|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כי תצא עח

מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?

להיות יהודי טוב יותר זה אומר לא להסתפק בטוב יחסי אלא לחתור אל הטוב המוחלט
24/08/2018  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: מאור קינסבורסקי/פלאש 90]

בדרך כלל זו שאלה ששואלים ילדים, 'מה תרצה להיות כשתגדל'? שואלים לשם השעשוע, שהרי ברור שלילדים עדיין אין כלים להשיב על כך. אבל מפרשת השבוע עולה שהתורה מתייחסת לשאלה זו ברצינות גמורה. פרשת השבוע אינה מציגה את השאלה, היא מסתפקת בהצעת התשובה וזו מכוונת - לא לילדים שעדיין אין דעתם מיושבת עליהם כראוי, אלא לכל אחד ואחת מאתנו. וכך זה מתחיל (דברים כא): [י] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. גם בפרשה הקודמת, בתחילת פרק כ', כתוב באותן מלים ממש: [א] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֶךָ... מההמשך שם ברור שמדובר במלחמה מול אויב חיצוני, לעומת זאת כאן עולה מההקשר שהתורה מדברת על מלחמת היצר.

מלחמת היצר זו מלחמה פנימית שאדם מנהל עם עצמו במאמץ להתגבר על נטיותיו הטבעיות. כרגיל, שמה של הפרשה, כִּי-תֵצֵא, רומז לכללות תוכנה; כאשר תצא מעצמך, כשתחליט לצאת מההרגלים, מהקבעונות החשיבתיים והרגשיים שלך - הרגלים וקבעונות שהם האויבים שלך, שהם המונעים ממך למצות את המירב ואת המיטב מעצמך, או אז המיקום והמיצוב שלך הוא עַל-אֹיְבֶיךָ, אתה כבר בעמדה טובה לנצח. ואז אתה גם מקבל סייעתא דשמיא: וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ בְּיָדֶךָ. הצעד הראשון הוא הקשה, כמו שאומר רש"י בפרשת יתרו (שמות יט ה): שכל ההתחלות קשות. אחר כך זה נהיה יותר קל ואפילו מהנה: יערב לכם מכאן ואילך. אלא שלא די בהחלטה וגם לא בהתחלה טובה.

כאמור, ההחלטה הנדרשת היא לצאת מעצמי, מהמעטפת החיצונית שסיגלתי לעצמי או סיגלו עבורי ולחתור אל האני האמיתי שלי, אני שהוא באין ערוך יותר נעלה מהתדמית המקובלת שלי. וזו ההתחלה הקשה כי קשה מאוד להחליט על כך - לוותר על הרגלים ישנים ולעלות על דרך חדשה שבה מאמצים הנהגות חדשות במנותק מהתדמית, תוך התעלמות מהחשש 'מה יחשבו עלי'. והקשיים אינם מתאיינים כתוצאה מהחלטה או אף מהתחלה טובה, אדרבה, הדרך הזאת אינה פשוטה בכלל ויש לבחון היטב כל צעד לפני שצועדים אותו. לזה רומזת פרשת השבוע מיד בהמשך: וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ; נתקלים במשהו או במישהו מהעבר, מלפני שינוי הכיוון ומתעוררים זכרונות נעימים.

לחתור אל הטוב המוחלט

הזכרונות הנעימים מושכים אותי חזרה אל המקום שאותו עזבתי, מה עושים? פרשת השבוע מציעה תהליך של התבוננות שתכליתו היא חישוב הרווח (המיידי) מול ההפסד לטווח ארוך, התבוננות שתמנע ממני להיסחף חזרה אל העבר שאותו עזבתי. כאמור, שמה של הפרשה מלמד על תוכנה והפרשה שלנו, הנקראת תמיד בחודש אלול כהכנה לראש השנה, מלאה במצוות שאין דרך אחרת לאפיין אותן מלבד כמדריכות אותנו בחתירה להיות אנשים טובים יותר. הנה למשל (םרק כב): [א] לֹא-תִרְאֶה אֶת-שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת-שֵׂיוֹ, נִדָּחִים, וְהִתְעַלַּמְתָּ, מֵהֶם: הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם, לְאָחִיךָ. [ב] וְאִם-לֹא קָרוֹב אָחִיךָ אֵלֶיךָ, וְלֹא יְדַעְתּוֹ--וַאֲסַפְתּוֹ, אֶל-תּוֹךְ בֵּיתֶךָ, וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרֹשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ, וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ.

