|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
מחנה ההשמדה פולין. לא רק תרבות של הרס ורדיפה [צילום: להת חקק-שיק]

הצד האחר של המטבע

יש לבטל את הניסיון להציג את העם היהודי והיהדות על-פי השביל הצר שמציג את החיים היהודיים - ועוד בארץ הקודש, כצורך קיומי משום רדיפות ונגישות אנטישמיות.מי שמחפש באמת את הדרך החיובית לצפות בתרבות יהודית - דתית שלא הסתיימה רק בהרס, מוזמן לפתוח דרך ביקורים חדשה בחו"ל - בארצות ששם הרוע לא ניצח, ואולי הפתח הזה יכול גם ללמד אותנו כי לחיי יהודים במזרח המוסלמי יש גם תקוות חיוביות
07/01/2016  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   תגובות
להעלים תרבות שלמה
צריך להבין כי ההיעלמות של התרבות היהודית המזרחית מספרי הלימוד בישראל לא באה רק מתוך "אפליה עדתית" צרה אלא מתוך הרצון החילוני להעלים תרבות שלמה המוכיחה שהעם היהודי הוא רק דת, וכדי שצאצאי יהדות הזרח יפסעו בשקט ובבטחה אל תוך ה"עם היהודי החדש", ובעיקר החילוני. ההעלמה הזו - של תרבות הדת היהודית מהמזרח, באה גם לבנות את הנוער הישראלי החדש - על יוצאי המזרח שבתוכו, לא רק כחילוני אלא גם כמערבי

בסוף חודש נובמבר 2015 שודרה - בערוץ השני של הטלוויזיה, תוכנית על הניסיון לבנות לנוער החילוני בישראל מסלול הכרה חדש, למורשתו ולתרבותו בחו"ל, והטייתו מסיורי הדיכאון של אושוויץ וטרבלינקה, לכוון ספרד. בשידור הובאו רשמי המסע החדש לספרד, ואמנם אווירה של פוזיטיביות עלתה מהמסע הזה, במיוחד ממה שנוער ישראלי יכול לשאוב לחיוב מביקור במקום שאיננו רק גיא של דיכאון שמוריש לך צוואה לחיות בארץ ישראל רק כדי לא להירצח, אלא שזו ירושה של תרבות יהודית שמבהירה לנוער הישראלי - יהודי כי עם ישראל איננו רק עם במותו, אלא בעיקר בחיותו התרבותית.

אבל מספר שאלות עולות מהסיור הזה ומרשמיו, במיוחד על העתיד של תוכנית כזו. ראשית, בשידור עצמו רואיינה אחת התלמידות ובגילוי לב היא סיפרה כי רק בספרד היא הבינה שרחוב יהודה הלוי נקרא על שם ענק תורתי יהודי ולא על שמו של ה"בוהמיין" יהודה לוי (!). הסיפור של הנערה הזו צריך לזעזע את מערכת החינוך הישראלית - העסוקה במרדף הליב"ה אחר הנוער החרדי, עד לאן הידרדרה ההשכלה ההיסטורית והתרבותית של הנוער הישראלי. נוער צרפתי בוודאי שלא היה מפגין בורות כזו, כשהיה נשאל מי היה וולטר. והשאלה השנייה היא כיצד אירע שבמשך השנים אפילו שמו של הענק הרוחני הזה, רבי יהודה הלוי, נעלם מזיכרון הווית הנוער הישראלי? שלישית, שאלה אחרת מנקרת כשצופים בתוכנית הזו, בה הנוער הישראלי דורך על אדמת ספרד ומגלה את התרבות הרוחנית האדירה שאותה לא הכיר מלימודיו בארץ הקודש.

