|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

שישה בשישי

מנהג בעלים

תזכורת לנתניהו: הממשלה איננה משחק הלגו הפרטי שלך למי שייך תאגיד השידור הציבורי? פרקליטי מחוזות צועקים על חבר כנסת כיצד נראה בנק בלי גרעין שליטה עובדי נמל אשדוד וחברת החשמל חושבים שהם הבעלים מידע על זיהום מזון שייך לציבור
05/08/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משמר המשפט   |   תגובות
מפרקים ומרכיבים [צילום: מורג ביטן]


סבב התיקים
זה רק פיקדון בידיכם [צילום: אמיל סלמן, פלאש 90]

תארו לעצמכם מרכול, שבו מחליט יום אחד המנהל, שמחלקת השימורים תפוצל בין מחלקת הירקות לבין מחלקת הבשר, ומנהל מחלקת הלחם יהיה גם מנהל מחלקת הקפואים, וחטיפי השוקולד יעברו לאחריותו של מנהל מחלקת כלי הבית

תארו לעצמכם מרכול, שבו מחליט יום אחד המנהל, שמחלקת השימורים תפוצל בין מחלקת הירקות לבין מחלקת הבשר, ומנהל מחלקת הלחם יהיה גם מנהל מחלקת הקפואים, וחטיפי השוקולד יעברו לאחריותו של מנהל מחלקת כלי הבית. ודאי תסכימו איתי, שמנהל כזה יפוטר בתוך יממה ואולי גם יישלח לבדיקה פסיכיאטרית.

ככה בדיוק נראה סבב התיקים הנוכחי בממשלת ישראל. משה כחלון יהיה גם שר האוצר וגם שר הכלכלה, אבל תחום התעסוקה ייצא ממשרד הכלכלה ויעבור למשרד הרווחה של חיים כץ. ולשכת הפרסום הממשלתית תעבור ממשרד ראש הממשלה למשרד התרבות והספורט של מירי רגב. וזאב אלקין יהיה השר להגנת הסביבה, בתנאי שימשיך להיות השר לענייני ירושלים.

זו לא הפעם הראשונה בה שרי ישראל ובעיקר ראשי הממשלה מתייחסים למשרדים כאילו זה משחק לגו פרטי שלהם: מפרקים ומרכיבים, מחברים ומפצלים, מכניסים ומוציאים. הגיע הזמן להזכיר להם שהממשלה היא רק פיקדון בידיהם, פיקדון שאנו מוסרים להם מתוך הנחה שיטפלו בו במקצועיות ובנאמנות. וסליחה שהכנסתי לדיון את המילים הלא-מתאימות הללו.

תאגיד השידור הציבורי
לשקף את הרכב הכנסת

מצד אחד, אני קצת מתקשה להבין את הסערה סביב תאגיד השידור הציבורי. אם הוא ציבורי, סימן שהציבור צריך לשלוט בו. וכיצד הציבור עושה זאת? – דרך נבחריו בכנסת, הממנים את הממשלה. כלומר: אם זה תאגיד ציבורי – השרים אמורים לנהל אותו, אז מה הבעיה? אולי משום שרחמנא ליצלן מדובר בימין, שבניגוד להרגלו – מחליט שאם הוא נבחר למשול, אז הוא גם יעשה זאת. אולי משום שלמרבה הפלא, לתקשורת הפרטית אין שם דריסת רגל, אז היא רוצה להשפיע מבחוץ במסעות של הפחדה והכפשה.

מצד שני, אני בהחלט יכול להבין את הרתיעה מכך שמפלגה כלשהי או ממשלה כלשהי – ולא משנה איזו – תהיה בעלת הבית על אמצעי תקשורת (וכן, הגיע הזמן לסגור את גלי צה"ל; במדינה דמוקרטית לצבא אין תחנת רדיו). לכן, הפתרון שלי הוא פשוט – ומסיבה זו לעולם לא יבוצע. מועצת תאגיד השידור הציבורי צריכה לשקף את הרכב הכנסת, בתוספת אישי ציבור ואנשי מקצוע, כך שגורמים פוליטיים יצטרכו להגיע להסכמות ביניהם או עם גורמים לא-פוליטיים כדי לקבל החלטות מהותיות. זה כמובן לא יקרה, כי עוד לא נולד הפוליטיקאי שיוותר על כוח והשפעה.