בטבע האדם, אם מצא משהו זה שלו. ואם זה לא שלו - למה שיטרח למצוא למי זה שייך? שישאיר את זה כמו שזה. אומרת התורה: ...לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם. כלומר אתה יכול, אבל אינך רשאי להתעלם. והרי יש מקרים שלא מוצאים את המאבד, מה עושים? מצווה התורה: וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרֹשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ, וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ. כאן אנחנו נדרשים בפירוש לעשות לטובת הזולת גם על חשבון הנוחות שלנו. כמובן, יש לזה הגבלות, שהמוצא לא יפסיד כסף על שמירת האבדה ולא כאן המקום להאריך, אבל הכיוון ברור, לחשוב ולעשות תמיד לטובת הזולת. והנה דוגמה נוספת: [כ] לֹא-תַשִּׁיךְ לְאָחִיךָ, נֶשֶׁךְ כֶּסֶף נֶשֶׁךְ אֹכֶל: נֶשֶׁךְ, כָּל-דָּבָר אֲשֶׁר יִשָּׁךְ. הנטייה הטבעית היא שהכסף שלי יעשה לי עוד כסף, אבל התורה מגבילה את זה לגמרי.

וההגבלה היא רק במקרה שזה פוגע בזולת שנזקק להלוואה. אין שום הגבלה על רווחים ממסחר וכדומה, אדרבה, התורה מעודדת אותנו להתעשר, אבל לא על חשבון רווחתו של הזולת. והכל לתכלית אחת, שנהיה יהודים טובים יותר. ולהיות יהודי טוב יותר זה אומר לא להסתפק בטוב יחסי אלא לחתור אל הטוב המוחלט. כמו שקראנו בפרשת עקב (דברים יא): [כב] כִּי אִם-שָׁמֹר תִּשְׁמְרוּן אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם--לַעֲשֹׂתָהּ: לְאַהֲבָה אֶת-ה' אֱלֹקֵיכֶם, לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו--וּלְדָבְקָה-בוֹ. [כג] וְהוֹרִישׁ ה' אֶת-כָּל-הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, מִלִּפְנֵיכֶם... כי כשמסתפקים בטוב יחסי, שזו הנטייה הטבעית, זה לא מבטיח שום דבר טוב לטווח ארוך, ואדרבה. רק חתירה אל הטוב המוחלט תביא אותנו אל היעד הנכסף.

תאריך:  24/08/2018   |   עודכן:  24/08/2018
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוחר-שלום
24/08/18 13:43
2
מנהל איכות
24/08/18 22:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל עם קטן בקרב עמי תבל, חי וקים כעם אלפי שנים גם כשגורש מארצו ואולץ לצאת לגלות בכל מקום שם ישב קים מסגרת המאחדת אותו כעם
23/08/2018  |  עו"ד אברהם הללי  |   מאמרים
ימים אלה, בעולם כולו, הולכים ונעשים יותר ויותר ימים בהם נלחצים בני האדם להיתפש כיצורי מכלאות. התקיפים רואים אותם כך. כך הם נדונים. על-פי המכלאה הם קרואים. ימנים. שמאלנים. ליברלים. שמרנים. פטריוטים. בוגדנים. חרדים חילונים. אדם אומר מילה שאינה צריכה אלא לעצמה מיד הוא נצוד על פיה ומוצא עצמו מאחורי גדר מכלאה. שם הוא שומע שהוא אוכל מה שכולם אוכלים, וישן מה שכולם ישנים, וחולם מה שכולם חולמים, ולובש מה שכולם לחובשים, כל אחד ואחד על-פי המכלאה בה סגרו אותו. רק המצלמות השומרות צעדיו לומדות לייחד אותו על-פי תוכנות של מחשבים היודעים להבדיל בין הפרצופים, שמא יקום מי הכלואים - ואו יצא וימרוד בחוץ, או ימרוד מבפנים, או לא יאכל ולא ישן ולא יחלום כמו כל בני העדר עמהם הוא שפוט וצריך השגחה, ואף על-פי שיש סתירה בין מחיקת כל צורה כדי שהכל יהיו שווים במכלאה לבין המצלמות החכמות המייחדות כל צורה, הסתירה אינה סתירה, כי המצלמה ששואלת בפרטי פרטים מי אתה עושה כן כדי שתוכל להחזירך כולך לתוך העדר בו אין לפרצופך משמע.
23/08/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בשנים האחרונות נאבקים ההורים על התשלומים שגובים בתי-הספר בהם לומדים ילדיהם הרכים. למרות הבטחות חוזרות ונשנות של חברי ועדת החינוך של הכנסת שהרשימה תשתנה, לאף חבר-כנסת אין את האומץ הדרוש להוביל את השינוי (שלא לדבר על משרד החינוך).
23/08/2018  |  רועי אורן  |   מאמרים
דברי טעם וקירוב לבבות בכל הדיון התרבותי חברתי, באים כמים קרירים, לנפש צמאה, במדבר ציה, בשרב, בשלהי הקיץ.
23/08/2018  |  משה חסדאי  |   מאמרים
את אורי אבנרי "הכרתי" לראשונה כאשר התפרסם ספרו "בשדות פלשת 1948". בקריאת הספר הכרתי את אורי איש "שועלי שמשון", מלוחמי הנגב המובהקים והחשובים של מלחמת העצמאות.
23/08/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il