|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פינטו נגד ברכה

גם הולמס ידע <br>

העובדה שלמישהו יש אינטרס, לא חייבת להוביל למסקנה שהוא אינו דובר אמת. זה נכון לעבודת המשטרה וזה נכון גם לעבודת העיתונות
08/07/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת ברכה   |   תגובות
פעם הם היו קרובים [צילום: הדס פרוש, מגד גוזני, פלאש 90]

כמו עד מדינה
עבודתו של העיתונאי דומה לעבודתו של השוטר: שניהם יעדיפו לקבל מסמכים ברורים וחד-משמעיים ולהסתמך על עדי ראייה אוביקטיביים. אבל כשם שהאחרון זקוק לעיתים לעדי מדינה, כך הראשון זקוק לעיתים למקורות שבליבת האירוע הפסול. וכשם שהאחרון מחויב לבדוק בשבע עיניים עדות של עד מדינה, כך הראשון חייב שיהיו לו מקורות נוספים שלכל הפחות יחזקו את דבריו של המעורב

חובה לבדוק היטב
יש להתייחס לפינטו בזהירות משום שהוא עבריין מורשע וגם משום שיש לו אינטרס נקמה ברור ומובהק. גם אל הסובבים אותו יש להתייחס בזהירות, משום שאהבתם אליו עלולה להביא אותם לספר סיפורי מעשיות או סתם להוציא דברים מהקשרם. כל זה אומר, שאת המידע שהם מוסרים חייבים לבדוק היטב - ואז להחליט מה לעשות בו

המניע של "גרון עמוק"
המקור העיתונאי המפורסם ביותר בהיסטוריה היה "גרון עמוק", מי שמסר לבוב וודוורד מידע שלא יסולא בפז בפרשת ווטרגייט. זהותו נשמרה בסוד 30 שנה, עד שהאיש עצמו קם וחשף את זהותו. היה זה מארק פֶלְט, שהיה באותה עת המשנה לראש ה-FBI. וודוורד עצמו אמר, שהמניע העיקרי של פֶלְט היה אישי: הוא ציפה להתמנות לראש הסוכנות לאחר מותו של ג'יי אדגר הובר, אך הנשיא ריצ'רד ניקסון הקפיץ מעליו את פטריק גריי חסר הניסיון, שסגנון הניהול שלו לא מצא חן בעיני פֶלְט. האם המניע האישי שלו פסל את המידע שמסר פֶלְט? התשובה כתובה בדפי ההיסטוריה.

"אין לך כלים יעילים יותר מאשר משרתים מפוטרים הנוטרים טינה, ולי היה מזל למצוא אחד כזה. מזל, אני אומר, אבל מזל זה לא היה מנת חלקי אלמלא חיפשתי אותו. שיטתי שלי אפשרה לי למצוא את ג'ון וורנר, גנן לשעבר ב'קורת הגג', שפוטר ברגע של רתחה מצד מעסיקו הרודני. הוא מצידו מיודד עם משרתים אחרים בתוך הבית, כולם מאוחדים בפחדם ובשנאתם למעבידם, וכך היה בידי המפתח לסודות הטירה". דבריו של שרלוק הולמס ב"הרפתקת מעון ויסטריה".

הדברים שכתב ארתור קונן דויל בשלהי המאה ה-19 היו ונותרו נכונים לא רק לגבי שוטרים ובלשים, אלא גם לגבי עיתונאים. למקורות תמיד יש משהו שמפעיל אותם. יש מי שפועל מסיבות מוסריות; יש מי שרוצה לנקום; יש מי שמפחד; יש מי שרוצה פרסום; יש מי שמבקש תמורה מוחשית; יש מי שרוצה לקדם את מקום עבודתו; יש מי ששואף לכבוד ולהערכה; יש מי שבונה קשר ארוך טווח עם העיתונאי. אם התקשורת הייתה צריכה לקבל מידע רק ממקורות נטולי אינטרסים, היא לא הייתה יכולה לפרסם דבר מעבר לתחזית מזג האוויר.

אמת ועניין ציבורי

הדברים אמורים כלפי הטענות הנשמעות מאז התאבדותו הטראגית של תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל בנוגע לרב יאשיהו פינטו וחסידיו, כאילו הם הזינו את התקשורת במידע נגד ברכה. יש להדגיש בכל לשון של הדגשה: אינני יודע מי הם מקורותיהם של עיתונאים אחרים, כולל של יואב יצחק (כשם שהוא איננו יודע מי הם מקורותי). אין לי ולא יהיה לי שמץ של מושג האם הוא קיבל מידע מפינטו ומאנשיו, או מכל מקור אחר שתעלו - או לא תעלו - על דעתכם. השורות הבאות עוסקות הן בצד העקרוני והן בשאלת אמינותם התיאורטית של פינטו ושל אנשיו במקרה הספציפי.

