|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פרשת זאבי-צ'רני: <br>כיצד כשלו השב"כ והמשטרה

פרשת זאבי-צ'רני נראתה בשלבי החקירה הראשונים כתרמית ענקית בקנה מידה בינלאומי. ואולם, ככל שחולפים הימים, מתברר כי יש כאן - לצד העבירות לכאורה שנעשו, אם נעשו - מחדל מביך ומביש של המשטרה והשב"כ. העובדות.
30/03/2001  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   פרשת מזרחי   |   תגובות


החשיפה
זאבי, שתקן.

פרשת זאבי-צ'רני התפוצצה השבוע ברעש גדול, טרם זמנה. המשטרה פתחה ביום א' בשלב החקירה הגלויה.

זאבי וצ'רני נשלפו למשרדי יאחב"ל. המשטרה לא התכוונה להודיע על כך בפומבי. אלא שהפרסום המוקדם בגלובס ביום א' (בשעות הערב) אודות פתיחת החקירה - ופניות העיתונאים בעקבות הפרסום המוקדם בגלובס - אילצו את המשטרה לאשר את דבר קיומה וגם לגלות את שמות הנחקרים. כך פרצה הפרשה לתקשורת.

הפרשה הזו נחקרת חודשים רבים. היא מוגדרת כאחת הגדולות ביותר שבה היתה מעורבת המשטרה. מעורבים כאן כסף גדול - מניות שנרכשו תמורת 640 מיליון דולר, בכירים בקהיליית העסקים ובשירות הציבורי, חשד למעורבות של מה שמכנה המשטרה - "המאפיה הרוסית", מעורבות של גורמים פוליטיים ומה לא.

המחדלים

אלא ככל שחופרים בפרשה, מתברר כי זו נולדה גם בשל מחדלים קשים מצד שורה ארוכה של גופים: המשטרה עצמה, השב"כ, משרד התקשורת ורשות החברות הממשלתיות. הם שהעניקו ב-1999 לזאבי את ההיתר לרכישת המניות, מבלי שנערכה בדיקה רצינית ומעמיקה באשר לדרכי מימון העיסקה. על מה שקרה מאחורי הקלעים, נספר להלן.

השב"כ והמשטרה היו מעורבים בנושא זה, בשל התפקידים הרגישים שממלאת בזק במערך המודיעין של מדינת ישראל. בזק הינה מונופול בתחום עיסוקה. מיליוני קווים היא מפעילה עבור לקוחותיה, דבר המאפשר למנהליה - אם חלילה תיפול בידי גורם עויין - לעקוב, לצותת ולחבל באינטרסים נכבדים של הלקוחות, ובהם: משרדי הממשלה המבצעים פעילות רגישה ביותר.

יתירה מכך: חברת בזק משמשת כזרוע העיקרית של השב"כ ושל המשטרה בהתקנת האזנות סתר הן לחשודים בעבירות פליליות לכאורה, והן לאנשים המסומנים על-ידי השב"כ וגורמים אחרים מזרועות המדינה כיעד מודיעיני - בעיניינים מדיניים, ביטחוניים, פליליים או אחרים. מי ששולט בחברת בזק, מחזיק איפוא במידע עצום, רגיש מאין כמותו. לכן, כאמור, התבקשו ב-1999 גורמים אלה (ובמיוחד השב"כ) לבחון את כשירותו של זאבי להחזיק במניות.

אלא שכאמור, השב"כ והמשטרה ביצעו עבודה בלתי מקצועית ו/או רשלנית. הראיה: פרט כל כך פשוט - דרכי מימון העיסקה - הם לא הצליחו לברר כנדרש.

הנפילה

המחדל הזה מתמיה דווקא נוכח גלגולן הקודם של מניות בזק. כמה שנים קודם לכן, רכשה חברת כייבל אנד וויירלס הבריטית והחזיקה %20 ממניות בזק.

