|   15:07:40
דביר מור פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רוצים למשול? מישלו!

האם נעשו באמת כל הניסיונות למציאת פתרון לסכסוך הישראלי-ערבי? ומדוע אם כך ממשלת ימין קלאסית בראשותו של נתניהו, אינה מבצעת את מדיניותה האידאולוגית, ומגשימה את חזון ארץ ישראל השלמה?
18/10/2015  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה [צילום: עמית שבי/פול/פלאש 90]

"מה שאני יכול לומר היום בביטחון, כתוצאה מהשיחות שקיימתי, הוא שאפשר להגיע להסדר קבע לא בתנאים הגלויים שמציגים הפלשתינים, אלא בפשרה משמעותית (מצידם). גיליתי אצלם פער בין הססמאות לבין הבנת המציאות, שהוא גדול הרבה יותר מן הפער אצלנו. הם מוכנים להסדר מתוך ויתור על רוב השטחים, בלי עקירת יישובים, בלי חזרה לגבולות 67?, ועם הסדר בירושלים שיהיה מתחת לרמת עירייה." - יוסי ביילין, שר המשפטים בממשלת ברק, לאחר חשיפת מסמך הבנות ביילין-אבו מאזן.

ממשלת ישראל הנוכחית, היא ממשלה ימנית קלאסית. כלומר, על-פי המצע של מפלגות הקואליציה מלבד מפלגת השלטון - הליכוד, שלא ראתה לנכון לפרסם מצע לקראת הבחירות האחרונות, כולן ככולן מפלגות המתנגדות לחלוקת הארץ ולהפרדה מדינית-ביטחונית. גם מפלגת "כולנו", שמתיימרת כביכול להיות מפלגת מרכז, מציגה "אופק מדיני" עמום, כמסורת המפלגות מסוגה זו. לפיכך, אין לכאורה מי ומה שאמור להפריע ולטרפד את מהלכי ממשלה, מלבד היא עצמה.

ידוע שבשנת 1994 לקראת החתימה על הסכמי אוסלו, כאשר מפלגות הימין היו באופוזיציה שהנהיג נתניהו, הן שללו, הפגינו וביקרו ללא הרף את ההסכמים המתגבשים. גם לאחר הרכבת ממשלת הליכוד ב-1996, הייתה זו ממשלת ימין קלאסי. ממשלה זו, יכלה לחזור בטענה כלשהי המבטלת את הסכמי אוסלו ולממש את מדיניותה.

מה בפועל נעשה?

ראש הממשלה נתניהו, התיישב על הכיסא ב'הסכם וואי' וחתם על הסכם ויתורים המקנה 13% משטחי איו"ש לטובת הרשות הפלשתינית.
הוא עשה זאת בלחיצת יד לאותה דמות רצחנית, תומכת טרור, שאתה שלל בכל תוקף לבצע איזה שהוא סוג של מו"מ כאשר היה ראש האופוזיציה, הדמות אותה ראה המון בתמונות ההפגנות הימין שלפני רצח רבין, יאסר ערפאת.

עניין זה הביא למעשה להפלת ממשלתו הראשונה, ומאז נעשה רושם שנתניהו הפוליטיקאי מאוד נמנע, חשדן, קפדן וזהיר בנוגע לתהליכים מדיניים.

הליכוד ונתניהו של היום, מציגים לראווה את 30 המנדטים מהבחירות האחרונות, וגם היום ישנם כאלה בימין שעדיין מתלוננים על הסכמי אוסלו. רק מה? אולי הם שכחו שהייתה קיימת כאן לאחר מכן כמו גם היום, ממשלה ימנית.

כבר עוד מעט עשר שנים שיש כאן ראש ממשלה, שמדבר בצורה רהוטה, נואם נאומים דרמטיים, אבל רמת הביצוע שואפת לסטטוס-קוו ללא שום התקדמות ממשית.