פרקליטי מחוזות
חלק מהח"כים פשוט טיפשים [יונתן זינדל, פלאש 90]

ליד השולחן ישבו כמה משפטנים שהתנהגו כאילו הם בעלי הבית, ולא חברי הכנסת. הגדילו לעשות שני פרקליטי מחוזות, כוכבית נצח-דולב מירושלים ומומי למברגר מתל אביב, שהרימו את קולם על סלומינסקי. קונגרס האמריקני, אם מישהו בכלל היה מעז לעשות זאת, הוא היה נזרק מהאולם בו ברגע. אצלנו זה לא קרה

הדיון השבוע בוועדת החוקה על נציבות הביקורת, נשמע לפרקים כפארודיה ולפרקים כאבסורד. ראשית, הרושם שלי היה שחלק מחברי הוועדה פשוט טיפשים ולא מבינים עברית פשוטה. זה הזכיר לי פיליטון של אפרים קישון משנות ה-70, בו הזהיר שאם שידורי הכנסת ישודרו בטלוויזיה – תתחולל הפיכה כאשר יתברר לציבור כמה עילגים הם נציגיו. שנית, חלק מהם פשוט פרחחים. היו"ר ניסן סלומינסקי התקשה להשתלט על יעל גרמן ובמידה מסוימת על שלי יחימוביץ', שהתעלמו מנסיונותיו החוזרים ונשנים לתחם אותן למסגרת כלשהי.

שלישית וזה העיקר: ליד השולחן ישבו כמה משפטנים שהתנהגו כאילו הם בעלי הבית, ולא חברי הכנסת. היו אלו נציגי משרד המשפטים וארגון הפרקליטים, שהתעקשו להתנגד בקולניות לסעיפים אלו ואחרים. הגדילו לעשות שני פרקליטי מחוזות, כוכבית נצח-דולב מירושלים ומומי למברגר מתל אביב, שהרימו את קולם על סלומינסקי.

בקונגרס האמריקני, אם מישהו בכלל היה מעז לעשות זאת, הוא היה נזרק מהאולם בו ברגע. אצלנו זה לא קרה. סלומינסקי – השותף של איילת שקד לקבורת נציבות הביקורת – ניסה להסביר ללמברגר ונצח-דולב שהם רק אורחים, שדעתם נשמעה ושחברי הכנסת הם המחליטים. זה לא ממש עבד. היה זה מפגן מובהק של השתלטות המשפטנים על חיינו, כאשר כעת זה מגיע עד כדי כך שהם מנסים לכפות את דעתם על הכנסת, ולא מוכנים שהמחוקקים יחליטו כראות עיניהם.

בלי גרעין שליטה
ההנהלה מילאה את הוואקום

חכמי ירושלים – כמו חכמי חלם – מתעקשים שהם צודקים ולא מוכנים ללמוד מטעויותיהם. כעת הם מטפטפים לשוק באותה צורה את מניות כלל ביטוח, חברה רגישה לא פחות מאשר לאומי. אין סיבה להניח שהתוצאה תהיה שונה, כך שבעוד מספר שנים נהיה עדים להתנהלות מופקרת ואף פלילית של מנהלי חברה זו

כאשר לא הצליחה ממשלת ישראל במשך עשרות שנים למכור את בנק לאומי, שהגיע לידיה אחרי משבר המניות של 1983, הגו חכמי ירושלים פתרון מקורי: בנק בלי גרעין שליטה. מניות הבנק הונפקו בבורסה טיפין-טיפין, וכיום הממשלה היא היחידה המחזיקה בו יותר מ-5% (ליתר דיוק: 5.8%). שום גורם אחר לא הגיע אפילו לאחזקה מינימלית זו.

