|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

פרקליטה או שבשבת

עו"ד אנה שניידר נבחרה על-ידי ועדה ציבורית בראשות השופט גבריאל בך לתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת. תפקיד חשוב, רגיש, המחייב עמידה בלחצים. הפרשה שלהלן - שלא הובאה לעיונה של הוועדה - מטילה ספק בדבר כשירותה של עו"ד שניידר לתפקיד.
16/03/2001  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   תגובות


גירסה 1 - שניידר א'

אחת השאלות שעלו במהלך הטיפול בפרשה היא: האם הנהלת המכס והמע"מ נתנה ידה למעשה זה, ו/או האם היא המליצה לחריש (כטענתו) לעכב את ההליך הפלילי כנגד עו"ד בן-ששון. חריש טען להגנתו, כי עשה את שעשה בהמלצתה של הנהלת המכס ומע"מ.

ח"כ מיכאל איתן, שהרים את הכפפה ונאבק גם הוא לחשיפת הפרשה, פנה אל מי שהיתה אז היועצת המשפטית של המכס ומע"מ - היא עו"ד אנה שניידר - וביקש את התייחסותה לטיעונו של חריש. תשובתה מיום 5.8.93 מובאת כאן במלואה (ציטוט):

הנדון: ת.פ. 185/88 - עיכוב הליכים נגד עו"ד עמי בן-ששון

מכתבך מיום 13.7.93:

ראשית הריני להסב את תשומת ליבך לכך כי לפי סעיף 142(א) לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1995, אני מנועה מלגלות כל ידיעה שהגיעה אלי אגב ביצוע החוק ולפיכך לא אוכל, לצערי, להתייחס לשאלות העובדתיות שהועלו במכתבך שבנדון.

כל שאוכל לומר, שרשויות מע"מ סברו כי היה מקום להגיש כתב אישום גם נגד עו"ד עמי בן-ששון, כפי שאכן נעשה, ולאחר שבקשתו למחקו מכתב האישום נדחתה על-ידינו הגיש בקשה לעיכוב הליכים ליועץ המשפטי לממשלה [...]

גם כאשר נתבקשנו להגיב לבקשה לעיכוב ההליכים לא שונתה עמדתנו, לפיה היה מקום להשאיר את ההכרעה בעניינו של עו"ד בן-ששון בידי בית המשפט.

לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה בכל זאת עיכב את הליכי המשפט נגד עו"ד בן-ששון ביום 12.6.91, נמשכו הליכים בתיק נגד יתר הנאשמים - חברת נווה חיים בן בכור בע"מ ומנהלה בכור מכלוף, עד הרשעתם.

עד כאן המכתב הראשון.

גירסה 2 - שניידר ב'

אלא שהעניינים הלכו והסתבכו.

בעתירה שהגשתי לבית המשפט העליון בעניין זה, ביקשתי להורות על פיטוריו של חריש מתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, לברר את שאירע ולבטל את עיכוב ההליכים.

כבר בדיון הראשון הוצא צו על תנאי, על-ידי הרכב שלושה בראשות השופט תאודור אור.

חריש מצא עצמו במצב מסובך: הוא נדרש להסביר מדוע עוכבו ההליכים כנגד עו"ד בן-ששון. ימים ספורים לאחר מכן הוא נאלץ להודיע על התפטרותו מהתפקיד. כחלוף מס' שבועות, התקיים דיון נוסף. הפעם לאחר שחריש כבר הודיע על התפטרותו, ולאחר שנכנס לתפקידו היועץ המשפטי לממשלה החדש מיכאל בן-יאיר.

עמדתי על בירור העתירה - בירור מעשיו של חריש, גם לאחר שהתפטר. ראיתי בעיכוב ההליכים מעשה מביש ובלתי תקין, שיש לבטלו. חריש, יש להדגיש, דחה את כל הטענות שהועלו נגדו. פעלתי בתום לב, אמר, ולא ידעתי כלל שבני מעורב בעניין [חריש חתם אישית על עיכוב ההליכים. שמו של בנו היה כתוב פעמים רבות הן בחומר החקירה והן בכתב האישום שעוכב, י.י.].

ניתנת האמת להאמר: השופטים - בראשם עמד הרכב חדש בראשות השופט אהרן ברק, איבדו עניין בבירור העתירה (אחרי הודעת חריש על התפטרותו). וברוח זו התנהל גם הדיון השני.

ובכל זאת: כדי להבטיח את מחיקת העתירה - שנדחתה בסופו של דבר - עמלה רבות באת-כוחו של היועץ חריש, עו"ד נילי ארד (כיום שופטת). היא ביקשה מהשופטים להסתפק במה שאירע נוכח התפטרות חריש, ובנוסף "נתנה" את ראשו של עו"ד בן-ששון - בהודעתה על פתיחת חקירה חדשה נגדו. עו"ד יורם מושקט, שייצג אותי, התנגד בשמי למחיקת העתירה. אך מה רבה היתה ההפתעה, כאשר עו"ד ארד שלפה לפתע מכתב מיום 2.1.94 מאת עו"ד אנה שניידר - שנכתב ימים ספורים לפני אותו דיון, המופנה אל עו"ד ארד. וכך נאמר בו (ציטוט):

לבקשתך הריני להבהיר עמדתנו בעניין שבנדון:

בכל שלבי הטיפול בעניינו של עו"ד עמי בן-ששון היתה לרשויות המע"מ התלבטות משפטית-מקצועית בשאלה האם היה מקום מלכתחילה להעמידו לדין ביחס עם הנאשמים האחרים בתיק ולאחר מכן האם היה מקום להמשיך בהליכים המשפטיים נגדו או לעכבם.

