|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

שד"ת הקטן שהעיר את המדינה מ"תרדמת הדובים"

סוף מעשה במחשבה תחילה: כן צריך לפנות את השדה, וכמה שיותר מהר, זאת מכיוון שהנזק הכלכלי הלאומי באי הפינוי, גדול שבעתיים לעומת הותרת השדה לנוחיות כמה רבבות אילתים ותל אביבים
24/06/2019  |   עמית דובקין   |   מאמרים   |   תגובות
שדה דב [צילום: משה שי/פלאש 90]

כמי שמלווה את בעיית התחבורה במדינת ישראל שנים רבות, אני צופה דווקא תהליכים מאוד חיוביים שיווצרו כתוצאה מהמלחמה חסרת הפשרות המתרחשת בעצם ימים אלה על עתידו של שדה דב. מדובר, לכאורה, במאבק בין שני אויבים מרים, מצד אחד תושבי אילת, ראשי עיריות אילת ותל אביב וכל המצדדים בהשארת השדה הוותיק על-כנו, ומצד שני אינטרסים של בעלי הקרקע והטייקונים המייצגים אותם, רשות מקרקעי ישראל ומדינת ישראל בכלל, לקדם 16 אלף יחידות דיור חדשות ועוד אלפי חדרי מלון, תיירות, מסחר, פנאי ונופש, במקום השדה שיתפנה, כמו גם להמשיך לפתח את העיר תל אביב צפונה, כולל הקו הירוק של הרכבת הקלה וכולל המשך הריביירה התל אביבית הנוכחית וחיבורה מנמל תל אביב בואכה חוף הצוק.

אולם "מלחמת עולם" זו על גורלו של שדה התעופה הוותיק הקטנטן, מעבר לאינטרסים הנוגדים בתכלית של שני הצדדים, מעירה סוף-סוף את כל מקבלי ההחלטות מ"תרדמת הדובים", ומביאה אל קידמת הבמה, הן תקשורתית, הן ציבורית והן תודעתית, את בעיית התחבורה במדינת ישראל, ובמיוחד התחבורה הציבורית, ובד בבד מבליטה את הקשר הגורדי שבין תחבורה לבין פיתוח תשתית עירונית כהלכתה, כולל רכבת קלה, דיור, מסחר, תיירות, פנאי ונופש.

אין זה מקרה, לדוגמה, ששר התחבורה הנכנס, בצלאל סמוטריץ, בחר, ממש ביום הכנסו לתפקיד, להכריז שהשדה לא יתפנה, זאת מבלי שיכיר, לא מניה ולא מקצתי, את הבעיתיות הסבוכה של הנושא. סמוטריץ' כנראה הבין, בחושיו הפוליטיים המחודדים, שיהיו להצהרה פופוליסטית זו הרבה תומכים בציבור הישראלי הרחב, כולל "צפונבונים" תל אביבים לא מעטים, שאינם כידוע קהל ה"בייס" שלו.

אולם הטעות הגדולה של סמוטריץ, כמו גם רבים ממצדדי השארת השדה על-כנו, הינה בכך שהם מסתכלים על היום ועל מחר, אולם מתעלמים מההשלכות האסטרטגיות של אי-פינוי השדה, לעתיד הרחוק יותר. למשל, מה יקרה לתל אביב, הבירה הכלכלית של מדינת ישראל, אם לא תהיה לה עתודת דיור מספקת לדורות הבאים, הן דיור יוקרה והן דיור עממי? איך היא תוכל להמשיך ולהתפתח צפונה? מה יהיו הממשקים התחבורתיים, ובמיוחד תחבורה ציבורית, לכל אותם רבבות רבות שיתגוררו בשכונות הצפוניות שמעבר לירקון? ומה עם אובדן המיליארדים הרבים הצפויים למדינת ישראל, הן כתוצאה מאובדן הקרקע והן התביעות המוצדקות שיהיו לבעלים הוותיקים? והאם אותם ישראלים שמוחים כיום על העתקת השדה, אינם מבינים שאת המחיר הם יצטרכו לשלם מכיסם הפרטי כבר במהלך השנים הקרובות?

