|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

השמאל הקיצוני כבר איננו קבוצה אידיאולוגית

השמאל הקיצוני כבר איננו קבוצה אידיאולוגית-מצפונית גרידא. בחלקו הוא נמצא כבר עמוק במסלול המוביל להפיכתו לגייס חמישי פעיל ולאויב המדינה; כך יש לראותו ולהתייחס אליו, משום שבחירתו החופשית היא לחיות מחוץ לקונצנזוס ואף להילחם בו
28/03/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
שוברים שתיקה. גייס חמישי [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

הפרשנויות האקסטרימיסטיות לשאלת "חופש הביטוי" בשוליים השמאלניים של הפוסט-מודרניזם, נמצאות בקיטוב עמדות עם המסגרת שבתוכה מתפקדות קבוצות אלה - המדינה. הציביליזציה המערבית מושתתת על מושג המדינה, כביטוי להתאגדות חברתית של קבוצות בעלות מכנה משותף רחב, שמטרתה לשמור על על הקבוצה ועל ערכיה המשותפים ולאפשר לה המשכיות. מספר תאוריות - רוסו, הובס, לוק ואחרים - שנוסחו במאות ה-17 וה-18, בחלקן על יסוד הרעיונות האתונאים המוקדמים יותר, היוו יסודות-תאורטיים ופילסופיים לגזירההמודרנית של מערכות היחסים בין היחיד למדינה, ובכלל זה התחיקה1. הפוסט-מודרנה, שביקשה, בין היתר, לתקן ליקויים במערכות הדמוקרטיות, נמנעה מהקושי של התמודדות מול מערכת דו-קוטבית, שבה קיימים יחיד וחברה בצוותא ובסינרגיה הכרחית, והעדיפה במפגיע את היחיד על פני החברה, כפתרון יסודי לניגודים אפשריים בין שתי הישויות. ככל שחולף הזמן, מתברר שזו אולי התרומה השלילית העיקרית של הפוסט-מודרנה לדמוקרטיה, משום שהיא זו שמחוללת כיום את הקונפליקיטם המרכזיים, המזעזעים ומערערים את שיווי-המשקל הפנימי במדינות הדמוקרטיות.

"חופש הביטוי" הוא אחד התחומים שבהם בא לידי ביטוי קונפליקט זה. בצורתו הקיצונית ביותר, הוא מיתרגם לשתי תנועות הרסניות:

א. זכויות הפרט קודמות תמיד לזכויות הקבוצה. במציאות מתבטא הדבר בדרישה למתן זכות ליחיד להתעלם ממשמעות התכנים והרעיונות שהוא מביע לגבי הקבוצה, גם אם הם פוגעים, מזיקים ופרובוקטיביים. כתוצאה מכך, הופך הדיון משאלה חברתית של חיים בצוותא מתוך התחשבות וסובלנות הדדיים, לדיון משפטי בגבולות החריגה "המידתית" מהחוק, או מהפרשנות המתירנית הקיצונית לגבולות הסביר או המידתי.

ב. אין הבחנה ברורה בין מקרים שבהם חופש דיבור מתחלף בחופש המעשה, בנסיון לשכנע או לאלץ את הזולת להכנע "לאלימות המחשבתית" שמבית מדרשם של "אבירי חופש הביטוי". בהפעלת אמצעי-שכנוע מעשיים, לא מסתפקים "אבירי חופש הביטוי" ביכולותיהם ומגייסים לעזרתם גורמים שמחוץ למסגרת המדינה והופכים בכך את הדמוקרטיה לפארסה. בכדי שהגורמים המגויסים יתרצו ויספקו אמצעים וכוח אדם "למאבק המשותף", משתפים עימם פעולה במעשים החורגים מנורמת הקונצנסוס והחוק ואף פוגעים בברור באינטרסים חיוניים.

ארגונים "כקרן החדשה לישראל", "יש דין", "שוברים שתיקה", "בצלם" ורבים אחרים, שהמאפיין את כולם הוא השתייכות לשמאל הקיצוני, נולדו בסימן-היכר של "אבירי חופש הביטוי" ונאמני המוסר ההומני. ככאלה הם משתמשים בכלים ובמנגנונים המתוארים לעיל, כדרך ושיטה להכריע בוויכוח הפנימי הקיים בישראל בשאלות-יסוד ובכללן ההסדר הרצוי לישראל בסכסוך עם שכניה הערבים. זוהי שאלה פוליטית מובהקת ובמדינה דמוקרטית, שאלות מסוג זה מוכרעות בכלים דמוקרטיים: בחירות ומינוי מוסדות ממלכתיים יציגים על-פי תוצאותיהן. תפקידם של המוסדות הנבחרים להתוות מדיניות לאומית ולהוביל את המדינה בביצוע מדיניות זו.