ההתלבטות מצאה את ביטויה בכך שהעדפנו להשאיר את ההכרעה בידי הגורמים המוסמכים לכך מבלי לתת המלצה חד-משמעית לכיוון כלשהו.

במצב דברים זה, אי אפשר לומר שמי שנהג לפי אחת החלופות והמליץ על עיכוב ההליכים נגד עו"ד עמי בן-ששון, פעל בניגוד לעמדה שלנו אשר כאמור לא נטתה לאף אחת מהחלופות.

כמו כן יצוין, כי עובדת מעורבותו של עו"ד גיל-עד חריש וייחוסו המשפחתי היתה ידועה לנו בשלבי הטיפול בתיק, אך הדבר לא היווה בשום אופן שיקול כלשהו בהתייחסותנו תיק, שהיתה, כאמור, מקצועית גרידא.

הוועדה

יו"ר מליאת הכנסת ח"כ אברהם בורג, הודיע על בחירתה ומינויה של עו"ד אנה שניידר לתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת.

המדובר בתפקיד בכיר ביותר, המקביל לזה של היועץ המשפטי לממשלה. למעשה, על-פי החוק החדש שחוקקה הכנסת לעצמה, היועץ המשפטי לכנסת הוא זה שייצגה בבית המשפט העליון, והוא זה שעל פיו יישק דבר - בחלק ניכר מהעניינים שהיו נתונים עד עתה להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

אי לכך, מובן כי לתפקיד זה צריך להיבחר אדם רציני, קפדן ובעל חוט שידרה. נוסף, כמובן, לכישורים משפטיים. המחוקק הבהיר היטב, כי לתפקיד זה דרוש אדם בעל כישורים מקצועיים גבוהים, ולכן הקביל את שכרו לזה של שופט בית המשפט העליון.

שאלת כשירותה של עו"ד אנה שניידר לתפקיד, נבחנה בשבועות האחרונים על-ידי הוועדה הציבורית בראשות שופט בית המשפט העליון (בדימ.) גבריאל בך, וזו בחרה בה כאחד המועמדים לתפקיד. כך גם יו"ר הכנסת אברהם בורג, בעצם המינוי עליו הכריז. אלא שהוועדה בדקה, מטבע הדברים, מידע שהובא בפניה. ולא הכל הובא בפניה.

כזה הוא המידע שלהלן, העלול עתה לעורר ספקות בדבר כשירותה של עו"ד שניידר לתפקיד. את המידע שלהלן פרסמתי ב-1995 בפירוט (מחלקה ראשונה, התשנ"ה-1995). עתה, נוכח המינוי הרגיש והחשוב, אני מוצא לנכון להביאו כאן.

הלחצים

עינינו הרואות:

  • במכתבה הראשון טענה שניידר א': מע"מ דחו בקשה לעיכוב הליכים, ו"גם כאשר נתבקשנו להגיב לבקשה לעיכוב ההליכים לא שונתה עמדתנו, לפיה היה מקום להשאיר את ההכרעה בעניינו של עו"ד בן-ששון בידי בית המשפט";

  • ואילו במכתבה השני מספרת לנו שניידר ב': על התלבטות כביכול ש"מצאה את ביטויה בכך שהעדפנו להשאיר את ההכרעה בידי הגורמים המוסמכים לכך מבלי לתת המלצה חד-משמעית לכיוון כלשהו".

מי אם כך דוברת אמת - שניידר א' או שניידר ב'??

לא היינו נדרשים לזאת כאן שנים לאחר האירועים, אלמלא מדובר בתפקיד כה בכיר וכה רגיש. הרי ברור כי עו"ד שניידר - שנהגה בנושא זה כשבשבת - מסרה גירסה חדשה, כדי לסייע בטירפוד הפרשה בבית המשפט העליון.

האם לאור זאת ניתן יהא לסמוך עליה בכל עת ובעניינים רגישים - המחייבים עמידה בלחצים?

הפרשה

הפרשה בה מדובר אירעה ב-1993, לאחר שהובא לידיעתי מידע, לפיו היועץ המשפטי לממשלה דאז יוסף חריש, עיכב כתב אישום שהיה תלוי ועומד כנגד קבלן שהתמוטט - בכור מכלוף, חברה שבבעלות מכלוף, וכנגד עו"ד עמי בן-ששון.