ערים אירופיות

לכן המאבק על עתיד שדה דב יחייב את כולנו, פוליטיקאים, תקשורת, בעלי עניין וסתם אזרחים מן השורה, לצאת סוף-סוף מ"אזור הנוחות" ולחשוב על אלטרנטיבה שלישית(!) ולא רק על חלוקה דיכוטומית בין "תומכים" ו"מתנגדים" לפינוי שדה דב. לדוגמה, הטענה, המוצדקת לכשעצמה, של תושבי אילת, כמו גם רבים מתושבי גוש-דן, שייאלצו כעת לנסוע עוד כ-20 קילומטרים מנתב"ג לתל אביב, וחוזר חלילה, לא הייתה כלל באה לידי ביטוי, אם גוש-דן היה מרושת כבר היום בקווים מהירים ויעילים של רכבות קלות, נתצ"ים עם אוטובוסים קלים ומהירים(BRT) וכיוצא בזה.

אם נביא, לדוגמה, ערים אירופיות דוגמת לונדון, פריז, רומא, ברלין או מדריד, נמצא כי לעיתים קרובות המרחק ממרכזי הערים אל נמל התעופה הראשי הינו כפליים(!) ואף יותר, מאשר המרחק ממרכז תל אביב לנתב"ג.

ובמילים אחרות: אם פינוי שדה דב היה מותנה מראש בלוח זמנים ברור של 10-5 שנים שבהן ירושתו ערי גוש-דן באלטרנטיבה של תחבורה ציבורית מודרנית, אזי אין לי ספק שהטענות, הן של תושבי אילת והן תושבי "מדינת תל אביב", לא היו עולות כלל. כנ"ל לגבי נושא העדר עתודות הדיור הנדרשות. אין ספק גם שלעשור הקרוב בפרט ולדורות הבאים בכלל, נדרשת תל אביב לעוד רבבות יחידות דיור, בתוכן חלק גדול בהתחדשות עירונית וחלק מעתודות הקרקע דוגמת אלה של הגוש הגדול ושדה דב.

הבעיה כאן הייתה שתהליכי אישור והפשרת הקרקע ארכו עשרות שנים, כפי שקורה בדרך כלל אצלנו, מה שתפס לפתע פתאום את ראש עיריית תל אביב, המחויב לתושביו הנרגנים, ואת ראש עירית אילת, מתעוררים לפתע מ"תרדמת הדובים" מוצאים את עצמם בפוזיציה המוזרה של התנגדות להעתקת השדה. איך לדוגמה, רון חולדאי, לא חשב על כך מראש? ואיך מאיר יצחק הלוי, ראש עירית אילת, לא התקומם כאשר העתיקו את שדה התעופה האילתי 20 קילומטרים צפונה לנמל התעופה רמון?

לכן, סוף מעשה במחשבה תחילה: כן צריך לפנות את השדה, וכמה שיותר מהר, זאת מכיוון שהנזק הכלכלי הלאומי באי הפינוי, גדול שבעתיים לעומת הותרת השדה לנוחיות כמה רבבות אילתים ותל אביבים. אבל, וזה אבל גדול, בד-בבד לפינוי השדה, יש לדאוג, ולפחות בטווח המיידי, לאלטרנטיבה מיידית של "שאטלים" 24/7 מנתב"ג לתל אביב וחזרה, הן לתושבי אילת והן למשתמשים התל אביבים. נכון. זה יעלה למדינת ישראל עשרות מיליוני שקלים לשנה, אולם מה זה כמה עשרות מיליונים לעומת כמה עשרות המיליארדים שיילכו לטמיון בין החולות של הגוש הגדול, אם, חלילה, יוותר שדה התעופה הוותיק והקטנטן על-כנו?