ראש ממשלה שאינו מרבה, אם בכלל לענות לשאלות התקשורת הישראלית, במקום זאת שריו וחברי מפלגתו נשלחים להגן עליו. אין שום סימן לפעילות פרואקטיבית, גרוע מכך אין אפילו אופק למדיניות כלשהי שקשורה לביטחון המרחיק את מדינת ישראל, מאיום של מדינה דו-לאומית ונפרד בצורה מדינית מאחריות סוציאלית לפלשתינים.

לרוב ההחלטות מתנהלות בצורה ריאקטיבית, המתבססת על פעולות לשימור מעמד פוליטי בלבד. ציבור לא מבוטל כיום שהולך ומתחזק ממחנה הימין הלאומי, רואה בארץ ישראל השלמה, הגשמה והבטחה אמיתית על-פי התורה לעם ישראל.

במסגרת הרקע למו"מ לשלום עם מצרים שהחלו כבר בשנת 1975 (תקופת ממשלת רבין הראשונה), נחתמו בין ישראל למצרים הסכמי ביניים שבהם התחייבות מצד המדינות לאי נקיטת איום או שימוש כלשהו בכוח, כמו-כן ניתנה הצהרה כי הסכסוך במזרח התיכון בכלל ובין ישראל למצרים בפרט, אינו יכול להיפתר בצורה צבאית כוחנית, אלא דרך שלום.

ממשלת ישראל מצדה התחייבה להעביר לידי המצרים, את שדות הנפט באבו רודס. כשנערכה בתקופה זו הצבעה בכנסת, תמכו בכך כ-70 ח"כים וכ-43 ח"כים התנגדו. מי שעמד בראש המתנגדים, היה ראש האופוזיציה מנחם בגין.

בשנת 1977, נאם נשיא מצרים אנואר סאדאת, בפני מועצת העם המצרי, על רצונו להגיע לירושלים ולנאום בכנסת. יומיים לאחר מכן, התקשר ראש הממשלה מנחם בגין ("ממשלת המהפך") והזמין את הנשיא סאדאת לביקור בירושלים, ההמשך כבר ידוע.

בשנת 1987, בעת כהונתה של ממשלת האחדות הלאומית הראשונה, נחתם בלונדון הסכם ביניים בין שר החוץ, שמעון פרס לבין חוסיין מלך ירדן.

ההסכם שנחתם בחשאי, קבע מסגרת לועידה בינלאומית בחסות האו"ם, למציאת פתרון כולל לסכסוך הישראלי-ערבי, ופתרון לבעיה הפלשתינית. ברמה העקרונית, ועידה זו נועדה לקדם את פתרון "האופציה הירדנית", שבסיסה הממלכה הירדנית תחזור לתפיסת השלטון באוכלוסייה הפלשתינית בגדה המערבית, ובמקביל לכך יחתום מלך ירדן על חוזה שלום עם ישראל. סוכם כי הבעיה הפלשתינית, תוצג בוועידה על-ידי הירדנים ונציגי אש"ף לא יוזמנו לוועידה.

יצחק שמיר ז"ל, שכיהן בזמן זה כראש הממשלה אומנם אישר את הוצאת הפגישה לפועל, אך לו ולפרס היו דעות ומטרות שונות לגביה.
פרס שכאמור יזם את "האופציה הירדנית", נתקל בהסתייגותו של ראש הממשלה שמיר ממנה.

שמיר, חשש שהוועידה הבינלאומית המתוכננת עלולה לכפות על מדינת ישראל, פתרון כלשהו המנוגד לאינטרסים הביטחוניים שלה, כפי שהיו בהשקפותיו.