השמאל, שאיננו מצליח לשכנע את הציבור בישראל בצידקת עמדותיו וכושל פעם אחר פעם בבחירות, עוסק, בחסות-הסיסמה של "חופש הביטוי", בנסיונות מתמשכים להכריע במחלוקת באמצעות מנגנונים חוץ-פרלמנטריים. בין היתר משמשים לכך הפגנות, חרמות, סנקציות מסוגים שונים וגיוס תמיכה חיצונית - פוליטית, כלכלית ואחרת - שתאלץ את ממשלת ישראל לאמץ את דרכם ולהתעלם מדעת הריבון שבחר בה. זו מציאות אנטי-דמוקרטית בעליל, שמתבצעת בחסות ניצול ציני של סיסמאות כזב דמוקרטיות כביכול ובראשן "חופש הביטוי".

בנקודה זו של הוויכוח הפנימי, ראוי ליחד מספר מילים לשאלה העקרונית של האיזון הנכון בין זכויות הפרט לזכויות הציבור
. טענתי היא שיש לגזור את האיזון מעצם העובדה שבהצטרפות היחיד לחברה, הוא מקבל את עולה ובה בעת גם נהנה מיתרונות שאינם עומדים לזכותו כאשר הוא בגפו2. יש לחתור לאיזון בין התוספת לגריעה3 ובמקום שלא ניתן להגיע לאיזון כזה, זכות הציבור קודמת לזכות היחיד. עובדה זו מנסים "אבירי חופש הדיבור" להסוות ע"י טישטוש העובדה שדמוקרטיה, פרושה המעשי הוא שחופש הדיבור של הפרט אינו עומד מעל להחלטות הדמוקרטיות של הרוב כאשר נוצרת סתירה ביניהם. כל המנגנונים הדמוקרטיים, על חסמיהם ובלמיהם, מצויידים במנגנונים שמניחים לריבון להביא לכלל ביטוי, אם ירצה בכך בכל מאודו, את מעמדו כריבון.

המאבקים האחרונים בקבוצת "שוברים שתיקה" העלו דיון זה לשיאים חדשים. פעילות "שוברים שתיקה", בה עסקו חבריה באיסוף מידע בעל רגישות ביטחונית, או השתמשו במידע שהגיע אליהם בתוקף שירותם הצבאי ושיתפו בו, ללא סמכות, גורמים שאינם מורשים לכך, הם עבירה חמורה על חוקי ביטחון-שדה. במידה וגורמים אלה אינם ישראלים, הדבר, גם לדעת שר הביטחון, גובל בבגידה. שמאל קיצוני מסוג זה כבר איננו קבוצה אידיאולוגית-מצפונית גרידא, בחלקו הוא כבר עמוק במסלול המוביל להפיכתו לגייס חמישי פעיל ולאויב המדינה.

"שוברים שתיקה" ממשיכים לדבר על "חופש הביטוי", אבל בפועל עוסקים בחתרנות נגד מדינתם, בעבירה על החוק, בגרימת נזקים ביטחוניים ותדמיתיים ובטרור מסוגים שונים שבינתיים אינו כולל שימוש בנשק. המרחק בין פעילים מסוג זה, לבין קבוצות מיליטנטיות עוינות, שראוי לראות בהן אויבים, כבר אינו רב והדבר אומר דרשני.

לסיום הערה נוספת. ישראלים ששרתו בצה"ל סבורים, בטעות, שעצם שירותם בצבא מקנה להם מעמד מיוחד או זכויות מיוחדת, ולא כך הוא. השירות בצבא הוא חובה אזרחית אלמנטרית. עצם השירות אינו סיבה לקבלת זכויות יתר. מאידך-גיסא, אם מחליטה המדינה להעניק למשרתים פיצוי על תרומתם לחברה, במיוחד בתנאים שבהם לא כל האזרחים נקראים למלא את חובת השירות4, זו מציאות אחרת. עצם השירות בצבא אינו מעיד על המשרתים שהם טובים, מוסריים, ישרים, או פטריוטים טובים מאחרים. השירות בצבא גם אינו מכוון להעניק להם זכויות לשימוש במידע צבאי לקידום מטרות אישיות או פוליטיות שבהן הם מאמינים; וכאשר הם עוברים על החוק הם ברי-ענישה, ופירושה של זו איננו "סתימת-פיות" אלא קריאה לסדר אזרחי. אם וכאשר הם הופכים את הפרת החוק לדרך-חיים, הם עבריינים סדרתיים וכשהם משתפים פעולה עם אויבי המדינה, גם הם הופכים בכך לאויבים; כך יש לראותם וכך יש לנהוג בהם.