מאחר שהטבע אינו סובל רִיק, מישהו היה חייב למלא את החלל שבהעדר בעלים – והייתה זו הנהלת הבנק. רק כך ניתן להסביר את שפע ההסתבכויות של בנק לאומי, במיוחד בתקופת שלטונה של גליה מאור – שנמשכה לא פחות מ-17 שנים – ואשר האחרונה מבין עלילותיה נחשפה בשבוע שעבר ב-News1. מאחר שאיש לא פיקח למעשה על מאור ועל התאום הסיאמי שלה, היו"ר איתן רף, הם עשו ככל העולה רוחם – למשל בפרשת הלבנות ההון בלאומי ניו-יורק.

הבעיה היא, שחכמי ירושלים – כמו חכמי חלם – מתעקשים שהם צודקים ולא מוכנים ללמוד מטעויותיהם. כעת הם מטפטפים לשוק באותה צורה את מניות כלל ביטוח, חברה רגישה לא פחות מאשר לאומי. אין סיבה להניח שהתוצאה תהיה שונה, כך שבעוד מספר שנים נהיה עדים להתנהלות מופקרת ואף פלילית של מנהלי חברה זו. טירוף פירושו לחזור על אותו מעשה ולצפות לתוצאות שונות, אמר אלברט אינשטיין. דוד בן-גוריון העריץ את אינשטיין והציע לו להיות נשיא המדינה, אבל בקריה הנושאת את שמו מתעלמים מדבריו אלו של המדען הדגול.

הנמל והחשמל
בונוס בלי לעבוד? [צילום: יצחק הררי]

המשותף לשני המקרים, שממש-ממש אינם יוצאי דופן: עובדים בחברות ממשלתיות גדולות, מונופוליסטיות ומסואבות, המתנהגים כאילו שהם גם ההנהלה וגם בעלי הבית. שלא תבינו אותי לא נכון: העובדים חיוניים ואסור לדרוך עליהם ולנצל אותם. אלא שבחברות אלו האיזון הופר לחלוטין, בין השאר בעידודם של בתי הדין לעבודה

קצת הופתעתי לקרוא השבוע את פסק דינו של השופט אילן סופר, לפיו עובדי נמל אשדוד אינם זכאים לבונוסים על ימי שביתה. לי זה נראה מובן מאליו. הרי בונוסים ניתנים על תפוקה עודפת, לא על העדר תפוקה בכלל. אבל להיגיון כנראה אין מקום ביחסי העבודה בנמל אשדוד, ולכן היה צורך בבית הדין שיאמר זאת.

באותן שעות בהן פרסם סופר את פסק דינו, נקטו עובדי חברת החשמל בעיצומים, שבין היתר היו עלולים למנוע את פרסומו במועד של הדוח הכספי לרבעון השני. גם כאן התערב בית הדין לעבודה (השופט אלכס קוגן) והורה להם לחזור לעבודה סדירה, לפחות באופן זמני.

המשותף לשני המקרים, שממש-ממש אינם יוצאי דופן: עובדים בחברות ממשלתיות גדולות, מונופוליסטיות ומסואבות, המתנהגים כאילו שהם גם ההנהלה וגם בעלי הבית. שלא תבינו אותי לא נכון: העובדים חיוניים ואסור לדרוך עליהם ולנצל אותם. אלא שבחברות אלו האיזון הופר לחלוטין, בין השאר בעידודם של בתי הדין לעבודה. אולי ההחלטות השבוע של סופר וקוגן מבשרות על תחילתו של שינוי, בו גם להנהלה ולבעלים יהיו זכויות, ובו גם לעובדים יהיו חובות – ולא רק ההפך.

זיהום הקורנפלקס
צריכה לעוף בגלל הטמטום [צילום: שוקה כהן]

ההסתרה מלמדת על בורות, שחצנות וטמטום. בורות: משום שהניסיון הכלל-עולמי מלמד, שהדרך היחידה לטפל בזיהום מזון היא בגילוי מהיר ומלא. שחצנות: משום שגבריאל כנראה חשבה שהיא יודעת יותר טוב מכל המנהלים של כל החברות בכל המקומות, כיצד לטפל במשבר כזה. וטמטום: משום שגבריאל לא מבינה כיצד עובד עידן המידע

מנכ"ל יונילוור ישראל, ענת גבריאל, צריכה לעוף מתפקידה. לא בגלל החיידקים שהתגלו בקורנפלקס תלמה, אלא בגלל הטמטום. משום שרק מטומטם יכול להעלות על דעתו לרגע, שבעידן הפייסבוק ניתן להסתיר מהציבור מידע שכזה. משום שרק מטומטם אינו מבין שמידע כזה אינו שייך לו ולחברה, אלא לציבור כולו.

