|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אחרי מות-קדושים עז

לא תעמוד על דם רעך

אי-אפשר לסמוך על השכל האנושי שיוביל אותנו בהתמודדות כל כך מורכבת, בשביל זה צריך את המודעות המתמדת שזהו ציווי ה' וזו הדרך שמובילה אל היעד הנכסף
05/05/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

שני ימי זיכרון ועוד יום העצמאות כמעט ברצף, זה גובל בעומס יתר וזה מזמין התבוננות והשוואה של המציאות אל מול השאיפות. כשיש פער בין השאיפות ובין המציאות זה מצב טבעי, המבחן האמיתי הוא עד כמה דבקים ביעדים השאפתניים. עד כמה, אם בכלל, מתייחסים אל המציאות העכשווית כאל מקפצה לקראת עתיד טוב יותר. כי יכול להיות גם שמשלימים עם המציאות כפי שהיא ואל השאיפות מתייחסים כאל חזון שלעולם לא יתגשם. והדברים מתחדדים כאשר מדברים על מציאות ועל שאיפות של עם. כי גם אם יש מחלוקת לגבי המציאות, היא אינה מתייחסת לעובדות אלא לפרשנות שלהן, כיצד להבין את מה שקורה. אבל ביחס לשאיפות יכולות להיות מחלוקות עמוקות מאד.

גם השבת אנחנו קוראים שתי פרשות, אחרי מות וקדושים. התוכן של שתי הפרשות הוא בעיקר אזהרות מפני סטיה מהדרך שמתווה התורה תוך קביעה שסטיה כזאת עלולה להוביל חלילה לחידלון. הפרשה השנייה גם מציבה בפנינו יעד מוגדר (ויקרא כט): [ב] דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם--קְדֹשִׁים תִּהְיוּ: כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם. ידועים הפירושים השונים של רש"י ורמב"ן לציווי הכללי הזה, רש"י: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ - הוו פרושים מן העריות ומן העבירה". ורמב"ן אומר: "ולפי דעתי - אין הפרישות הזו לפרוש מן העריות כדברי הרב" כי חייבים לפרוש מאיסורים אבל זה לא מספיק כדי להתקדש. אלא הציווי הוא להיזהר מהתמכרות לדברים שאינם אסורים, כדי שלא "יהיה נבל ברשות התורה".

בהמשך יש הרבה מצוות שעשויות להוביל אותנו אל היעד של קְדֹשִׁים תִּהְיוּ ובהן בולט מאוד חלקן של המצוות שבין אדם לחברו. למשל: [טז] לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, מסתבר שאיסור רכילות ולשון הרע הוא מהתורה שבכתב, והמשך הפסוק מלמד עד כמה חמורה הרכילות ומה היא עלולה לגרום: לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ: אֲנִי, ה'. רכילות עלולה לגרום נזק כבד גם אם הרכלן לא התכוון לכך. שכן כאשר מספרים דברים רעים על מישהו, אפילו אם בסוד, לאדם אחד, טבעי הוא שהם מתפרסמים ובסופו של תהליך הוא עלול להינזק מאד. עם זאת יש מקרים שבהם חייבים לרכל; כגון אם נודע לנו על סכנה האורבת למישהו, שמתכוונים לפגוע בו, חייבים להזהיר אותו ואין בזה עוון לשון הרע.

מי זכאי לדין רודף

אצלנו, לא מתייחסים בכלל לציווי לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, הוא כאילו לא קיים. אומנם בימי הזיכרון ויום העצמאות נשמעו המון דברים טובים, אבל יש עוד כמה מאות ימים בשנה ובהם הפה והמקלדת משוחררים לגמרי. אין אצלנו בלמים בכלל. קטונתי מלנסות לשער את חומרת הנזק החברתי המצטבר, אבל על פניו נראה שהוא כבד מאד. אומנם אפשר להתנחם בכך שיותר ויותר יהודים מגלים בעצמם, ואף אומרים, כי נקעה נפשם מהסגנון הזה, אבל עדיין הוא שולט ברוב כלי התקשורת הממוסדת, ומי הוא חכם וידע להעריך את הנזקים המצטברים בנפשות הצעירים, אלה שעדיין לא למדו למיין את הטוב מהרע. והטענות הן אל ההנהגה שאינה יוצאת חוצץ נגד התופעה המחליאה הזאת.