מדוע בארץ ישראל - בבתי הספר היסודיים והתיכונים, נעלמה מורשת יהודי ספרד ופורטוגל מהידע ההיסטורי שהיה פעם נחלה מרכזית של נוער ישראלי בשנות ה-80, ואף בשנות ה-90 המוקדמות, של המאה ה-20 ? רביעית, האומנם התוכנית הזו תצליח בעתיד והאם לא ימצאו שועלים קטנים ממערכת החינוך שיחבלו כרמים, כי הרי המורשת של יהודי חצי האי האיברי איננה גם חילונית - כשל מרכז ומערב אירופה, אלא מורשת דתית נטו, וגם השירים והאקדמות הבאים משם הם דתיים בלבד? השידור ממחיש כיצד הנוער הישראלי - בביקורו בספרד, דבק בשירת השמחה הדתית כמו "יגדל אלוקים חי" בלשון הקודש ו"אברהם אבינו" בלשון הלדינו, ואח"כ בא הביקור הספונטני של הנוער הזה בכותל המערבי בי"ם. צפוי שיקומו גורמים יהודים אנטי דתיים ועוד יטענו כי "זהו מסע לשטיפת מוח דתית". בעבר זה אירע בפרשת הביקורים בפולין, כאשר השרה לשעבר - שולמית אלוני, ביקשה להפסיק את הביקורים במחנות ההשמדה בפולין "משום שהנוער הישראלי הופך שם ללאומני".

חמישית, בשיחה שהייתה במהלך הביקור בספרד עלתה השאלה של ספרדים מול אשכנזים. כל כך הרבה עשרות שנים עוצב הנוער הישראלי על-פי מאורעות הדמים והתרבות של מזרח אירופה, והנה יוצאי ספרד והמזרח הצעירים גילו בספרד כי גם לעברם יש מעטן מלא ולא ריק. מה בעצם קרה כאן? והשאלה השישית - שלדעתי היא אולי המכרעת ושבה נמצאת התשובה לכל השאלות - נוגעת וחוזרת לפולין. עשרות שנים מוטסים בני הנוער למחנות השמדה במדינת פולין, אבל למדינה הזו יש גם תרבות יהודית אדירה שאיננה מצטמצמת בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, עם יסודות חילוניים שפנו לציונות. בפולין ישנן מאות ערים, עיירות וכפרים שבהן עמדו בתי כנסת פעילים (שחלקם קיים עד היום...) לצד מקוואות ובתי עלמין ובכל ישוב כזה כיהנו בפאר רבנים ואדמו"רים שהורישו לנו כל אחד לא פעם, עשרות ספרי חכמה יהודית כתובים בדיו הכסת שלהם. השאלה השישית שלי היא מדוע במשך אותן עשרות שנים לא נלקח הנוער הזה - שהובל לאושוויץ ולטבלינקה, גם לבובוב, ללישזנסק, לראדין, לצאנז ולכל שאר מאות מקומות הזיכרון לתרבות יהודית של מאות בשנים, ואפילו היה מובל לשם לכמה שעות לאחר ביקוריו במחנות ההשמדה? מדוע אותו נוער לא נשלח מעולם לבקר ב"ירושלים של ליטא", שהיא וילנא בירת ליטא או לציון הקבר של רבי נחמן מברסלב, בעיירה אומן שבאוקראינה?

צריך להבין כי בנייתה של מדינת ישראל - על אדני הציונות, הייתה בעצם בנייתה של תרבות יהודית שהיא לא רק על שלילת הגולה אלא בעיקר על שלילית הדת, ומכאן שגם לנקודות תצפית יהודיות - היסטוריות בארץ הקודש אין הנוער הישראלי נשלח, כמו להר מירון, לקברי הצדיקים בטבריה, לערים צפת וטבריה אך גם לערים ולכפרים ערבים כפקיעין, סכנין, שפרעם, ואפילו בשעתו לחברון, שכם ועזה. מסתבר שהניסיון ליצור עם חדש דרך הבאת הנוער לביקור של שלילה ואמוציות בפולין של הצלמוות (ולא בפולין של האור הגנוז...), הייתה הדרך שהנחתה את כל קברניטי החינוך הישראלי עד היום. מצאנז, בובוב, וילנא ואומן נזהרו קברניטי החינוך החילוני מלהזכיר את המקומות הללו ולהביא לשם נוער רווי צימאון ערכי, ולא רק משום "שלילת הגולה" אלא בעיקר משום שלילת הדת היהודית, ובמיוחד מיוצאי מזרח אירופה שחונכו לשנוא את עברם הדתי. הדרך הזו הביאה לחוסר מוצא שממנו הנוער לא שאב רוחניות אלא תסכול, ולא פעם גילה שוב את האנטישמיות כשצעד עם דגלי המדינה מול הפולנים האנטישמים.

