|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

רחל הראשונה

רחל מורפורגו הייתה משוררת עברייה בתקופה בה נשים כמעט ולא רכשו השכלה, ובוודאי שלא התבטאו בפרהסיה. ספר חדש מחזיר אותה אל מקומה הראוי בתולדות התרבות העברית
18/09/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
מורפורגו. לשון חידתית

רק מתי מעט בין חוקרי הספרות העברית מודעים לשירתה ולהישגיה המרשימים של המשוררת העברית רחל מורפורגו (טריאסט, 1871-1790), המשוררת העברייה הראשונה שהשאירה אחריה גוף מגובש של כתיבה ספרותית עברית - כ-50 שירים וכ-20 מכתבים. ייחודם של המשוררת ושל יצירתה דרמטיים במיוחד על-רקע תקופתה: במאה ה-19, למרות בשורת המודרניות של תנועת ההשכלה היהודית, עדיין הודרו נשים יהודיות ככלל גם מלימוד התורה וגם מלימוד השפה העברית, שנתפסו כתחומי ידע גבריים, ברוח דברי ר' אליעזר במסכת סוטה (ג', ד'): "כל המלמד בתו תורה כאלו מלמדה תפלות". אין פלא, כי נשים מועטות בלבד העזו ללמוד עברית, ומעטות עוד יותר היו מסוגלות ללמוד תורה. רחל מורפורגו הייתה שונה ומפתיעה: לא רק ששלטה בעברית, אלא אף הייתה בעלת בקיאות עצומה במקרא, בתלמוד, במדרש ובקבלה, ידע אותו ניצלה לצורך כתיבת שירה עברית.

את השכלתה הבלתי-רגילה רכשה המשוררת בנעוריה: בת למשפחת לוצאטו הידועה במלומדים, הרופאים והמשוררים שיצאו מקרבה (הנודעים ביניהם רמח"ל, שד"ל והמשורר אפרים לוצאטו), לא נמנע ממנה החינוך הפרטי המעולה שקיבל אחיה הצעיר. משהביעה את רצונה ללמוד יחד עם אחיה, הסכים אביה שתצטרף לשיעורים, וכך קיבלה את ההשכלה היהודית הנרחבת הטיפוסית לבני משפחות האליטה היהודית-איטלקית. בשנים אלה אף התיידדה רחל עם בן-דודה הצעיר ממנה בעשר שנים, שמואל דוד לוצאטו (לימים פרשן תנ"ך, משכיל ידוע וראש בית המדרש לרבנים בפאדובה), והם בילו שעות רבות בחברותא של לימוד ושיחות בענייני רוח.

רחל לוצאטו כתבה שירים מאז נעוריה, אולם הפסיקה לכתוב כמעט לגמרי ב-28 השנים הראשונות של נישואיה ליעקב מורפורגו. היו אלה אומנם נישואי אהבה, שלא כמקובל אז (הוריה הסכימו לנישואיה ליעקב מורפורגו רק אחרי שנים רבות של התעקשות מצידה, וכך נישאה רק בגיל 29), אך במסגרתם לא התאפשרו לה הלימוד והכתיבה משאת נפשה. זאת גם מחוסר זמן וגם מחוסר הערכה; יעקב מורפורגו, שהיה סוחר בבורסה של טריאסט, לא העריך את יכולותיה המיוחדות.

גילוי, הערכה, שכחה

רק ב-1847 (בהיות רחל מורפורגו בת 57) שלח בן דודה וידידה שד"ל שני שירים שלה, שהיו בידיו מזה 30 שנה, לפרסום בכתב העת המשכילי-עברי "כוכבי יצחק" שיצא לאור בווינה. השירים פורסמו מיד, קרוב לוודאי בגלל חשיבותו של השולח, וכך נפתח לפני רחל מורפורגו המרחב הציבורי של משכילי הזמן. במשך למעלה מעשר שנים פרסמה מורפורגו שירים כמעט בכל גיליון של "כוכבי יצחק", שהופיע פעם או פעמיים בשנה. היא הייתה כך לידועה למדי בזמנה, גם בין תושבי טריאסט וגם בין המשכילים המרכז-אירופיים, שתשעה מהם אף כתבו שירי שבח לכבודה.

