באופן פרדוקסלי קיים קשר בין ההשפעה הצפויה של המלחמה המתמשכת לבין התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן, זאת תוך דגש על השכונות הדרומיות של תל אביב. אם בממוצע הארצי קיימים כיום ממ"דים בכשליש מהדירות בישראל, הרי שבשכונות דרום תל אביב ויפו מדובר בפחות מ-10 אחוזים.
הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שחלק נכבד מהבניינים באותם שכונות הינם בסטטוס של מושע, כלומר ללא טאבו, מה שכמובן מוריד את ערכם וחוסם אפשרות להתחדשות עירונית. בד-בבד, למרות ששכונות אלה לכאורה, קרובות יחסית לאזורים מבוקשים במרכז תל אביב דוגמת שדרות רוטשילד או שכונות מבוקשות דוגמת נווה צדק ומתחם שוק הפשפשים ביפו, פערי המחירים בינן לבין השכונות המבוקשות מרקיעים למאות אחוזים.
על כן, השילוב של דחיפת התחדשות עירונית כוללת בשכונות הדרום, זאת תוך כדי העברתן ברשם המקרקעין ובד בבד התקדמות שלושת קווי הרכבת הקלה, האדום שכבר נפתח, ובהמשך הקווים הירוק והסגול, בהחלט עשויים להעניק "פוש" דרמטי לשכונות אלה וצמצום משמעותי של הפערים בינן לבין האזורים המבוקשים של העיר העברית הראשונה.
אם נתייחס ללקחי המלחמה הנוכחית, הרי שברור שלא ניתן יהיה להותיר מאות אלפי ישראלים המתגוררים בשכונות הדרום דוגמת התקווה, שפירא, פלורנטין, יפו ג, ד' וכו' לא רק ללא ממ"דים, אלא גם במרבית המקרים ללא מקלט נגיש. ועל כן שומה על מקבלי ההחלטות לפתור לאלתר את נושא העדר הטאבו, שנמרח על פני עשרות שנים, מה שבאופן טבעי יגרום בשנים הקרובות לזינוק חסר תקדים של התחדשות עירונית, קל וחומר משום שמדובר בסופו של דבר בתחומי העיר תל אביב.
ולגבי הרכבת קלה: בשנה שחלפה מאז פתיחת הקו האדום, ניכרת בעליל תנועה מוגברת, הן של עסקים, משרדים, מסחר וכו' אבל גםהן של ביקושים לדיור במיקומים שלאורכו וברדיוס קרוב אליו, דוגמת שדרות ירושלים ביפו בואכה יפו ד' ובת ים. כך גם, להערכתי, ישפיעו במהלך השנים הבאות הפתיחה של הקווים הירוק והסגול על שיפור הממשק בין שכונות אלה לבין מרכז וצפון תל אביב. הקו הירוק, למשל, יקשר בדקות נסיעה מעטות את ציר אבן-גבירול ומרכז תל אביב עם שכונות פלורנטין, שפירא וקריית שלום, בואכה חולון.
השפעת הקו הסגול, העתיד להיפתח בעוד כארבע שנים, עשויה להיות דרמטית לא פחות, זאת משום שהוא יקצר מאוד את זמן הנסיעה בין צפון ומרכז תל אביב לבין מתחם התחנה המרכזית, שכונות התקווה, כפר שלם ויתר השכונות הדרום-מזרחיות בואכה דרום רמת גן.
כמו-כן העובדה שחלק נכבד משכונות אלה ממושקות לציר תנועה אסטרטגים קיימים דוגמת "נתיבי איילון" ובד בבד ממושקים למתחמי תעסוקה משמעותיים, תוסיף אף היא מרכיב חשוב לתנופה שאותה עשויים לעבור כל שכונות הדרום ומזרח תל אביב.
אולם, וזה אולם גדול, כל זה לא יקרה כמובן אם מקבלי ההחלטות לא ימנפו גם החלטה על רישום מקרקעין, מה שלא רק יביא להתחדשות עירונית, אלא גם ימגן הרבה יותר טוב את תושבי השכונות ובד בבד לא יבזבזו את הזדמנות הפז של פתיחת ערוץ תחבורה כה חשוב בדמות הרכבת הקלה. ולגבי השפעת המטרו העתידית? את זאת רק ימים יגידו. קודם כל נראה שאכן תוכנית המטרו מקודמת ובינתיים נסתפק ברכבת הקלה. גם זה משהו חשוב!