|   15:07:40
  משה מכנס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

התפטרות מאוחרת

האלוף אדם לא היה צריך להתפטר, שכן היה צורך לפטרו עוד בבוקר שבו נחטפו ונהרגו החיילים
14/09/2006  |   משה מכנס   |   מאמרים   |   כשלי המלחמה בצפון   |   תגובות

האלוף אודי אדם התפטר, אך לא היה צריך להתפטר אלא להיות מפוטר. לא היום ולא אתמול, אלא בצהרי יום 12 ביולי, שבבוקרו נחטפו ונהרגו החיילים בגבול הצפון. אינני יודע האם נכשל בניהול הלחימה ובמה נכשל, אך אלמלא היו מנהיגינו עוורים חסרי אחריות, ואלמלא הרשה הרמטכ"ל להטרידו בצהרי אותו יום בענייני הבנק הפרטיים שלו – רב-אלוף שאינו יכול לגעור במזכירתו "לא עכשיו!" – היו אודי אדם ומפקד אוגדה 91, גל הירש, מודחים בו-במקום, בשל התקרית הקשה ובעיקר בשל תוצאותיה.

זה שנים אחדות מתנהל פיקוד הצפון בצל האיום המפורש והממומש, לחטוף חיילים ישראלים. יש לי יסוד לטעון כי סרט הטלוויזיה, שהוקרן לאחרונה, הוא מבוים ומזויף וכי משתתפיו – לרבות אלה הנראים כחיילים הישראלים – הם שחקנים. ואולם, אין ספק שהתמונה המוצגת בו נכונה בכללה: חיזבאללה ניצלו את העובדה שסיור בט"ש נמצא בנקודה "מתה", כלומר כזו שאינה נצפית ע"י כוחות ישראלים אחרים, ועמדה לרשותם שהות מספקת לתקיפת הסיור ולחטיפת חייליו, בטרם הבין מישהו בצידנו כי אירע דבר-מה.

העובדה ש- 6 שנים לאחר-מכן אירע אותו דבר בדיוק, הצדיקה סילוקם של מפקדי פיקוד הצפון מתפקידיהם, בו-במקום וללא שהיות מיותרות. הטענה כי הדחה כזו מערערת את המוראל, בנוסח "אין מחליפים סוסים בעלייה", היא מגוחכת: הלוחמים בשדה אינם מתעניינים בנעשה בפיקוד הגבוה, ואילו הקצינים בדרג הבינוני והבכיר היו דווקא מתעודדים מהידיעה כי על הפקרת חיילים שלמו האלוף ומפקד האוגדה בתפקידיהם.

במלחמת יום הכיפורים הודח אלוף הפיקוד למעשה, בהצבת רב-אלוף חיים בר-לב כממונה עליו, וזכור לי שהדבר לא הותיר שום רושם בקרב כוחותינו (למעשה, הדבר נודע לנו רק בתום המלחמה). לכל היותר, קצינים בכירים אחדים ציפו לקידום אישי בשל השינויים. הטענה כי החלפת מפקד, שר, נשיא, ראש ממשלה או כל בכיר אחר, תערער את המערכת ותפגע במוראל הכוחות, מועלית על-פי רוב ע"י המועמדים להדחה או ע"י הממונים עליהם, החוששים כי האחריות תדבק גם בהם (ולכן טען דן חלוץ את טענת הסוסים בעלייה), או מחשש שההדחה תביא לגילוי דברים מבישים שהוסתרו. כל אנשי המערכת ממתינים בקוצר-רוח לתזוזה מעלה, למקומות המתפנים, ורוחם לבטח אינה נופלת.

