|   15:07:40
  גיא רוה  
מייסד ארגון "הורות משותפת=טובת הילד".
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

אבות סוג ב'

נקודת מבט של גבר גרוש על החוקים והנורמות במדינה שהופכים אותו לאזרח סוג ב' בגידול ילדו
21/10/2006  |   גיא רוה   |   מאמרים   |   תגובות

אני מודע לכך שישנם מקרים שבהם אבות לא מעונינים לטפל בילדיהם או ממעטים בכך. במקרים אלו ההגיון הוא שהאם תהיה משמורנית יחידה, שהילד ילון רק אצלה ושתשלומי המזונות יהיו נרחבים כולל מדור.

לי, כאב שנאבק לגדל את ילדו, קשה להבין אותם, אבל אין בכך הצדקה להשפלתם של אלו שכן רוצים. אבות המבקשים לגדל את ילדיהם נתקלים בהתנגדות מצד החוק ומצד החברה. והשאלה שנשאלת כאן היא עקרונית: האם רשאית המדינה לקבוע חוקים שיפגעו באבות באופן שתינטל מהם הורותם? בית הדין הבינלאומי שבהאג קבע ועיגן את זכותו של כל בוגר למשפחה וגברים רבים יכולים ורוצים לגדל את ילדם, שווה בשווה עם האם.

טובת האב או טובת הילד?

טובת הילד אמורה להיות הדבר החשוב ביותר בכל הסדר גירושין ברם, באופן תמוה, מתוך טובה זו, נקבע שהילד יחיה רק עם אמו כאילו לא היה לו אב לפני כן כברירת מחדל.

אבל, עיון במחקרים מעמיקים מראה שילד זקוק לקשר יציב, קבוע ומשמעותי עם שני הוריו. ואכן, על בסיס המחקרים הללו, שינו מדינות בעולם את ברירת המחדל החוקית.

מסקנות החוקרים לא נסתיימו בהגדרת הקשר עם שני ההורים, אלא שהם טוענים כי קשר עם שני ההורים חשוב ביותר להתפתחותו האישית, להצלחתו בלימודים, להתאמתו החברתית של הילד, ועוד.

על החברה לדאוג לזכותו של הילד לקשר יציב עם שני הוריו, כפי שמורים אנשי המקצוע. ואם לא מתוך טובת הילד, אזי מתוך עיקרון השוויון בין המינים.

"עיקרון השיוויון המחייב שיוויון לכל ללא הבדל דת, גזע או מין [ההכרזה להקמת מדינת ישראל (מגילת העצמאות), פסקה 13], כולל כמובן את השיוויון בין המינים.

בתיקון לחוק שיוויון זכויות האישה (2000) נאמר: "חוק זה מטרתו לקבוע עקרונות להבטחת שיוויון מלא בין האישה לבין האיש, ברוח העקרונות שבהכרזה להקמת מדינת ישראל".

הדיון הציבורי וחקיקת הכנסת עוסקים בעיקר בתיקון האפליה שלרעת האישה, אך מן הראוי לבחון את יישום עיקרון השיוויון גם כאשר מדובר באפלייתו של האיש לרעה."

וכך מיושם חוק השוויון על גבר גרוש:

1. זכות הווטו של האישה

האישה המשמורנית יכולה להחליט בעצמה וללא כל דיון עם בעלה, על פסילת האפשרות למשמורת משותפת. כיום, אין לאב יכולת השפעה כלשהי בנושא מהותי זה, כלומר הוא אינו צד שווה זכויות וחובות בגידול הילד.

אבות הפונים אל בית המשפט, מצפים בפנייתם ליחס השווה לזה של האם על-פי עיקרון השוויון, אולם הם מוצאים עצמם חסרי אונים אל מול החוק. החוק לא נותן לבית המשפט אפשרות לממש את זכות האב להורות. זכות זו נמצאת בידי האישה.

לצערי, יש אבות שמפחדים לתבוע את זכותם וזכות ילדם בבית המשפט, מפחד התוצאות שכן, כאמור, אין בבית המשפט מקום לאבהות. וחמור מכך, נשים מנצלות פחד זה ומחזקות את זכותן החוקית למנוע קשר בין האב ובין ילדיו.

מן הראוי היה, שאם המונעת קשר בין ילדים לאביהם, תיענש שכן הקשר של הילדים עם הוריהם חשוב מכל והם לא יכולים לשמש כלי במאבק בין האם לאב.

כל עוד לא יהיה מוסכם בחוק, שלאב יש זכות וחובה להורות בשווה לאם, ימשיכו המריבות, הויכוחים והאיומים סביב הילדים ואלה האחרונים ימשיכו להיות חשוכי אב, גם כאשר מבקש האב לממש את אבהותו.

כך גם לגבי לינות בבית האב. הנורמות המקובלות היום בבתי המשפט הן שהילד ישן אצל האם כברירת מחדל, ורק בחסד יקבע אם ילון גם אצל אביו ובאיזו תדירות.

