|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פרשת השבוע לך לך

חכמה ובינה

כאשר העמים שנתהוו אחרי המבול היו דוברי שפה אחת ודברים אחדים (נח יא/א) זה לא הוו אות לאחדות דעים, נהפוך הוא, זה הביא את האנשים צאצאי בני נח לתכנן מרידה באלוהים אשר הביא את המבול וכמעט השמיד את כל האנושות
22/10/2015  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
בני נח סמלו את הַלְאֻמִּים השונים [צילום: AP]

דִּבְרֵי חָכְמָה וּבִינָה הֵם כִּפְנִינָה
נֶּדִירָה נוֹצֶצֶת מַבְרִיקָה וּמְהַנָּה
הָרוֹצֶה לְהִתְהַדֵּר בִּבְרָקָהּ יִמְצָאֶנָּה זְמִינָה
הָיֹה הָיָה כּוֹתֵב אֲמָרוֹת בְּכִשָׁרוֹן (רש"י)
לְכֹל קֹשִׁי מָצָא לוֹ סִבָּה וּפִתְרוֹן
וְכַךְ כּתַב עַל הַמְּצָאי וְהַמְּצִיאוּת
שְנוּאָה הַמַּחְלֹקֶת וְגָדוֹל הַשָׂלוֹם
כְּשֶכֹּל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחַת וּדְבָרִים אֲחָדִים (נח יא/א)
וְחָכְמָה יֵשׁ ּהְתבוּנָה עוֹקֶרֶת הָרִים
כְּשֶׁצָרִיךְ וְזֶה חִיּוּנִי ִּכֹּורְתִּים בְּרִית
אָפִלוּ עִם נִמְרוֹד כְּבִימֵי בְּרֵאשִית
אַבְרָם מְגַלֶּה הָאֱמוּנָה וְהַתַּכְלִית
קַם וְהָלַךְ מִנַּהֲרַיִם בְּצַו בּוֹרֵא אֶרֶץ וְשָׁמִַים
נָחוּשׁ הָיָה אַבְרַם לָלֶכֶת בָּאֶש וּבַמָּיִם
לְבַשֵּׂר לְתוֹעֵי דֶּרֶךְ שֶׁלַּשָּׁוא תָּרִים
אַחַר בּוֹרֵא הַכֹּל שֶּבָּרָא גָּם הָאָדָם
זה לא הָאֵל הֶעָשׂוּי מְחֹמֶר וַאֲבָנִים
הוּא זֶה שֶׁנִּמְצָא אֵי שָׁם בַּמְּרוֹמִים
וּמֵאָז נֶחֶלְקוּ הַדֵּעוֹת וְהַמַּחְלֹקֶת אֲהוּבָה
וְהַמַּחְלֹקֶת נִמְשֶׁכֶת וְעֲדַיִן אֵין תְּשׁוּבָה
והַשָלוֹם שָׂנוּא וְהַתְּשׁוּבָה בַּתּוֹרָה כְּתוּבָה
ומאלה נפרדו הגוים בארץ אחרי המבול

כאשר העמים שנתהוו אחרי המבול היו דוברי שפה אחת ודברים אחדים (נח יא/א) זה לא הוו אות לאחדות דעים, נהפוך הוא, זה הביא את האנשים צאצאי בני נח לתכנן מרידה באלוהים אשר הביא את המבול וכמעט השמיד את כל האנושות. מתברר כי שפה אחת ודברים אחדים, הביאו להרהורי חטא. לכן אלוהים בִּלְבֵּל שפתם וחדלו להבין שפתו של האחד עם זולתו. כאשר אין מדברים שפה אחת ולא שומעים דבריאיש לרעהו, לא יצליחו לתכנן מרד ומעשים רעים. לכן, כשקבוצת אנשים יש לה שפה משותפת אחת, יכולים הם לדבר ולהבין זה את זה ולא בהכרח לשם תכנון מעשי חבלה או מרידה בשלטון.