ובכן, כאמור, לכל מקור יש מניע ואולי גם אינטרס. מניע כלפי העבר, אינטרס כלפי העתיד. אין זה פוסל אותו. גם אם המניע כשלעצמו אינו פאר המוסריות, לא זה מה שחשוב. מה שקובע הוא שני דברים ואין בלתם: האם המידע נכון והאם יש בו עניין ציבורי. אלו הם תנאים מצטברים. אם המידע עונה על שני התנאים הללו - ניתן לקבל אותו גם מהגרוע שבפושעים. אם לא - אין לו משמעות גם אם יבוא מפיו של הטהור שבצדיקים.

עבודתו של העיתונאי דומה לעבודתו של השוטר: שניהם יעדיפו לקבל מסמכים ברורים וחד-משמעיים ולהסתמך על עדי ראייה אוביקטיביים. אבל כשם שהאחרון זקוק לעיתים לעדי מדינה, כך הראשון זקוק לעיתים למקורות שבליבת האירוע הפסול. וכשם שהאחרון מחויב לבדוק בשבע עיניים עדות של עד מדינה, כך הראשון חייב שיהיו לו מקורות נוספים שלכל הפחות יחזקו את דבריו של המעורב.

עבריין מורשע וחסידים אלימים

ומן הכלל אל הפרט. פינטו הוא עבריין מורשע, שהודה בעבירות חמורות של מתן שוחד לקצין משטרה בכיר. לא חשוב מה היו המניעים שלו בהודאתו, ולא חשוב לענייננו האם - כפי שנשמע מסביבתו - הוא הודה משיקוליו-שלו בעבירות שלא ביצע. ההודאה היא הודאה, ההרשעה היא הרשעה, העבריינות היא עבריינות.

פינטו מוקף באנשים שכנראה לא כולם היו מתקבלים כמדריכים בקורס נימוסים והליכות. יש בהם, כך נראה, מי שמנצלים אותו למטרותיהם האישיות. יש ביניהם קנאים המנותקים מן המציאות. יש ביניהם גם מי שעלולים לפעול באלימות פיזית. אין ספק שיש ביניהם מי שפועלים באלימות מילולית גסה.

אלו הן עובדות. ועדיין, כל זה לא פוסל אותם אוטומטית מלהיות מקורות משטרתיים ו/או עיתונאיים - בתנאי שהמידע שבפיהם נכון ובתנאי שיש לו חשיבות ציבורית. אל פינטו עצמו יש להתייחס בזהירות רבה, גם משום שהוא עבריין מורשע וגם משום שיש לו אינטרס נקמה ברור ומובהק. גם אל הסובבים אותו יש להתייחס בזהירות, משום שאהבתם אליו עלולה להביא אותם לספר סיפורי מעשיות או סתם להוציא דברים מהקשרם. כל זה אומר, שאת המידע שהם מוסרים חייבים לבדוק היטב - ואז להחליט מה לעשות בו. אם הם אכן מסרו למאן דהוא מידע בנוגע לברכה, כך היה צריך לטפל בו.

סימני שאלה ללא מענה

בנוגע לברכה, חייבים לציין כי היו כמה סימני שאלה סביב התנהלותו בפרשת פינטו, להם לא ניתן מענה. אין ספק שהוא סירב לקבל את השוחד, דיווח למפקדיו ופעל בעצה אחת עימם כדי להפליל את הרב אליו היה כה קרוב וקשור נפשית. הדבר ודאי היה לו קשה מנשוא. לצד זאת, לא הוברר בצורה משכנעת מדוע ברכה המתין שמונה ימים בטרם דיווח לניצב יואב סגלוביץ', אז ראש אגף החקירות והמודיעין, על הצעת השוחד. ההסבר שהוא היה בחופשה אינו מחזיק מים; ככלות הכל, מדובר בהצעה דרמטית שניתן לעדכן עליה בשיחת טלפון של שלוש דקות.

נקודה תמוהה נוספת עלתה מעדותו של ברכה עצמו, כפי שנחשפה ב-News1. ברכה אמר לאנשי מח"ש, כי פינטו ידע שהוא ממודר מחקירת עמותת חזון ישעיה - ולפי גירסת המדינה, השוחד נועד להביא את ברכה לספק לפינטו מידע על חקירה זו עצמה. המדינה גם סירבה לאפשר את הגשת הודעותיו של ברכה במשפטו של פינטו, סירוב שמעלה את החשש שמא יש שם דברים התומכים בגירסתו של פינטו לגבי טיב היחסים ארוכי השנים בין השניים.

סיכומם של דברים: אשוב ואומר, שאינני יודע האם פינטו ו/או חסידיו ו/או מי מטעמו היו מקורות משטרתיים או עיתונאיים בעניינו של ברכה. מה שברור הוא, שאם הם מסרו מידע - היה מקום להתייחס אליו ברצינות, לבדוק אותו לגופו ולא להחליט מראש שהוא פסול ונגוע בגלל טיבו של מי שמסר אותו. אם כך עשו מח"ש והתקשורת - הרי שהם פעלו כיאות למילוי תפקידיהם.

