|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

בין סודיות לשקיפות

הסודיות הבנקאית אינה נימוק מספק להימנעות הגורפת של הפיקוח על הבנקים מפרסום ממצאי ביקורתו בבנקים. יש לאזן אותה מול השקיפות ומול זכות הציבור לדעת מה קורה בגופים החשובים כל כך לו-עצמו ולמשק כולו
26/06/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
פרסם ממצאים על פרשת המס

לפעמים כן מפרסמים
מסתבר, שיש מצבים שבהם בנק ישראל כן מדווח לציבור. דיווח זה על פעילות בנק ישראל מקפל בתוכו את ההנחה, ששקיפות דווקא תורמת לאמון הציבור בבנק המרכזי. למשל: הוועדה המוניטרית של בנק ישראל חייבת לפרסם לציבור ולמסור לממשלה "את סיכום דיוניה והחלטותיה, הנימוקים להחלטות והתוצאות המספריות של ההצבעה עליהן; הפרסום לציבור ייעשה באתר האינטרנט של הבנק או באופן אחר שתמצא הוועדה לנכון"

לשנות את המדיניות
בנק ישראל צריך לשנות את מדיניותו בקשר לפרסומים, ולספק לציבור הרבה יותר דוחות ביקורת ממה שעשה עד כה. מן הראוי שבנק ישראל ישקול מחדש את מדיניותו, יהיה שקוף יותר מול הציבור ויפרסם יותר מידע מתוך הביקורות שהוא מבצע במערכת הבנקאות. יתרה מזאת: מבקר המדינה, בדוח שלו על תפקוד המפקח על הבנקים בפרשת הבנק למסחר, הציע לחזק את כושר ההרתעה: "נחוץ להגביר את כוח ההרתעה של המפקח באמצעות סנקציות". האם פרסום לציבור אינו יכול לשמש אמצעי הרתעה?

על חשיבות המערכת הבנקאית לכלכלת ישראל אין צורך להכביר מילים. אין ספק שהבנקים, המשרתים ציבור רחב מאוד, הם מוסדות ציבוריים, מעין "חברות לתועלת הציבור". האם ציבור הלקוחות מתעדכן במה שקורה באמת בתוך הבנקים? האם יש לציבור זכות לעיין בתוצאות הביקורת של גורמים חיצוניים המפקחים עליהם ושל הביקורת הפנימית המתנהלת בתוכם?

הגוף העיקרי האחראי לרגולציה ("אסדרה") של הבנקאות בישראל, ובכלל זה בעל סמכות חוקית לבצע ביקורת בבנקים, הוא המפקח על הבנקים, הכפוף לנגיד בנק ישראל. לבנקים יש כמובן גם מבקרי פנים, שאינם מדווחים כיום לציבור הרחב - הן בשל הוראות חוק הביקורת הפנימית והן בשל הוראות בנק ישראל.

מדוע הרגולציה על הבנקים, בעולם בכלל ובישראל בפרט, הדוקה כל כך? פרופ' רות פלאטו-שנער מציינת ארבע סיבות לכך: הנזק הכלכלי הכבד העלול להיגרם למשק בשל מקומה המרכזי של הבנקאות בכלכלה, הבנקים רגישים לזעזועים, התלות של הבנקים באמון הציבור וחוסר היכולת של המשקיעים בבנקים להגן על עצמם מפני הסכנות הנובעות מהסתבכות הבנק. הסבריה לסיבות השלישית והרביעית נוגעים לסוגיית הקשר בין הרגולטור לציבור הרחב: "שמועות על הרעה במצבו של הבנק, בין אם הן נכונות או כוזבות, עלולות לגרום למשיכת פקדונות מבוהלת שהבנק לא יוכל לעמוד בה בכוחות עצמו... עצם קיומו של פיקוח על הבנקים עלול להפיג את חששות הציבור".