פרס לאחר סיכום עם המלך חוסיין, ניסה לקדם את ההסכם באמצעות ערוץ אמריקני, וזאת על-מנת שיציגו אותו כפרי יוזמתם. שמיר שלל זאת נחרצות, ושלח את משה ארנס לארה"ב, לפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני, גו'רג' שולץ בכדי להבהיר כי ישראל אינה רואה בעין יפה, בניסיונה של ארה"ב ליזום ועידה לשלום, וכי מהלך שכזה מציג התערבות בוטה ופסולה של ארה"ב, בעניינה הפנימיים של מדינת ישראל.

כאשר הבינו בבית הלבן, שממשלת ישראל מיוצגת למעשה על-ידי שני קולות, העדיפו בממשל האמריקני שלא לקדם את היוזמה. לאחר מכן עוד באותה שנה, פרצה האינתיפאדה הראשונה.

כחלק אינטגרלי מהסכמי אוסלו, ימים ספורים לפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין, הושלם מסמך שנקרא "הבנות ביילין-אבו מאזן". המסמך שכלל לאחר דיונים חשאיים רבים, נסיגה ישראלית מכ-90%-95% בשטחי הגדה המערבית. כמו-כן, כ-130 התנחלויות ישארו בתחומי מדינת ישראל, 50 מהן ישארו בריבונות פלשתינית. בבקעת הירדן ישארו כוחות של צה"ל, אך היא תימסר למדינה הפלשתינית אשר תהיה מפורזת. המדינה הפלשתינית תכיר במערב ירושלים, כבירת ישראל. מדינת ישראל, תכיר בשטח שנקרא אל-קודס לפני מלחמת ששת הימים וגדול מהשטח שסופח לישראל בשנת 1967, כבירת המדינה הפלשתינית ויכלול ריבונות על מתחם הר-הבית בלבד.

לכאורה, נראה מסמך ויתורים שופע מצידה של ישראל, רק מה ? אם שמים לב ל-50 ההתנחלויות שנשארות בתחומי ריבונות פלשתינית, ולכך שצה"ל נשאר בבקעת הירדן, מגלים תמונה שונה בה, יהודים לא יעקרו מבתיהם ואף תובטח להם ערבות ביטחונית מצידה של ישראל, וזאת על-פי הסכמה עם אבו מאזן, כי ישובים אלו לא יהיו ליהודים בלבד. כמו-כן, ירושלים תישאר מאוחדת בריבונות ישראלית מלבד מתחם הר-הבית, ומעל מסגד אל-אקצה, יונף הדגל הפלשתיני.

השטח שנקרא אל-קודס לפני מלחמת ששת הימים, היה אבו-דיס. ישוב פלשתיני ממזרח לירושלים, שהיה אמור על-פי מסמך ההבנות להיות בירת המדינה הפלשתינית.

לאחר רצח רבין, נדחה המסמך על-ידי פרס (ככל הנראה,זה אולי היה אמור להיות זמנית עקב חשש לאיבוד קולות בבחירות 1996).
נתניהו כאמור זכה בבחירות אלו, והמסמך נקבר.

כאשר אהוד ברק, זכה בבחירות 1999 ונבחר לראשות הממשלה, יוסי ביילין נכנס לתפקידו כשר המשפטים, וכחבר בקבינט המדיני-ביטחוני.

בשנת 2000 ערב פסגת קמפ-דיוויד, הציג ביילין את המסמך בישיבת הקבינט. התקבל הרושם שהצעתו של ברק לפלשתינים, אמורה להיות מבוססת על-פי מסמך זה.

מה קרה בפועל?

כפי הנראה, בהצעתו של ראש הממשלה אהוד ברק עלתה גרסה נוקשה יותר של המסמך. ממה שידוע, ניתן להבין כי ערפאת כבר אישר את תוכן המסמך בעת גיבושו הסופי.

מתן האישור של ערפאת לא היה מפתיע, נפוצו ידיעות ש"הקרקע נשמטה מרגליו" לאחר כניעתה של עירק במלחמת המפרץ, כאשר תמך בסדאם חוסיין, ולאחר שמדינות חצי האי ערב הסתייגו ממנו בעקבות כך. כמו-כן, נפילת ברית המועצות והגוש הקומוניסטי דחפו אותו יותר להבנה שקבלת לגיטימציה, תוכל לבוא לידי מימוש רק דרך תהליך מדיני.