מכאן ניתן לומר, כי כאשר לציבור אנשים יש שפה אחת וארץ אחת, יבינו זה את זה ולא ילחמו זה בזה. כאשר בלל הקב"ה שפת בני האדם, הם נפוצו לכל עבר ומהם נוצרו עמים שישבו בכברות ארץ שכבשוה אותן ונוצרו ארצות ועמים כשכלל עם יש ארץ משלו ושפה משלו ומנהגים משלו. כך מוגדר עם אשר יושב בחלקת ארץ בתבל והופכה לארצו. כך נתפלגו העמים כאשר נפרדו זה מזה ונוצו מדינות. בני נח סמלו את הַלְאֻמִּים השונים: כאשר שֵׁם הוא אבי העמים השמיים, כולל ישראל ועמי המזרח התיכון. ואילו חום סימל את העמים באפריקה, שם השמש צרבה את עורם והשחירה אותו אלה יוצאי אפריקה ואולי גם יתר הילידים שחיו ביבשות שונות על כדור-הארץ. ויפת הוא אבי העמים שקבעו מושבם באירופה המערבית והמזרחית והם שלטו בילידי הארץ המקוריים עד היעלמם לחלוטין. מתברר כי שפה אחת ומנהגים אחידים על חלקת ארץ אחת, יוצרים עם שאמור להיות ממוצא אחד ואיש מבין שפת רעהו.

עֶבֶר וְעָרָב צאצאי שם כשלכל אחד מקומו

ארץ נהרים היא ארץ אשור גובלת הייתה בשטח מדברי שם נמצאת ערב הסעודית דהיום ומקום שנתקדש על ישי מחמד נביא המוסלמים לאיסלאם. אל חלק ארץ זה שלח אברהם את בנו ישמעאל וצאצאיו לשבת שם כארץ נחלתם ונתן ליצחק בנו אבי יעקב - ישראל את ארץ כנען.

הצד המדברי שממזרח לנהר הירדן וממערב לְאַשּׁוּר נמצא גם חבל ארץ מדברי המוכר לנו כיום כממלכת ירדן. בתוך החלק הזה בסמוך לירדן ממזרח לו, קיבלו בימי משה את נחלתם שניים וחצי שבטים מבני ישראל: ראובן וגד וחצי שבט מנשה. ממערב לירדן ירחו נמצאת ארץ כנען היא ארץ ישראל. ארץ זו ניתנה לישראל על-ידי אדון כל הארץ-בורא העולם. אין בתורה מקריות לכל ביטוי ולכל שם טעמו.

אברם עבר את הנהר וצאצאיו עברו את הירדן הם מכונים עִבְרִיִּים מלשון עֶבֶר. ברם אלה שנשארו בצד המרחי לנהר או לירדן הם עמי עָרָב. בימינו מתכחשים להיסטוריה החקוקה וחרוטה בסלע מזה אלפי שנים וטוענים כי אין לעם העברי כל זכות על ארץ כנען-ישראל שמעבר לירדן, הרי הם כופרים בעיקר וכופרים במוליד האיסלאם מוחמד שנתן להם את המקרא - הקוראן.

נמצא שם כתוב (תרגום מוסמך מהקוראן): "אכן כבר ניתן מקודם למשה ספר בהדרכה וחסד וספר זה (הקוראן) מאשר בשפה הערבית את הספר של משה". דברים אלה נכתבו בפסוק מס' 11 בֱּשׂוּרָה (פרשה החולות הנודדים) מס' 46. הדרשנים (אל ח'וטבאא) כופרים בקוראן ובכתוב בו כדי להפיץ דבר שקר להמונים שלא קראו את הפסוק הזה ולא יודעים על קיומו בקוראן ואומרים להם: כי אין לעם העברי (הוא העם היהודי) כל זכות על הר המוריה - הוא הר-הבית, אשר היה מקדש שאומת קיומו גם במחקרים ובחפירות ארכיאולוגיות.