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן.
תאריך:  24/06/2019   |   עודכן:  24/06/2019
עמית דובקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שד"ת הקטן שהעיר את המדינה מ"תרדמת הדובים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגלשנית
25/06/19 18:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אומרים שהנוער לא קורא ספרים. הוא שקוע במחשב. אז אינני יכול לערוך סקר (ואני גם לא מאמין בסקרים) אבל הרושם שלי קצת שונה. הלכתי לפני שבועות אחדים לחנות ספרים בקניון שלנו. המוכרת הצעירה הצביעה לי על ארונות הספרים הממלאים את כל הקירות והצהירה: כל זה לא תפאורה... אז עכשיו נסתיים שבוע הספר המרכזי ובחנויות אפשר עוד לקנות בהנחה מן השיירים.
24/06/2019  |  יאיר דקל  |   מאמרים
"רַק מִלָּה אַחַת בְּעִבְרִית חוֹדֶרֶת אֶל עוֹרְקַי אֶל נִשְׁמָתִי בְּגוּף כּוֹאֵב בְּלֵב רָעֵב - כָּאן הוּא בֵּיתִי". המשפט "אֵין לִי אֶרֶץ אֲחֶרֶת" מנחה אותי. זו תשובתי למטיחים לכתובתי מלים קשות. להם נותר לי לענות רק במילותיו של אהוד מנור ז"ל - "אֵין לִי אֶרֶץ אֲחֶרֶת, גַּם אִם אַדְמָתִי בּוֹעֶרֶת ... לֹא אֶשְׁתֹּק, כִּי אַרְצִי שִׁנְתָּה פָּנֶיהָ, לֹא אֲוַתֵּר לָה, לְהַזְכִּיר לָה, וְאָשִׁיר בְּאָזְנֶיהָ עַד שֶׁתִּפְתַּח עֵינֶיהָ".
24/06/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הפלשתיני חושב ומאמין שיש עם פלשתיני. לפיכך העם הפלשתיני היה ויהיה ויקים מדינה פלשתינית ברוח ובדם. כמה חשוב לדעת את העובדות אותן חושף ד"ר מרטין שרמן, המייסד והמנהל של המכון הישראלי ללימודים אסטרטגיים, באתר 'מידה'.
24/06/2019  |  משה חסדאי  |   מאמרים
עד שלא קיבלה ב"וואטסאפ" את הזימון לשימוע אקדמי, הייתה קרוליין משוכנעת כי הוויכוח שניהלה באותו בוקר מול לאטיפה "שבאנג" ג'ונסון היה ויכוח פוליטי לגיטימי. למען האמת, שינוי הקונטקסט הפתאומי היכה אותה בתדהמה. המהירות בה נכנס "חוק גודווין" לפעולה במהלך הוויכוח כמעט גרם לראשה הבלונדיני להסתחרר. היא לא הבינה כיצד מישהו יכול להשוות אותה לצורר הנאצי בפני אודיטוריום שלם, ועדיין להיות מוגן תחת צינת "חופש הביטוי האקדמי".
24/06/2019  |  יובל כהן  |   מאמרים
מעניין אם וכמה ישראלים העלו על דעתם כי בסוף השבוע שעבר הם היו עלולים להימצא במצב מלחמה בלי אזהרה מוקדמת כתוצאה מהתקפה אמריקנית על אירן. כך בדיוק קרה ביום הכיפורים של 1973. זה עלול היה להתרחש לא מפני שישראל עשתה או לא עשתה משהו להתגרות באויביה. זה עלול היה להתרחש בגלל מבצע צבאי של ידידתנו הגדולה מעבר לאוקיינוס. אילו זה התרחיש הזה היה יוצא לפועל קשה לעלות על הדעת כי מישהו בממשלת ישראל הנוכחית היה מאשים בכך את היושב בבית הלבן. מנגד, העובדה כי המבצע נמנע ברגע האחרון עשויה להתקבל אצל תומכיו באמריקה וגם בישראל כהוכחה שלמרות דימויו הפומבי טראמפ הוא איש שקול דעת שאיננו שש ללחוץ על ההדק.
24/06/2019  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים    הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצ...
הערכות שווי בוצעו בשנה החולפת [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
איילון חתמה על עסקה לרכישת פעילות הביטוח הדיגיטלית ווישור מידי בעלת השליטה שלה    מבחינת איילון - החברה מקבלת לידיים שלה זרוע דיגיטלית לצד פעילות הביטוח המסורתית
קוראים במגילה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
חניאל פרבר
מה עניין שני חייה של שרה אמנו למלכותה של אסתר המלכה? מדוע זכתה אסתר למלוך על מדינות כמספר שנות חיי שרה ולא כפי שנותיהם של שאר האבות והאימהות?
עדנה ויג
עדנה ויג
שיר נכתב כחודש לפני מלחמת לבנון השנייה והולחן תוך כדי המלחמה    אם לא היינו יודעים שהשיר נכתב בשנת 2007 יכולנו לחשוב שהשיר נכתב עתה במלחמת "חרבות ברזל"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il