כן, היתה זו הפקרת החיילים. עובדה שאין חולק עליה היא, כי הסיור הותקף בהיותו ב"שטח מת", שלא נצפה ע"י כוחות ישראלים אחרים. בדיוק כמו בהר דב, לפני 6 שנים. חיזבאללה, שראויים לציון המשמעת שלהם, תחכומם בניהול לוחמה פסיכולוגית והצלחתם לשמור על רמה גבוהה מאוד של מידור, סודיות וביטחון-שדה, קיימו במשך שנים ארוכות תצפיות קבועות בעין ובקשר, וידעו בדיוק מתי מתחלף גדוד הבט"ש, מהו הגדוד המחליף ומי הם אנשיו – ומכאן גם טיב הכשרתם הצבאית – וכן מי הם מפקדיו ומה מידת הקפדתם על המשמעת המבצעית.

הרי הפרטים מתפרסמים כמעט בחופשיות בתקשורתנו החכמה, ששלטון ופיקוד מטומטמים אינם יודעים לשים לה מחסום, עד כדי פרסום מוקדם כי גדוד נץ, בפיקודו של סגן-אלוף ינשוף, עומד לתקוף בצהריים את הכפר טיז א-חסן ויסייע לו גדוד הטנקים תנשמת, שרק לאחרונה החליף את הטנקים שלו למרכבה סימן 4 ומפקדו הוא סא"ל מיקי בן-קיקי, יוצא סיירת שלדג שעבר הסבה לשריון.

השלטון והפיקוד של צה"ל הניחו לחבורת משפטנים, יחצ"נים ותקשורתנים לדרדר עד לאפס את שמירת סודותינו המבצעיים הכמוסים, בתערובת מבחילה של חופש הביטוי כביכול, תאוות הפרסום של קצינים ואי-יכולת להשליט משמעת מזערית בצבא ובמערכת האזרחית, שכל מדינה נורמלית יודעת לאלצה לפעול למען המאמץ המלחמתי הלאומי ולא לתועלת העיתונאים.

ראינו את האלוף אדם משיב, במהלך המלחמה, לשאלותיו הבוטות של חייל מילואים שחבש לראשו באנדנת-פיראטים כחולה, והאלוף לא העלה בדעתו – כנראה גם לא העז – לסלק את הפיראט המקושט מנגד עיניו, שלא לדבר על חיובו לדבר בנימוס עם המפקד. אלוף כזה אינו מעז להרים קולו ולהשליך לכלא קצין השולח סיור לשטח מת.

כאשר נסראללה נשבע בוקר וערב לחטוף חיילים שלנו, וכבר הוכיח את יכולתו לבצע את איומיו, אין להם לאלוף הפיקוד ולמפקד האוגדה שום תפקיד אחר בעת החלפת היחידות בקו, אלא מעקב צמוד ודאגה ללא הרף כי הכל ילך למישרין. לא קבלות פנים לגנרל טורקי ולא מפגש עם נשות הדסה. לא מסיבת סיום לרס"ר המטבח הפורש ולא הופעה בפני ועדת החוץ והביטחון.

לעומת חובה בסיסית זו, אין ערך לדיונים ארוכים, לכתיבת נהלים שאינם מקוימים בהקפדה ולשאר עיסוקי הביורוקרטיה הצבאית המסורבלת. וגם ללא החלפת היחידות בקו, על המפקדים הבכירים הללו היה לדאוג בשבע עיניים, בכל הימים, שלא תחזור האיוולת הזו של משלוח סיור לשטח מת. מה, אין כוחות נוספים ואין תצפיות? (שמענו שהתצפית הזמנית הוסרה מהמקום יום קודם לכן, כמובן בידיעתו המלאה של חיזבאללה, שצה"ל המסורס אולץ ע"י ממשלתנו החכמה שלא לגעת לרעה בלוחמיו).

יתר על כן, האם אין מסוקי קרב? מדוע לא דאג האלוף – הוא אישית, כי אין לו תפקיד חשוב מזה – לכך שמסוק קרב ילווה כל סיור בט"ש בתקופה כה לוהטת, ויתקוף כל דמות הנראית קרבה לסיור? כאשר חטיפת חיילים היא האיום החמור ביותר, כל צמרת הפיקוד חייבת לטרוח, להתכבד ולעסוק ביציאת הסיורים לדרכם, ולוודא שלא תחזור אותה איוולת. מדוע לא תורגל עד מיאוס נוהל "חניבעל" למקרה חטיפה, ואם תורגל – מדוע הפעלתו לא נעשתה מיד וללא שום תקלה?