אז מה הייתה הבעיה?

ברק התעקש על כך ודרש שהסכם סופי, ילווה בהצהרה פלשתינית חד-משמעית הקובעת את סיום הסכסוך לפני חתימה כלשהי. דרישה שכזו מבחינת הפלשתינים, לא הייתה מקובלת וזאת מכיוון שעצם הדרישה, מנטרלת סופית את יכולתם לתביעות עתידיות שמבוססות על החלטות מועצת הביטחון של האו"ם שנקבעו כבסיס חוקי למו"מ, כמו נסיגת כוחות ישראלים חמושים משטחים שנכבשו ב-1967 במסגרת הסכסוך.

ככל הנראה, התנאי המרכזי והגרסה הנוקשה יותר של ברק למסמך ביילין-אבו מאזן, גרמו לערפאת לא להסכים לחתימה על הסדר מדיני, מכיוון שגם לא היה יכול להסתיר הסכמה שכזו מהציבור הפלשתיני.

מיד לאחר מכן עוד באותה שנה, פרצה האינתיפאדה השנייה.
במו"מ שהתנהל בעקבות 'ועידת אנפוליס', הציג ראש הממשלה אהוד אולמרט לאבו מאזן יוזמה יוזמה מדינית חסרת תקדים המבוססת על שילוב של מסמך ביילין-אבו מאזן, "מפת הדרכים" ויוזמת השלום הערבית, התקופה התאפיינה כתקופת 'הודנה' יחסית מול הפלשתינים ורמת הטרור הייתה נמוכה מאוד מאז שנת 1999, רק היסוס של אבו מאזן ברגע האחרון ואולי גם התפטרותו של אולמרט עקב פרשת "מעטפות הכסף" מנעו הסכם מדיני שעליו עד היום אין לפלשתינים תשובה.

המו"מ האחרון מול הפלשתינים שהתנהל בין שנת 2013 לשנת 2014, למעשה כאילו נכפה על ממשלת נתניהו השלישית, לאחר קיפאון מדיני ארוך של שלוש שנים.

אחד התנאים שהוצבו להרכבת הקואליציה מצד ראשי מפלגות המרכז, יאיר לפיד וציפי לבני היו כניסה לתהליך מדיני.

המו"מ שהיה אמור להסתיים תוך תשעה חודשים והתנהל תוך התחייבות לשחרור מחבלים ב-ארבע פעימות, ולמעשה שוחררו עשרות מחבלים בשלוש פעימות, הפעימה הרביעית בוטלה על-ידי ממשלת ישראל, עקב "פיצוץ" השיחות.

לא קשה להבין שתרומה גדולה לכשלון השיחות נבעה גם מהצד הישראלי, הרי כחלק מהקואליציה ומהממשלה, הייתה גם מפלגת "הבית היהודי" שהתנגדה ומתנגדת נחרצות להקמה של מדינה פלשתינית על בסיס גבולות 1967.

המשך הגשת המכרזים לבנייה בשטחים מעוררי מחלוקת ביו"ש בכלל ובפרט ב-E1, גרמו לפלשתינים להאשים את ממשלת ישראל בהכשלת המו"מ.

חילופי האשמות, ניסיונות ההכשלה מצד ח"כ והשרים הניצים השולטים והנשלטים ממרכז הליכוד, ומצדם של השרים נפתלי בנט, אורי אריאל ומפלגת "הבית היהודי". הנם חלק מהגורמים לכשלון נוסף של השיחות, והניסיונות למציאת פתרון כלשהו.

ההסלמה וסימני פריצה לאינתיפאדה שלישית שעלולה להגיע. עד כה, מכחישה הממשלה לסימנים שכאלה.

