בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חז"ל והפרשנים מאריכים בתיאור סערת הרגשות שהתחוללה במעמד ההוא, בין היתר מקבילים את זה לפילוגים שהתחוללו בעם ישראל וגם למה שקורה כאשר מגיע רגע האמת והאדם נחשף לעוול נורא שחולל
|
יוסף ואחיו [צילום: הגדת סרייבו]
|
|
|
|
|
מדי שבוע במסגרת רשימה זו עמלים למצוא את הקשר בין פרשת השבוע ובין המציאות העכשווית. לחיות עם הזמן. לא תמיד זה קל, לפעמים זה אפילו קשה, אבל בשבוע הזה ההקבלה (הניגודית) פשוט קופצת מול העיניים כך שלא ניתן להתעלם ממנה. בשבוע הזה התעצמה ההתפוררות הפנימית אצלנו, שברה את השיאים של עצמה, שיאים שקבעה רק לפני כשנה. המערכת הפוליטית התפוררה לגמרי, פילוגים ועוד פילוגים. טוב, לא סתם קוראים להן מפלגות, מסתבר שזו המהות שלהן, להתפלג. גם חווינו שוב רצח מזעזע של יהודייה בידי ערבי רק משום שהיא יהודייה וגם חייו של נער יהודי קופחו בידי שוטרים יהודים רק משום שהוא נראה ומתנהג לפי כללים שונים משלהם. ובעיר לוד שרפו ערבים עשרות מכוניות של יהודים בתגובה להריסה של כמה מבנים לא חוקיים. ובמה התמקד הזרם המרכזי של התקשורת? בעיקר בפילוגים ובפילוגי המשנה במערכת הפוליטית. גם קצת בסכנה לשלטון החוק, שמא ינסו להגביל את בג"ץ כך שיוכל לדון רק על-פי החוק בלא להמציא חוקים משלו. אה כן, נדמה לי שהיה גם משהו על התחממות הגזרה ביהודה ושומרון. לא בגלל ערבים שמנסים לרצוח יהודים ולפעמים מצליחים ר"ל; לזה כבר התרגלנו, זו לא התחממות, מזהים התחממות בגלל יהודים הזועקים 'הצילו' נגד הפקרתם לרוצחים מצד אחד ורדיפתם על-ידי השליטים מצד שני, רדיפה המתבטאת בכך שליהודי אסור להתגונן ואם יעז להשתמש בנשק להגנה עצמית הוא ייעצר ונשקו יוחרם. והנה כל הנ"ל קורה אצלנו בשבוע שבו משפחת יעקב, הגרעין המייסד של עם ישראל, מתאחדת על-מנת שלא להתפלג שוב. 22 שנה אחרי שהאחים מכרו את יוסף בהנחה שבכך הם נפטרים ממנו לתמיד, פתאום המשנה למלך מצרים חושף עצמו בפניהם (בראשית מה): [ג] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף, הַעוֹד אָבִי חָי; וְלֹא-יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ, כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו. בעבר הם חשבו שמלחמות בין אחים הן גזירת גורל, כמו בין עשו ליעקב, בין ישמעאל ליצחק ולפני כן בין קין להבל. פתאום מתברר להם שתיתכן אחווה המכילה את השוני. ואדרבה, השונות מאפשרת הפריה והעצמה הדדית כך שכולם יוצאים נשכרים. אבל כרגע הם עדיין בהלם מהגילוי. המרשם לאחדות - לימוד תורה על-פי הנחת היסוד הקודמת שלהם, שפיצול משפחות זה חוק טבע, יוסף היה אמור לנקום בהם על מה שעשו לו והנה הוא מסרב להכנס לתבנית הזאת: ]ד] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו גְּשׁוּ-נָא אֵלַי, וַיִּגָּשׁוּ; וַיֹּאמֶר, אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם, אֲשֶׁר-מְכַרְתֶּם