כאשר המלחמה תיחקר, תתברר האמת בסיפור שפורסם בתקשורת, בדבר לקיחת הנשק האישי ממחצית חייליו של אותו גדוד בט"ש, לפני בוא מחליפיהם. אם הסיפור הוא אמת, אני מקווה שהכלא הצבאי יארח פרק-זמן ממושך אותו רס"ר נשקיה, או איזה ג'ובניק אחר, שמיהר לביתו על חשבון בטחונם של החיילים.

בשל תפקידים אלה משלם עם ישראל משכורות יפות מאוד למאות קציני הפיקוד, ומבטיח להם המשך חיים ארוכים וסיכוי לקריירה שנייה, בעודם מקבלים פנסיה מגיל צעיר שאין לה מקבילה בשום תפקיד אזרחי. במהלך שירותם הם מקבלים מכוניות צמודות, נוסף לרכבי-שטח מפוארים ומיותרים, מוקפים בפמליות ובלשכות מקושטות עד זרא, ותנאי חייהם רחוקים מההקרבה הרבה שהם משדרים לציבור בראיונותיהם.

אכן, קצין מסור-לתפקידו נעדר רבות מביתו, אך לא פחות ממנו נעדרים נהג אוטובוס, ימאי, רופא מתמחה ובעלי מקצוע רבים אחרים. על הסכנה הנוראה שבה נתון קצין בכיר כזה יום-יום ולילה-לילה, מוטב שלא תספרו לי למען לא אפרוץ בצחוק. כל חייל מילואים מסתכן, במחזור אחד של בט"ש, יותר משמסתכן קצין-מטה ב-25 שנות שירות. מכל מקום, אין תירוצים למי שקיבל על עצמו את האחריות לבטחון המדינה ולשלום חייליו, והיה עליו לעשות זאת עד כלות – או להתפטר בשל העומס הרב.

אינני מכיר אישית את האלוף אדם, אך ראיתיו בהיותו מפקד אוגדה משוריינת והתרשמתי כי הוא מצניע-לכת, רחוק מהתלהמות ורציני, במיוחד בהשוואה לקודמו. למרבה הצער, תכונות אלו לא עמדו לו בשעת המבחן העליון.

יתכן שהאלוף אדם ניהל את הלחימה באופן מעולה, אם כי תוצאות המלחמה מעלות תהיה: האומנם לא ידע את המציאות העגומה בצה"ל, במיוחד בגזרה הצפונית, את היעדר האימון ואפסות הלוגיסטיקה, ומעל לכל את יכולתו של חיזבאללה, ולכן לא התריע בפני הממשלה שלא ליזום מלחמה שלא נכפתה עלינו?

אך האלוף אדם לא היה צריך להגיע לכך, אלא להישלח לביתו בשעה 10 בבוקר היום שבו נחטפו החיילים וחבריהם נהרגו. לצידו, בג'יפ צפוף ולא ברכב השטח המפואר והמיותר, היה צריך לשבת מפקד האוגדה גל הירש, שאחריותו אינה פחותה משל מפקדו – בשל כל הסיבות שצוינו לעיל.

