אידיאות הנצח הללו.

הנה תיאור הבאת הביכורים בימי בית שני כפי הופעתו במשנה (מסכת ביכורים), בעברית נהדרת בת כאלפיים שנה: "כֵּיצַד מַעֲלִין אֶת הַבִּכּוּרִים? כָּל הַעֲיָרוֹת שֶׁבַּמַּעֲמָד מִתְכַּנְּסוֹת לָעִיר שֶׁל מַעֲמָד, וְלָנִין בִּרְחוֹבָהּ שֶׁל עִיר, וְלֹא הָיוּ נִכְנָסִין לַבָּתִּים. וְלַמַּשְׁכִּים הָיָה הַמְמֻנֶּה אוֹמֵר: "קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן, אֶל בֵּית ה' אֱלֹהֵינוּ". הַקְּרוֹבִים מְבִיאִים תְּאֵנִים וְעֲנָבִים, וְהָרְחוֹקִים מְבִיאִים גְּרוֹגְרוֹת וְצִמּוּקִים. וְהַשּׁוֹר הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם וְקַרְנִיו מְצֻפּוֹת זָהָב, וַעֲטָרָה שֶׁל זַּיִּת בְּרֹאשׁוֹ. הֶחָלִיל מַכֶּה לִפְנֵיהֶם, עַד שֶׁמַּגִּיעִים קָרוֹב לְירוּשָׁלַיִם".

"הִגִּיעוּ קָרוֹב לִירוּשָׁלַיִם, שָׁלְחוּ לִפְנֵיהֶם, וְעִטְּרוּ אֶת בִּכּוּרֵיהֶם. הַפַּחוֹת, הַסְּגָנִים וְהַגִּזְבָּרִים יוֹצְאִים לִקְרָאתָם... וְכָל בַּעֲלֵי אֻמָּנִיּוֹת שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם עוֹמְדִים לִפְנֵיהֶם וְשׁוֹאֲלִין בִּשְׁלוֹמָם: 'אַחֵינוּ אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם פְּלוֹנִי, בָּאתֶם לְשָׁלוֹם'. הֶחָלִיל מַכֶּה לִפְנֵיהֶם, עַד שֶׁמַּגִּיעִין לְהַר הַבַּיִת. הִגִּיעוּ לְהַר הַבַּיִת, אֲפִלּוּ אַגְרִיפַּס הַמֶּלֶךְ נוֹטֵל הַסַּל עַל כְּתֵפוֹ וְנִכְנָס, עַד שֶׁמַּגִּיעַ לָעֲזָרָה. הִגִּיעַ לָעֲזָרָה, וְדִבְּרוּ הַלְוִיִּם בְּשִׁיר: "אֲרוֹמִמְךָ ה' כִּי דִלִּיתָנִי, וְלֹא שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לִי"... עוֹדֵהוּ הַסַּל עַל כְּתֵפוֹ, קוֹרֵא מֵ'הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱלֹהֶיךָ'... הִגִּיעַ לַ'אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי', מוֹרִיד הַסַּל מֵעַל כְּתֵפוֹ... וְקוֹרֵא... עַד שֶׁהוּא גוֹמֵר כָּל הַפָּרָשָׁה וּמַנִּיחוֹ (את הטנא) בְּצַד הַמִּזְבֵּחַ, וְהִשְׁתַּחֲוָה וְיָצָא".

השבוע סיפרה לי נערה חכמה ויפה, שבשל המלחמה קיצצו חלק ניכר מפרקי התנ"ך של בחינת הבגרות, כך שאינם כוללים את עשרת הדיברות. תהיתי, כיצד אפשר ללמוד תנ"ך ללא אזכור מעמד השיא שלו? דור הניצחון בעזה סיים את חוק לימודיו לפני שנתיים שלוש. עם גיבורים כאלה, מיותר לנהוג בבוגרים הנוכחיים בכפפות משי. עקרונית, לימוד התנ"ך בבתי הספר הממלכתיים אינו צריך ליפול מזה שבבה"ס הממלכתים-דתיים. זה ספר היסוד של אומתנו והבסיס לתביעתנו הצודקת על ארצנו. סיפורי התנ"ך מרתקים ובהחלט אפשר למשוך בהם את נפש הדור. הנה הערות אחדות לדיברות, טיפה בים הגדול שנבע מסיני ושינה את העולם.

"אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים, לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי". הדיבר הראשון קובע הכל. בראשית ספר הפילוסופיה של רבי יהודה הלוי (מאה 12) מזמין מלך כוזר שלושה: פילוסוף, חכם נוצרי וחכם מוסלמי, כדי ללמוד מהם על אמונת האמת. כולם מדברים על האל בהקשר בריאת העולם. רעיונותיהם אינם מניחים את דעתו, והוא מזמין את החבר היהודי ושומע להפתעתו: "אני מאמין באלוהי אברהם, יצחק ויעקב, אשר הוציא את בני ישראל באותות ובמופתים ממצרים...". זה חידוש: אל המתגלה בהיסטוריה של עמו, ועַם המודיע על אמונתו המיוחדת בו. דורשי רשומות נהגו לכתוב בראשית המאה ה-20 "היסתוריה" - הסתר-יה - אל המסתתר מאחורי המאורעות ומנהל אותם.

"לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה,,, לֹא תִשְׁתַּחְוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם". המיתולוגיות הקדומות דימו את האלים כבני אדם עם כוחות על ויצרים אנושיים. תורת משה התמקדה בשלילת האנשת האל. גם קיבעון רוחני הוא פסל, באשר הוא עוצר את הדינמיקה הרוחנית וגורם לאדם לסגוד לדעותיו. "אל תהפוך את עצמך לפסל ואל תשתחווה לדעותיך". מייסד האומה פרץ לתודעה עם הצו "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". אברהם לא רק עוזב את מקומו, אלא יוצא נגד המוסכמות הרוחניות והמוסריות של תקופתו ומסמן דרך אחרת לאנושות.

אנחנו ה"איפכא מסתברא", גם כיום לנוכח צביעות העולם המערבי ועיוורונו לסכנה האיומה שהוא ניצב בפניה. לכן זה דיבר אברהמי, מכיוון שהוא מסמן כבר בתחילת דרכנו כעם את ניתוץ הפסילים (איקונוקלזם) ושחיטת הפרות הקדושות כמשימה לאומית. גם "קונספציה", אם אינה מאותגרת, הופכת לפסל, ואז אלו הדבקים בה מסתכנים בעבודה זרה.

"לא תרצח". ברוב התרגומים נכתב "You shall not kill", כלומר "לא תהרוג". גם בשפות אחרות. הסילוף אינו מקרה; יש הבדל בין רצח להרג. מכאן התביעה הצבועה של העולם מאתנו להישאר קורבנות ולא להרוג באויבינו. האם שמענו זעקה עולמית כשאסד טבח בבני עמו כחצי מיליון הרוגים? ומה ביחס לסכסוכים באפריקה שגבו חיי מיליונים? אלה המטיפים לנו, שפכו דם הרבה יותר משיעור האבדות בעזה. אף אומה בהיסטוריה לא נזהרה בחיי אזרחי האויב כמונו. תשובתנו לעולם היא לתרגם לפי המקור: "לא תרצח" חפים מפשע, אך בוודאי שמוטלת עלינו חובה מוסרית להציל את חיי משפחותינו ועמנו מאויב שעיקר לימודו ומשימתו הוא רצח יהודים באשר הם.

בראשית התמרון הקרקעי אמרתי בטלוויזיה האיטלקית שהעם היהודי נתן לעולם תורה ומוסר ואת עשרת הדיברות. כנראה שעכשיו עלינו ללמד פרק בהלכות ביעור הרע מן העולם, פרק בהבדל המהותי בין "לא תרצח" לבין "לא תהרוג". למרות העיוורון בזירה הבינלאומית, המלחמה הזאת אינה רק עבורנו אלא היא מלחמתו של העולם החופשי כולו.