לעומת זאת, הציווי "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" נראה כאילו הוא מובן מאליו, הוא אפילו נכנס לספר החוקים של המדינה, אבל האם באמת אנחנו מקיימים אותו? וכיצד? והרי מהפסוק הזה לומדים גם את דינו של רודף, שהורגים אותו כדי להציל את הנרדף. אומנם אנחנו כבר אחרי ימי הזיכרון וגם אחרי יום העצמאות, אבל האם מותם של כל חללי צה"ל וחללי הטרור, הי"ד, היה בלתי נמנע? האם נעשה כל מה שצריך היה להיעשות כדי למנוע את הפגיעה בהם? לענ"ד התשובה היא לא בא' רבתי. יקצר המצע מלמנות את האירועים הרבים שבהם סיכנו חיי יהודים ואף קיפחו את חייהם לשווא, הי"ד, וגם אין זה עניינו של מדור זה. הבעיה היא שממשיכים להעמיד חיי יהודים וגויים בסכנה, כשיטה. פוליטית?

מאיזה שורש צומחת אזלת היד הזאת, שלא לומר ההפקרה המודעת של חיי אדם? ברור שלא מפרשת השבוע, לא הראשונה וגם לא השנייה שקוראים השבת. אדרבה, היא צומחת על מצע שמנותק מפרשת השבוע בכלל ומהפסוק המדובר בפרט. כי הפסוק הזה, שמורה לנו "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" מסתיים בתזכורת "אֲנִי ה'". שכן אי-אפשר לסמוך על השכל האנושי שיוביל אותנו בהתמודדות כל כך מורכבת, בשביל זה צריך את המודעות המתמדת שזהו ציווי ה' וזו הדרך שמובילה אל היעד הנכסף: קְדֹשִׁים תִּהְיוּ. התזכורת הזאת, אומר לנו רש"י, עניינה הוא להזכיר לנו שיש מי שמחזיק בסמכות העליונה והוא: נאמן לשלם שכר ונאמן להיפרע. הגיע הזמן שנקבל על עצמנו לחתור אל היעד: קְדֹשִׁים תִּהְיוּ.