תאריך:  14/09/2006   |   עודכן:  14/09/2006
עו"ד משה מכנס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התפטרות מאוחרת
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי קרן
14/09/06 09:36
2
לוי
14/09/06 10:49
3
אריה דרוקמן
14/09/06 10:52
4
יורםוינר
14/09/06 10:56
5
יורםוינר
14/09/06 10:56
6
לדחוף לשבעים למעלה?
14/09/06 11:18
7
שושפ
14/09/06 12:51
8
יהודי5
14/09/06 13:26
9
mik
14/09/06 13:33
10
yalla39
14/09/06 21:44
11
שהתפטר על רקע כשלון
15/09/06 07:28
פורום: כשלי המלחמה בצפון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני אדם אורבאני. יש לי את העיר שלי, איני יכול לחיות בפרבר, אני מבקר בו, חש אותו ומבקר אותו. הפרבר שאני רואה, משכפל את מרכיביו הגנטיים – שכונות שלמות הנבנות ע"י אותו יזם מורכבות מבניינים זהים זה לזה. השכפול הסביבתי גורר אחריו מן ניסיון לשכפול תרבותי וחברתי מלאכותי. ההבדלים הטבעיים שבין בני הקהילה השונים מוצנעים, בכדי שלא יהיו מקור למתח חברתי – כלכלי. בניגוד לפרבר, מרכזי הערים מאפשרים יותר לבטא את תכונותיו של השונה והאחר שבין אדם לאדם, משפחה למשפחה, רחוב לרחוב. העיר "הקלאסית" מגישה פתרונות שונים, וסביבות מגוונות. הדמיון הסביבתי שבבניה הפרברית מסרס את השוני האנושי, את הטבעיות היפה שכל אדם מביא עמו.
13/09/2006  |  יוסי מטלון, אדריכל  |   מאמרים
בעיון בשבועת האמונים של חברי הכנסת ושרי ממשלת ישראל, נדהמתי לגלות כי נבחרנו אינם נשבעים לכיבוד הערכים האנושיים האוניברסליים, אלא מצטווים "רק" בשמירת אמונים למדינת ישראל ומילוי תפקידם באמונה.
13/09/2006  |  אורנה מרקוס בן צבי  |   מאמרים
חובת ההצלה מעוגנת כבר במקרא בפסוק: "לא תלך רכיל בעמך לא תעמוד על דם רעך אני ה'" (ויקרא יט, טז). המשפט העברי רואה בחובת ההצלה - חובה המלמדת על חוסנה ואחדותה של החברה. בהלכה היהודית, החיים בכלל והצלת חיים בפרט, הינם ערך עליון והבסיס לקיומנו כעם. דרגתה של חובה זו היא כה גדולה עד שעל-פי המשפט העברי וההלכה היהודית, אין לך דבר העומד בפני פיקוח נפש. משכך, נדחים כל האיסורים שבתורה מפני פיקוח נפש[1]. ברוח זו פסק הרמב"ם להלכה[2]:
13/09/2006  |  יאיר שיבר  |   מאמרים
כבוד ראש הממשלה הנכבד. כאשר עסקת בהרכבת ממשלתך לפני מספר חודשים כל אשר עניין אותך כיצד אתה שולט במשרד האוצר, כיצד אתה מנווט את שאול מופז הצידה, כיצד אתה תמשיך במניפולציות הפוליטיות שלך גם בעתיד. כך לפחות זה נראה לי אז וכך זה נראה לי היום. לשם ביצוע תוכניתך הנסתרות מינית אדם אשר מקורב לך באופן אישי ביותר אשר ויבצע את כל אשר תומר לו לשר האוצר. מינית את פרץ לשר הביטחון כאשר לא בטחון המדינה עמד לנגד עיניך. הרי ידעת כי פרץ אינו מתאים להיות שר ביטחון במדינה אשר כל קיומה תלוי בביטחונה. על פרץ כפית את המינוי על אף שהוא לא היה מעוניין כלל במינוי זה. דבר זה נעשה רק בכדי לא לתת לפרץ את תיק האוצר דבר אשר ימנע ממך לבצע את תוכניותיך הנסתרת אשר אני כמובן איני מכיר אותן אך יכול לשער מה הן.
13/09/2006  |  אלכס לוין  |   מאמרים
בדמוקרטיה בריאה יש מפלגת שלטון ויש אלטרנטיבה. הסידור הזה, יש לו סיבה. הדמוקרטיה אומרת לאזרחים, אם השלטון מביא עליכם צרות, ביום הבחירות - תחליפו!
13/09/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il