|
נתקלים בבלמים טכניים [צילום: דרור גרטי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
הטכנולוגיה השימושית היא, ללא צל של ספק, אויבם הגדול של בני גיל הזהב. בעוד היא שועטת קדימה, בקצב מוגבר - היא מותירה את הקשישים הרחק וחסרי-אונים מאחור.
קחו, לדוגמה, את האינטרנט, שאמור להפוך את המגע הבין-אישי לנגיש יותר, ושנועד לקרב את הגולש במחי של שנייה אל העולם הרחב. אלא שלעומת ידם הקלה של בני הדור הצעיר, המיטיבים לגלוש להנאתם ולתועלתם - נתקלים הנמנים עם גיל הזהב במצבור של בלמים טכניים, המונעים מהם את הלוקסוס הזה, כשידם קצרה מכדי להושיע את עצמם.
סוד גלוי הוא שרבים מהקשישים.רואים ב"גולם" המחשב מעין מפלצת מפילת-אימים, שרק חוסמת את דרכם ומקשה עליהם את השימוש בו. הצרה הגדולה היא שלא אחת תובעת מהם הקידמה את השימוש ב"גולם" הזה כתנאי בל-יעבור להשגת מבוקשם וצרכיהם.
מה לעשות, אבל בני גיל הזהב עדיין אינם מורגלים לטכנולוגיה השימושית והמשוכללת הזאת, ומתקשים ביותר להתמודד איתה. לחיצה על ה"עכבר" ועל המקשים המתאימים היא למעלה מכוחם המצוי. כדי למצוא מזור לבעיותיהם - הם נכספים למענה אנושי, האמור להימצא מעברו של הקו. הדברים אמורים במיוחד בתשלומי-חשבונות ובהזמנת מוצרים, כשאלה מתבצעים כיום כמעט אך ורק בדרך הבלתי-ישירה.
מחסום מעצבן
קשים שבעתיים חיי הקשישים עם הסמרטפון. טלפון הפלא הנייד, שנועד מעצם טבעו לקצר ולהקל על השגת היעד - הופך אצל האיש הקשיש למחסום מעצבן להשגת יעדו. קבלת מסרון, או שליחתו לזולת, הופכות אצלו למשימה קשה, או בלתי-אפשרית. הכל מחמת האותיות הקטנות, המרצדות במהירות על צג המכשיר, והמקשות כמובן על קריאתן.
עקב-אכילס אחר עבור הקשיש הם שירותים של מוסדות ציבוריים, כמו הבנקים, משרדי הממשלה והעירייה. אלה הרי ניתנים כיום באמצעות מוקדנים, ומונעים בכך מהקשיש את הקשר האישי שהוא מורגל לו.
מן הדין שמוסדות הציבור יתנו למוקש הזה את דעתם בהקדם, כדי שגם בני גיל הזהב יוכלו להשתלב ביעדים הדרושים. אחרי ככלות הכל, גיל הזהב ראוי ליתר-קשב ולתשומת-לב רבה יותר מזו שהיא, למרבה הצער, נחלת-חלקו כיום.