|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

פרשת השבוע: ויצא

הָאוֹת לַבָּאוֹת

חכמתו של יעקב מול לבן שהונה אותו ויצא ממצב זה בשלום ומלא טוּב, תכונות אלו הם תכונותיו של עם ישראל. לִמּוּד התורה וצבירת חכמה ודעת. אשר ברבות השנים עלה בחכמתו ובתושיתו על כל אמות העולם אשר הם לא ישבו באהלה של תורה
08/12/2016  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב אבינו נאבק במלאך [צילום: ציור: אלכסנדר לואיס ללואר, 1865]

כּוֹכַב יַעֲקֹב הֵאִיר בְּדַרְכּוֹ אֶל אֲִרָם
רָאָה מֶלְאָכִים בְּשֵׁנָתוֹ מִשֶּנַם וחָלַם
מַלְאָכִים הָיוּ מְלַוָּיו בְּצֵאתוֹ מֵאַרְצוֹ
עַד הַגִּיעוֹ בְּשָׁלוֹם אֶל מְחוֹז חֶפְצוֹ
וְזֶה הָיָה הָאוֹת לַבָּאוֹת
כָּכָה הֵחֵלָה הִתְהַוּוּת עַם יִשְׂרֵָאֵל
אֲשֶׁר עָתִיד לְהִבָּחֵר כְּעַמּוֹ שֶׁל הָאֵל
תְּלָאוֹת רַבּוֹת מְצָאוּהוּ בְּדַרְכּוֹ יַעֲקֹב
שֶׁבַּם הִתְחַשֵּׁל וְהִשִּׂיג מְבֻקָּשׁוֹ לָרֹב
וְאֶלֶּה הֶן קוֹרוֹת יַעֲקֹב
זוֹ הָיְתָה רֵאשִית הַדֶּרֶךְ שֶׁל יִשְרָאֵל
תְּחִלָּה הָיָה עֵשַו שבְּעֹרֶף יַעֲקֹב נָשַׁף
וּבְעֹרֶף אָבִיו יִצְחַק נָשַׁף יִשְׁמָעֵאל
וּמֵאָז יַעֲקֹב מְחַפֵּשׂ בִּטָּחוֹן לַשָּׁוְא
אֶלֶּה תֹוֹלְדּוֹת עַמֶּנוּ לָרֹב

הצדיק בעירו הוא זִיוָה וְהֲדָרָה שֶׁל העיר

ויצא יעקב מבאר שבע בדרכו אל בית המשפחה המקורית של אברהם בחרן שם הוא פוגש בדודו אחי-אמו את לבן. יעקב איש תם היה וישר חכם ולא "עם-הארץ". לא בכדי אמר רש"י על יציאת יעקב מבאר שבע, כי בצאתו ממנה פנה זִיוָה וַהֲדָרָה של העיר לכן נאמר ויצא ולא נאמר וילך יעקב חרנה . בפרשה זו לומדים להכיר את דמותו של יעקב שהיא גם דמותו של עם ישראל שקם והיה מצאצי בניו. לכן רש"י נותן לתואר תָּם משמעות חיובית נוספת באמרו: כלבו כן פיו. ועל אמירת הפסוק "יושב אֹהָלִים" חז"ל אמרו יושב בְּאָהֳלָה של תורה הוא אהלו של שֵׁם וְאָהֳלוֹ אברהם העברי שעבר את הנהר. על כן ישראל הוא העם העברי ואלה שנשארו אחור במדבר הם העם הערבי כי לא עברו את הנהר שאברהם עבר אותו. הַתֹּם של יעקב הוא חכמתו שנתגלתה במלוא משמעותה ביחסיו עם לבן הארמי. לא רק בהיותו במחיצת לבן נתגלתה תושיתו וחכמתו של יעקב אלא ראינו זאת בפרשת תולדות שקבע לו מטרות והשיג אותן. מטרה אחת לקבל את הבכורה מעשו אחיו שבז לה, ואשר דחק אותו עוד ברחם רבקה אמם. חכמתו של יעקב מול לבן שהונה אותו ויצא ממצב זה בשלום ומלא טוּב, תכונות אלו הם תכונותיו של עם ישראל. לִמּוּד התורה וצבירת חכמה ודעת. אשר ברבות השנים עלה בחכמתו ובתושיתו על כל אמות העולם אשר הם לא ישבו באהלה של תורה. התכונה שניה הייתה ליעקב היא התבונה והיכולת למצוא דרכים לקיום בקרב עמים שלא אהבו אותו בלשון המעטה. עם ישראל מצא עצמו לאורך הדורות תורם קדמה ורוחה לעולם בכל תחומי החיים, כאמור כשרוב העמים שישב בקרבם אם לא שנאו אותו הם קינאו בו והציגוהו כעושק ומנצל אותם ונתנו לו תדמית מעוותת. לכן כוחו ועצמתו של עם ישראל היא בשבתו בארצו ולא בין עמים זרים העוינים לו. למרות שבישיבתו מחוץ לארצו עשה חיל. עם ישראל בנכר היה נופל מאגרה רמה לבירה עמיקתה נרדף מיד בהתחלף השליט או השלטון. כל הטוב שעשה לעם שישב בקרבו, היה כלא היה. לכן דברי רש"י שאמר: הצדיק בעירו הוא זיוה והדרה של העיר בעלת משמעות מכרעת עזיבת הארץ למען הנוחויות, אינה סיבה לעזיבה. בנכר יטילו שונאי ישראל בעת מצוקה את האשם בישראל – הוא תמיד שעיר לעזאזל .