מן הראוי גם להסביר את המושג איסלאם, שפירושו "התמסרות" שהוא הרעיון בקריאת שמע: "ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך". זה חומר למחשבה ליוצאי ערב. לולא המסיתים והמדיחים שמסלפים את רעיון האיסלאם בהשפעה של הפוליטיקאים רודפי כבוד שלא מטעמי דת, לא היה מוסלמי אחד ואך לא נער אחד מפר את הדבר שהקוראן אמצו, לא תרצח בן אדם תהר דתו ואמונתו אשר ח=יהיו. הרצח חוסם דרכו של הרוצח לגן עדן.

לך לך מארצך אמר ה' אל אברם

ענייננו כאן בבחירת אברם על-ידי אלוהים להיות שליחו לבשר קיומו של האלוהים שברא את הארץ והשמים וכל אשר בהם. בחירת אברהם על-ידי אלוהים, מחייבת הבאת מוצאו והשושלת ממנה בה.

בסיום פרשת נח, מביאה את כל השושלת, מנחור שהוליד את תרח הוא אבי אברם, נחור והרן. הרן מת בעוד אביו חי והוליד את לוט ובהמשך נאמר כי הרן הוליד שתי בנות שָׂרָי וּמִלְכָּה. עד להרן לא דובר על נשים שנולדו או לא נולדו לנחור הוא סבו של אברם או לתרח אבי אברם, רק בהרן נאמר: והרן הוליד שתי נשים את שָׂרָי הנושאת שם יִסְכָּה והייתה עקרה ואת מִלְכָּה שנשאה לנחור אחי אברם.

שתי הנשים הן בנות הרן אחיו של אברם. שָׂרָי עתידה למלא תפקיד חשוב בתולדות עם ישראל. והינה אלוהים פונה אל אברם ומדבר אליו ומצוה עליו: לך לך מארצך... אל הארץ אשר אַרְאֶךָּ (יב/א) כי בארץ אשר אליה תלך שם תהיה לגוי גדול ואברכיך ואגדלה שמך... ואברכה מְבָרְכֶיךָ ןמקללך אאור. (יב/ג) התגלות האלוהים על אברהם הייתה כאשר אברם היה בגיל 75 שנה. יצא לדרכו לארץ כנען עם אישתו שרי ובן אחיו לוט.

בבוא אברם לארץ עם לוט היה שם הכנעני בארץ שעל שמו נקראת הארץ. לא נאמר שעל אברם להילחם ולכבוש את הארץ מאת הכנעני. הכנעני נשאר על מקומו וגם החתי ועמים אחרים אחרים שנאמר: והכנעני אז בארץ (יב/ז). רש"י שרואה בכך משום עובדה קיימת אמר: אברהם מְגַיֵּר את האנשים ושרי מְגַיֶּרֶת את הנשים כאומר לְזַכּוֹתָם כאילו עשאום. כלומר, קְנָאוּם לָהֶם. אברם שנבחר להיות המגלה את האלוהים ומפיץ את קיומו אצל עובדי האלילים למיניהם, יוחד על-ידי אלוהים להיות אב המון גויים.

אברם בעיני בני אדם דמות נערצת

אברם היה אחרון דור המבול והפלגה. אברם היה בעיני סביבתו דמות מרכזית ומסתורית. יחודו בכך שהוא הגיע לאמונה באלוהים שאינו נראה, כי האדם איננו יכול להגיע למצב שיוכל להאמין בנעלם, הוא מאמין במה שנראה לו לעין.

בשונה מאברם ששמע קול מדבר אליו (אחרים לו שמעו את הקול) וזה הביא אותו לאמונה בקיום האלוהים וְהֶאֱמִין בה' (טו/ו). המדרש הגדיל בשבחו של אברם וּבְעָצְמָתוֹ וזה קיבל ביטוי באמירה זו: לא נבראו השמים והארץ אלא בשביל אברהם, ולמסקנה זו מגיע המדרש ממשחק המילים בפסוק: אלה תולדות השמים והארץ בְּהִבָּרְאָם (בראשית ב/ד). על-ידי שינוי סדר אותיות של בְּהִבָּרְאָם מתקבלת מלה בְּאַבְרָהָם.

