|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לא ל"שפוך חמתך על גויים"

בהגדה, אותה אנו נוהגים לחזור ולספר שנה אחר שנה ביציאת מצרים, אנחנו מקיימים את הנאמר בתורה, המצווה לנצור את זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות - "וּשְׁמַרְתֶּם... לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם"
29/03/2018  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
שנה אחר שנה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בסוף השבוע נסב לשולחן הסדר. כעבור שבעה שבועות נציין את חג השבועות. זה הזמן להתייחס לשתי יצירות נפלאות, ששני מועדים האלו הורישו לנו: "הגדה של פסח" ו"מגילת רות".

שבעה שבועות מפרידים בין התייחדות עם הטקסט של ההגדה ובין קריאת מגילת רות. ההגדה מנתבת אותנו בנתיבי החיים מעבדות לחרות. מגילת רות מנתבת אותנו בנתיבי החיים של חברה, הנאבקת עם קשיי קיום בארצה, התמודדות עם מכת רעב תוך פתיחת צוהר לגלריה ססגונית של דמויות, שכל אחת מהן נושאת מטען ייחודי ומאד אנושי.

במגילת רות אנחנו מתוודעים למערכת יחסים בין עם ישראל ועם שכן, מערכת יחסים שיש בה קריאת תגר נגד שנאה בין עמים, הכנסת אורחים יפה של בני מואב לפליטי הרעב שיצאו מארץ כנען ותרים בניכר אחר הלחם. מעל לכל מזדקרת דמות אלמנה מואבייה מסורה, המשמשת משענת לאישה עברייה שהחיים חבטו בה. מואב המקוללת והמנואצת לדראון בספר דברים פרק כ"ג פס' 4 - "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גָּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא", אותה מואב המנואצת מתגלית במלוא עוצמתה האנושית והמוסרית במגילת רות.


בהגדה, אותה אנו נוהגים לחזור ולספר שנה אחר שנה ביציאת מצרים, אנחנו מקיימים את הנאמר בתורה, המצווה לנצור את זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות - "וּשְׁמַרְתֶּם... לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם" (שמ' י"ב 24), עוד טרם התרחשות השחרור מכבלי העבדות.

עושר רוחני של עם ניזון גם מזיכרונות היסטוריים וממאורעות שפקדו אותו בעברו. כחברה אנחנו מעלים זיכרונות ומנתבים אותם כסוללי דרך ליעדים אליהם אנחנו נכספים גם כיום. יש לזכור את האירוע לא רק עקב הצו התורני "וּשְׁמַרְתֶּם לְחוֹק... עַד עוֹלָם", אלא מתוך בחירה לזכור ולהזכיר, ללמוד וללמד.

גם השנה נקרא את סיפור היציאה מעבדות לחרות כפי שעוצב במסורת דורות. אני מבקש ליחד את דברי לשני פסוקים בסיפור הנפלא, שמעכירים השנה את שולחן הסדר.

אנחנו משלבים בהגדה אמירה מספר תהילים ע"ט פס' ו' - "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ, וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בִּשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". אמירה המקבלת חיזוק לפיה "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עֲלֵינוּ לְכַלּוֹתֵינוּ". כל זה נאמר לאחר שמלאנו את הכוס של אליהו הנביא ופתיחת הדלת בתקווה שהישועה, לה אנו נכספים, תבוא ותכבד אותנו.

נשאלת השאלה האם תמיד הופיעה אמירה המייחלת לפגיעה בכל הגויים, שלא ידעו את אלוהינו. אם כן האמירה "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" הנהוגה בין כוס שלישית לרביעית לא נמצאת בנוסח הראשון של סדר פסח במשנה, סדר מועד, מסכת פסחים פרק י'. ששה סדרי המשנה נחתמו על-ידי רבן יהודה הנשיא בשנת מאתים לספירה.

במשנה אנחנו קוראים "מזגו לו כוס שלישי, בירך על מזונו, גומר עליו את הלל ואומר עליו ברכת השיר...". לאמירה "שפוך חמתך על הגויים" שנהוגה בימינו אין זכר (!!!) במשנה. בספרות האמוראים, שחותמת את התלמוד כבר במאה החמישית לספירה, לא נמצא את "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" בגמרא. במסכת פסחים, פרק י' אין בקשה או דרישה לנקם בגויים.

בספרות הגאונים, בתקופת מסעי הצלב במאה ה-11, נמצא פעם ראשונה ביטויי קריאה לאלוהי ישראל שיעניש גויים, שלא ידעו אותו, אוכלים ומחריבים את נווה יעקוב.

הביקורת על שילובו של פסוק, הקורא להשמדת גויים בסיפור היציאה מעבדות לחרות, אינה באה מתוך התכחשות שלי לפורענות ולחורבן של קהילות ישראל במהלך ההיסטוריה. מסורת ישראל קבעה ימי אבל ותענית לציון אירועי חורבן. סיפור היציאה מעבדות לחרות אותו אנחנו מספרים מדור לדור נפגם כאשר אנו מוסיפים משאלה להריגת כל גוי ש"שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ וּבְשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". קריאה שהיא בבחינת ניתוב דרך גם לעתיד, עתיד של נקם, עתיד של מעגלי דמים בלתי פוסקים.

אני ממיר את הפסוק "שֶׁבְּחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים" בפסוק "בְּחַרְתָּנוּ עִם כָּל הָעַמִּים". אני פוסח על קריאת "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלא יְדָעוּךָ " וממירם בפסוקים המייחלים לשלום במשפחת העמים - ישעיהו פרק ב 1-4 "...לֹא יִשָּׁא גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב...", ישעיהו י"א 1-13 "...שׁוֹרֶשׁ יִשַּי עוֹמֵד לְנֵס עַמִּים..." והדוגמה שעומדת לנגד עיני זו הגדת וורמס מהמאה ה-16. במקום "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" כתוב שם "שְׁפוֹךְ אֲהָבָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר יְדָעוּךָ וְעַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ....פְּרוֹס עָלֵינוּ שְׁמֵי שָׁלוֹם".

