|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

המורים ודמות החברה

כדי שהמורה יוכל לעמוד במשימות הקשות העומדות בפניו בכבוד, נדרש שינוי מערכתי ושינוי הגישה הממסדית הבסיסית ביחס למעמד המורה אין לנו ארץ אחרת, גם לא מורים אחרים ואף לא ערכים אחרים זולת אלו ההומניים והאנושיים
23/01/2007  |   אורנה מרקוס בן-צבי   |   מאמרים   |   תגובות

מקריאת כתבות המופיעות חדשות לבקרים באמצעי התקשורת, מתקבל הרושם שמערכת החינוך, וליתר דיוק המורים - אשמים בכל חולייה וקלקוליה של החברה הישראלית. האלימות מתגברת - מערכת החינוך אשמה. רמת התלמידים יורדת - מערכת החינוך אשמה, אובדן דרך וערכים - גם בכך אשמה מערכת החינוך.

דומני שלאנשים המצויים מחוץ למערכת החינוך, אין מושג קלוש עד כמה עבודת ההוראה והחינוך קשה, מורכבת וכפוית טובה.

בניגוד למה שנוטים לחשוב בציבור, המטלה המרכזית עמה מתמודדים מורי ישראל יום ויום שעה שעה, אינה העברת התלמידים מעל משוכת בחינות הבגרות, גם לא העלאת רמת ההשכלה של התלמידים והקניית ערכים כמצופה מהם. מי שמציג כך את עיקר תפקיד המורה בימים אלו - מתכחש לקושי המרכזי במלאכת החינוך וזורה חול בעיניים.

הבעיה הקשה היא ההתמודדות המורכבת של המורה עם מגוון האוכלוסיות במדינה, על הבעיות המאפיינות אותה, הפערים החברתיים, הבעיות המשפחתיות, הקשיים הכלכליים, האלימות, התסכולים. מכאן שההתמודדות הקשה של המורה היא מעל הכול במישור האנושי. תלמידי ישראל הם בבואה ותוצר של החברה על רבדיה וחולייה. הם מביאים איתם לבית הספר בחוויה האישית והרגשית שלהם את "הבית", דהיינו: את ערכיה של החברה הישראלית ואת התרבות המשפחתית בה צמחו.

המורה מתפקד בכיתה כאבא ואימא, כפסיכולוג, כמפקד, כסוציולוג, לעתים כשוטר, כמעביר ידע וכמציב גבולות. גבולות, שאצל חלק מתלמידיו כלל אינם קיימים. הוא עומד בחזית וסופג את כל חולשותיה וחולייה של החברה הישראלית כפי שהם משתקפים בדור הצעיר. לעתים הוא נתקל בגילויי חוסר כבוד וזלזול מצד התלמידים ואף הוריהם.

הוא נדרש לחוסן רגשי, לווירטואוזיות, ליכולת אלתור ועצבים חזקים. עליו לשמור על שקול דעת קר ושוויון נפש ולתפקד בחלק גדול מהשעות בתנאי לחץ. הוא מתפקד בתנאים תת אנושיים, בכיתות עמוסות לעייפה, ובמציאות ביטחונית לא פשוטה. בתנאים אלו, עליו להביא "תוצרים". דהיינו: להביא את תלמידיו להצלחה בבחינות השונות וכמובן בבחינות הבגרות.

המורה חייב להיות אופטימי ללא תקנה, להאמין בצדקת הדרך וביכולתו להשפיע

אין בכוונתי לקונן על ציבור המורים. דומני, שזהו אחד המקצועות הבודדים בהם יכול מחנך לעצב במידה רבה בני אדם ולהשפיע על עתידם. הצלחת התלמידים, תלויה במידה רבה במסר הסמוי של המורה לגבי יכולתם של תלמידיו להצליח. חזקה על התלמידים שהם בעלי חושים מפותחים המסוגלים לפענח מסרים עמוקים שכאלו. מכאן שמעל הכל - על המורה להיות אופטימי ללא תקנה, להאמין בצדקת הדרך וביכולתו לשנות ולהשפיע.

ללמד ולחנך בני אדם, ואפילו אדם אחד, זו זכות ענקית הכרוכה באחריות רבה מאד שראוי להתייחס אליה בחרדת קודש. לא מספיק להעביר לתלמידים תכנים ערכיים. חשוב שאישיותו של המורה תהיה מעצם טיבה מחנכת, משכילה ומודל לחיקוי. תפקיד המורה לזרוע בתלמידיו זרעי מוסר, אנושיות, ואהבת אדם.

אנשים טועים לחשוב שחינוך משמעו בעיקר ביקורת והטלת גבולות ומשמעת. לא פחות חשוב מכך - חינוך משמעו חיזוק הדימוי העצמי של התלמיד בדרך של חיזוקים חיוביים. רק באמצעות חיזוקים חיוביים ניתן לשנות באמת דרך התנהגות ודרך חשיבה של תלמידים.

על-מנת שהמורה אכן יעמוד במשימות הקשות הללו בכבוד, נדרש שינוי מערכתי ושינוי הגישה הממסדית הבסיסית ביחס למעמד המורה. המשכורות הנמוכות ותנאי העבודה הקשים מותירות את ציבור המורים נמוך בסולם הכלכלי והחברתי במדינת ישראל. רבים מהם עסוקים בהישרדות כלכלית ובשל כך אינם מתפנים להשתלמויות והתפתחות מקצועית חיונית.