תאריך:  08/07/2015   |   עודכן:  08/07/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם הולמס ידע
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
8/07/15 08:30
2
ami1234
8/07/15 08:58
3
אהוד פרלסמן
8/07/15 09:07
 
מידע מבוסס?
8/07/15 09:54
 
א. וינשטיין
8/07/15 09:54
 
אהוד פרלסמן
8/07/15 10:16
 
א. וינשטיין
8/07/15 10:42
 
אהוד ידידי
8/07/15 10:52
 
אתה צודק
8/07/15 12:26
 
ART
8/07/15 11:56
 
אהוד פרלסמן
9/07/15 00:08
 
יצחק לא בדה כלום,
9/07/15 09:33
 
אהוד פרלסמן
9/07/15 23:28
 
יצחק סתם חנטריש
10/07/15 00:29
 
ע
10/07/15 08:37
 
ART
8/07/15 12:34
4
עזרא.כהן
8/07/15 09:35
 
קון
8/07/15 13:42
5
משפטן
8/07/15 09:50
 
אהרון שחר
8/07/15 10:56
6
מיכל מירושלים
8/07/15 10:08
7
אינטרס ציבורי
8/07/15 10:44
8
חשדנית
8/07/15 10:56
 
מוש חתימפו
8/07/15 11:39
 
איפה הופיע הרמז?
8/07/15 18:05
 
חשדנית
8/07/15 18:22
9
האדיש
8/07/15 11:29
10
חשדנית
8/07/15 11:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ברכה
משרד המשפטים: מאז שתנ"צ אפרים ברכה ז"ל מסר את המידע המפליל נגד יאשיהו פינטו, שבעקבותיו נפתחה נגד פינטו חקירה שבסופה הוא הועמד לדין, הורשע ונידון לשנת מאסר, הגיעו תלונות ומידעים רבים מצד פינטו ומקורביו, שייחסו לתנ"צ ברכה עבירות שונות. כמתחייב, נבדקו מידעים אלו לאורך כל התקופות על-פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.
07/07/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
משרד המשפטים מאשר רשמית (יום ג', 7.7.15) את החשיפה האחרונה ב-News1 ואת הפרסומים הקודמים בעניינו של תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל: המחלקה לחקירות שוטרים מקיימת "בדיקה חשאית" של מידע שקיבלה נגד ברכה.
07/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
העיתונאי גיא פלג מחדשות ערוץ 2 תוקף את בכירי משרד המשפטים והפרקליטות על שהם נמנעים מלמסור מידע על-אודות חקירת תת ניצב אפרים ברכה. זאת, לאחר שב-News1 פרסמנו היום (יום ג', 7.7.15) פרטים חדשים נוספים ומפורטים על החקירה.
07/07/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
הסמן בראש המחנה, הרמטכ"ל של צבא הלוחמים בשחיתות, הקצין בראש הכח שצועק אחרי, עושה את עבודת הקודש הקשה כמעט בדד כנגד כל המערכת עבור כולנו. לא נפקיר אותו תחת אש. יואב יצחק נמצא בחזית עבורנו ובשליחותנו בדיוק כפי שכל חייל נשלח להגן עלינו. כולנו עומדים מאחריו כפי שכל העם (למעט השמאלנים) עומד מאחרי צה"ל.
07/07/2015  |  אהרון שחר  |   מאמרים
ביום 30.06.15 הגיעו חוקרי מח"ש לפריצת דרך שאימתה את החשדות החמורים נגד תנ"צ ברכה עדות מפורטת מפיה של עו"ד מיכל כהן, בדבר הדלפת מידע מפיו של ברכה לחשודים בפרשת עיריית אשדוד לפי הנחייתו של וינשטיין בוצעה לעו"ד כהן בדיקת פוליגרף - שבה היא נמצאה דוברת אמת; ולאחריה היא זומנה למסור הצהרה שאותה ניסחו אישית וינשטיין ורז נזרי, ולבדיקת פוליגרף נוספת, שגם בה יצאה דוברת אמת תוצאות הפוליגרף הדהימו את היועמ"ש
07/07/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשת ברכה  /  מי ומי  
מ"מ המפכ"ל: לא שמענו את מצוקתו של ברכה  /  איתמר לוין
מח"ש מבהירה: לא ניקינו את ברכה  /  איתמר לוין
ברכה חשש: המסרונים עם זינו יפילו אותו  /  איתמר לוין
החשבון והנפש  /  אריה אבנרי
המכפישים האינטרסנטים   /  איתמר לוין
האחריות של סגלוביץ'  /  עו"ד יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il