|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

לפרשת פרופסור מלכין

המקרה של מלכין הוא רק דוגמה שמעידה על אופיו הכללי של השיח הציבורי הרחב שלנו, בין אם הוא עוסק בשאלה מהי מדינה יהודית ודמוקרטית ובין אם בשאלה אם העם היהודי הוא "המצאה" או עובדה היסטורית או האם שלום הוא המצב השכיח בעולמנו או דווקא המלחמה לסוגיה
07/02/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות

כיום כבר די ברור שהתלונות בדבר "גל עכור של חוסר סובלנות כלפי האחר..."1, היא השיטה העכשווית של השמאל והחוגים התומכים בו, לסתימת פיות של מבקריהם. פרשת פרופ' מלכין, פרשיות "השתולים", החרמות של יוכי ברנדיס נגד "אם תרצו" ושל אחינעם ניני נגד "אמ"י" בגלל הענקת פרס מפעל חיים לאריאל זילבר, ההתקפות הפראיות על "חוק העמותות" ועל שרת המשפטים המקדמת אותו, השתיקה הרועמת סביב פרשת עזרא נאווי ועוד כהנה וכהנה מקרים דומים - נושאים כולם אותו תו זיהוי עקרוני.

יסודו: שלילה גורפת של זכותם של אחרים, בעלי פלוגתא אידיאולוגיים או מעשיים, לבקר את השמאל המשתלח, המתנגח והמחרים לפחות באותה חריפות ובאותה שכיחות שעושה זאת השמאל. על סוגיה זו כתבתי כבר כמה וכמה פעמים - ועדיין השמאל ממשיך בה והימין נרתע מכל נסיון רציני לקעקע אותה. עיקר השיטה הוא המצאת דרכים בלתי לגיטימיות לקדם בהן את מטרותיו ולתקוף את יריביו, אולם, כאשר אותן שיטות מופנות כלפיו, מחלץ הדבר מפי דובריו וחסידיו זעקות שבר חסרות פרופורציה.

התייחסות הוגנת לנושא זה, מחייבת אבחנה מוקדמת בין ביקורת ובכלל זה ביקורת נוקבת, לבין מעשי ביריונות או ונדליזם. השמאל, נמנע במתכוון מאבחנה זו. בחושיו המחודדים ל"צדק חברתי תמיד, בכל מקום ובכל נושא", הוא מבין שהביקורת המוטחת בו הינה במקומה, אולם המבקרים טועים לפעמים בשיטת היישום. טעויות אלה למד השמאל לנצל היטב והוא מעצים ומלבה את הטפל במכוון בכדי לטשטש את העיקר.

לדידי, האבחנות של פרופ' מלכין בעניין יהדות חילונית, מזכירות באופיין את ספרו של פרופ' נכבד אחר מאוניברסיטת ת"א2, שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי. האם מותר להם ולדומיהם, בדמוקרטיה ליברלית המקדשת חופש דיבור, להביע דעות חריגות? - בוודאי שכן. האם מותר לאחרים לשלול מכל וכל דעות אלה - כן, בוודאי שכן. הפרשנות המרחיבה של החופש האקדמי, מתירה לחוקרים לעסוק בכל נושא שהמדינה או המוסד בו הם עובדים מוכנים לממנם, משום שיש בהם עניין ציבורי. מותר להם לעסוק גם בנושאים שאין בהם עניין ציבורי, אם הם אינם מצפים לעשות זאת ע"ח כספי-ציבור. אני מסייג אמירה זו למחשבות ולדיבורים; אלה הם גבולות חופש הדיבור. מרגע שהדברים עוברים מתחום החשיבה והדיבור לתחום המעשה הפוליטי, לא מדובר עוד בחופש ביטוי אלא בשאלה היסודית: "זה טוב ליהודים או רע ליהודים?" מול מי שמכוון לעשות רע ליהודים, מותר ליהודים וחובה על היהודים לפעול.