אֹתִי, מִצְרָיְמָה. [ה] וְעַתָּה אַל-תֵּעָצְבוּ, וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם, כִּי-מְכַרְתֶּם אֹתִי, הֵנָּה: כִּי לְמִחְיָה, שְׁלָחַנִי אֱלֹקִים לִפְנֵיכֶם. והם עדיין בהלם, לא מצליחים להוציא הגה מהפה. אז יוסף ממשיך: [ט] מַהֲרוּ, וַעֲלוּ אֶל-אָבִי, וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף, שָׂמַנִי אֱלֹקִים לְאָדוֹן לְכָל-מִצְרָיִם; רְדָה אֵלַי, אַל-תַּעֲמֹד. [י] וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ-גֹּשֶׁן... [יא] וְכִלְכַּלְתִּי אֹתְךָ שָׁם... [יד] וַיִּפֹּל עַל-צַוְּארֵי בִנְיָמִן-אָחִיו, וַיֵּבְךְּ; וּבִנְיָמִן--בָּכָה, עַל-צַוָּארָיו. [טו] וַיְנַשֵּׁק לְכָל-אֶחָיו, וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם; וְאַחֲרֵי כֵן, דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ. לאחי יוסף לקח זמן עד שיצאו מההלם והצליחו לדבר. חז"ל והפרשנים מאריכים בתיאור סערת הרגשות שהתחוללה במעמד ההוא, בין היתר מקבילים את זה לפילוגים שהתחוללו בעם ישראל וגם למה שקורה כאשר מגיע רגע האמת והאדם נחשף לעוול נורא שחולל. לא נוכל להאריך בזה יותר כי לענייננו חשובה התגובה של יעקב לבשורה שהביאו הבנים: [כו] וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר, עוֹד יוֹסֵף חַי, וְכִי-הוּא מֹשֵׁל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וַיָּפָג לִבּוֹ, כִּי לֹא-הֶאֱמִין לָהֶם. הסימן שמסר להם יוסף שיכנע אותו וכעת מתארגנים לרדת למצרים. אבל מה עושים כדי למנוע מלחמות דומות בדור הבא? הנה: [כח] וְאֶת-יְהוּדָה שָׁלַח לְפָנָיו, אֶל-יוֹסֵף, לְהוֹרֹת לְפָנָיו, גֹּשְׁנָה; וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה גֹּשֶׁן. לאיזה צורך שלח אותו? לא סמך על יוסף שידאג לו? על יסוד המילה לְהוֹרֹת אומר המדרש (תנחומא): להתקין לו בית תלמוד שיהא מורה שם הוראה, שיהא מלמד את השבטים. הבאנו את הפסוק האומר שיעקב לא האמין לבשורה עוֹד יוֹסֵף חַי עד שמסרו לו את הסימן שקיבלו מיוסף. הסימן המובהק היה ההלכה שבה עסקו בטרם נעלם יוסף. ליעקב היה ברור שאחדות בין בניו תיתכן רק על יסוד לימוד משותף של התורה הקדושה, כך שלא משנה לאן יתגלגל מי מהם - תמיד יהיה לו מכנה משותף עם יהודי שני, התורה ששניהם למדו גם אם כל אחד למד במקומו. כידוע, המדינה הזאת הוקמה במכוון שלא על בסיס לימוד וקיום הוראות התורה, והרי מפרשת השבוע אנחנו למדים כי אצל יהודים קיום לאורך זמן לארגון כלשהו חייב להיות על בסיס קשר הדוק לתורה. ונקודה נוספת לסיום: בהפטרת השבוע אומר הנביא יחזקאל (פרק לז, בהמשך ישיר לחזון העצמות היבשות) כי הפתרון המוחלט לפילוגים בעם ישראל יגיע כאשר המלוכה תימסר לבן דוד. ובע"ה זה יקרה בקרוב ממש.