אין ספק שחוסר המוצא הזה נובע גם מבורות בסיסית של נוער ישראלי שהשכיחו ממנו- ולא בכדי, גדולי רוח כרבי יהודה הלוי למשל. להבדיל מיוצאי אירופה - שכמעט מאתיים שנה, יש להם היסטוריה ותרבות לא דתית, הרי שתרבות המזרח, על שירתה וספרותה, הייתה תמיד דתית ולכן לא חפצו בישראל לשווק לנוער הישראלי - ולצאצאייהדות המזרח, יותר מדי מתרבות יהודי המזרח והמגרב כדי לא להחזירם לשורשים הדתיים, ובכך לכרות לעצמם את הענף הציוני עליו הם יושבים. זו גם הסיבה שבגללה אני צופה את שועלי הכרמים המחבלים ששירת "יגדל אלוקים חי" והביקור בכותל פרפרו להם את הבטן, ובעתיד הם ינסו, חס ושלום, לקבור את יוזמת הביקורים בספרד. צריך להבין כי ההיעלמות של התרבות היהודית המזרחית מספרי הלימוד בישראל לא באה רק מתוך "אפליה עדתית" צרה אלא מתוך הרצון החילוני להעלים תרבות שלימה המוכיחה שהעם היהודי הוא רק דת, וכדי שצאצאי יהדות הזרח יפסעו בשקט ובבטחה אל תוך ה"עם היהודי החדש", ובעיקר החילוני. ההעלמה הזו - של תרבות הדת היהודית מהמזרח, באה גם לבנות את הנוער הישראלי החדש - על יוצאי המזרח שבתוכו, לא רק כחילוני אלא גם כמערבי, ושיאמין כי כל מה שמגיח מאירופה הוא חיובי, על התועבות הקשות ביותר, לעומת כל מה שמגיע מהמזרח, שהינו ריק מתוכן.

אבל לשוחרי הקדמה בישראל - יש לי הצעות קונסטרוקטיביות להמשיך בפרץ החדש, עד כדי צמצום השלילה לאפס. יש לבטל את הניסיון להציג את העם היהודי והיהדות על-פי השביל הצר שמציג את החיים היהודיים - ועוד בארץ הקודש, כצורך קיומי משום רדיפות ונגישות אנטישמיות. גם בביקור בספרד הוכנס הרוע והוצגה שנאת היהודים בלהט האינקויזיציה וגרוש כספרד, כתרבות יהודית שיש לה רק סוף רע ומר. הנוער הישראלי מתחיל להאמין שכל הטוב התרבותי של חו"ל הסתיים רק ברע כמו בגרוש ספרד, בפרעות במזרח אירופה, בגרוש ספרד, במרד הגדול בתפוצה היהודית באימפריה הרומית וכו. מי שמחפש באמת את הדרך החיובית לצפות בתרבות יהודית - דתית שלא הסתיימה רק בהרס, מוזמן לפתוח דרך ביקורים חדשה בחו"ל - בארצות ששם הרוע לא ניצח, ואולי הפתח הזה יכול גם ללמד אותנו כי לחיי יהודים במזרח המוסלמי יש גם תקוות חיוביות.

טיול כזה יכול להיות לכוון מרוקו - כהמשך לטיול בספרד. שם - במרוקו המעטירה, יפגשו הנערים והנערות מישראל את אחת המדינות העיקריות שקלטו את יהודי ספרד לאחר הגרוש ושם הם יכירו את המדינה היחידה בעולם, של ימי השואה, שמלכה הציל את כל יהדות ארצו. שם - במרוקו, הם יגלו שהסוף היהודי מעולם לא הסתיים ברוע ושגם היום, תחת משטר ערבי ומוסלמי, פורחת הקהילה היהודית. שם הם יכירו את ממשיכי הרמב"ם וגם את אלה שקדמו לו כמו הרי"ף, רבי עמרם בן דיוואן, ה"אור החיים" הקדוש, משפחת אבו חצירה ועוד רבים אחרים שהאירו מאורם על עם ישראל.