הערות

1. העברת מקור הסמכות הריבונית, מגורמים חיצוניים לעם – ציבור האזרחים – בשילוב עם רעיונות פילוסופיים מימי הזוהר של אתונה ביוון, חוללו בחלק מהמדינות את המשטרים הדמוקרטיים, שמנגנוני היישום שלהם שונים ממדינה למדינה. יש הסבורים שהדמוקרטיה היא המשטר האולטימטיבי ואחרים רואים בה את "הרע במיעוטו". כך או כך, כ-250 שנות דמוקרטיה הצביעו על יתרונות וחסרונות של צורת ממשל זו, חלקם משמעותיים. בשלושה תחומים בולטים, מגלה הדמוקרטיה יתרון ברור על פני משטרים אחרים: כלכלה, חברה, התפתחות אישית ויצירתיות.

2. בדיון זה אני מעדיף את עמדתו של רוסו, בחיבורו "האמנה החברתית", (1762), הגורס שהזכויות הטבעיות עומדות לאדם מטבע בריאתו, אולם כאשר הוא מצטרף לחברה, זו בחירה, ומשעשה אותה, היא איננה הפיכה. בבחירה מכונסים סימולטנית גם הזכויות הנוספות המוענקות לו באופן שווה לאלה של מצטרפים אחרים, וגם הויתור שהוא נדרש לעשות על חלק מזכויותיו הטבעיות – זו "עסקת-חבילה" בלתי נתנת להפרדה.

3. שהוא ביטוי אחר לדרישה לאזן בין "עריצות הרוב" ל"עריצות המיעוט".

4. חובת השירות משותפת לכל. יחד-עם זאת, המדינה רשאית לווסת את ביצוע החובה בהתאמה עם הצרכים וההתאמה של המשרתים לצרכים אלה, וטוב שכך.

תאריך:  28/03/2016   |   עודכן:  28/03/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השמאל הקיצוני כבר איננו קבוצה אידיאולוגית
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
28/03/16 11:48
2
באום
28/03/16 20:48
 
חוזה בכוכבים
28/03/16 22:59
3
ד.ה
29/03/16 04:58
 
רפי לאופרט
29/03/16 21:22
4
יאיר פרץ
29/03/16 08:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום רביעי(16.3.16) נעשתה היסטוריה קטנה בוועדת הכספים, כאשר חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה תמכו בהצעת חוק ממשלתית לפיה שכר העובד הבכיר בחברה מסוימת יהיה עד פי 35 משכרו של העובד הזוטר בחברה, או לחלופין עד פי 44 משכר הנטו של העובד הזוטר בחברה.
28/03/2016  |  רועי אורן  |   מאמרים
ובכן איך עוצרים, עם כדור בין העיניים, מחבל נקלה וארור אשר רק עתה ניסה להפוך עוד ילדים ליתומים, עוד הורים לשכולים ועוד חיילים לנכים לעולמים או אף למוות? מחבל שזה עתה ניסה להרוג ואשר נראה שהוא נושא עליו מטען חבלה.
28/03/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
נשיא ארצות הברית ברק אובמה מתח לפני כשבועיים ביקורת על סעודיה על תרומתה להפצת הטרור ועל יריבותה עם אירן. בכתבה שפרסם העיתונאי ג'ף גולדברג בעיתון "אטלנטיק" תחת הכותרת "דוקטרינת אובמה" האשים הנשיא האמריקני את סעודיה בהפצת הרעיונות הוואהביים למדינות מוסלמיות מתונות כמו אינדונזיה, דבר שיביא להפצת הטרור והמלחמות העדתיות בתימן, עירק וסוריה.
28/03/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
השתן עלה לאהוד יערי לפה, כשמצא לנכון לפלוט מפיו לעברה של העיתונאית דנה וייס את הנפיחה "נעשית יאכנע". בפאנל של אולפן שישי שנערך בערוץ 2 לאחר ש"העזה" דנה וייס להביע קמצוץ של דעה שונה מדעתו הנחרצת של איש התקשורת הוותיק אהוד יערי. אהוד יערי אינו יכול היה לקבל סדק קל שבקלים בחומת דעתו המלומדת, סדק שהתבטא בהסתייגות של חברה אחת בפאנל. כל מה שהיה לאהוד יערי לומר לעברה של דנה וייס - "נעשית יאכנע".
28/03/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הגמרא במסכת שבת (ל"ג עמוד ב') מביאה על רבי שמעון בר יוחאי שהוצרך להתחבא מן המלכות ונכנס למערה ונעשה לו נס ונברא לו חרוב ומעיין של מים. ומובא במהרש"א, הרי היה פה נס בתוך נס, משום שעץ חרוב מתמלא בחרובים פעם בשבעים שנה מזמן הנטיעה ופה החרוב של רבי שמעון התמלא בפירות מיד.
28/03/2016  |  יאשיהו יוסף פינטו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il