|
תאריך:
|
25/12/2020
|
|
|
עודכן:
|
25/12/2020
|
|
נסים ישעיהו
|
|
יוצאים מחג החנוכה שעניינו הפיכת החושך לאור הישר לפרשת מקץ שעליה מובא במדרש (רבה) הפסוק (איוב כח, ג): קֵץ שָׁם לַחשֶׁךְ וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת. ממשיך המדרש ומסביר: זמן נתן לעולם כמה שנים יעשה באפילה; ומאי טעם קץ שם לחושך? שכל זמן שיצר הרע בעולם אופל וצלמות בעולם דכתיב, אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת, נעקר יצר הרע מן העולם אין אופל וצלמות בעולם. מה קשור יצר הרע לחושך השורר בעולם ועד כדי אֹפֶל וְצַלְמָוֶת? בהמשך קושר המדרש את התוכן של הפסוק הזה ישירות לחיי יוסף במצרים: נתן (הקב"ה) ליוסף כמה שנים יעשה באפילה בבית האסורים, כיון שהגיע הקץ חלם פרעה חלום. ואמנם מסיפורי התורה על קורותיו של יוסף אפשר להסיק שהוא היה מודע לגמרי להשגחה האלוקית.
|
|
|
ושוב נשמעים אצלנו פעמי הבחירות, בפעם הרביעית בתוך שנתיים. אנחנו אמורים לבחור רשימה סגורה (מפלגה) מבין רשימות המועמדים וכמובן, עיקר ההחלטה במי לבחור היא לפי מי שעומד בראש הרשימה, וכאן יש הפעם היצף של מועמדים. אין טעם ואין גם צורך להסביר כאן את הרקע לבחירות, ננסה רק לפרוש כאן את השיקולים של הבוחר הפרטי, כי הרי עם כל הכבוד לבחירות הפוליטיות, החיים שלנו מורכבים מבחירות יומיומיות ולא רק מאלה הפוליטיות. פרשת השבוע נפתחת בפסוק (בראשית לז): [א] וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. רש"י מסביר את המלה וישב: ביקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף. אחרי הסיפור של דינה בשכם, קיווה לנוח קצת.
|
|
|
בית המשפט העליון הכריע (6.12.20) בערעור על פסק דינה של ועדת ערר לפי סעיף 90 לפי חוק מיסוי מקרקעין לגבי אופן חישוב מס שבח בעסקת קומבינציה.
|
|
|
תוכנית המטרו החשובה אך האימתנית ממשיכה להתקדם בקצב רב וכבר גורמת לרעש רב (תרתי משמע). המטרו יעבור ב-23 ערים, בתוואי של 145 ק"מ במרכז הארץ, כשמטרתו בין היתר לקצר משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בת"א, תוך יצירת נגישות והפיכת חייו של האזרח הקטן לטובים ונוחים יותר. סביר שזה אכן מה שיהיה; השאלה היא מה יהיה בטווח הקצר.
|
|
|
בשבת זו חל י"ט כסלו, היום בו שוחרר מייסד חסידות חב"ד, ר' שניאור זלמן המכונה אדמו"ר הזקן, ממאסרו בעקבות הלשנה מצד יהודים שהתנגדו לדרך החסידות שהתווה והוביל. לשלטונות הרוסיים הוצג ר' שניאור זלמן כמי שפועל נגד הממלכה, על זה הוא נחקר ובחסדי שמים הוא הצליח להוכיח שההפך הוא הנכון, שהוא מקפיד על שמירת חוקי הממלכה וכך הוא גם מחנך את תלמידיו. בסופו של דבר הוא שוחרר לאחר חמישים ושלושה יום נקי מכל אשמה ומאז ועד ימינו נחוג יום זה כראש השנה לחסידות ולהפצת התורה בכלל. בעיני בשר, הרקע למאסר הייתה ההלשנה הנ"ל, אבל האמת היא שמה שקרה למטה רק שיקף את המאבק שהתחולל בעולמות העליונים.
|
|
|
|