|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חֶסֶד - לטוב ולרע

דו-משמעותה הניגודית של המילה חֶסֶד גילוי עריות בין אח לאחותו למחצה מכונה כאן חֶסֶד, דהיינו, תועבה, פריצת גבולות המוסר והמקרא אף מביא דוגמה לכך שאינה אלא מעשו ההרסני של אמנון בתמר, אחותו מצד אביו
07/08/2016  |   אורנה ליברמן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
שימוש לא נפוץ [צילום: פלאש 90]

ניגודים
האם הניגודים מלמדים על תהליך התפתחות השפה?

משמעות המילה חֶסֶד, לפי מילון אבן שושן, היא טובה מרובה, צדקה, מעשה אהבה ונדיבות לב, חן ונועם, יחס לפנים משורת הדין.

רבות הן היקרויותיה של המילה במובן חיובי זה במקרא, למשל: ה', ה', אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. (שמות לד:ו), וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ, עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד. (ירמיהו לא:ב), וְעַתָּה יַעַשׂ ה' עִמָּכֶם חֶסֶד וֶאֱמֶת, וְגַם אָנֹכִי אֶעֱשֶׂה אִתְּכֶם הַטּוֹבָה הַזֹּאת אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם הַדָּבָר הַזֶּה (שמואל ב, ב:ו).

בתוך כך, אותה מילה בדיוק מביעה גם את ההפך המוחלט. חֶסֶד הוא חרפה, קלון ותועבה: וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֲחֹתוֹ בַּת אָבִיו אוֹ בַת אִמּוֹ וְרָאָה אֶת עֶרְוָתָהּ וְהִיא תִרְאֶה אֶת עֶרְוָתוֹ, חֶסֶד (תועבה) הוּא וְנִכְרְתוּ לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם, עֶרְוַת אֲחֹתוֹ גִּלָּה, עֲוֹנוֹ יִשָּׂא. (ויקרא כ:יז)

גילוי עריות בין אח לאחותו למחצה מכונה כאן חֶסֶד, דהיינו, תועבה, פריצת גבולות המוסר. והמקרא אף מביא דוגמה לכך שאינה אלא מעשו ההרסני של אמנון בתמר, אחותו מצד אביו.

השימוש במקרא במילה חֶסֶד ובנגזרותיה במובן זה אינו נפוץ. מופיעות עוד שתי הופעות של חֶסֶד במשמעותה השלילית: צְדָקָה תְרוֹמֵם גּוֹי וְחֶסֶד (בושה, ביזיון) לְאֻמִּים חַטָּאת. (משלי יד:לד). משמעות הפסוק היא: צדקה מרוממת עם, אך חטאם של לאומים הוא המעטה, נמיכות, ירידה, כתם. חֶסֶד כאן הוא היפוכה הגמור של צְדָקָה. לפי שימוש זה, שלא נשמר בעברית הדבורה של ימינו, המילה חֶסֶד קרובה אל חסר, חמס ו-חשד.

רגשות קנאה

בהופעה נוספת מופיע הפועל חִסֵּד באותה משמעות שלילית, דהיינו, לְחַסֵּד פירושו לבייש, לבוז, לגנות, לחרף: רִיבְךָ רִיב אֶת רֵעֶךָ וְסוֹד אַחֵר אַל תְּגָל. פֶּן יְחַסֶּדְךָ שֹׁמֵעַ (פן יבוז לך השומע אותך) וְדִבָּתְךָ לֹא תָשׁוּב (וכלימתך לא תימחק) (משלי כה ט-י).

בארמית, לְחַסֵּד פירושו לבייש, לנזוף, להשמיץ, להוציא דיבה. גם בערבית משמעותו של השורש (המופיע בה כפועל וכשם) היא שלילית ומורה על רגשות קנאה עזים.

מכאן שלא ניתן לכפור בדו-משמעותו הניגודית של השורש חסד, שמצד אחד מביע יחס יפה ונעים של אהדה, חיבה ואהבה שמקורו ברגשות נעלים של הזדהות וחמלה, ומצד שני ובאותו זמן מביע יחס משפיל ומבזה שמוצאו בקנאה ובשנאה ושיעודו להרוס ולפגוע.

המילה חסד פותחת בצירוף חס, שמשמעותו חסות ומחסה ומסתיימת ב-סד, מכשיר עינויים, וכך מובילה היא אותנו מגן העדן להתעללויותיהם של אנשי סדום וחוזר חלילה. ואם נשמיט את אות הסמך באמצעיתה של חסד, נקבל חד - צירוף המעורר מחשבה על השפלה עוקצנית וכואבת, פגיעה ופציעה.