תאריך:  05/05/2017   |   עודכן:  05/05/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפתח שנתה ה-70 של ישראל, מן הראוי להפריך את הטענה לפיה קיים מתח מובנה בין היותה יהודית לבין היותה דמוקרטית כאשר זוכרים מדוע הוקמה המדינה, וכאשר בוחנים את התנהלותה היום-יומית, המסקנה היא שהיהדות אינה סותרת את הדמוקרטיה
05/05/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
תוכניתו של ח"כ רועי פולקמן, שמאחוריה שר האוצר משה כחלון, להגדיל את מספר הדירות להשכרה בשוק, אינה שווה את הנייר שעליו היא כתובה. נניח שכל ההצעות, שבמרכזן הקטנת מס הכנסה על שכר הדירה, יצליחו, ומספר הדירות להשכרה בשוק יגדל. מניין יגיעו הדירות הללו? כמובן, מדירות שבעליהן ביקשו למוכרן, ולאור ההטבות החליטו שעדיף להשכירן.
04/05/2017  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
אני עדיין לא יודע מה החליטו. האם ל"ג בעומר יישאר במתכונתו הנוכחית של מוצאי שבת או שהקדימו אותו או שאיחרו אותו? אני גם לא יודע למי זה משנה כל כך. ל"ג בעומר זה במוצאי שבת. מי שמתכנן קומזיץ או להבדיל עלייה למירון, יעשה זאת בתאריך הידוע והרשמי ולא יעזרו כל הקומבינות שמנסים לעשות. מצד אחד הרבנות שמנסה לצמצם בחילול השבת ומעדיפה לדחות את ל"ג ל-ל"ד בעומר. או להתעלם מכך שבתוך ימי הספירה יפצחו בהילולה ומוזיקה רועשת, ובעצם להקדים את ל"ג בעומר ליום חמישי בלילה (ל' לעומר), ובכך לפצות את ההורים שגם ככה מרביתם ביום שישי בחופש. מצד שני אירגוני המורים, שמנסה לעזור לכמה שיותר מורים שנמצאים גם ככה ביום חופשי ביום שישי, שהוא גם חצי יום, אז מנסים להקדים להם את ל"ג בעומר ליום חמישי. ככה ירוויחו יום חופש מלא, ואם אפשר גם להאריך את ל"ג בעומר עד לט' בעומר לא כולל אסרו חג, ובכך לצאת ידי חובת כל הדעות. אני מניח שמישהו בהסתדרות המורים חושב על זה. מצד שלישי, יש את ההורים שלא מבינים איך כל יום במדינה הזו הופך להיות יום חג. מזל שאת הראשון במאי כבר לא חוגגים אצלנו. הקלות שבה שבועיים לפני ל"ג בעומר מתחילים להכניס אותנו לכוננות ל"ג בעוצר, מזיזים לנו חופשות מצד לצד כאילו שמדובר בשעה חופשית במערכת, רק ממחיש עד כמה מערכת החינוך שלנו על שלל חופשותיה, לא תואמת בכלל את מערכת העבודה הישראלית. אני יודע שעבודה וישראלית זה סוג של סתירה, אבל יש דבר כזה. אנשים במדינה הזו עובדים ולא כולם מורים. כמורה לשעבר אני לא מתנגד לחופשה למורים. הם עושים עבודת קודש ואין חולק על הקושי לעמוד בפני כיתה של ארבעים מתבגרים שאמורים ללמוד משהו שיכין אותם לבגרות. לבחינה. לחיים אני לא בטוח שיש משהו שבאמת יכול להכין אותם.
04/05/2017  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
את העיר באר שבע אני זוכר ומכיר משחר ילדותי. בן דודי הגדול עליו השלום, התגורר בעיר הזו, ושם עדיין מתגוררים גם צאצאיו. אבל את ההכרות ה"צבעונית" באמת עם בירת הנגב, עשיתי במחצית הראשונה של שנות ה-70 של המאה ה-20. ההיכרות הזו עברה דרך הכדורגל, דרך אצטדיון וורסמיל, שבאותם ימים נכנס לקטגוריה הגבוהה יותר של מגרשי הכדורגל בישראל, כי היו לו גם יציעי בטון. היינו צעירים משכונת רמת אליהו שבפאתייה המערביים דאז של ראשון לציון, כשמערבה של העיר היה עדיין רק חול וחול. אהדנו אז את מבי תל אביב בכדורגל. השתדלנו לא להחמיץ אפילו משחק אחד של מי שהייתה אז (ומסתמא שגם נשארה...) קבוצת העילית והראשונה במעלה של הכדורגל הישראלי. כך הגענו עם הקבוצה הזו גם למשחקי החוץ הרחוקים שלה כמו לאצטדיונים של חיפה (בקריית אליעזר של מכבי חיפה ובקריית חיים של הפועל חיפה), כמו למגרש בחדרה בשנים שהפועל חדרה עוד שיחקה בליגה הראשונה, וכמובן שלא פסחנו על הקצה הדרומי של הליגה הראשונה, על העיר באר שבע. ושם גם למדנו משהו חדש מנוף הכדורגל הישראלי, בכל הנוגע לאוהדי כדורגל. הקהל הבאר שבעי היה לא פחות נוקשה ובעייתי מזה של בית"ר ירושלים אבל לכיוון הנגדי.
04/05/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים

04/05/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il