בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מסובכים [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
|
|
|
מבוא למשלים בשלהי יוני 2024
|
רה"מ נתניהו מסובך עם ממשלה שכזאת, עם ביידן, עם גלנט, עם בג"ץ והחרדים, ולערך עם כל העולם ● למרות המצב בישראל רצוי לחייך מעט ולקוות לימים בהם נוכל לצחוק בפה מלא...
|
בימים אלו רבים ממנהיגי העולם מצויים בקשיים וסוחפים אתם את האנושות או חלקים גדולים ממנה לקשיים בינלאומיים, סיבוכים וצרות. למרות המצב בישראל רצוי לחייך מעט ולקוות לימים בהם נוכל לצחוק בפה מלא... הנשיא ביידן מסובך בצרות עם טראמפ, נשיא סין שִׁי ונתניהו. ולכבודו המשל סירי הנחושת וְהַחֵמָר. מדוע? כי ידידו הטוב והמוצהר, העיתונאי תום פרידמן קבע שעליו לפרוש מהמרוץ למשילות. על כך נאמר "שמרני מידידי, עם אויבי אסתדר לבד". כך לבטח חשב האיש באותו משל ידוע על אדם וחברו הַדֹּב שמעך במכה אדירה זבוב שניצב על מצח חברו הַיָּשֵׁן. הנשיא פוטין מסובך עם המלחמה באוקראינה, עם סין ועם עצמו. מלך ירדן מסובך עם סוריה, אירן ושוב, כאביו, עם הפלשתינים. הנשיא ורה"מ בלבנון מסובכים עם נסראללה, אירן וצה"ל. רה"מ נתניהו מסובך עם ממשלה שכזאת, עם ביידן, עם גלנט, עם בג"ץ והחרדים, ולערך עם כל העולם. ובכן הבה נקרא מספר משלים:
|
סִיר נְחֹשֶּׁת וְסִיר חֶרֶס
|
|
לפי גירסה אחרת של משלי איזופוס
|
▪ ▪ ▪ |
סיר נְחֹשֶּׁת וסיר חרס בנהר שטו נפוחי-כרס סיר החרס פתח, אמר: "מכל מגע אני נזהר כי אם גוף נוקשה בי נוגע מיד אנוכי מתבקע" הבטיחו סיר הַנְּחֹשֶּׁת: "אגן עליך", אמר ביבושת והנה מולם עלה נחשול ממנו הגיח דג גדול חש סיר הַנְּחֹשֶּׁת להציל כי נאמנה הבטחת אציל אך רק נגע בסיר החרס המיט עליו אבדן והרס -------------- כבר אמר החכם: "הצילני מידידי כי לבדי כבר אסתדר עם אויבי..."
|
נֶשֶׁר, עוֹרֵב וְרוֹעֶה הַצֹּאן
|
|
נֶשֶׁר נחת מראש צוק, הוי אסון חטף בטפריו ונשא שֶׂה מן הצאן נתקנא בו העורב, חשב באה עתו כבר בגר כנשר, גם יצוד כמותו המריא לשחקים על-כנפי צפרירים וכך נחת ממרום על טלה צַמְרִירִי אך נוכח כי לא עת היא לפצוח בזמר כי נסתבכו צפורניו בְּסִבְכֵי הצמר לא עלה בידו אף להמריא לבדו ניגש אליו הרועה ומהרה לְכַדּוֹ קצץ הרועה את קצות כנפיו והביאו עם ערב כשעשוע לילדיו שאלו הילדים: " איזה עוף הוא זה?" השיב הרועה: " עוף זה הוא שחקן במחזה מיסודו הוא עורב, שְׁחוֹר גב וחזה אך בלי קשר, במחזהו משחק בלי פֵּשֶׁר העורב חושב עצמו לנשר..." ------------ אל תחקה את הגדולים ממך עד שתגיע לְגָדְלָם אין החתול טורף כארי אם ברצונו להשאר בריא "כל עוף למינהו ישכון ובן אדם – לדומה לו" ב"ק צב
|