נוח לי עם ההגדה של התנועה הרפורמית, שהמירה שפוך חמתך נוקם ונוטר בהתייחסות אל הגויים לא כאויבים, אלא כשותפים לחיי היצירה בעולם כולו.


כשנסב לשולחן הסדר ונספר את סיפור חרותנו, עלינו לזכור ולהזכיר, שיש עם פלשתיני ללא חרות לאומית, והוא כפוף לרצון עם אחר - עם ישראל. מדינת ישראל מגשימה חזון וחלום של העם היהודי לחרות לאומית. ישראל מגשימה את חלום החרות שלה, אבל באמצעות צבאה היא שוללת חרות של עם אחר. מדינת ישראל מכינה את הקרקע באלו הימים לספח את כל שטחC, שני שלישים משטחי יהודה ומשומרון, שנמצא עתה תחת שלטון צבאי ישיר של ישראל, וביתר השטחים כולל עזה אנחנו אלו השולטים בגורלם של הפלשתינים.

אנחנו נסב לשולחן הסדר וילדינו-חיילנו יהיו בתפקידי שיטור ברחבי ערים וכפרים פלשתינים, שיהיו בערב זה במצור.


כשנסב לשולחן הסדר נזכור, שגֵּרִים היינו בארץ מצרים. נזכור שרעב כבד הניע את אבי האומה לרדת לאפריקה. מפאת הרעב ירדו גם ניניו. בני בניהם שהו שם מאות שנים. נזכור שבשנים האחרונות עשו את הדרך מאפריקה לישראל דרך גניבת גבולות אלפי בני אפריקה -

עַד יַעֲבוֹר זַעַם הָרַעַב בְּנֵי הַיַּבֶּשֶׁת הַשְּׁחוֹרָה הֵם לִי

כְּאַבְרָהָם שֶׁיָּרַד מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרַעַב בְּאֶרֶץ כְּנַעַן

כִּבְנֵי יַעֲקֹב לִשְׁבּוֹר שֶׁבֶר בְּתוֹךְ הַבָּאִים מִצְרַיְמָה

כְּאִיש מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה שֶׁיָּרַד לָגוּר בִּשְׁדֵי מוֹאָב .

עַד יַעֲבוֹר זַעַם הָרַעַב, הָאֵימָה וְהַמִּלְחָמָה.

תאריך:  29/03/2018   |   עודכן:  29/03/2018
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא ל"שפוך חמתך על גויים"
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
29/03/18 19:21
 
זה המגיב הותיק
31/03/18 17:43
 
זה המגיב הותיק
31/03/18 17:43
 
לכבות את האש
1/04/18 08:26
2
איתמר .דן
30/03/18 06:00
3
איתמר דן
30/03/18 06:12
4
המגיב המקשקש
30/03/18 07:40
5
PEACE.
30/03/18 08:43
6
במקום לשפוך חמתנו
30/03/18 15:39
7
לא לכשפוך
31/03/18 13:47
8
ירי על אזרחים
31/03/18 14:54
 
מגיב ותיק
31/03/18 22:25
 
לא לירי באזרחים
1/04/18 10:27
 
אני מגיב ותיק ...
1/04/18 12:30
 
ה.א
1/04/18 00:19
 
מביאים אסון
1/04/18 09:55
 
גם ה.א במסיתים
1/04/18 16:55
 
ה.א
1/04/18 21:13
 
חרפת ה.א
2/04/18 07:20
 
ה.א
2/04/18 14:50
 
קדושת החיים
5/04/18 11:02
9
welcome
1/04/18 10:58
10
LOVED BIRDE
1/04/18 11:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
חג הפסח הוא כמובן חג החרות, וחג המצות וחג האביב, אבל גם חג החומרעס. המכות החדשות של פסח מתרבות לאין קץ, למשל ההכשרים השטותיים לאקונומיקה ולנייר טואלט. אין לך פסח שלא מתחדשות בו זמירות חדשות, מבתי מדרשם של 'המעוררים', ואין מציל מידם.
29/03/2018  |  מנחם רהט  |   מאמרים
איך אפשר לצוות על השמחה? שלל טיפים לשמחה במישור האמוני, הרגשי, המעשי והאימוני חג שמח
29/03/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לכל איש ואישה נתנו משמים
29/03/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
נתחיל מהסוף: בשורה טובה לאשכנזים חובבי פריכיות האורז, שנהגו עד כה להימנע לאוכלן בפסח מחמת גזירת הקטניות הידועה. הרב המחוזי בשומרון, הרב אליקים לבנון, פוסק מובהק, פסק השנה שפריכיות אורז המיוצרות במפעל D&B במישור אדומים, מותרות לאכילה בפסח ללא חשש, אפילו למהדרין שנתחזקה עליהם הגזירה שכמעט הפכה את הקטניות לחמץ גמור.
28/03/2018  |  מנחם רהט  |   מאמרים
שבוע טוב .... חג הפסח וההווי המשפחתי...
28/03/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
2,000 פועלים מיו"ש יסייעו לחקלאים בפסח  /  מירב ארד
היעד: קמחא דפסחא למיליון פיות  /  בן-ציון עטיה
אזהרה מתחפושות פורים  /  יפעת גדות
סדר פסח  /  אסתר שניאורסון גרי
לספר במה שקורה לנו  /  אליקים העצני
שעשועי ברכה לחג הפסח   /  יצחק מאיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il