אולם בשנותיה האחרונות כמעט נשכחה המשוררת העברייה המפתיעה, וכך קרה שנעלמה גם מספרי ההיסטוריה של הספרות העברית החדשה. גם חוקרי הספרות שידעו על קיומה, לא התייחסו כמעט לעצם שיריה, ואחרים (כיוסף קלוזנר למשל) התייחסו בזלזול להישגיה. רק מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת, החלו כמה חוקרות פמיניסטיות להתעניין בשירתה של מורפורגו. היו אלה חוקרות ספרות נשים, שחיפשו את הכותבות העבריות הראשונות, ויחד עימן גילו גם כמה פמיניסטיות דתיות את דמותה הלמדנית-פמיניסטית חתרנית של המשוררת הנשכחת.

בשירתה של רחל מורפורגו אכן ניתן לראות ביטוי ספרותי נשי ראשון להתמודדות בין תודעה דתית ולמדנית ותודעת שוויון "פמיניסטית". שיריה הם מסורתיים ומהפכניים גם יחד, והם צמחו ועלו מתוך תערובת מרתקת של כשרון כתיבה, אומץ לפרוץ לתחום גברי לחלוטין באותה תקופה, תפיסת זהות נשית אוטונומית ושוויונית, אמונה דתית עמוקה והשכלה עברית-יהודית רחבה. מנקודת תצפית של ראשית המאה ה-21 מצטיירות שירתה, למדנותה ודמותה של רחל מורפורגו כמופע פתאומי שהבליח לשנים מספר, ואז - שלא בצדק - נשכח כמעט לחלוטין.

משימת פענוח סבוכה

הספר החדש על שירת רחל מורפורגו הוא התיאור הכולל הראשון של חייה ויצירתה של משוררת מרתקת זו. הייתה זו משימה מסובכת בהרבה ממה שאולי נראה במבט ראשון, וזאת מכמה סיבות. ראשית: הידע על חייה של רחל מורפורגו מסתכם בכמה עמודים של ביוגרפיה תמציתית שכתב יצחק חיים קסטיליוני, רב יליד טריאסט שקיבץ את שיריה ומכתביה והוציאם לאור ב 1890 בספר בשם "עוגב רחל". מתוך ביוגרפיה זו אומנם מצטייר שרטוט ראשוני של הדמות, אך בוודאי לא תיאור מלא כמקובל בכתיבה הביוגרפית המודרנית.

קושי נוסף מעמיד אופיים החידתי והמתוחכם של שיריה, היוצר מחסום בפני הבנתם המהירה, בוודאי על-ידי קורא בן זמננו. אפילו חלק ממכתביה האישיים קשה להבנה, מהיותם כתוב בשפת תלמידי חכמים, הקשה להבנתו של קורא שאינו מומחה.

על הקושי בתיאור הביוגרפיה של רחל מורפורגו ניסתה כותבת שורות אלו להתגבר באמצעות גיוס כל פרט רלוונטי להבנת הדמות: הרקע החברתי והתרבותי של יהדות איטליה ואופיה של הקהילה היהודית של טריאסט, תובנות הניתנות להסקה גם משיריה ומכתביה של הגיבורה, וכן הבנת התנהלותה מתוך הקבלה לביוגרפיות של נשים אחרות שכתבו על-רקע חברות פטריארכליות דומות. כתוצאה מחיבור כל אלה, עולה דמותה של רחל מורפורגו בחיוניות מפתיעה.

על הקושי שבהבנת השירים והמכתבים התגברתי על-ידי העיון הדקדקני והמלומד בלשונם ובאזכורים הטקסטואליים הרבים מאוד שהם מעלים. מתוך עיון זה הולכת ומתבררת לא רק בקיאותה העצומה של המשוררת, אלא - ובעיקר - התחכום העומד בבסיס עיצובם. רחל מורפורגו לא העזה להביע בגלוי את עמדותיה החתרניות כלפי חברתה ומוסכמותיה, אך - בו-זמנית - לא יכלה לוותר על ביטויה האוטנטי. לכן כתבה שירים בעלי משמעות כפולה: ברובדם העליון הם מביעים עמדות מסורתיות ומצטנעות, המתאימות לאישה "ראויה" בת זמנה, אך ברובדם הנסתר הם מביעים עמדות ביקורתיות חברתיות ותרבותיות. את הדו-רובדיות הזאת אני מעמידה במוקד פרשנות שיריה של רחל מורפורגו, ולדעתי זהו הצופן להבנתם.