הרכישה קיבלה אז הכשר של המערכת הפוליטית - ובראשה ראש הממשלה יצחק רבין (ז"ל) - לא במעט נוכח מעמדו האישי של מי שהיה נשיא המדינה עו"ד חיים הרצוג (ז"ל) - ששימש בא-כוחה של כייבל אנד וויירלס. אלא שלימים התברר, כי מדובר באחזקה בעייתית: כייבל אנד וויירלס החלה להעלות דרישות שונות ומשונות, מלבד ייצוג במועצת המנהלים של בזק; ובנוסף, וזה העיקר - מידע שנבחן במקומות הנכונים בישראל העלה שאלות לגבי זהות בעלי המניות בחברת כייבל אנד וויירלס. שמם של אילי הון סעודיים עלה שוב ושוב.

באותו שלב - ומדובר ב-1999 - היתה דאגה אמיתית. על-רקע זאת - והחשש שמא ייפלו מניות בזק לידי גורם זר אחר ו/או אף בידי עויין - החלו משרד ראש הממשלה, משרד התקשורת וגם רשות החברות הממשלתיות, לייזום עיסקה שבה ירכוש משקיע ידידותי את המניות מידי כייבל אנד וויירלס. ואכן, כמה אישים מהבכירים במשק, ובהם קבוצת אריסון, קבוצת קלארידג' וקבוצת בני גאון, קיבלו ב-1999 הצעות לרכישת המניות מידי הקבוצה הבריטית. אותה יוזמה לא הניבה פרי. כייבל אנד וויירלס נמנעה ממכירת המניות. עד שקיבלה הצעה מגד זאבי.

ואכן, בקשתו של זאבי לרכוש את המניות מהחברה הבריטית, נענתה בחיוב. לאחר מו"מ קצר נרכשו המניות תמורת כ-640 מיליון דולר - בכפוף להיתר של משרד התקשורת. העיסקה הקפיצה את הקהיליה העיסקית המקומית, וגם במשרדי הממשלה נדרכו. החלה התרוצצות, הן במשרד התקשורת, הן במשטרה והן בשב"כ, ולאחר זמן קצר ניתן לזאבי לרכוש את המניות.

בדיעבד מתברר, כפי שיובהר בהמשך, כי בדיקה רצינית לא נעשתה - לא בשב"כ (בראשו עמד אז עמי איילון), לא במשטרה, וגם לא במשרד התקשורת. אחרת קשה להסביר, כיצד עניין בסיסי ומהותי כל כך: מי עומד מאחורי העיסקה, או לחילופין - מי נותן לה (ולזאבי) את הגיבוי הפיננסי, אם בצורת ביטחונות ישירים, ואם בצורת ערבויות - כיצד דבר זה לא התגלה על-ידי אותם בעלי תפקידים שאמורים להבטיח, שמניות בזק לא יעמדו בסיכון של נפילה לידיים בלתי רצויות.

הגילויים


כיצד אם כן התגלה הדבר?
זאבי ביקש במהלך 2000 להגדיל את חלקו בבזק. הוא פנה לרשות החברות הממשלתיות ולמשרד התקשורת, בבקשה לקבל היתר לרכישת מניות נוספות. זה היה השלב שבו התעוררו במשרד התקשורת. ולא רק שם: גם ברשות החברות הממשלתיות.

מאין מביא זאבי את הכסף, שברו את הראש במשרדים הממשלתיים, והחלו להתייעץ ביניהם. הם ידעו היטב, גם מפרסומים בעיתונות, כי עסקיו של זאבי בחו"ל אינם עולים יפה. ההתייעצות הזו הולידה פגישות בין בעלי התפקידים הנוגעים בדבר. גם היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין הוכנס לסוד העניינים, וגם השב"כ - שהתבקש לבדוק מחדש את כשירותו של זאבי להחזיק במניות, ובמיוחד: לפתור את החידה - מי עומד מאוחרי העיסקה, והאם אכן מעורבב כאן כסף גדול של גורמים החשודים בקשרים עם המאפיה הרוסית.

ואכן, תוך זמן קצר יחסית הצליחו אנשי השב"כ, בראשו עמד הראש החדש אבי דיכטר, לגלות חלק מקשריו המסועפים של זאבי עם מיכאל צ'רני, לרבות אופן מימון עיסקת בזק מ-1999. לצ'רני, שניהל עסקים מסועפים ברוסיה - בהיקף של מאות מיליוני דולרים - יש עד היום זיקה לעסקים ברוסיה, יחד עם אחיו, לב צ'רני, המנהל אימפריה כלכלית של סחר במתכות. לב צ'רני קשור בטבורו לממשל ברוסיה, ובמיוחד לפוטין.