תאריך:  11/06/2024   |   עודכן:  11/06/2024
דרור אידר
+ערב מתן תורה: האם אתם חושבים שישראל הוא "עם סגולה"
10:45 11/06/24  |  שמואל רוזנר   |   לרשימה המלאה
רוב היהודים בישראל מאמינים שעם ישראל הוא עם סגולה, אך חלוקים לגבי המשמעות: חובות מיוחדות, תפקיד מיוחד או זכויות מיוחדות. שליש מהיהודים לא מסכימים שעם ישראל הוא עם סגולה, כאשר רוב החילונים רואים במושג זה ביטוי מתנשא או גזעני. הקבלה או הדחייה של המונח "עם סגולה" קשורה לתפיסה הדתית והפוליטית, כאשר הימין נוטה יותר לקבל את המונח, בעוד השמאל נוטה לדחות אותו
פילוג סביב פרשנות מונח הסגולה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
גל חום פרץ ממנו והיכה בפניי הלוהטים מהתרגשות הבטתי בעוגה, מלאת תקווה שהנה, הנה הפעם היא תמשיך להיות על הגובה... אך אויה, איך שחזתה בהתלהבות שאחזה בי למראה פניה הזהובים, החלקים והמלאים כמו אחרי טיפול בבוטוקס, נתכרכמו פניה
10/06/2024  |  שמחה סיאני  |   יומני בלוגרים
לצערי, בכ"ח באייר, ביום ירושלים, השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר גילה נחישות כדי להסלים את המתיחות הביטחונית, בה אנחנו נתונים ולהצית באש חזית נוספת, כאילו לא די בחזיתות הקיימות בדרום ובצפון.
יום ירושלים זה גדול מאלה שקדמו לו. המלחמה, שאנו בעיצומה, פרצה בסימן ירושלים. אויבינו כינו את הטבח שעשו בנו: "מבול אל-אקצה". מאז ששבנו אל בירתנו ממוקד המאמץ העיקרי של אויבינו מקרוב ושונאינו בעולם בירושלים - בערעור ריבונותנו עליה, בהכחשת זיקתנו ההיסטורית והדתית אליה, בהצרת התרחבותנו בה, וכמובן ביישום הפרקטיקה המרכזית שלהם: רצח יהודים באשר הם. הם יודעים, בעיקר כאינסטינקט קיומי, שירושלים היא המוקד הארצי והרוחני של קיומנו אנו. היא סיבת הרעש העולמי הגדול. התקיימו בנו דברי הנביא עובדיה "וְעַל יְרוּשָׁלַי͏ִם יַדּוּ גוֹרָל".
05/06/2024  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
גם השנה לא מוותרים על החגיגה בלבן: פעילויות, טעימות וחוויות ברוח החג לכל המשפחה בכל רחבי הארץ
04/06/2024  |  מירב ארד  |   כתבות
לרגל יום ירושלים פרסמה (יום ב', 3.6.24) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על עיר הבירה של ישראל. מהנתונים עולה כי ירושלים היא העיר הגדולה במדינה, וביום ירושלים מספר התושבים בה עבר את המיליון. בסוף שנת 2023 - 60.5% מתושבי ירושלים היו יהודים ואחרים, ו-39.5% ערבים. כ-29.2% מכלל תושבי העיר היו חרדים כמחצית מהיהודים והאחרים בעיר.
04/06/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
ראשי מערכת הביטחון החליטו לא לכבוש את הרצועה ולא להקים ממשלת צבאי ברצועה    כתוצאה מכך, חמאס חוזר ומשתלט מחדש על כל שטח שמפנים חיילי צה"ל    גלנט והלוי וגם נתניהו מבינים היטב שהם נכש...
דן מרגלית
דן מרגלית
עד היום אני סבור ש"ירושלים של זהב" הוא ההמנון הראוי לישראל גם אם פה ושם ניתן להחליף מילה
עידן יוסף
עידן יוסף
רשתות הפארם הגדולות שולטות בחלק גדול מהקניונים המרכזיים דרך חנויותיהן ובעלות משותפת עם רשתות השיווק    הצעת חוק חדשה מבקשת להגביל פתיחת חנויות פארם חדשות בקרבת מקום לחנויות קיימות כ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il