יעקב בהיותו אצל לבן למד משמעות המרמה

יעקב כפי שכבר קראנו בפרשת תולדות נהג במרמה פעמים, פעם בדרך בה נקט לקניית הבכורה מעשו, אלא שהכתוב רכך את המעשה שנראה מעשה לא צודק באמרו: ויבז עשו את הבכורה (תולדות כו/לד) לכן אין לראות בקנית הבכורה גזלה. אלא שהכתוב לא הסתיר מן הקורא שלקיחת הברכה המיועדת לעשו על-ידי יעקב בסיוע אמו רבקה "בערמה" כלשון הכתוב. יצחק באותה עת היה במצב של עִוָּרוֹן ולא יכול היה להבחין כי יעקב מקבל את ברכה ולא עשו שמיועדת לו כבכור. לאחר שידע כי הערימו עליו אמר יצחק לבנו עשו: בא אחיך במרמה ויקח ברכתך. (תולדות כז/לה) עֵשַׂו אז ידע למה יעקב נקרא יעקב באמרו: ויעקבני זה פעמים את בְּכֹרָתִי לקח והנה עתה לקח ברכתי.(תולדות כז/לו). לקיחת הברכה המיועדת לעשו כבכור, ניתן לנמקה בכך: כי הרי עשו ויתר על הברכה בעת שֶׁוִתֵּר הוא על הבכורה. כי יעקב קנה הבכורה ואפילו בנזיד עדשים, הוא בכך זכאי לברכה של הבכור. יעקב ידע כי זה נימוק דחוק ביותר קם ויצא מן הארץ.

נשוב אל פרשתנו ויצא אל מעשי לבן עם יעקב, בְּתִתּוֹ לו את לאה בערמה במקום רחל שעבד לקבלה כאשתו שבע שנים, ביחוד כשנתן לבן הסכמתו לכך: ויאמר לבן טוב תִּתִּי אתה לך מִתִּתִּי אותה לאיש אחר . שְׁבָה עִמָדִי (שב אתי) (כט/יט) אלא שלבן רמה את יעקב בתתו ליעקב את לאה אחותה של רחל שאהב מאד. לבן גם צרף ללאה את שפחתה זִלְפָּה, הנימוק של לבן למעשהו זה, שזה מנהג המקום, הבגירה נישאת לפני הצעירה ורחל צעירה מִן לֵאָה. יעקב לא וִתֵּר ועבד שבע שנים נוספות ברחל. שצירפה אליה גם את שפחתה בִלְהָה. אלה הן למעשה ארבעת האימהות של שנים עשר הבנים והבת דינה כשהבנים עתידים להיות שנים עשר השבטים של עם ישראל.

המיוחד והשוה בשבטי ישראל

שנים עשר בני יעקב שעתידים להיות שנים עשר שבטי ישראל ועם ישראל, נולדו בחלקם ללאה הם: ראובן, שמעון, לוי ויהודה ולזלפה וגם את יששכר וזבולון וגד ואשר שנולדו לשפחתה של לאה .בסך נולדו ללאה ולאמתה זלפה שמונה בנים וילדה דינה משנולדו ללאה ארבעת הבנים הראשונים רחל קנאה בלאה ונתנה ליעקב את בלהה שפחתה לאשה והיא ילדה את דן ונפתלי.