האם פרסום דוח של המפקח על הבנקים יגביר את חששות הציבור? לפי פלאטו-שנער, "רבים מהלקוחות המשתמשים במערכת הבנקאית אינם יכולים להגן על עצמם מפני הסיכונים, בשל הקושי לאתר בעוד מועד סימנים להסתבכות הממשמשת ובאה. לא רק שקיים קושי מעשי בהשגת מידע רלוונטי ומעודכן על מצבו של הבנק, אלא עלות השגתו היא גדולה מכדי שכדאי יהיה ללקוחות להשיגו בעצמם".

לא להסתתר מאחורי "סודיות בנקאית"

אחד הנימוקים החשובים ביותר נגד פרסום דוחות מבקר פנימי בחברה עסקית בכלל ובבנקים בפרט הוא החשש, שפרסום כזה עלול לחשוף סודות מסחריים ולעורר פאניקה ציבורית במקרה של חשיפת מעילות או אי-סדרים אחרים. גם המפקח על הבנקים אינו מפרסם את תוצאות בדיקותיו בבנקים. אם כך, האם הציבור אינו יוצא נפסד? האם אין המפקח על הבנקים מסתתר בצורה מוגזמת מאחורי עקרון הסודיות הבנקאית? או שמא החשש מפני פגיעה בבנקים מונע ממנו לגלות ליקויים שאולי קיימים במערכות הבנקים וזקוקים לתיקון?

אנו סבורים, כי בנק ישראל אינו יכול להסתתר תחת מעטה סודיות בנקאית, אלא יש למצוא את האיזון בין עיקרון זה לבין עיקרון השקיפות. מסתבר, שיש מצבים שבהם בנק ישראל כן מדווח לציבור. דיווח זה על פעילות בנק ישראל מקפל בתוכו את ההנחה, ששקיפות דווקא תורמת לאמון הציבור בבנק המרכזי. למשל: הוועדה המוניטרית של בנק ישראל חייבת לפרסם לציבור ולמסור לממשלה "את סיכום דיוניה והחלטותיה, הנימוקים להחלטות והתוצאות המספריות של ההצבעה עליהן; הפרסום לציבור ייעשה באתר האינטרנט של הבנק או באופן אחר שתמצא הוועדה לנכון".

גם המועצה המינהלית של בנק ישראל חייבת לפרסם "את עיקרי תוכנית העבודה השנתית של הבנק ואת החלטותיה העיקריות וכן את הפרוטוקולים של ישיבותיה". אומנם דיווחים אלו נוגעים לבנק המרכזי ולא לבנק מסחרי מסוים, אך העיקרון שעומד מאחוריהם חשוב. לדעתנו מן הראוי לאמצו, בשינויים הנדרשים, גם לזרוע אחרת של הבנק, המפקח על הבנקים.

דוגמה נוספת היא דיווח המפקח על הבנקים לכנסת: "אחת לשנה יגיש המפקח דין וחשבון לוועדת הכספים של הכנסת, ובו יפורט מספר המעילות שדווח לגביהן..., ולגבי מעילות שהמפקח סיים את טיפולו בהן - יפורטו גם אופן הטיפול בהן, והממצאים שהתגלו, למעט דרכי השגת המידע. המפקח יביא את הדין וחשבון לידיעת הציבור בדרך שיקבע, לרבות בדרך של פרסום באתר האינטרנט של בנק ישראל". עם זאת, המפקח על הבנקים כמעט אינו מפרסם דבר, ובמיוחד לא את ממצאי ביקורתו בבנקים. דובר בנק ישראל מסביר זאת ב"סודיות בנקאית".

הדוחות פורסמו - והשמיים לא נפלו

נציין שלוש דוגמאות שבהן דוחות ביקורת של המפקח על הבנקים הגיעו לידיעת הציבור, בשל תקנות דיווח של הבורסה לניירות ערך או בשל הנחיית המפקח, ובמבחן התוצאה - לא נגרם זעזוע כלשהו לבנק ובוודאי שלא למערכת כולה.