כל עוד נמצאים הדברים בתחום חופש הביטוי, אין מניעה לבקרם, אבל אסור לגלוש בכך לחוסר-תרבות וונדליזם, כגון לכלוך קירות ביתו של בן הפלוגתא בכתובות בכלל ובכתובות נאצה בפרט; על כך אין ויכוח. אילו בכך עסק השמאל, הייתי מצטרף לביקורתו על אופיה הוולגרי של הפגיעה בפרופ' מלכין. מרגע שהפך המעשה השגוי לעיקר והדיון העקרוני בשאלה מה משמעותוה של יהדות חילונית לטפל, הפך העניין כולו למאבק פוליטי. משגלש הדיון לשם, השגיאה הגדולה היא דווקא של השמאל הניהיליסטי וכך יש לנהלו. שכן הגלישה לויכוח פוליטי, להבדיל מוויכוח אידיאולוגי או רעיוני, הופכת את המאבק לכוחני. עתה הוא כורך יחד את ה"מותר" ו"האסור" והופך אותם לישות אחת שבמסווה שיקרי של "חופש דיבור" או "חופש אקדמי" כביכול אסור מדאורייתא של השמאל להתנגד לה, לשלול או להאבק בה בדרכים לגיטימיות - לזאת אני מתנגד בתכלית.
ניהול ויכוח ציבורי על כתבים שנויים במחלוקת אינו עניין פשוט, משום שיסוד הוויכוח הוא בדרך כלל אקסיומטי. אם אתה מקבל את האקסיומה, יש לך מבנה לוגי שלם הנשען עליה. מאחר שההוכחות האמפיריות שדורש "המדע הלא מדויק" לאישוש התיאוריה או להוכחת התיזה, הן לרוב מידגם מוגבל מאוד מבחינה היסטורית, גאוגרפית, פוליטית או כולן יחד, המבחן העיקרי הופך למבחן קבלת או דחיית האקסיומה. במבחן זה לפסיכולוגיה, לדעות הקדומות ולאינטרסים, משקל כבד במיוחד ומכאן גם סכנה חמורה להטיה של דברים אחר "דעת קהל", "דעת מלומדים" או קוניוקטורה מנהיגותית רגעית כזו או אחרת.

כך, או כך, המקרה של מלכין הוא רק דוגמה שמעידה על אופיו הכללי של השיח הציבורי הרחב שלנו, בין אם הוא עוסק בשאלה מהי מדינה יהודית ודמוקרטית ובין אם בשאלה אם העם היהודי הוא "המצאה" או עובדה היסטורית או האם שלום הוא המצב השכיח בעולמנו או דווקא המלחמה לסוגיה. שהרי מכל תשובה לאחת משאלות אלה (ורבות, רבות אחרות מאותו סוג) ניתן לגזור דרך חיים שלימה.

הערות

1. "דמדומי הדמוקרטיה – מדוע נבחרי הציבור אינם מגנים טרור יהודי כלפי פרופ' יעקב מלכין?", עבודה שחורה, אינטרנט, 24.1.16.

2. מעניין לשים לב שבשני המקרים "מוצא המינים" הוא באוניברסיטת ת"א. במקרה של מלכין, גם הזדרזו קברניטי המוסד – הנשיא והרקטור - להתיצב לצידו, לשלוח מכתב נזעם למדי לשר החינוך ובכך להעמיד את המוסד מאחורי דברי הפרופסור, גם אם לא לכך התכוונו.

תאריך:  07/02/2016   |   עודכן:  07/02/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפרשת פרופסור מלכין
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי אבידור
8/02/16 17:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה נפתחה סדרת הדיונים הסופית ובג"ץ אמור להחליט אם המתווה שהמדינה החליטה עליו קביל או שמחאת ההמונים המרגישים מרומים תתקבל לפחות בחלקה. מונופול הגז מנסה לקבל את הכול. מחיר מקומי קבוע וגבוה עם מנגנון הצמדה למדד המחירים בארה"ב, חסר רק שהתוצאה תוכפל במספר הנעליים של תשובה.
07/02/2016  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
חכמים אינם עדה אחת. יש בהם מקבצים זכרנים. ויש בתוכם מפזרים נתחנים. יש חורשים, יש קוצרים. יש דורשים. יש מניחים. יש כלואים כנזירים בתאים, ויש דואים כציפורים בגבהים. יש נוחים לבריות כרועים, ויש צהובים להן וצורבים כבני רשף. יש פורצי גדר ויש שומרי חומות. ויש עוד ועוד, שהחוכמה מרתקת כל מי שפגע בה ולא נסוג, לא מיראה ולא מפחד, לא מיוהרה ולא מנמיכות הקומה.
07/02/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
לא מזמן הסתמכו, ועדיין מסתמכים על היוצרים, האמנים, והשחקנים, ומחכים למוצא פיהם באשר לכיבוש, באשר מי הם צחצחים, ומי אליטות באשר להתנהגות נורמטיבית ועוד.
07/02/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
הטלפון צלצל ועל הקו מישהי סימפטית והיא הסבירה לי שמשהו בשירות האינטרנט שלי לא תקין וכו' וכו'. כאשר התעקשתי ששירות האינטרנט דווקא תקין, סיפרה לי שאצלם רשום שאני נטשתי את החברה והיא רוצה לתקן. בידה היה חלק ממספר האשראי שלי ורק ביקשה את יתר המספרים.
07/02/2016  |  יאיר דקל  |   מאמרים
קשה דבר שקר מן השקר
07/02/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il