|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

(וישלח סו) זה רק עוקץ, בלי דבש

הגיע הזמן שנתעורר ונפעל ליצור אחדות בתוכנו זה אפשרי וזה חיוני ועל-ידי זה תתקיים מיד הבטחת הנביא שקוראים בהפטרת השבוע: כא וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפּט אֶת-הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה:
15/12/2005  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

לא ממש מתחשק לי לכתוב על האירועים הפוליטיים, אבל מה לעשות שאין לאן להימלט מהם? חוץ מזה, ענייננו הוא האקטואליה בפרשת השבוע, וכתמיד גם כעת יש הקבלה מופלאה בין האירועים הפוליטיים לבין המסופר בפרשת השבוע.

בשנים קודמות הקבלנו את מערכת היחסים בין יעקב לעשו למערכת יחסינו עם אומות העולם; השנה אנחנו מנסים להציג את אותה מערכת יחסים שבין יעקב לעשו כמשקפת את מערכת היחסים השוררת בתוכנו, בין בני יעקב עצמם; לאו דוקא בין האנשים הפשוטים, מה שמכנים עמך, אלא בין המורמים מעם, המתיימרים להנהיג את בני יעקב. האנשים הפשוטים אומנם נגררים אחרי המנהיגים, אבל זה רק מפני שהם לא באמת מכירים דרך אחרת.

בפרשת השבוע שלנו, עם חזרתו לארץ, שולח יעקב מלאכים אל עשו; יעקב יודע שעשו מעריך מאד הצלחה מכל סוג, והוא שולח לו מסר מתאים.

(בראשית לב) ה וַיְצַו אתָם לֵאמר, כּה תֹאמְרוּן לַאדנִי לְעֵשָׂו; כּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקב, עִם-לָבָן גַּרְתִּי, וָאֵחַר עַד-עָתָּה: ו וַיְהִי-לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדנִי, לִמְצא-חֵן בְּעֵינֶיךָ:
עד עתה הוא סבל מתדמית ירודה של אברך כולל; לא יוצלח שחי על חשבון אחרים; עכשיו הוא חושב, ההצלחה שלו תשכנע את עשו שמדובר באדם מתוחכם הראוי להערכה.

עשו לא ממהר להתרשם; הוא זוכר את יעקב כאיש תם יושב אהלים, ותדמית כזאת לא מוחקים בסיפורים על הצלחה כלכלית.

ז וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים, אֶל-יַעֲקב לֵאמר; בָּאנוּ אֶל- אָחִיךָ אֶל-עֵשָׂו, וְגַם הלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע-מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ: ח וַיִּירָא יַעֲקב מְאד, וַיֵּצֶר לוֹ; וַיַּחַץ אֶת-הָעָם אֲשֶׁר-אִתּוֹ, וְאֶת-הַצּאן וְאֶת-הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת: יעקב מבין שהדברים לא שיכנעו את עשו, וכאיש מעשה הוא נערך גם לגרוע מכל. אלא שכאיש שלום, הוא מנסה דרך נוספת; אם עשו כל כך מעריך הצלחה כלכלית, ודאי ישמח לקבל תשורה נאה.

...וַיִּקַּח מִן-הַבָּא בְיָדוֹ, מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו: טו עִזִּים מָאתַיִם וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים; רְחֵלִים מָאתַיִם וְאֵילִים עֶשְׂרִים: טז גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת וּבְנֵיהֶם שְׁלשִׁים; פָּרוֹת אַרְבָּעִים וּפָרִים עֲשָׂרָה, אֲתֹנת עֶשְׂרִים, וַעְיָרִם עֲשָׂרָה: יז וַיִּתֵּן בְּיַד-עֲבָדָיו עֵדֶר עֵדֶר לְבַדּוֹ; וַיּאמֶר אֶל-עֲבָדָיו עִבְרוּ לְפָנַי, וְרֶוַח תָּשִׂימוּ בֵּין עֵדֶר וּבֵין עֵדֶר: יח וַיְצַו אֶת-הָרִאשׁוֹן לֵאמר, כִּי יִפְגָשְׁךָ עֵשָׂו אָחִי וּשְׁאֵלְךָ לֵאמר; לְמִי-אַתָּה וְאָנָה תֵלֵךְ, וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ: יט וְאָמַרְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיַעֲקב, מִנְחָה הִוא שְׁלוּחָה, לַאדנִי לְעֵשָׂו; וְהִנֵּה גַם-הוּא אַחֲרֵינוּ: כ וַיְצַו גַּם אֶת-הַשֵּׁנִי, גַּם אֶת-הַשְּׁלִישִׁי, גַּם אֶת-כָּל-הַהלְכִים, אַחֲרֵי הָעֲדָרִים לֵאמר; כַּדָּבָר הַזֶּה תְּדַבְּרוּן אֶל-עֵשָׂו, בְּמצַאֲכֶם אתוֹ: כא וַאֲמַרְתֶּם, גַּם הִנֵּה עַבְדְּךָ יַעֲקב אַחֲרֵינוּ; כִּי-אָמַר אֲכַפְּרָה פָנָיו, בַּמִּנְחָה הַהלֶכֶת לְפָנָי, וְאַחֲרֵי-כֵן אֶרְאֶה פָנָיו, אוּלַי יִשָּׂא פָנָי:

מתנה מכובדת מאד, אבל יעקב עדיין לא בטוח שזה יספיק; אולי עשו ירצה גם כבוד, אז גם כבוד הוא מספק לו בשפע.