בכתב אישום שהוגש נגדם הם הואשמו בעבירות מע"מ בסכומי כסף גדולים (מיליוני ש"ח). אלא שככל שניהול המשפט התקדם, התברר כי עו"ד גיל-עד חריש עצמו - שהיה שותפו של עו"ד בן-ששון כמפרק וכנאמן בחברה שהתמוטטה - היה מעורב בפרשה. בן-ששון וחריש הכחישו אז את כל החשדות והטיעונים שהועלו נגדם, וכן מסרו גם לבית המשפט.

המידע הזה הדליק נורות אדומות במקומות "הנכונים". וכך, לפתע, הגיעה לבית המשפט השלום בנתניה הודעה על החלטתו של היועץ חריש לעכב את ההליך הפלילי שהוגש כנגד בן-ששון (שותפו של בנו). חריש שילם אז על מעשהו באיבוד משרתו, בעקבות עתירה שהגשתי. הוא נאלץ להתפטר, וציבורית הסביר את פרישתו בכך שמיצה עצמו. לא נחזור כאן על הפרטים העסיסיים, ועל המאבק שנוהל - בין היתר בעתירה שהגשתי לבית המשפט העליון - להרחקתו של חריש מהתפקיד. אתמקד כאן בעו"ד אנה שניידר, שמינויה הוא העומד על הפרק.

התגובות

להלן התגובות שנתקבלו באמצעות דובר הכנסת:


אנה שניידר:

במהלך הטיפול המשפטי בתיק נשוא העניין נדרשה תגובתי בתוקף תפקידי כיועצת המשפטית של אגף המכס ומע"מ באותה תקופה, לבקשת לעיכוב הליכי משפט, שהחלטה בה נמצאת באופן בלעדי בידי היועץ המשפטי לממשלה.

במסגרת תפקידי השבתי, בתאריך 5.8.93, לפנייתו של ח"כ מיכאל איתן שהביע עניין בתיק נשוא העניין.

מכתבי מה-2.1.94 לגב' נילי ארד וניתן לבקשתה, היה בגדר הבהרה לנושא שכבר חדל להיות באחריותי.

הצגת הנושא כאילו הצגת שני המכתבים האמורים הם בגדר "עדויות סותרות" - הינה בגדר הטעייה.

בית המשפט העליון, בפסק דינו בתיק נשוא העניין קבע כי "אי הבנות מסויימות שנתגלו בעמדת המכס הובהרו הבהר היטב בטיעונים בפנינו".


אברהם בורג:

בתשובה לשאלה האם יש מקום לשקול מחדש את מינויה של גב' אנה שניידר אמר יו"ר הכנסת, ח"כ אברהם בורג, כי הוא סומך את ידיו על פסק הדין של בית המשפט העליון בהרכב כבוד השופטים אהרון ברק, יצחק זמיר וטובה שטרסברג כהן, שניתן באפריל 1994, ואינו רואה כל סיבה לדון מחדש במינוי.

כאמור לעיל, פסק הדין קובע כי "אי הבנות מסויימות שנתגלו בעמדת המכס הובהרו הבהר היטב בטיעונים בפנינו".


תאריך:  16/03/2001   |   עודכן:  21/02/2002
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתרי המסחר האלקטרוני בישראל קורסים בזה אחר זה" - זועקות כותרות העיתונים, "האם יש מקום למסחר אלקטרוני בישראל?", "למה הקונה הישראלי לא קונה ברשת?" - ממשיכים ומתריסים כתבים שונים.
14/03/2001  |  אראל בן-צדוק  |   מאמרים
מאיר שיטרית הוא, ללא ספק, איש הגון. הוא רצה בתיק החינוך - והוא אף טרח לומר זאת ברבים. אין לדעת, כמובן, מה היו שיקוליו של ראש הממשלה כאשר הוא העדיף על פניו את לימור לבנת, אבל דבר אחד אי אפשר לשכוח: מאיר שטרית יצא מחדרו של אריאל שרון במצודת זאב, בערב שבו חולקו התיקים, והבעת פניו אמרה את הכל. הוא לא רצה בתיק המשפטים, והוא גם ידע שתיק זה גדול עליו בכמה מידות. לא, חלילה, מכיוון שהוא אדם לא מוכשר, אלא בגלל שלתפקיד זה צריך להתמנות מישהו שיכול להסתכל לאהרן ברק בגובה העיניים - ולומר לו מה לא טוב במערכת המשפט.
14/03/2001  |  חיים משגב, ד"ר  |   מאמרים
עלות הספר בכריכה רכה: 80 ש"ח.
11/03/2001  |  יהודה כהן, עו"ד  |   מאמרים
נספח 1: פרשנות למצב החוקתי בישראל
11/03/2001  |  יהודה כהן, עו"ד  |   מאמרים
עד שנת 1922 שלטה בארץ, מכוחה של החקיקה העות'מנית, השיטה השיפוטית הצרפתית מן המאה ה-19. באותן שנים לא היה קיים בית דין גבוה לצדק ולא היתה סמכות שיפוטית אל מול פני השלטון; לא היה שיפוט חוקתי וגם לא היה שיפוט מינהלי.
11/03/2001  |  יהודה כהן, עו"ד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il