אברם אמר: אלוהים אחד ואין לו ראשית ואין לו תכלית, יחיד בעולמו ואין אלוה מלבדו והוא ברא את העולם. אברהם נִתֵּץ תרתי משמע כל האמונות האחרות והמסמל אותם הפסלים לדעת רז"ל צריך היה לקבוע שם ספר בראשית, "ספר אברהם".

אַבְרָהָם נִשְׁלַח אֶל מְעֶבֶר לַנָּהָר לְהָבִיא בְּשׂוֹרָה
בְּטֶרֶם נִשְׁלַח מְאַרְצוֹ נֶאֱמַר לוֹ בְּשָׂפָה בּרוּרָה
לְלַמֵּד עוֹבְדֵי אֱלִילִים אֱמוּנָה כְּמִשְנָה סְדוּרָה
גָּם לְבֵשֵּׂר לַגּוֹיִים יִִחוּּד הָאֱלֹהִים מִפִּי הַגְּבוּרָה
וּלְיִשְׂרָאֵל נִתְנָה הַבְּרִית וּבֵית הַבְּחִירָה
זֶה הָיָה לְאַחַר הַבְּרִיאָה וּלְאַחַר נֹחַ וְהַמּבּוּל
בְּעוֹד עַמֵּי הַמִּדְבַּר נָעִים וְנָדִים בְּאֵין אֶרֶץ וּגְבוּל
קַם יִשְׂרָאֵל וְהָיָה לְעַם כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר לְאַבְרָהָם
וַיִּירַשׁ זַרְעֲךָ אֶת הָאָרֶץ הַזּאֹת מְעַתָּה וְעַד עוֹלָם
וְלֹא תִּצְלַח עָלָיו סֵכִּין וְהַקַּם עָלָיו נֶעֱַלם

תאריך:  22/10/2015   |   עודכן:  22/10/2015
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במועצה האזורית עמק יזרעאל כ-40 ישובים מסוגים שונים. קיבוצים, מושבים, ישובים קהילתיים ועוד. שניים מהם הם ישובים של בני מיעוטים. אחד האלמונים שבהם והפחות מוכר הוא הכפר הבדואי סואעד חמידה (יש הכותבים סוואעד חמירה), הממוקם במערב הגליל התחתון מדרום לשפרעם בן הישובים הרדוף ועדי.
22/10/2015  |  אלי אלון  |   מאמרים
לאחרונה הוקמה ועדה בראשות השופטת בדימוס הגברת עדנה ארבל, ומטרתה לגבש אמצעים להגנה על הציבור ונושאי המשרה בשירות הציבורי, מפני פעילות ופרסומים פוגעניים. הדבר חשוב ביותר, ובהמשך אפרט מהן דרכי הפגיעה וכיצד להתגבר עליהן.
22/10/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בעוד מספר ימים, ב-29 באוקטובר, יציינו תושבי כפר קאסם אירוע דמים כואב, שפקד את כפרם לפני 49 שנים. אני מוצא לנכון להחמיא למערכת החינוך, שבתוכנית הלימודים באזרחות מוקדש פרק להרג המיותר, שבוצע על-ידי מפקדים וחיילים במשמר הגבול בכפר קאסם.
22/10/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הרתעה הינה הנדבך הראשון של תורת הביטחון הישראלית. היא כשלה, כנראה, בכל מלחמותינו - פרט למלחמת סיני (אוקטובר 1956) ולמערכת שלום הגליל (יוני 1982), שהיו מלחמות יזומות - ולא רק במלחמותינו בטרור.
22/10/2015  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
הסערה סביב דברי ראש הממשלה בעניין תשומתו המדרבנת של המופתי של ירושלים לגיבוש "הפתרון הסופי" - התוכנית הסדורה של הנאצים להשמדת היהודים, שהתקבלה בוועידת ואנזה ב-20 ינואר 1942, הקימה עליו ביקורת נוקבת הן מצד היסטוריונים והן מצד גורמים פוליטיים.
22/10/2015  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il