  • באוגוסט 2015 דיווח בנק לאומי לבורסה, כי בנק ישראל הורה לו לפרסם מיידית את תמצית דוח הביקורת על הסתבכותו בפרשת העלמות המס בארה"ב, שעלתה לו 400 מיליון דולר.

  • בפברואר 2013 הודיע בנק מזרחי-טפחות, כי קיבל מבנק ישראל דוח בדיקה סופי בנוגע לדירקטוריון שלו ופרסם אותו.

  • באפריל 2009 פרסם בנק הפועלים הודעה של המפקח שכותרתה "הודעה על פגמים - חילופי מנכ"ל בנק הפועלים". כעבור שלושה ימים פרסם הבנק את הדוח.

נדגיש, כי את הדוחות האלה פרסמו הבנקים ולא המפקח על הבנקים, עובדה השומטת את הקרקע מתחת לטענה שפרסום שכזה עלול לזעזע את המערכת הבנקאית. הבנקים - כמו כל חברה ציבורית - מחויבים לדווח באופן מיידי לרשות ניירות ערך ולבורסה (ודרכן לציבור) על אירוע חריג.

לכאורה קיים ניגוד בין שתי הוראות חוק: פקודת הבנקאות אוסרת על המפקח על הבנקים את פרסום הדוח, בעוד שתקנות ניירות ערך מחייבות (אמנם את הבנק ולא את המפקח) לפרסם את הדוח אם הוא מהותי. שיקול הדעת בשאלה האם דוח הבדיקה של המפקח הוא אירוע חריג שעליו יש לדווח לציבור, נותר בידי הבנק ולא בידי המפקח.

יתרה מזו: בדוגמה הראשונה שהצגנו, דוח הביקורת של המפקח על בנק לאומי בעניין העלמות המס בארה"ב, בנק ישראל הוא שהורה ללאומי לפרסם את תמצית הדוח ואת תגובת הבנק. בנק ישראל לא המתין שהבנק יחליט אם לפרסם. אם בנק ישראל סבר שהדוח חייב בפרסום, מדוע לא פרסם אותו בעצמו?

יש נושאים שניתן לפרסם

אירוע זה מצביע לדעתנו על כך, כי בנק ישראל צריך לשנות את מדיניותו בקשר לפרסומים, ולספק לציבור הרבה יותר דוחות ביקורת ממה שעשה עד כה. מן הראוי שבנק ישראל ישקול מחדש את מדיניותו, יהיה שקוף יותר מול הציבור ויפרסם יותר מידע מתוך הביקורות שהוא מבצע במערכת הבנקאות. יתרה מזאת: מבקר המדינה, בדוח שלו על תפקוד המפקח על הבנקים בפרשת הבנק למסחר, הציע לחזק את כושר ההרתעה: "נחוץ להגביר את כוח ההרתעה של המפקח באמצעות סנקציות". האם פרסום לציבור אינו יכול לשמש אמצעי הרתעה?

בנק ישראל מנסה להסתתר מאחורי הנימוק של סודיות בנקאית, אך יש עיקרון חשוב לא פחות: עקרון השקיפות ומסירת מידע לציבור. ניתן למצוא את דרך הביניים בין השקיפות לבין הסודיות הבנקאית. ברור, כי אין לדרוש מהמפקח לפרסם דוחות ביקורת מפורטים, ובהם סכומים ושמות של לקוחות ואפילו לא של מנהלים.

אבל בכל דוח ביקורת מתגלות תופעות מסוימות, שהן עקרוניות ומעידות על רמת הניהול בבנק, על רמת הציות להוראות ועל סיכונים שאולי אינם מנוהלים. לדוגמה: המפקח יכול לציין מתוך דוחות שביצע האם היו טעויות בחישוב עמלות או בחישוב ריביות, האם יש חשש שחסרו ערבויות להלוואות, והאם רמת השירות לציבור בסניפים שנבדקו הייתה סבירה. הצגת נושאים כאלה ודומיהם אינה קשורה כלל לסודיות בנקאית.