כל המידע הזה, הדהים את אנשי השב"כ, וגם יצר אצלם דאגה שמא יוצגו בהמשך כמי שכשלו בבדיקה הטרומית שנערכה ב-1999. לכן מיהרו הפעם אל היועץ המשפטי לממשלה, ומסרו על כך דיווח מסודר. רובינשטיין הוציא תוך זמן קצר הנחיה: לא למכור מניות נוספות לזאבי. במקביל נתן רובינשטיין "אור ירוק" לפתיחת חקירה פלילית כנגד זאבי וצ'רני. ראש אגף החקירות דאז ניצב יוסי סדבון פיקח על פתיחת החקירה, בשלביה המוקדמים.

ראש אגף החקירות הנוכחי ניצב משה מזרחי - עוד בכובעו אז כראש יאחב"ל - קיבל על עצמו את החקירה.
כך למעשה נפתח ההליך הפלילי: האזנות סתר הותקנו במקומות הנכונים. למרבה הפרדוכס - בזק היא שצותתה לבעליה, הן לזאבי והן לצ'רני. האזנות הסתר נמשכו מס' חודשים. אלפי שיחות הוקלטו, מהן "יורטו" מאות הנוגעות לענייני בזק ועיסקת המניות. השיחות החשובות תומללו; בחקירתם הוצגו בפני צ'רני וזאבי הממצאים שהתגלו והם התבקשו להשיב.


האופציה

השבוע, לאחר המעבר לשלב החקירה הגלויה, הופתעו חוקרי המשטרה מהתהודה העצומה שלה זכתה הפרשה. ולא בכדי.

במשטרה נוהגים בזהירות מירבית: בשלב זה לא ברור כיצד תסתיים הפרשה, ואם בכלל יתגלו ממצאים מפלילים לכאורה, עליהם ניתן יהיה לבסס כתב אישום כנגד זאבי. שהרי אין מדובר בפרטים אותם ניתן לבחון ב"שחור לבן": נכון הוא שזאבי לא דיווח על המימון שקיבל מצ'רני, ומנגד ידוע שהוא לא נדרש על-ידי משרד התקשורת - נותן ההיתר - לגלות את כל הפרטים הנוגעים למימון העיסקה, מעבר לאלה שבהם הוא מחוייב על-פי החוק "היבש"?

יודגש, כי זאבי קיבל את ההלוואות במישרין מהבנקים, ולזכותן שיעבד את מניות בזק שרכש (%20). לבנקים נתן זאבי ביטחונות נוספים, ובהם חלק מעסקיו וערבות של צ'רני. הטיעון שלו, שלא נפסל על הסף: דיווחתי על מה שהייתי חייב לדווח. לא נדרשתי ולא התבקשתי לחשוף את כל עסקי, ולכן מה לכם כי תלוני עתה נגדי.

חוקרי המשטרה פתחו כאמור בשבוע הרביעי במרס בחקירה גלויה. במסגרת זו הם פשטו על ביתו ומשרדיו של זאבי ובמקביל על ביתו של צ'רני. בין השלל שהשיגו: הסכם בין צ'רני לבין זאבי, המסדיר את יחסיהם בכל הקשור לבזק.

על-פי ההסכם שפרטיו נודעו לי, קיבל צ'רני מזאבי אופציה לרכישת חלק ממניות בזק בתום 5 שנים מעת ביצוע העיסקה (היינו: החל מ-2004), לפי שווי החברה - כפי שייקבע על-ידי השוק או בהליך ההפרטה המתוכנן. ההסכם הזה מעלה חשד לכאורה דווקא לעבירה על חוק ניירות ערך מצד זאבי, שכן כבעל עניין בבזק הוא מחוייב לדווח על מתן זכות לאחר לרכישת מניות.


השתקנים

זאבי וצ'רני דומים באופיים, לפתוח בדבר אחד: שניהם מתנזרים מהתקשורת, שלא לומר מתעבים.