הַטַּוָּס לָעַג לוֹ, לָעָגּוּר: "מָה בָּחַרְתָּ בַּבִּצּוֹת לָגוּר צְפַרְדֵּעִים מַאֲכָלֶיךָ וְאֵין כָּל יֹפִי בִּכְנָפֶיךָ אֲנִי כֻּלִּי תְּכֵלֶת, בּוּץ וְאַרְגָּמָן יָפֶה אָנוֹכִי מִכֻּלָּם!" הֶשִׁיבוֹ הֶעָגוּר בְּמִסְפָּר מִלִּים: "עָף אֲנִי בַּמְּרוֹמִים לִי שִׂיג וְשִׂיחַ עִם כּוֹכָבִים וְאִלּוּ אַתָּה, כְּתַרְנְגֹלֶת מְבוֹסֵס תָּמִיד בַּפְּסֹלֶת לֹא תַּמְרִיא וָלֹא תָּעוּף יֵטִיב מִמְּךָ לָעוּף הַזְּבוּב""
|
כבשים, איל וארי על-פי משלי ברכיה כה
|
|
הֵסֵבוּ הָרוֹעִים לֶאֱכֹל מִקְּדֵרָה / וְלֹא הֵיטִיבוּ לִנְעֹל שַׁעֲרִי הַגְדֵרָה / וְאָכֵן חִישׁ בָּאָה הַמְּאֵרָה / כִּי מְהִירָה הִיא מִכָּל סְעָרָה: / אִחֲרוּ הָרוֹעִים לָשׁוּב אֶל הָעֵדֶר / כָּךְ הֵפֵרוּ לוּחַ-זְמַנִּים וְסֵדֶר / יָצְאוּ הַכְּבָשִׂים לְבַדָּן לְרֵעוּת בַּמִּרְעֶה / הַשֶּׁמֶשׁ זוֹרַחַת וְהַיּוֹם יָפֶה לַמַּרְאֶה / אַךְ אֲבוֹי מֵרָחוֹק הִבְחִינוּ לְהַוֲותָּם / כִּי הִנֵּה אֲרִי קַרֵב לִקְרָאתָם / נִמְנוּ וּמִנּוּ חִישׁ אֶת הָאַיִּל / לִהְיוֹת שְׁלִיחָם הַלֹּא הוּא בָּן הַחַיִּל / הוֹרוּהוּ לָצֵאת לִקְרַאת הַלָּבִיא / עִם זֵר פְּרָחִים בְּפָרְסַתּוֹ וְגַם לֶחֶם יָבִיא / אָזַר הָאַיָּל כָּל אֹמֶץ לִבּוֹ הָרַךְ /וּפָסַע מָעַדְּנוֹת, אֶל הַלָּבִיא הָלַךְ / קָד לוֹ קִדָּה וְגַם הִשְׁתַּחֲוָה / וְאָמַר לָאַרְיֵה דִּבְרֵי קִילוּסִין וְאַהֲבָה / "בָּרוּךְ אַתָּה מַלְכֵּנוּ בְּבוֹאֶךָ / אָכֵן אֵין נָאֶה מִמְּךָ מַלְכִּי בְּעֵין כֹּל רוֹאֶיךָ..." / אָמַר הָאֲרִי: "מֶלֶךְ אֲנִי וְקֵיסָר / וְלֹא דִּבְרֵי קִילוּסִין אֶחְפֹּץ אֶלָּא בָּשָׂר / אָכֵן אַתָּה נָאֶה מִכָּל אַיָּל שֶׁרָאִיתִי הַשָּׁנָה / וְגַם תִּיטַב לְשַׁמֵּשׁ אֲרוּחָה דְּשֵּׁנָּה" / טָרַף אֶת הָאַיָּל עַל קִרְבּוֹ וּכְרָעָיו / לֹא נוֹתָּר מֶנוֹ בְּדָל מִזְּנָבוֹ עַד קְרָנָיו. ------------------ הַקִרְבָה לַמַּלְכוּת מְתוּקָה הִיא מִדְּבַשׁ / אַךְ גַּם סַכָּנָה בָּהּ, סַכָּנָה מַמָּשׁ / וּבְעִקָּר מְסֻכָּן לְךָ מְאֹד / אִם יֵשׁ בְּיָדְךָ דָּבָר שֶׁהַמֶּלֶךְ יַחְמֹּד / אֲפִלּוּ אִם זֶה כל שְׁאֵרְךָ / אֲפִלּוּ אִם זֶהוּ עוֹרְךָ וּבִשָּׂרְךָ... [ שְׁאַל לְמָשָׁל אֶת מַלְכֵּנוּ דָּוִד, אֲשֶׁר אֶת אוּרִיָּה הָרַג / כִּי אֶת בַּת-שֶׁבַע אִשְׁתּוֹ חָמַד / רָאָה יוֹפְיָה רוֹחֶצֶת עַל גַּג.../ כָּךְ גַּם הַמֶּלֶךְ אַחֲאָב / אֶת אִיזָבֶל הַמִּרְשַׁעַת אָהַב / חָמַד אֶת כֶּרֶם שְׁכֵנוֹ הַמְּבֹרָךְ / אֲשֶׁר לְיַד בֵּית הַמֶּלֶךְ פָּרַח / אֶת הַשָּׁכֵן שְׁלַח לִשְׁכַּב / חִישׁ מַהֵר עִם אֲבוֹתָיו / וְהַכֶּרֶם, אֲבוֹי וְאוֹיָה / כְּמוּבָן לַמֶּלֶךְ הָיָה ].