נקודת הפתיחה היא שעל האב להיאבק ולהוכיח שזה בסדר שילדו ישן אצלו, שהוא כשיר להלין את ילדו בביתו וגם אז הוא לא בהכרח יזכה לכך, בעוד שלינה אצל האם נחשבת כאקסיומת חיים.

בבוא האב לבקש מבית המשפט הרחבת הסדרי הראיה באופן שיכללו גם לינות, יהא עליו להוכיח את מסוגלותו ההורית, משל לא היה הורה לפני כן. לעומתו, הורות האם נחשבת מובנת מאליה ואין עליה להוכיח דבר. יתרה מכך, גם במקרים שבהם האם לוקה בחסר בכל הקשור להורות, יימנעו הרשויות מלראות זאת ויעדיפו להעלים עין מאשר להניח לאב להלין את ילדיו אצלו.

הריחוק מן הילד לזמן רב הוא געגוע קשה לאבות רבים שבביתם מוקצה חדר עבור ילדם והוא מצויד בכל הדרוש לו. בעיני, ריחוק זה הוא קשה בדיוק כמו שלאמהות היה קשה במצב דומה.

הילדים, מצדם, לומדים שאמא היא בית ואילו אבא הוא אורח. לאורח אין סמכות הורית ואורח אינו חלק מחייהם. הגעגוע הספונטני אל האב שהיה לפני הגירושין, שליווה אותם גם בלכתם לישון, מעלה ספק בזהות ההורית אצלם ואנשי המקצוע מתריעים על אובדן הזהות ההורית ופגיעה בהתפתחות.

2. מקום מגורים.

האישה יכולה להחליט שהיא עוברת אזור מגורים (כולל לחו"ל), ומרחיקה בכך את הילד מהאב. בית המשפט יאשר זאת!

מצד אחד לא ניתן למנוע מאנשים לעבור מקום מגורים אולם, מצד שני יש חשיבות מכרעת לכך שההורים יגורו בסמיכות, לטובת הילד. זהו מצב שבו אין פתרון "בית ספר", שכן זו סוגיה סבוכה. אבל המצב כיום, בו האם יכולה לעבור דירה בכל רגע מבלי לתת דין וחשבון, מהווה בראש ובראשונה פגיעה בילדים, ובזכותם לקשר עם שני הורים.

זכותם זו של הילדים אינה נשמעת והם חסרי אונים. מן הראוי היה שהחברה תשמור על זכותם לאבהות, מתוך שמירה על שוויון זכויות.

3. מזונות

"היות ורוב הבעייתיות בנושא השיוויון, או חוסר השיוויון, בכל הנוגע לתשלום דמי מזונות נובע מכך שהדין האישי החל על יהודים בנושא זה הינו ההלכה הדתית ובבתי הדין הרבניים הפסיקה מושתתת על ההלכה גרידא, ללא שום ניסיון להביא לשיוויון, יש לנתק את החוק הישראלי מהדין האישי ההלכתי.

לפי חוק המזונות, סעיף 3(ב) החוק תקף רק לגבי אנשים שלא חל עליהם הדין האישי. מהו אותו "דין אישי"? הדין האישי הינו הדין הדתי - כל מי שהינו בן דת כלשהי - חל עליו באופן אישי הדין של אותה דת. לגבי היהודים, מה שקובע את תשלום המזונות הינו ההלכה היהודית."

המצב כיום בו נטל המזונות חל בעיקר על הגבר, ולעיתים רבות נקבעים סכומי מזונות ללא התחשבות בהכנסות האם, הסדרי הראיה ומשתנים נוספים, אינו הגיוני ומצב זה חייב להשתנות.

האחריות על כלכלת הילד מוטלת על שני ההורים וגם לאחר הגירושין זהו עדיין תא משפחתי מבחינת כלכלית, ועל כן על ההוצאות הכספיות להתחלק בין ההורים.

ניקח את נושא המידור לדוגמא, גם במקרה שבו הילד ישן שווה בשווה אצל הוריו, בית המשפט קובע תשלום מידור! מדוע צריך האב לשלם על חדר לילדו בביתו ובמקביל לשלם גם על חדר בבית האם?

4. הזכות לקבלת מידע

החוק לא מאפשר להורה הלא משמורן (לרוב הגבר) לקבל מהעיריה דברי דואר הנוגעים לילדו באופן שוטף ומלא. תשובתו של מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, מר יעקב אגמון לבקשה שכזאת מדברת בפני עצמה:

"עם זאת הינך מציג בעיה אשר איננה ניתנת לפתרון ברמה הנקודתית ובאופן פרטני בכל רשות ורשות. הרשויות המקומיות מחוייבות לעדכן כתובת מגורים על-פי הוראות כדין. הדין אינו קובע חובת עידכון שתי כתובות.

בסיום מכתב זה ובמידה והינך סבור כי יש מקום לבצע שינוי כולל בסוגייה זו עליך לפנות לרשות המחוקקת (כנסת ישראל) ולבקש יוזמת הצעת חוק בעניין".

יחס זה של גוף ממשלתי מייצג לצערי את הנורמות המקובלות היום ביחס לאבות גרושים!