הדוגמות הרבות של מילים זהות או דומות בעלות מובן מנוגד (שבהן מורחב העיסוק במאמריי האחרים המוקדשים לעברית) מובילות להשערה שבתחילת התפתחותה של השפה, שימש אותו שורש לציון דבר והיפוכו, ורק בשלב מתקדם יותר חל בידול. באשר למילה חֶסֶד, כבר בתנ"ך יש לא רק בידול משמעויות, אלא העדפת מובן אחד על פני מובנו המנוגד - בחירה בשימוש בה במובן של טובה מוערכת, וצמצום שימושה במובן של זדון וקלון עד שפסק לחלוטין בשפה של ימינו.

לאתר מגזין מראה
ד"ר אורנה ליברמן עוסקת בהוראת עברית ישראלית, בחקר לשון המקרא ובחקר ספרות. ספרה: "שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה" הוצאת סלע ספרים, 2013 (זמין גם במהדורה אלקטרונית), ומנהלת בלוג "לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה" [קישור]/
תאריך:  07/08/2016   |   עודכן:  07/08/2016
אורנה ליברמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חֶסֶד - לטוב ולרע
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דרומי
10/08/16 12:32
 
אורנה ל
10/08/16 19:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התקשורת, האקדמיה ולצערנו כמעט כל תושבי ישראל, מייחסים תכונות חיוביות לכל שם וכותרת שאליהם מתלווה הכינוי "ציבורי". "ציבורי" זה סמל לאוביקטיביות שמבטאת את רצון הכלל, משהו ששייך לכולנו, משהו עממי ולא מתנשא. "ציבורי" זה בדיוק ההפך מ"פרטי" - שזה סמל הרוע, האנוכיות והחזירות.
07/08/2016  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
בצה"ל משרתים כ-60 טרנסג'נדרים - חיילים החשים חוסר התאמה בעוצמות שונות בין המין הביולוגי לזהותם המגדרית. שלושה מהא התראיינו לכתבה שפורסמה בסוף-השבוע במוסף ידיעות אחרונות [המגדר יעבור לדום, שרי מקובר-בליקוב, 5.8.16]. מן הפרסום עולה כי צה"ל מממן על-חשבונו ניתוחים לשינוי מין, טיפולים נלווים (הורמונליים, קוסמטיים וכד').
07/08/2016  |  עידן יוסף  |   מאמרים
לא חוכמה גדולה אפיינה את התבטאויותיה של השרה רגב - בכל האמור והקשור לפרגון הקולני והזול שלה לזמר השנוי במחלוקת (לאו-דווקא אומנותית) ששמו אייל גולן. כל אחד מאיתנו הוא סובייקטיבי באשר לטעמו האמנותי האישי, גם כשהוא דורך בתפקיד ה"ממלכתי" ביותר. אבל אדם חכם יודע מתי אסור לחצות קו אדום ולגלות סימפטית יתר ממרומי ה"ממלכתיות", ועוד כמובן לא לפצוח בעידוד קולני שמתובל בשפת רחוב סלנגית, רק כדי להכות כפופוליסט האחרון בנורמות ההיסטוריות. אבל גב' מירי רגב - שיודעת היטב כי היא נמצאת תחת אלף מיקרוסקופים (וביניהם ממפלגתה שלה...), נפלה שוב בפח התדמית הפופוליסטית הזולה שיריביה מבית ומחוץ משווקים אותה.
07/08/2016  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
לא כל שקורה היום יהיה להיסטוריה מחר. המחר ישפוט. כבר אמר החכם בנדיטו קרוצ'ה האיטלקי (1866-1952) כי כל היסטוריה היא היסטוריה של ההווה, או בניסוח אחר, חכמי ההווה בוררים מתוך כל שאירע בעבר מה נראה להם כראוי להיזכר, רב מזה, להתפרש, בימיהם שלהם, על-פי מיצובם האישי בתוך עולם הדעות, ועל מה מתוך אין ספור האירועים המצטופפים בימי האתמול הרבים מספור הם גוזרים נשיה. הוא התייחס בביטול למי שראה בהיסטוריה מדע. הוא עצמו לא ראה בה אלא פילוסופיה בת זמנה או השקפת עולם בתנועה. גם יוהאן הויזינחה, (1872-1945) החכם ההולנדי, שקנה שם עולם בספרו "הומו לודנס"- "האדם המשחק", והתמקד בהיסטוריה כבמה עליה התרבות והרעיונות - יותר ממלחמות וקברניטים - הם גיבורי המעשה, מציין כי ההיסטוריה היא עיון שתכליתו לפענח או לפרש מה מן העבר משמעותי לימינו.
07/08/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
"ריבה - מקור השם הוא בסיפור העיר סדום לפי חז"ל נאמר, כי ריבה אחת נתנה לעני כד ובו לחם, לפיכך נענשה על-ידי אנשי סדום - היא צעקה היות שהתעללו בה, מרחוה בדבש והעלו אותה על גג החומה ..."
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
האמנם רק על עצמה ידעה רחל לספר בשיריה (ב')  /  יוסף אורן
חבישה לכל פצע  /  יובל ברנדשטטר
שוברים את כבלי החסות  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il