|
האיכר והנחש, או: הקבר והסלע
|
|
נָחָשׁ הִכִּישׁ לַמָּוֶת אֶת בֶּן הָאִכָּר חָרָה לָאִישׁ מוֹת בְּנוֹ הַיָּקָר נָטַל הָאִכָּר בְּיָדוֹ קַרְדֹּם אָרַב לְנָחָשׁ, עַל מִשְׁמַרְתּוֹ דֹּם מִשֶּׁזָּחַל מִמְּחִילָתוֹ אוֹתוֹ נָחָשׁ לַהֲלֹם בְּרֹאשׁוֹ הָאִישׁ חָשׁ אַךְ הֶחְמִיץ רֹאשׁ וְצֶלַע וְהַקַּרְדֹּם בָּקַע הַסֶּלַע נִבְהַל הָאִישׁ, נִמְלָא חֲשָׁשׁ וְחִישׁ הִצִּיעַ לַנָּחָשׁ: "הָבָה וְנִכְרֹת בְּרִית שָׁלוֹם בַּשַּׁלְוָה נִחְיֶה נָא מֵהַיּוֹם" הֵשִׁיב הַנָּחָשׁ: "שְׁמָּעֵנִי הַגֶּבֶר כָּל יוֹם תַּשֹּׁוַּר עֵינְךָ אֶת הַקֶּבֶר וַאֲנִי בֶּקַע הַסֶּלַע אֶרְאֶה מִדֵּי יוֹם וְכָךְ לָעוֹלָם לֹא נִחְיֶה בְּשָׁלוֹם " -------------- " וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹקִים אֶל הַנָּחָשׁ..אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכָּל חַיַּת השדה, על גְּחוֹנְךָ תֵּלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶיךָ, וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה, וּבֵין זַרְעֲךָ לְבֵין זָרְעָה, הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב..." בראשית ג 14 "יְהִי-דָּן נָחָשׁ עָלֵי-דֶּרֶךְ, שְׁפִיפוֹן עָלֵי-אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְבֵי-סוּס וַיִפּוֹל רֹכְבוֹ אָחוֹר" ברכת יעקב לבניו, בראשית מט 15 דּוֹמֶה כִּי אָכֵן קְלָלָה עַתִּיקָה שׁורָה בֵּין הַהוֹלֵךְ זָקוּף לַזּוֹחֵל עַל גְּחוֹנו.
|
הַחַיִּים מְשּׁוּלִים לַמֵּרוֹץ שֶׁל עֵדֶר סוּסִים בְּעוֹדְךָ צָעִיר בְּחַר בְּלִי הִסּוּסִים בַּסּוּס עָלָיו תַּעֲלֶה וְתִרְכַּב עִם אוֹ אֲפִילוּ לְלֹא אוּכָּף בְּטֶרֶם תֶּחֱלֶה אוֹ תַּזּקִין עֵת לִרְכֹּב כְּבָר לֹא תַּסְּכִּין כִּי לֹא לָעַד הָעֵדֶר יִרְהַט לְפָנֶיךָ-
לֹא לָעַד תּוּכַל לִבְרוֹר אֶת סוּסֶיךָ מֵיטָב הָרַמָּכִים וְהַסּוּסוֹת דּוֹהֲרִים בְּרֹאשׁ הַקְּבוּצוֹת וְהַסּוּסִים הָעֲלוּבִים מִכָּל מֵאָחוֹר מִזְדַּנְּבִים בְּלִי קוֹל כְּכָל שֶׁתַּרְבֶּה עוֹד לְהִתְעַכֵּב כָּךְ מֵיטָב הָעֵדֶר עוֹבֵר, חוֹלֵף סוּס מַשָּׂא אוֹ סוּס מֵרוּץ בְּחַר לְךָ אֶת הַנָּחוּץ אַךְ פְּעַל בְּאֹרַח זָרִיז, אַמִּיץ פֶּן אֶת כָּל הַשַּׁיָּרָה תַּחְמִיץ וְאִם טָעִיתָ בַּבְּחִירָה - הַחְלֵף סוּסְךָ בִּמְהֵרָה [יִתָּכֵן וּבְעָתִיד, כְּדֵי לְהַגִּיעַ אֶל הַמַּטָּרָה לֹא לְסוּס תִּזְדַּקֵּק כְּבָר, אֶלָּא לַכִּרְכָּרָה] רַק אַל תִּתֵּן לְכָל הָעֵדֶר עַל-פָּנֶיךָ לַחֲלֹף כִּי אָז כָּל יָמֶיךָ רַגְלִי תִּשְּׂתָרֵךְ עַד סוֹף ------------ מֵרֹב הִסּוּס אוֹ מְתִינוּת / רַבִּים הֶחְמִיצוּ הַהִזְדַּמְּנוּת וְדוֹמֶה שֶׁגַּם בָּעֵדֶר / שׂוֹרֵר אוֹתוֹ הַסֵּדֶר: אָכֵן כֵּן - / גַּם הָעֵדֶר מִזְדַּקֵּן דַּעַת שֶׁרָכַשְׁתָּ בְּגִיל צָעִיר / אוֹרֶךְ יָמֶיךָ הִיא תָּאִיר קָשֶׁה לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּבִינָה / שֶׁרָכַשְׁתָּ רַק לָעֵת זִקְנָה... -------- - רוֹהֵט – חולף או עובר במהירות.