(בראשית ל"ג) ג וְהוּא עָבַר לִפְנֵיהֶם; וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים, עַד-גִּשְׁתּוֹ עַד-אָחִיו:

וזה עבד; עשו מתרשם כל כך, עד שהוא פוגש את יעקב בחיבוקים ונשיקות.

אז מעכשיו, שלום לעולם? יעקב אינו משלה את עצמו; הוא יודע שיש הבדל תהומי בין השקפת העולם שלו לזו של עשו, ועדיין לא הגיע הזמן לשלום כזה. לכן כאשר עשו מציע לו עזרה, הוא מתחמק.

יד יַעֲבָר-נָא אֲדנִי לִפְנֵי עַבְדּו;ֹ וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי, לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר-לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים, עַד אֲשֶׁר-אָבא אֶל-אֲדנִי שֵׂעִירָה:

יעקב מקפיד להישאר מחובר למהות החיים, לבורא יתברך. התחברות עם עשו שעניינו הוא במעטפת החיצונית של החיים, זה בדיוק הפוך מדרכו של יעקב, ואין שום דרך לגשר על פער זה. גם לא כדאי לנסות, כי בין דרכו של יעקב לדרכו של עשו, אין אמצע. בתפילה שנושא יעקב לפני ה', לקראת הפגישה עם עשו, הוא מזכיר את ברכת ה' והבטחתו:

יג וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ וְשַׂמְתִּי אֶת- זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרב:

תרבות של פירוד

רש"י מעיר שזה לא בדיוק מה שנאמר ליעקב; הנה הפסוק מתחילת הפרשה הקודמת:

(בראשית כ"ח) יד וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ:
הובטח לו שזרעו יהיה כַּעֲפַר הָאָרֶץ, איפה נאמר שזרעו יהיה כְּחוֹל הַיָּם? רש"י מתרץ שזה מסתמך על הנאמר בפסוק הבא:
טו וְהִנֵּה אָנכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבתִיךָ אֶל-הָאֲדָמָה הַזּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ:
והרי ה' לא דיבר עם יעקב לפני כן, אז למה ה' מתכוון כאשר הוא אומר אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ?

משיב רש"י, שדברים אלו נאמרו לאברהם, ויעקב הוא ממשיכו של אברהם, לכן הדברים נאמרו לו, אף כי באמצעות אברהם.

אברהם הובטח שזרעו יהיה ככוכבי השמים (בראשית ט"ו) וכחול אשר על שפת הים (שם, כב). כולם אוהבים להתייחס לכמותיות שבהבטחות אלו, אבל בהבטחה כַּעֲפַר הָאָרֶץ אין שום רמז כמותי. צריכים לחפש את המסר הרעיוני.

עפר הארץ מורכב מפרודות זעירות אשר נוטות להתחבר זו לזו עד כדי יצירת גושים חזקים שקשה לפוררם.

חול הים מורכב מפרודות יותר גדולות; הן סמוכות מאד זו לזו, אך לעולם אינן מתאחדות איחוד אמיתי. הן עשויות להתחבר בהשפעת הלחות, אבל כאשר זו מתנדפת, הן שבות ומתנתקות. כוכבי השמים, נו, אלה שומרים על מרחק עצום זה מזה וטוב שכך. מפגש בין שנים כאלה עלול להחריב את העולם.

יעקב הוא היחיד שזוכה לברכה כַּעֲפַר הָאָרֶץ; הוא כנראה יודע עד כמה קשה לשמר אחדות כזאת ומוכן להסתפק במצב של כְּחוֹל הַיָּם. עדיין זכורים הימים בהם היינו מתאחדים, לא כַּעֲפַר הָאָרֶץ אבל לפחות כְּחוֹל הַיָּם, אל מול סכנה חיצונית למשל; כיום למרבה הצער, אנחנו מאמצים דרך אחרת.

