|
כץ. התנגדות צודקת [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בישיבת הממשלה סנט נתניהו בשר התחבורה כץ על התנגדותו להכנסת שרותי אובר X לישראל. כץ המשמש כשר התחבורה שנים, באופו יוצא דופן, לא מעטות וכנראה מגלה מחויבות לא שגרתית לתחבורה השיב בשלילה מיידית ואף נוצרה מתיחות בין השניים.
אובר פרצה לעולם תוך ניסיון לנתץ כללים קיימים. בקליפת אגוז היא מחדירה שרות הסעות בנוסח כלכלת ההמונים. היא מנסה לכופף את החוקים המקומיים המסדירים את התחום ומונעים מימנו להיות הפקר.
על אף היותה חברה מפסידה מיום הקמתה לפני כ-6 שנים ערכה עולה ללא צפי לאיזון בתאריך כלשהוא. אגב גם
אמזון ברוב שנותיה הפסידה ואף הדגישה את המוטו שלה כצמיחה אפילו תוך הפסדים. עד עתה השוק בולע את הצפרדע ומעלה את ערך החברה.
אובר שלא כאמזון מנסה לשנות את הכללים ואת הדרישות של הסעת ההמונים. כל אחד יכול להסיע תמורת תשלום והתחרות תקבע. בהרבה מדינות שרות זה נתקל בהתנגדות. האם השר כץ צודק? כנראה שכן. אם נבחן את דרישות ההכשרה והכישורים של נהג מונית ניווכח שיש בהן הגיון, מה גם שבנוסף להן גובים מהנהג סכום לא מבוטל עבור רישוי למונית וכן ביטוח מיוחד.
אם אובר כל כך רוצה להיכנס לענף בישראל עליה להתחרות לפי הכללים בשוק ולא לדרוש תנאים מיוחדים ובלתי סבירים. נהגיה צריכים לעמוד בכל הקריטריונים והחובות. מאחר שהיא עלולה לגרום לנהגי המוניות לאבד את ערך רישיון המונית תתכבד ותפקיד אצל המדינה כמה מיליארדי שקלים שישמשו כפיצוי לנהגים שירצו לפדות את רישיון המונית.
האפשרות שנהג אובר יחטוף נוסעים לשטחים כפי שהציג השר כץ אינה דמיונית. הצגת ההתנגדות כניסיון למנוע את הקידמה אינו במקומו. מה יקרה אם אובר לאחר שתשתלט על השוק תיעלם מסיבה כלשהי? זאת לאחר פגיעה אנושה בענף המוניות? בניו-יורק גרמה הכנסת אובר לירידת ערך רישיון מונית, הנקרא מדליון, לכ-600 א' דולר מ-1.2 מיליון דולר קודם לכן.