כהמשך לקו הזה - של יהדות תרבותית שדמים בדמים לא נגעו, אפשר ליזום מסעות דומים גם לתוניסיה ולמצרים השכנות של מרוקו בצפון אפיקה. טורקיה יכולה ערש ביקור נוסף במסגרת החייים היהודיים שאינם מסתמיים באסונות. זוהי מרכז ההוויה של הצלת מגורשי ספרד עם היסטוריה של אלף וחמש שנה של רנסנס תרבותי יהודי - כולל בארץ הקודש, שהיה ברחבי האימפריה העו'תמנית. וכמובן שבארץ זו שוכן המרכז הקדום ממנו בא אבינו הזקן, אברהם אבינו, בימים שחרן הייתה מושבו.

אבל להצעה האחרונה שלי עלולים להיות שטנים מימין - אך גם משמאל. מימין עלולים לקום שועלים מחבלי כרמים שלא יחפצו יותר מדי להדגיש שדווקא בארצות האיסלאם היהדות פרחה ולא הסתיימה בסוף מר ונמהר, כבאירופה הלבנה והמערבית, שמומלצת תרבותית ל"עם החדש". אך יהיו גם גורמי שמאל שיעדיפו לא לשבור את הסטריאוטיפי כי "לבן הוא יפה" ו"שחור הוא כהה". ובמיוחד אותם גורמים מהשמאל - עם חבריהם החילוניים מימין, לא יחפצו לחשוף כי דווקא בארצות שבהן הדת שלטה בעם ישראל ונכרים שמסביב, דווקא שם פרחה התרבות היהודית, ויותר מכל כי התרבות היהודית איננה אלא דת אש למו.

תאריך:  07/01/2016   |   עודכן:  07/01/2016
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצד האחר של המטבע
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חזקי שנאן
9/01/16 09:19
 
אליהו קאופמן
9/01/16 19:25
2
ישראלי ליהודי?
9/01/16 09:56
 
אליהו קאופמן
9/01/16 19:36
 
אליהו קאופמן
9/01/16 19:43
 
אליהו קאופמן
9/01/16 19:43
3
צדוק
10/01/16 16:42
 
אליהו קאופמן
11/01/16 00:47
4
ב.ל
10/01/16 23:59
 
אליהו קאופמן
11/01/16 09:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הַלַּחַץ מַזְמִין לַחַץ כַּּפַּטִּישׁ וְהַסְדָּן
07/01/2016  |  אברהם הללי   |   מאמרים
כידוע, חוק השבות מעניק זכות לעלייה לישראל (ובהגדרתה המשפטית - זכות שבות) לכל יהודי באשר הוא. אך נוסף על כן, כתוצאה מפשרה פוליטית שהושגה בין מפלגות שונות בסוף שנות ה-60, נערך תיקון בחוק השבות ונקבע, כי זכות שבות מסורה גם לבני משפחה של יהודים עד לדור שלישי. בכך הצטרפו לקבוצת זכאי שבות בני זוגם של יהודים, ילדיהם, נכדיהם וכן בני זוגם.
בטהרן יעקבו בעניין רב אחרי התגובה המערבית בכלל והאמריקנית בפרט לדיווחים על הניסוי הצפון-קוריאני בפצצת מימן. תגובה רופסת של ממשל אובמה תאותת לאירנים שגם הם יוכלו להפר את הסכם הגרעין
07/01/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
קריסתה הצפויה של הרשות הפלשתינית אמורה לעורר בישראל דאגה. הסיבה לכך ברורה ושקופה: את מקומו של מחמוד עבאס יתפוס, ככל הנראה, החמאס.
07/01/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מכל האנשים הרבים שהגיעו בשבוע שעבר לחגוג עם אורי לופליאנסקי את ביטול עונש המאסר שלו, שחר אילן אולי היה המפתיע ביותר בעיני מי שלא מכיר מקרוב את לופולינאסקי. מה לו, לאילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש האנטי דתית, אביר איכות שלטון עם היסטוריה של הוקעת חרדים, ולאורי לופוליאנסקי, ראש העיר לשעבר החרדי של ירושלים?
06/01/2016  |  מעיין כפיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
יצחק בריק
יצחק בריק
בתחילת תפקידו כשר הביטחון, הוצג בפניו ובפני בכירי משרדו וצה"ל דוח של 80 עמודים המפרט את בעיות הצבא ואי-מוכנותו למלחמה    אלא שגלנט והרמטכ"ל הלוי לא פעלו ליישום ההמלצות ובחרו לעסוק ב...
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il