לדעתנו, על המפקח על הבנקים לפרסם בכל שנה דוח על כל בנק בנפרד וכן תמצית של דוחות מיוחדים. הפרסום ישרת את הציבור ויהיה גורם הרתעה נוסף. גם אם יישום ההצעה מחייב תיקון חקיקה, מן הראוי שהדבר ייעשה.

תמצית מאמר המתפרסם בגליון יוני 2016 של "רואה החשבון" – בטאון לשכת רואי חשבון.
תאריך:  26/06/2016   |   עודכן:  26/06/2016
ד"ר הרצל כהן, זאב פריי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין סודיות לשקיפות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד העם !
26/06/16 19:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם בממלכה המאוחדת שפעם שלטה בארץ ישראל ביד רמה, מכוח כתב המנדט שניתן לה על-ידי חבר הלאומים, כדי להקים פה בית לאומי לעם היהודי, שאלות של שפיות עלו באינטנסיביות רבה. אולם משנפלה שם ההכרעה, איש לא כפר בזכותו של הציבור הרחב להכריע על-פי השקפת עולמו. הכול קיבלו את ההכרעה הדמוקרטית בהרכנת ראש, מה שאף פעם לא קורה אצלנו. כאן, תמיד יש למחנה השמאל טענות מטענות שונות. מנהיגיו, ולא רק הם, מבקשים "להחליף את העם" - ובאמצעי התקשורת שנשלטים, באורח כמעט מוחלט, בידי גרפומנים מחוסרי בינה, התוצאות שהושגו בקלפי אף פעם אינן נחשבות לאינדיקציה לכך שזה מה שהרוב רוצה.
25/06/2016  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
חמש הערות ותובנות בעקבות משאל העם בבריטניה: לאן הולכים שוקי ההון, מה קורה כאשר הפופוליזם מנצח, הסקרים שוב נכשלו, דייוויד קמרון נותן דוגמה וכמה זמן תימשך חוסר הוודאות
24/06/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מדוע החליטו יותר מ-17 מיליון בריטים לתמוך בפרישה מהאיחוד האירופי וכיצד המחנה הפורש ניצח למרות שהחל את הקמפיין בפיגור? רשת BBC נתנה שמונה הסברים, עלינו הוספנו מעט משלנו.
24/06/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
פרישתה הצפויה של בריטניה מהאיחוד האירופי תחליש, זה כמעט בטוח, את הכלכלה שלה לא נוכל לומר "אם הבריטים עושים שטויות, מה זה נוגע לנו". האם ובאיזו מידה תשפיע הפרישה על הכלכלה הישראלית? בקטע של הנדל"ן, לפחות, נראה שההשפעה תהיה שולית - כרגע, עם דגש על המילה "כרגע". העתיד נראה מדאיג יותר.
24/06/2016  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
המשנה באבות (פרק ה) אומרת: עשרה נסיונות נסו אבותינו את המקום ברוך הוא במדבר, שנאמר (במדבר יד): וַיְנַסּוּ אֹתִי, זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים, וְלֹא שָׁמְעוּ, בְּקוֹלִי. הפסוק הזה לקוח מפרשת השבוע "שלח לך" הידועה כפרשת המרגלים. במשנה קודמת כתוב: עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכלם. דומה כי ההקבלה ברורה. הניסיון העשירי של אברהם אבינו היה הקשה מכולם, ניסיון העקדה. שעל כן, לאחריו אומר לו הקב"ה (בראשית כב): עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יְרֵא אֱלֹקִים אַתָּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ מִמֶּנִּי. זה בצד החיובי. לכן ממשיכה שם המשנה: להודיע כמה חבתו של אברהם אבינו עליו השלום. בצד השלילי נמצאים הניסיונות שאנחנו מנסים את הקב"ה.
24/06/2016  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il