אחרי שנולדו עשרה בנים ליעקב שמונה מלאה ומזלפה ילדה עוד רחל את יוסף ובדרך לאפרת ליד בית לחם ילדה את בנימין ומתה בלדתה אותו (וישלח לח/יח) בסך-הכל נולדו וליעקב שנים עשר בנים ובת. דבר חשוב נוסף משתמע שלמרות הקב"ה נתן לעם ישראל את ארץ כנען, הכתוב לא מבדיל בין אדם שנולד בארץ ישראל לבין אדם שנולד בחוץ לארץ. הארץ נועדה להכיל כל אחד מעם ישראל שרוצה להתישב בה. אין להבדיל בין אלה שחיים בארץ לבין אלה שחיים בחוץ לארץ. חוק השבות שנתקבל כאחד החוקים הראשונים והחשובים עם חידוש קוממיות ישראל כמדינה, קבע כי כל בן עם ישראל שדתו דת משה וישראל (יהודי) הוא אזרח המדינה שקוממיותה חודשה אחרי שנפסקה בכוח עלידי זרים שפלשו אליה במשך כאלפיים שנה. כאמור בני יעקב ודינה הבת נולדו מחוץ לארץ ישראל בפדן ארם, רק בנימין נולד בדרך לאפרת שהיא בתחום ארץ ישראל. למרות שנולדו בחלקם לשפחות הם שוים ואין נפקט מינא מי ילד אותם גבירות או שפחות. בעיני ישראל ובתורה הם שוים זה לזה. דבר זה אם הוא נועד להצביע על דבר מה, הרי הוא בא להצביע על העקרון שכל בני האדם שווים בעיני האלוהים ואין הבדל בין בן אישה לרעותה, יהא מעמדן אשר יהיה. הקב"ה רואה באדם, אדם ואין נפקא מינא מי ילדתו. כמעט ולא ניתן לזכור מי היא אמו של מי מבין בני יעקב. (בשולי הפרשה יובאו שמות ילדי יעקב לפי אמותיהם) כל ישראל חברים גם אם שונים זה מזה. רק מעשי האדם ידברו.

הַשֵּׁם הֶעֱנִיק לָאָדָם חָכְמָה וְדַעַת כֹּל שֶׁנָּטַל עַל עַצְְמוֹ לַעֲשׂוֹתו מִדַּעַת
אִם הָאָדָם עָשָׂה טוֹֹב הַשֵּׁם רִצָּה עָשָׂה רַע יוֹם יָבוֹא הָרַע אוֹתוֹ יִמְצָה
נֶאֱמַר טוֹב לָדַעַת עִם מִי לְהֵיטִיב כִּי עִם רָשָׁע רָעָה תַּחַת טוֹבָה יָשִׁיב
אֶלֶּה קוֹרוֹת יַַעֲקֹב שֶׁקָרוּ לוֹ בְּחָרָן עַשָׂה טוֹב שָׁם וּגְמָלָהוּ רַע הַדּוֹד לָבָן
זֹאת זְכוֹר! עִם חָסִיד תִּתְחַסַּד וְעִם נָבָל תִֹתְנַבַּל
וְיָצָא יַעֲקֹב לְחָרָן וּבְלִבּוֹ אֱמוּנָה שֶׁאֶת מַטְרָתוֹ יַשִּׂיג בְּחָכְמָה שְׁנוּנָה
לִצְעוֹד לַיַּעַד שֶׁקָבַע לו בְלֹא חַת ילך חִישׁ לֹא בְחָפְזָהזָרִיז אַךְ בְנַחַת
יַעֲקֹב תִּכְנֵן והוא קבע יַּעַד וְחָשַׁב לְשַׁלֵּם לְלָבָן בַעֲבוֹדָה עַל זוֹ שֶׁאָהַב
הָרָשָׁע הוֹלִיכוֹ שׁוֹלָל בְּדִבְרֵי כּזָבָ וּמָצָא יַעֲקֹב עַצְמוֹ מְרֻמֶּה וּמְאֻכְזַב
זֹאת זְכוֹר! שֶׁנֶּאֱמַר צַדִּיק וְרַע לוֹ רָשָׁע וְטוֹב לוֹ
עִם נָבָל נְקוֹט אֶמְצָעֵי זְהִירוּת לִסְמוֹךְ עַל מִלָּתוֹ זֹאת יְהִירוּת
כִּי הַנָבָל מַבְטִיחַ וְאֵינֶנּוּ מְקַיֵּם טוֹעֵן כְּעָשׁוּק חוֹמֵק וְלֹא מְסַיֵּם
הַנּוֹכֵל בְּלֶחֶם חֻקּוֹ אֵינוֹ בּוֹחֵל בְּתִתּוֹ לְיַעֲקֹב לֶאָה בִּמְקוֹם רָחֶל
זֶהוּ סִפּוּר עמנו קורה יוֹם יוֹם עִם שְׁכֶנֶינוּ בּהְוֹשָׁטַת יָד לְשָּׁלוֹם
אוֹמְרִים דָבָר וְעוֹשִים אֲחֶרֶת סִפּוּר זֶה עַל גַבֶּנוּ כַחֲטוֹטֶרֶת
וְזֶה מִתְרָחֵשׁ לוֹ מִשְמֵרֶת אַחַר מִשְׁמֵרֶת

