סימנים שונים מצביעים על כך שתוכנית ה"הינתקות" עומדת לעבור מן העולם. מלכתחילה לא היה מדובר בתוכנית ברת-ביצוע, או הגיונית ומחויבת המציאות. אפילו ראש הממשלה, שדחף אותה בכוחנות ולפחות הוא היה אמור לשכנע בחיוניותה, אינו מנסה לעשות זאת, ככל הנראה מכיוון שלא ניתן לתמוך בה בנימוקים בעלי משקל.
ה"בומרנג" של רביב דרוקר ועופר שלח והראיון שלהם בתוכניתו של נסים משעל אישרו את מה שחבר הכנסת צבי הנדל ורבים וטובים מסוגו אמרו כבר מזמן, אם כי "שומרי האתרוג" העדיפו להתעלם: לידתה של ה"הינתקות" בחטא, חדר הלידה מצוי בחוות השקמים, והמיילד הוא דב וייסגלס.
בימים הקרובים אנו עתידים לחזות באנשי תקשורת רבים, שהתגייסו למען התוכנית המופרכת, שהתעלמו ביודעין מכך שהיא עצמה מנותקת, ושיתחילו להתרחק ממנה ולנער את חוצנם מ"עגל הזהב" שקידשו עד כה. קרוב לוודאי שבנסיבות אלה, המושג "היום שאחרי" לא יתייחס ליום שאחרי ה"הינתקות" שלא תהיה, אלא ליום שאחרי קריסתה. למצב זה ראוי להיערך שעה אחת קודם.
הרמטכ"ל אמר, ובצדק מבחינתו, שרק הוראה חדשה מהדרג המדיני יכולה למנוע את ה"הינתקות". לפיכך, שעתו היפה של הדרג המדיני, ובמיוחד של "האנוסים" - השרים שהתיישרו לפי הקו שהכתיב שרון, אבל חינוכם והגיונם מתקוממים כנגד התוכנית - שעה זו תהיה בקרוב, כאשר יהפכו את החלטת הממשלה על-פיה וייערכו ליום שאחרי, כלומר לנסיבות הקשות הצפויות, בין אם ה"הינתקות" תצא לפועל ובין אם תבוטל על-ידי השרים שיתעשתו.
עם "הינתקות" או בלעדיה, הטרור - שרק פחת, אבל לא פסק - ישוב להיקפו המלא. כמובן שהמצדדים ב"הינתקות" יאשימו בכך את מתנגדיה. להם יהיה צורך להזכיר כי ה"הינתקות" הוכיחה שהטרור משתלם ונושא פירות, ולפיכך הברחת ישראל מעזה היתה בהכרח גוררת שימוש בטרור לגירוש ישראל מאזורים אחרים. שובו של הטרור יחייב גישה פחות מקילה כלפיו והפסקת ההתייחסות כאילו הוא רק מטרד שניתן לחיות עמו, ואף להעלים ממנו עין, למען ה"הינתקות" ולחיזוק אבו-מאזן.
עם "הינתקות" או בלעדיה, מדיניות ישראל תחייב הערכה מחדש ובדק-בית יסודי. הכוונה בעיקר להמשך קיומה של רשות הטרור הפלשתינאית בתחומי הארץ. סוס טרויאני זה, שסכנתו לישראל רבה וקיומית יותר מן הסכנה האירנית, הובא ארצה במסגרת אסון אוסלו, והמיט על ישראל את מלחמת אוסלו - הקשה במלחמותיה - ששחקה הן את כושר ההרתעה של צה"ל, הן את לכידותה הפנימית החיונית, והן את כלכלתה.
עם קריסת ה"הינתקות" יהיה צורך להשתחרר מהגישה האוסלואידית של הבחנה בין טרוריסטים טובים (אש"ף) ורעים (חמאס), שלכולם מטרה זהה וטקטיקה (מעט) שונה; מההבחנה חסרת הבסיס בין ערפאת א' שבמידה מסוימת הקל על ישראל את מאבקה הקיומי לבין ערפאת ב', מכחיש השואה ומקדש "זכות" השיבה; מהקונספציה המוטעית כאילו לישראל יש עניין בחיזוק הרשות. ההתפכחות מאוסלו ומה"הינתקות" מחייבת הגעה למסקנה ששלום ומדינה פלשתינית ממערב לירדן הם דבר והיפוכו, ויש להיערך לעשרות שנים של קיום והתפתחות ללא שלום או "שלום".
עם "הינתקות" או בלעדיה, ישראל זקוקה לבחירות מיידיות, שישיבו על כנה את המידה שבה מייצגות הכנסת והממשלה את דעת הציבור. בנוסף תצטרך ישראל לשקם את מערכות המשפט, אכיפת החוק והביטחון, שאיבדו הרבה מאמינותן בשעה שהתיישרו לפי חליל ה"הינתקות" ואיבדו כל ביקורתיות מקצועית.
עם "הינתקות" או בלעדיה, ישראל תיאלץ להסתגל לקיום כלכלת מלחמה לאורך זמן. למרות ששקט מעודד צמיחה ותיירות, שקט מדומה סופו להתפוצץ בפנינו. השיקום הכלכלי התחיל עוד לפני הרגיעה השברירית, וניתן להמשיך בו - לא בקלות - גם אחרי שזו תתפוגג.
עם "הינתקות" או בלעדיה, ישראל תצטרך לחזור לייעודה המקורי, ריכוז עם ישראל בארץ ישראל, ייעוד שה"הינתקות" היא היפוכו הגמור: לא ניתן למשוך עולים יהודים ארצה, כאשר ישראל הרשמית זוממת גירוש יהודים מבתיהם בארצם. ישראל כזו אינה יהודית ואינה דמוקרטית.
עם "הינתקות" או בלעדיה, המנהיגות הדתית והרוחנית תצטרך להתנער מקיבעון מחשבתי ממושך ומסוכן, להקל ולהגמיש מאוד את תהליכי הגיור של לא-יהודים שהגיעו ארצה ממדינות חבר-העמים והמעוניינים להשתלב בחברה הישראלית, לאפשר ולעודד עליית יהודים להר-הבית במקום לתרום לניתוק ישראל מהמקום הקדוש ביותר ליהודים.
עם "הינתקות" או בלעדיה, מועצת יש"ע תצטרך לערוך חשבון נפש כיצד הובילה את המאבק והאם נכונה היתה דרכה, כאשר בהכרח נראתה כמי שמייצגת (כמעט) רק את ציבור המתנחלים הדתיים ביש"ע, ולא את הרוב החילוני ביש"ע ובוודאי לא את הרוב החילוני בתוך "הקו הירוק". ניהול כזה של המאבק גרם לתחושת ניכור בקרב מאות אלפי ציונים ויהודים טובים, שכל "חטאם" הוא היותם חילוניים בתוך "הקו הירוק". המשך דרך זו, למרות התראות רבות, עלול להסתיים באובדן יש"ע, ולא רק יש"ע.
היום שאחרי מחייב שחרור מ-12 שנים של תפישה מוטעית ומסוכנת שהובילו פרס א' ופרס ב', והיערכות למציאות מדינית, צבאית וכלכלית קשה וממושכת - שרק בעקבותיה ייראה האור.