בסוף הפרשה מסופר על מלכי אדום:

(בראשית ל"ז) לא וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם לִפְנֵי מְלָךְ-מֶלֶךְ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל:
וכאן באה סידרה של שמונה מלכים אשר לגבי שבעה מהם נאמר: וַיִּמְלֹךְ... וַיָּמָת... בשמיני כתוב וַיִּמְלֹךְ ולא כתוב וַיָּמָת. בקבלה הם מכונים מלכי עולם התהו. כל אחד אומר 'אני אמלוך'; הם, כל אחד כוכב בעיני עצמו ואינם מוותרים זה לזה. המאבק ביניהם מוביל למותם. השאלה היא רק, כמה אנשים הם לוקחים אתם בדרך אל החידלון.

אברהם הוא אב המון גוים ובין בניו יש גם כוכבים רבים; יעקב הוא האבא שלנו בלעדי, ואנחנו בניו אמורים להיות כעפר הארץ או לפחות כחול הים. האם זה מה שקורה במציאות?

למרבה הצער, גם מי שמתיימרים לייצג את בני יעקב לא ממש מצליחים לנהוג כעפר הארץ; הם מסוגלים לשמר את הפירוד ביניהם בנימוקים כאלה ואחרים שמאחוריהם מסתתרת התביעה, אני אמלוך. הם אפילו לא מצליחים לנהוג כחול הים וליצור בלוק טכני שיציג מראית עין של אחדות. תרבות אדום, כבר אמרנו?

טוב, כמו יעקב, גם הם יודעים שצריכים למצוא חן בעיני עשו, אבל בשונה מיעקב, הם גם מקבלים את הנחות היסוד של תרבות עשו וזהו שורש הפילוג המוביל לחורבן ה' ישמור.

עם ישראל הוא יחידה אחת שלמה. הוא מורכב משנים עשר שבטים ולכל שבט יש את האיפיונים שלו, אבל כולם ביחד הם עם ישראל. ברגע ששבט כלשהו, אסכולה כזו או אחרת מנסה להשליט את דעתה ואת דרכה על האחרים, זו כבר אינה תרבות יעקב, זו תרבות עשו.

המערכת הקיימת בנויה על הנחות היסוד של עשו והיא אינה מסיגלת לשנות זאת. "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים". מי שמסוגל לשנות זה אנחנו, האנשים הפשוטים, ודוקא מתוך מודעות של אנשים פשוטים. כי אם ניתפס לחשיבה פוליטית, נהיה פוליטיקאים כמו אלה שאנחנו לא אוהבים; הרי פוליטיקה במהותה היא ההיפך מתרבות יעקב. הגיע הזמן שנתעורר ונפעל ליצור אחדות בתוכנו. זה אפשרי וזה חיוני. ועל-ידי זה תתקיים מיד הבטחת הנביא שקוראים בהפטרת השבוע: כא וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפּט אֶת-הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה:

ואז יהיה ממש טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

תאריך:  15/12/2005   |   עודכן:  16/12/2005
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"בתום הליכי השימוע החליט המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד יהושע למברגר, שלא להמשיך בהליכים פליליים כנגד הנאשם. לפיכך מתכבדת המאשימה להודיע על חזרה מאישום". כך, במילים אלה, מנסה פרקליטות מחוז ירושלים, ובראשה עו"ד אלי אברבנאל, לסגור, בשקט בשקט, את אחת הפרשות המוזרות שאירעו בפרקליטות, שבעיצומה הוגש ביולי 2005 כתב אישום מוזר ומיותר נגד עו"ד זכי כמאל, מבכירי עורכי הדין בצפון, וזאת זמן קצר לאחר שהועלה שמו בפני כמה גורמים כמועמד לכהונת שופט בית המשפט העליון.
15/12/2005  |  יואב יצחק  |   מאמרים
באחרונה עלתה יוזמה פוליטית חדשה להרכיב קואליציה חליפית של 61 חברי כנסת שתפיל את אריק שרון, תנתק אותו ממקורות הכוח והשפעה ותשכיח אותו מלב הציבור הישראלי. את עיצוב האירועים ואת מנת התקשורת שהממשלה תמיד זוכה לה בחינם יקבלו אחרים - רק לא אריק.
15/12/2005  |  דני רשף  |   מאמרים
בחמש קם אדם ומאזין לחדשות ומוצא שהחזירו אותו שש שנים לאחור. בשנת 1999 חלפו שיירות ענק של משאיות עמוסות חמרי נפץ וחבלה, מלווים באוטובוסים עמוסי מחבלים בין מחסום קרני לחברון בגבוי וליווי משטרת ישראל, ולעתים גם ללא ליווי.
15/12/2005  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
ואלה תולדות השעה הראשונה לשהייתנו בלשכת הגיוס, שאליה ליווינו את בתנו הבכורה - שמרי נפשך, בתי, בבת-עיני - ביום גיוסה לצה"ל.
15/12/2005  |  אברהם שרון  |   מאמרים
מנהגים רעים, והתנהגות חריגה שחוזרת על עצמה, עשרות פעמים, הופכת לאיטה לתוכנית ומתבססת בתודעתינו כדרך פעולה לגיטימית.
15/12/2005  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il