5. פקידות סעד

לפקידות הסעד יש מתוקף תפקידן סמכות משמעותית במחלוקות בין הורים גרושים המגיעים לבית המשפט. קריאה באתר הורות שווה תחשוף את הקורא לעשרות מקרים שבהם גברים מתלוננים קשות נגד פקידות הסעד וחלקם אף תובעים אותן בבית המשפט על העוול שנגרם להם וגם זוכים!

אין מחלוקת שנושא זה כואב מאוד לאבות רבים, ואני נדהם לראות את כמות המקרים שבהם יש תלונות בנושא זה. אני בטוח שבין פקידות הסעד יש כאלו המבצעות את עבודתן נאמנה, כשטובת הילד מול עיניהן, אבל עדיין יש מקום לשאול, מדוע יש כל כך הרבה תלונות?!

ייתכן שהדבר נובע מתסכולם של הגברים והצורך להוכיח לפקידת הסעד שהם אבות ראויים ואילו לגבי האם הנחת היסוד הבסיסית היא כזאת!

וייתכן שכאן הבעיה - הנורמות המיושנות בחברה ככלל ואצל פקידות הסעד כפרט, משאירות את החברה כולה במרחק רב מן השינויים הרבים שחלו בעולם בנושא זה.

עקב כך אנחנו קוראים על תגובות זועמות של גברים נגד מעשי פקידות הסעד, תוך שימוש בביטויים קשים כגון 'פושעות' ואף מילים קשות יותר שלא כאן המקום לציין אותן...

ובנימה אישית:

אני יודע שישנם עוד תחומים רבים שבהם ישנם עדיין פערים, לא רצויים, לטובת גברים לעומת נשים. הלוואי והם יצטמצמו מהר, אך לא ניתן לתרץ ניתן לתרץ עוולה אחת בעוולה אחרת.

אנחנו מדברים על קשר שלי עם בני המתוק והמקסים ולא על מאבק המינים או אפליה מתקנת. אנו דנים כאן בשאלת הקשר שלי עם בני, האחריות שלי להיות מעורב בחייו וזכותו שלו לאבא קרוב, זמין ופעיל בחייו.

הכותב הוא אב פעיל להשגת הורות משותפת בחקיקה ובחברה.
תאריך:  21/10/2006   |   עודכן:  21/10/2006
גיא רוה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבות סוג ב'
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוטי פלד
21/10/06 13:12
2
רננה
22/10/06 13:05
3
אמנון 13
22/10/06 14:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תסמונת "טוראט" המיוחסת למוצארט - המלחין האגדי, טים האוורד - שוער מנצ'סטר יונייטד, ולעוד אישים אשר הגיעו לגדולות, (מפורסמים יותר ומפורסמים פחות), היא תסמונת מורכבת, מרתקת, מאתגרת וקשה להתמודדות.
21/10/2006  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
שני מאפייניו הבסיסיים של הפוליטיקאי הישראלי המצוי הם שקרנות וצביעות, תכונות שתפוצתן חוצה מפלגות ומאגדת אישים מימין ומשמאל, חברי קואליציה וחברי אופוזיציה. היומן שלפניכם עוסק בתופעה הזאת. ארבעה פוליטיקאים בולטים מככבים בו.
21/10/2006  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
במלחמת יום הכיפורים הסתובב במחנה מפקדת גיסות השריון בקסטינה שבדרום סא"ל אמריקני, ודחף ללא בושה את חוטמו לכל מקום. זה היה קצין הקישור בין הצבא האמריקני לבין חיל השריון הישראלי. כבר במהלך המלחמה הוא התרשם לרעה מהזנחת דוחות מבצעיים (כולל צילומים מקוריים - תקריבים - של פגיעות בטנקינו), שהגיעו מיחידות השריון, והושלכו לפינת אחד הצריפים באין חפץ בהם. בוקר-בוקר הגיע האמריקני למחנה, אסף ללא לאות כל דוח כזה, בדקו, צילמו, והעבירו לממונים עליו. פגשתיו אחר הרבה שנים - כשכבר היה גנרל - ועדיין, על ספל בירה בפאב יוקרתי מאוד בפרברי ואשינגטון הבירה, היה מזועזע מהזלזול, שנהג צה"ל בדוחות הללו.
21/10/2006  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
רבים מאלה שתמכו בעבר בנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה הקרויה הינתקות, לאחר כ-8000 הקסאמים שהתפוצצו על שדרות ובנותיה, מודים מאוחר מדי בטעות הפטאלית, ובפיהם זמר חדש - יש ללמוד מן העבר ולבצע נסיגות רק בהסכמה: "לא עוד נסיגות חד-צדדיות".
20/10/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
פעם, הרבה לפני שהמציאו את הדמוקרטיה, זה היה מאוד פשוט: אלוהים, באמצעות שליח (נביא), או בכבודו ובעצמו היה מתקשר אל המועמד ואומר לו בנחרצות: "קבעתי אותך להנהיג את ישראל"! היו שגמגמו מחאה, והיו שזה נפל עליהם כהפתעה מרטיטה. אלה ואלה ידעו, שעם אלוהים לא מתווכחים.
20/10/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
קובי ברדה
קובי ברדה  |  
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il