"עוגב נאלם" הוא ספר עב-כרס מאחר שהוא כולל למעשה שני ספרים. האחד הוא מונוגרפיה - תיאור כולל של דמותה ושל מוקדי שירתה של רחל מורפורגו, על-רקע משפחתה, קהילתה, תקופתה ותרבותה. בחלק זה מתוארים ומפורשים סיפור חייה ושיריה של מורפורגו, בהסתמך על מוסכמות זמנה וכן על דרכי הפרשנות של הביוגרפיה הפמיניסטית ושל חקר כתיבת נשים. חלקו השני הוא למעשה ספר נפרד, והוא הוצאה מחודשת ומבוארת של כל שיריה ומכתביה של רחל מורפורגו. בחלק זה מובאים כל שיר ומכתב בתוספת הערות מפורטות הכוללות את כל מקורותיו הלשוניים והתרבותיים של השיר, שאחריהם מובא גם סיכום של פרשנות השיר או המכתב.

התקווה היא שספר יתרום לא רק להיסטוריה של הספרות העברית בכלל ושירת הנשים העברית בפרט, אלא יהווה גם תיקון של עוול היסטורי ותרבותי: דמות מרתקת שנעלמה מן ההיסטוריה של התרבות היהודית, מוחזרת אליה.

הותירה 50 שירים ו-20 מכתבים
הכותבת היא פרופסור אמריטה מהמחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן. מחברת הספר "עוגב נאלם: חייה ויצירתה של המשוררת העברייה-איטלקייה רחל מורפורגו" (הוצאת כרמל, 2016).
תאריך:  18/09/2016   |   עודכן:  18/09/2016
פרופ' טובה כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל מי שעוקב אחרי המתקפה התקשורתית שעשה ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לא יכול שלא להתרשם שאהוד ברק פשוט עושה לנתניהו בית ספר דווקא בשני תחומים שראש הממשלה מתהדר בהם, בתקשורת ובפוליטיקה.
16/09/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
פרשת השבוע פותחת בהוראות התנהגות במצב מלחמה (דברים כא): [י] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. ההוראה המובאת בפסוק הבא זכתה לא מזמן לעיסוק תקשורתי נרחב: [יא] וְרָאִיתָ, בַּשִּׁבְיָה, אֵשֶׁת, יְפַת-תֹּאַר; וְחָשַׁקְתָּ בָהּ, וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה. כמקובל במחוזותינו, הדברים הוצגו בתקשורת כשהם מנותקים מכל הקשר כאשר ריח חריף של הכפשה נודף מהם. והדברים גם הובהרו בהמשך על יד מי שנפגע ו/או סתם התקומם אל מול ההצגה המעוותת של הדברים. אילו רק טרחו הכותבים הצעקנים לעיין במקור, היו חוסכים מעצמם את ביזיון הכתיבה שחשפה את בורותם. אבל כנראה לא ממש איכפת להם שנדע עד כמה הם בורים בכל מה שקשור להוראות התורה.
16/09/2016  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אלימות מילולית פוליטית מצליחה ואלימות צבאית הנותרת ללא תגובה איומי אלימות של בדואים ונשק שנלקח מידי מחבלים אלימות משפטית סותמת פיות ותגובה משפטית הולמת לאלימות חרדית
16/09/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שורה של דוגמאות מהימים האחרונים להתנהגות תמוהה, חובבנית ואפילו שרלטנית סביב התחום המשפטי: מבית המשפט העליון, דרך פרקליטים ועורכי דין ועד אמצעי התקשורת
16/09/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אולי זו אינה בעיה שמציקה לכל העולם. אחרי הכל, אם אני ואתה מתקיימים כל יום תחת מעטה שכפ"ץ בשם 'עם חופשי בארצנו', שותים קפה כל בוקר בארלוזורוב – באמת אכפת לנו מי רצח אותו? הרבה יותר חשוב אם השמנת הוקצפה כראוי לפני שדחסו אותה לספל שלנו.
15/09/2016  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il