כך הם נוהגים גם השבוע: בניגוד לחשודים אחרים בעלי הון וקשרים, זאבי וצ'רני - שאגב משתפים פעולה עם המשטרה ועונים בחדרי החקירות על כל השאלות המוצגות בפניהם - השניים נמנעים מהצגת גירסתם בתקשורת, לא במישרין ואף לא בעקיפין. היחיד שמדבר בשמו של צ'רני הוא פרקליטו עו"ד אמנון זכרוני, אך לא בפרטי החקירה - אלא בעניינים הנוגעים להאשמה הגורפת כנגדו, כאילו מדובר בשליחה של המאפיה הרוסית.

זאבי, לעומת זאת - המתנזר מאמצעי התקשורת יותר מעשר שנים (מלבד ראיון אחד שנתן לגלובס ב-2000 בעת פתיחת הקניון הענק בחיפה) - בחר לעצמו את עו"ד דן שינמן, הנוהג כמותו. שינמן נוהג להרחיק את לקוחו מהתקשורת. הטקטיקה שלו: להוריד פרופיל, להתמקד בפרטים, ואם יוגש כתב אישום - לנהל את המערכה בבית המשפט, ובהיכלו בלבד.

טקטיקה זו עלולה עתה לעמוד לו לרועץ. שכן הפעם מדובר באימפריה כלכלית רגישה שבנה זאבי בעמל רב ובכישרון רב. די אם נציין, כי השבוע החלו הבנקים לבדוק עצמם היטב - שמא אין בידם מספיק ביטחונות להבטחת קווי אשראי שהעמידו לטובת עסקיו של זאבי. דרישה אחת - להפקדת מזומנים בסכום של 120 מיליון דולר - כבר הוגשה לזאבי לפני מס' שבועות על-ידי בנק הפועלים, עוד בטרם נפתחה החקירה.

תאריך:  30/03/2001   |   עודכן:  30/03/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד מכה ועוד מכה - ובפרקליטות לא לומדים את הלקח. שוב אותן שיטות נלוזות ; שוב אותן חקירות פולשניות המלוות בהאזנות סתר לחברים ולבני משפחה; שוב אותו שיקול דעת מוטעה של מחברי כתב האישום; ושוב אותו זיכוי רועם ומהדהד המותיר את איש הציבור דומע בפינתו, מבוייש ונבוך, מוקף בקרובים ובידידים נאמנים.
29/03/2001  |  חיים משגב, ד"ר  |   מאמרים
20/03/2001  |  יעקב נאמן, פרופ'  |   מאמרים
מהו המשפט אשר על פיו הוקם בית המשפט העליון. מניין ראו בוניו את תבניתו?.
18/03/2001  |  יורם שחר, פרופ'  |   מאמרים
עו"ד אנה שניידר נבחרה על-ידי ועדה ציבורית בראשות השופט גבריאל בך לתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת. תפקיד חשוב, רגיש, המחייב עמידה בלחצים. הפרשה שלהלן - שלא הובאה לעיונה של הוועדה - מטילה ספק בדבר כשירותה של עו"ד שניידר לתפקיד.
16/03/2001  |  יואב יצחק  |   מאמרים
אתרי המסחר האלקטרוני בישראל קורסים בזה אחר זה" - זועקות כותרות העיתונים, "האם יש מקום למסחר אלקטרוני בישראל?", "למה הקונה הישראלי לא קונה ברשת?" - ממשיכים ומתריסים כתבים שונים.
14/03/2001  |  אראל בן-צדוק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
זלמן שובל
זלמן שובל
השר עמיחי שיקלי הצהיר ש"לו היה אמריקני היה בוחר בטראמפ"    לא רק שאין כל משקל להעדפתנו למועמד זה או אחר אלא שגם לו היה לה משקל, היה קשה לקבוע מסמרות
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ארץ ישראל ומדינת ישראל נקנו בייסורים, נקנו בדמעות, במאבקים, במלחמות, בהתמודדויות בלתי פוסקות, בשברים, בנשיכת שפתיים בידיים קפוצות, בלב שותת וברוח גדולה, באמונה בצדקת הדרך, באתה בחר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il