אז מה בעצם רוצה ממשלת ימין קלאסית הזו? לאן מועדות פניה של מדינת ישראל? הם רוצים לנתב את הדרך בדרכם? שינתבו!, רוצים להחיל את החוק הישראלי ביו"ש? שיחילו!, יש דרכים פתוחות לממשלה לבצע זאת.

זריקת האשמות, ססמאות, ונאומים תוקפניים לא מועילה לאף אחד, מימין או משמאל, אלא רק להגשמת השקפת עולמם הסקטוריאלית, או צורכיהם הפוליטיים.

תאריך:  18/10/2015   |   עודכן:  18/10/2015
דביר מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוצים למשול? מישלו!
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
18/10/15 16:19
2
דניאל143
18/10/15 16:39
3
הגוי..
18/10/15 21:20
4
עובר אורח
18/10/15 23:39
 
המסך הראשי
19/10/15 11:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
המצב הנוכחי, בו סכינאים בכל גיל, נערים ונערות ומבוגרים, בליבוי הרשתות החברתיות והתקשורת הפלשתינית, יוצאים למסע רצח, מחייב תגובה יותר נמרצת. בנוסף לשוטרים כחולים וירוקים - יש לחזור למשמר האזרחי, שיהיה בכל עיר. כל מי שברשותו נשק ברשיון - לא להחזיקו בארון או במגירה נעולה, אלא לשאת אותו עד יעבור זעם
18/10/2015  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
איך אתה מעריך את ההסברה הישראלית ברשת במאבק הנוכחי מול הפלשתינים?
18/10/2015  |  יניב הלפרין  |   כתבות
נאום לפיד בבר-אילן (20.9.15) היה ללא ספק גימיק תקשורתי וסמלי יצירתי, אבל היה רק גימיק ולחלוטין בלתי-רלוונטי. אני שמח שלפיד הוא פוליטיקאי ששפתו העברית רהוטה, אבל שפה רהוטה אינה מעידה בהכרח על חשיבה רהוטה. בסה"כ, גם הדברים שאמר וגם התגובות הנלהבות שקיבלו דבריו מצאן מרעיתו - השפוטים הכרוניים המגבים ללא שאלות וללא תהיות כמעט כל מה שיוצא מפיו - של חלק מהמגיבים כאן, אינם שום דבר יותר מסיסמאות. יתרונו הגדול וגם חסרונו הגדול של לפיד הוא שאיננו נושא כיום בשום אחריות ממלכתית, שהופכת את דבריו למחייבים, רלוונטיים או כאלה שעומדים באמת למבחן הביצוע. זאת, בניגוד למשל לנתניהו או לשר חוץ ישראלי אחר שהיה מכהן כיום בתפקיד זה.
18/10/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הערבי השוחט את היהודי רואה לנגד עיניו חזיר לשחיטה הוא יודע שאם לא יהרג הוא יזכה לטיפול מעולה על-ידי אחות רחמניה הרהור וערעור על הערכים שלנו
18/10/2015  |  אהרון שחר  |   מאמרים
ממשלת ישראל אישרה פה אחד (יום א', 18.10.15) את החוק המאפשר לשוטרים לערוך חיפוש על גופו של אדם ובכליו גם םא לא התעורר חשד מוקדם ביחס לאותו אדם הנוגע לנשיאת נשק או לשימוש בו.
18/10/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אלפי צעירים יצאו לצמתים: חזקים ביחד  /  איציק וולף
מחבל דקר חייל וחוסל בירי  /  איציק וולף
החמאס קורא: לעבור מפיגועי דקירה לדריסה  /  יואב יצחק
רק בין מוסלמים  /  אביתר בן-צדף
קדימון למדינה דו-לאומית  /  צ'לו רוזנברג
זה לא בודדים - זה מאורגן  /  פסח רויטמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il