|
סָפֵק הָאֶבְיוֹן, סָפַק כַּפַּיִים נָשָׂא עֵינָיו לְאָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם וּבַקַּשׁ-הִתְפַּלֵּל, מִבְּלִי לְהִתְבַּלְבֵּל: "הֵן לְךָ, אָבִינוּ, כָּל אוֹצְרוֹת תֵּבֵל אָנָּא תַּן לִי מְעַט מִן הָאוֹצָר כִּי מַצָּבִי כֹּה דָּחוּק וַאֲנִי בְּמֵיצָר וּבֵינְתָּיִים, כָּךְ מִן הוֹן לְהוֹן אָנָּא תַּן לִי מְעַט שֶׁבִּמְעַט הוֹן הֵן אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ, אֲבִי הַטּוֹב כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַחֲלוֹף" יָצְאָה בַּת-קוֹל וּבַגָּרוֹן נִיחָר אָמְרָה לָאִישׁ: "נַעֲנֵיתָ. בּוֹא מָחָר..."
|
|
תאריך:
|
01/07/2024
|
|
|
עודכן:
|
03/07/2024
|
|
יוסף אליעז
|
מבוא למשלים בשלהי יוני 2024
|
|
השבוע נהניתי להיות בטקס הסיום של בית הספר היסודי של נכדי המוכשר, געש. ההתרגשות שאחזה בי החזירה אותי שנים רבות רבות מאוד לאחור לימיי בבית הספר היסודי.
|
|
|
|
|
|
הנביא יחזקאל בחזון העצים בפרק ל"ז מביע את כאבו על הפילוג והשסע שהיה בעם ישראל. אחרי 80 שנות מלכות מאוחדת ופורחת בימי דוד ושלמה התפלגה המלוכה הישראלית לשתי ממלכות בשנת 930 לפנה"ס - מממלכת יהודה, עליה מָלַך רחבעם בן שלמה, וממלכת ישראל, עליה מָלַך ירבעם בן נבט. למרבה הכאב, בין שתי הממלכות היו ימים כאובים של עימותים קשים רווי שנאה שלעיתים הייתה אלימה.
|
|
|
מי היה מאמין שאך לפני חודשים אחדים היו יהודים שנאבקו בחירוף נפש, בקנאות פונדמנטליסטית, בשנאה קיצונית בכל דבר שהזכיר יהדות, שהריח יהדות, שהזכיר את סבא וסבתא היהודים. מחו נגד קיום ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב, נלחמו נגד הרחבתה, רדפו רבנים ותלמידי חכמים, ביזו את הקודש והגבירו שנאה ואיבה לעולם היהודי.
|
|
|
קציר של מהדורת חדשות ביממה אחת:
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
התנהגותו של לוין אמש היא של ילד מפונק ופוליטיקאי צבוע, והחמור מכל - היא מלמדת על שאיפותיו הרודניות אל תתפלאו אם כעת ייפתח מסע הכפשות נגד יצחק עמית
|
|
|
דן מרגלית
בבוא היום, ואולי כבר עתה, לא יוכל לומר שבנימין נתניהו רימה אותו הרי לא היה לו יסוד להניח, שנתניהו לא ישקר לו ליבי ליבי על סער, הוא לא יוכל אפילו להתבכיין
|
|
|
אלי אלון
בית הקברות סנהדריה הוקם ונפתח לראשונה באמצע 1948 בתקופת מלחמת העצמאות בשטח של חוות ניסיונות חקלאית, בשולי שכונת סנהדריה
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|