התלמידים מודעים היטב לעובדה שמעמד המורה נמצא בתחתית הסולם. חוסר הכבוד למקצוע ולסטאטוס החברתי המגולם בו מצד התלמידים, הוריהם והחברה הישראלית - משפיע בעקיפין על יכולתו של המורה לבצע שינוי אמיתי בדור הצעיר. בחברה חומרנית ותחרותית, ובהעדר גב גיבוי כלכלי ומקצועי מצד ממשלת ישראל - יתקשו המורים לחולל שינוי ערכי עמוק, שיוביל לשיפור דמותה של החברה הישראלית.

אין לנו ארץ אחרת, גם לא מורים אחרים ואף לא ערכים אחרים זולת אלו ההומניים והאנושיים. אני קוראת לממשלת ישראל - תנו למורים את הכלים הנדרשים על-מנת לבצע שינוי אמיתי במערכת החינוך. תנו להם תנאים מקצועיים, לוגיסטיים וכלכליים- כדי שהחריש העמוק יעבור בחברה הישראלית כולה.

תאריך:  23/01/2007   |   עודכן:  24/01/2007
אורנה מרקוס בן-צבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המורים ודמות החברה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מפחדים מהאמת ?
23/01/07 20:26
 
מורה ומחנך
24/01/07 10:09
2
סבתא אחת
24/01/07 09:47
 
מורה
24/01/07 10:08
 
סבתא אחת
24/01/07 12:45
3
מורה ומחנך
24/01/07 10:16
4
ט'
24/01/07 11:43
5
שם
24/01/07 12:21
 
נ.ה.
24/01/07 13:45
6
המפקחים על המורים....
24/01/07 18:19
7
מורה ותיקה
24/01/07 18:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתוקף היותנו אנשים שונים בעלי דעות שונות, לא תמיד האינטרסים שלנו עולים בקנה אחד עם האינטרסים של הצד השני. זה קורה בזוגיות, מול הילדים, מול החברים, מול העמיתים ולמעשה בכל אינטראקציה חברתית הדורשת יותר מאדם אחד.
23/01/2007  |  יסמין שיקלר  |   מאמרים
מעניין לקרוא את ההתבטאויות של עיתונאים ופרשנים פוליטיים בקשר למינוי הרמטכ"ל. רובם המכריע שיבח את מינוי גבי אשכנזי לרמטכ"ל וכן את העובדה שלמרות "הפוזות" של ראש הממשלה ושר הביטחון ההליך היה קצר כמתחייב מהמצב. למרות זאת נטען שהיה צורך להמתין עם המינוי עד למסקנות הביניים של וועדת וינוגרד, אם כי מוסכם שהסיכוי שהרמטכ"ל הנבחר ייפגע מהן קלוש. על-פי הנטען עד לקבלת מסקנות ועדת וינוגרד אסור בעצם לעשות כלום. מה יקרה אם הוועדה תחליט להשהות הסקת מסקנות פרסונאליות לתום עבודתה, נפסיק לתפקד? מה נעשה אם הוועדה לא תמליץ לפטר אלא רק לשקול את המשך הכהונה בלבד?
23/01/2007  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים חינוכיים יוצאי דופן. קיימת התלבטות עולמית כיצד להצעיד את החברה קדימה באמצעות החינוך. כחברה התלבטנו היכן לשים את סדרי עדיפויות שלנו. בדברים מסויימים הצלחנו יותר מכל חברה אחרת ובדברים אחרים לא הצלחנו מספיק. הפכנו את בית הספר הישראלי למקום שבו נוצרה החברה הישראלית, למקום בו נקלטה העלייה ולמקום בו יצרה רב התרבותיות הישראלית תשתית מאוחדת. אין חברה כמו החברה הישראלית ואין מערכת חינוך שקלטה מיליון עולים במהלך עשור. אנחנו הצלחנו להכליל בבתי הספר גם את חברות שהיה קשה להכלילן: חברות העולים, הערבים, וחברות שנמצאו בשולי המעמד הסוציו-אקונומי.
23/01/2007  |  פרופ' יולי תמיר  |   מאמרים

23/01/2007  |  חזקי אריאלי  |   מאמרים
מגמת המצוינות בחינוך החלה ב-1942 באמירה: "גורל המדינות בעתיד יהיה תלוי בחינוך" (וינסטון צ'רצ'יל - רה"מ בריטניה דאז). מכאן ניתן להבין את מה שהיה ידוע כבר אז - ההון האנושי הוא המשאב האיכותי המרכזי העומד לרשותה של מדינת ישראל להתמודדות עם האתגרים של העתיד. הנחת היסוד של מסמך המדיניות היא, כי מערכת החינוך משמשת כבסיס להתפתחותו של אותו הון אנושי; מערכת החינוך היא המסד לעתיד הדורות הבאים, והיא חייבת לאמץ בראש מעיינה את החינוך למצוינות.
23/01/2007  |  פרופ' מרים בן פרץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il