הזיהום התגלה כאשר התברר שבחנויות קיים מחסור בכמה ממותגי הקורנפלקס של תלמה והחברה סירבה להסביר מדוע. מכאן זה היה פשוט ביותר: סימן שלחברה יש מה להסתיר – ומה יש להסתיר באוכל חוץ מאשר זיהום? מה שחמור עוד יותר הוא שגבריאל וחבורתה גם לא דיווחו למשרד הבריאות על התקלה, ושבמשך שבוע שלם הם שיקרו כאשר טענו שמוצרים נגועים לא הגיעו למדפים.

קרוב לוודאי שההסתרה הזאת והשקר הזה הם לכל הפחות עבירה מינהלית אם לא פלילית, אך מעל לכל הם מלמדים על בורות, שחצנות וכאמור – גם טמטום. בורות: משום שהניסיון הכלל-עולמי מלמד, שהדרך היחידה לטפל בזיהום מזון היא בגילוי מהיר ומלא. שחצנות: משום שגבריאל כנראה חשבה שהיא יודעת יותר טוב מכל המנהלים של כל החברות בכל המקומות, כיצד לטפל במשבר כזה. וטמטום: משום שגבריאל לא מבינה כיצד עובד עידן המידע בו אנו חיים. אם זה לא מספיק בשביל לפטר אותה – אני לא יודע מה כן.

תאריך:  05/08/2016   |   עודכן:  05/08/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנהג בעלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ינקה
5/08/16 11:17
 
שלמה המגיב
6/08/16 07:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
האם נציב הביקורת על הפרקליטות יהיה רשאי לפתוח בבדיקה גם בלא קבלת תלונה? השאלה הזאת עוררה (1.8.16) את אחת הסערות היותר-גדולות בדיון בוועדת החוקה על חוק הנציבות.
04/08/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שוחחתי אתמול (2.8.16) עם מנהל בכיר בהוצאת ספרים גדולה, ובין השאר דיברנו על ספר מסוים בחקר השואה. הסברתי שאני מסתייג מאוד מהספר, משום שכבר בעמוד השני שלו מצאתי טעות גסה בשמו של קצין נאצי בכיר, ומשום שהמחבר התיימר לתלות שלט על בית שאני יודע שאיננו קיים. ככה זה: כאשר אני תופס אי-דיוק מהותי, ובוודאי שקר מהותי, אני שואל את עצמי "ומה עם מה שאינני יודע", וממילא האמינות יורדת ואף נעלמת.
03/08/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
התיוג הפוליטי המקובל טוען, שחוגי הימין מבקשים להחליש את כוחה של מערכת המשפט, בעוד חוגי השמאל הם העומדים של משמרתה. אבל בנושא נציבות הביקורת על הפרקליטות ע"ה - ראו זה פלא: עולם הפוך.
03/08/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בהתנהלותן של שלוש מבכירות הפרקליטות בפרשת תצהירו של ד"ר חן קוגל נפל פגם אתי, אם כי הן לא יועמדו לדין משמעתי. כך החליטה לשכת עורכי הדין. מן ההחלטה עולה, כי כפי שנחשף ב-News1 - פרקליט המדינה, שי ניצן, לא אמר את האמת לגבי ההתערבות בתצהיר.
02/08/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה (יום ג', 2.8.16) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של שרת המשפטים, איילת שקד, להקמת נציבות הביקורת על הפרקליטות ומייצגי המדינה בערכאות.
02/08/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
הביקורת המערכתית - למבקר המדינה  /  איתמר לוין
ההטעיה של שקד בנציבות הביקורת  /  איתמר לוין
שנלר לא יהיה נציב הביקורת  /  איתמר לוין
לא ביקורת ולא נעליים  /  איתמר לוין
העליון נכנע לפופוליזם  /  איתמר לוין
מי ישלם מחיר הכזבים  /  יואב יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il