בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בשנותיה הראשונות של העיר תל אביב עדיין נשאה תהלוכת הפורים הססגונית את שמה הלועזי, עד שבשנת תרצ"ב ניתן לה, סוף-סוף, שמה העברי
את צורתו ותוכנו של הקרנבל, שלידתו וצמיחתו הייתה באיטליה, גיירה וייהדה העיר תל אביב, כשנתנה לו את שמו העברי "עדלאידע". בשנותיה הראשונות השתמשה עדיין העיר העברית הראשונה בשם הלועזי "קרנבל", אך ערב פורים התרצ"ב השתנתה התמונה בתכלית, עם החלטתה של הוועדה למפעלי פורים, שליד עיריית תל אביב, לחפש שם עברי למלה "קרנבל", כנאה וכיאה לעם היהודי. בו במקום פירסמה העירייה כרזה חגיגית לקבלת הצעות מתושבי תל אביב עבור מציאת שם עברי למצעד הפורים. בהקשר לכך ראוי להזכיר שהעיר העברית של אותם הימים מנתה בסך-הכל 15 אלף איש, כשבסופו של דבר נתקבלו 220 הצעות לשם החדש במקום "קרנבל". אופי היסטורי ראוי לציין שהשמות שהוצעו היו מנומקים ומבוססים על מקורות עבריים, השייכים כולם לשמחת חג הפורים. ועדת-סופרים מיוחדת, שעיינה בכל השמות שהוצעו, החליטה בסופו של דבר לקבל את הצעת אחד מחבריה, הסופר י.ד.ברקוביץ, שהמליץ על השם "עדלאידע" המלצתו הסתמכה על מסכת "מגילה", שעל פיה "חייב אדם להתבסם בפורים עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי". ואכן, זהו השם הרשמי שנקבע מאז לתהלוכת הפורים. העדלאידע הראשונה של העיר תל אביב הייתה תהלוכה אמנותית, שנשאה אופי היסטורי מובהק. יזם וביצע אותה מייסדה המיתולוגי, אברהם אלדמע, המורה הצעיר לציור ומלאכה בגימנסיה העברית הראשונה "הרצליה". שמות מוסבים התהלוכה גמאה את כל רחובות תל אביב, ששמותיהם היומיומיים הוסבו לשמות הלקוחים ממגילת אסתר. כך, למשל, הפך רחוב אלנבי לרחוב שושן הבירה; רחוב בן יהודה שינה את שמו לרחוב "המדבר בלשון עמו"; רחוב העלייה נקרא "שומר הסף"; רחוב אחד העם קיבל את השם "איש יהודי". רחוב ביאליק נשא את השם "החפץ ביקרו", ורחוב החשמל התחפש לרחוב "ליהודים הייתה אורה". רחוב שלום עליכם הפך לרחוב צהלה ושמחה, ורחוב פינסקר נקרא "לך כנס". הדמויות הססגוניות של העדלאידע דאז היו מרדכי על הסוס והמן מובילו; רבקה ואליעזר על הגמלים; יוסף המשביר במצרים; משה ואחותו מרים הנביאה; שמשון הגיבור, בת יפתח עם נערותיה, ודוד עם ראשו של גוליית, מלווים במקהלה עליזה של בנות, הפוצחות בשירה של "היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו". מאז זרמו מים רבים בירקון המעופש, והעדליידות הבאות רק פשטו ולבשו צורה חדשה, אבל אף אחת מהן לא הצליחה לשחזר מחדש את אותה עדלאידע ראשונית מופלאה ונוסטלגית, שחוותה תל אביב בימי בראשיתה..
|
תאריך:
|
23/03/2016
|
|
|
עודכן:
|
23/03/2016
|
|
ראובן לייב
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
וייזתא
|
23/03/16 15:49
|
|
מגילת אסתר חובקת בחובה סיפור היסטורי של עם הנאבק על חייו, עם שבעברו התמודד עם ניסיונות מרים להכחידו מקבל ביטוי במגילת אסתר עם שלל תוספות, שיש לי איתן שיח ושיג כואב. במיוחד קשה לי להשלים עם הסיפור בסוף האגדה, המגולל את סיפור הניצחון על המן האגגי הרשע. קשה לי לקבל את הפסוק: "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" ( מגילת אסתר ח', 17). זו הפעם היחידה שמופיעה בתנ"ך המילה "מתייהדים". לצערי, המילה הנושאת את שם העם היהודי פעם יחידה בתנ"ך אינה מופיעה בהקשר של ערכים אנושיים, אלא אנו פוגשים אותה בהופעה מבהילה של פחד מהשררה. של קבלת היהדות מתוך אימה ופחד.
|
|
|
השנה, בשונה משנים קודמות מובטח לחוגגים את ימי הפורים מזג אוויר נאה והגשם האופייני לחגיגות בשנים קודמות כנראה לא יגיע.
|
|
|
מזרח תיכון חדש: לפרז את עזה - להפוך אותה לפריז - הרי יש שם כבר מטרו - המנהרות שלהם!
|
|
|
חודש אדר מחבר בין סופי זמנים עם התחלות חדשות - סוף החורף מסמל את החשיכה עם שחר חדש. חג הפורים הוא החג היחיד שכל האירועים בו מתרחשים בגלות ונכלל במועדי הלוח העברי, לאחריו באה הגאולה - נס יציאת מצרים החל בחודש ניסן. חג הפורים סוגר חורף, גלות, לילה ואף סוגר ניסים.
|
|
|
אחד מהמנהגים החביבים עליי ועל בני ובנות התשחורת, כמו גם על צעירים וצעירות ברוחם, הוא המנהג להתחפש בפורים. לעומת התחפושות החביבות על הקהל, מצאתי תחפושת אחת, בה בחרתי השנה, והיא נראית לי המקורית מכולן. אני מתכוון לתחפושת בדמותו של ר' לוי יצחק מברדיצ'ב.
|
|
|
|