שמות ילדי יעקב מלאה ורחל וששתי השפחות. בני לאה הם: ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר, זבולון, דינה .
בני זלפה שפחת לאה: גד, אשר.
בני רחל הם: יוסף, בנימין
בני בלהה שפחת רחל: דן, נפתלי

תאריך:  08/12/2016   |   עודכן:  08/12/2016
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה הורה לשרים לא להתבטא בנושא הממשל החדש בוושינגטון ולא ליצור קשר ישיר עם אנשי הנשיא טראמפ. יועץ רה"מ וראש המל"ל לשעבר, יעקב עמידרור, הזהיר השבוע מפני "אנשים שחשים אופוריה בגלל נצחון טראמפ", ורוצים לנצל את ההזדמנות לביצוע מהלכים שלא היינו מעיזים לעשות בתקופת אובמה. כנראה התכוון להצהרות של נפתלי בנט ואחרים על סיפוח של שטחי C.
08/12/2016  |  יעקב מאור  |   מאמרים
הצילומים יכריעו. תמונה אחת, אומרות הבריות, שווה אלף מלים. תמונה אחת של גירוש אכזרי, אלים, בלתי אנושי, של מתיישבי עמונה מבתיהם וחורבנה במלתעות הדחפורים, יעיף מן השלטון את המפלגות המתיימרות להיות ימין, הליכוד והבית היהודי, בבחירות הבאות. אל תזלזלו במיאוס הרב שפוקד את ציבור שלומי אמוני ארץ ישראל לנוכח התנהלותם הפחדנית, השפופה, הכנועה, של סיעות הימין-לכאורה, מול הדיקטטורה השיפוטית האנטי דמוקרטית, מול אובמה והאג, מול השמאל ושותפיו בני בגין ומשה כחלון. גם בטראמפ ובסיכויי הברקזיט בבריטניה, כולם זילזלו.
08/12/2016  |  מנחם רהט  |   מאמרים
"מימוש זכויות" מוגדר כך בסעיף 1 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה: "העברתם או העברת החכירה לדורות בהם, בשלמות או חלקית, או הענקת זכויות בהם הטעונה רישום בפנקסי המקרקעין, בתמורה או ללא תמורה".
כשאני רואה את כותרות השמחה לאיד בעיתונים על גזר הדין של נוחי דנקנר, משהו מאוד לא נוח לי איתן. טייקון, זהו האוליגארך מרוסיה, זהו הברון, המצאה לשונית של העשור האחרון.
08/12/2016  |  מרק בריל  |   מאמרים
זה עתה התבשרנו כי חוק ההסדרה עבר בכנסת בקריאה ראשונה, חוק זה יתן לגיטימציה לכ-4,000 בתים שנבנו על קרקע פרטית ברחבי יהודה ושומרון ומעמדם תלוי באוויר. חוק זה מתכוון להכשיר בניה לא חוקית של כ-50 מאחזים ביהודה ושומרון, שנבנו על סמך החלטות ממשלה ו/או ללא החלטות.
08/12/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il